لوگو آرادآهن
Search

لیست کارخانه ها

031-34055

تماس با ما

ارتباط با ما

دانشنامه

031-34055

جدول وزن میلگرد

وزن میلگرد را می‌توان بدون اغراق مهم‌ترین مشخصۀ این مقطع فولادی دانست. چرا که براساس وزن می‌توان کیفیت، قیمت و کاربرد میلگرد را محاسبه کرد. میلگردها یا آرماتورها، از اصلی‌ترین مقاطع ساختمانی به شمار می‌روند که به کارگیری آن‌ها نیاز به محاسبات فراوانی دارد. در واقع، باید قبل از شروع پروژه نوع، سایز و وزن میلگردها به طور دقیق مشخص شود. این مشخصات نه تنها برای تکمیل نقشه‌های پروژه ضروری است، بلکه مطابق با این اطلاعات بودجه موردنیاز برای پروژه هم تعیین خواهد شد.

برای به دست آوردن وزن میلگرد می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. فرمول‌ها، جدول وزن اشتال و جداول کارخانه‌های تولید کننده از روش‌هایی هستند که به کمک آن‌ها می‌توان وزن میلگرد را محاسبه کرد. البته تمام این روش‌ها یک مقدار تقریبی را به عنوان وزن مشخص می‌کنند. به بیان دیگر وزن هر شاخه از میلگرد دقیقا با اعداد به دست آمده از این روش‌ها برابر نخواهد بود و باید این تلرانس را در نظر داشت. ناگفته نماند که بسیاری از مهندسان با تخمین وزن میلگرد از اصالت محصولات خریداری شده و میزان کیفیت آن‌ها اطمینان حاصل می‌کنند.

محاسبه  آنلاین وزن میلگرد

می‌توانید با وارد کردن تعداد شاخه میلگرد مد نظرتان وزن کل آن را مشاهده نمایید.

 

جدول وزن میلگرد

ساده‌ترین و سریع‌ترین روش اطلاع از وزن میلگرد، مراجعه به جدول‌های مربوطه است. در این جداول، وزن هر شاخه از میلگرد براساس قطر و برند آن مشخص شده است. با استفاده از اعداد درج شده در این جدول نه تنها می‌توان حدود قیمت میلگرد را به دست آورد، بلکه می‌توان میزان استحکام این مقاطع فولادی را هم برآورد کرد.

جدول اشتال میلگرد

جدول اشتال میلگرد، یک جدول معیار است که وزن میلگرد مطابق با استانداردهای جهانی در آن درج شده است. با این که معمولا میلگردهای تولید شده در ایران از نظر وزنی با اعداد مشخص شده در این جدول اختلاف دارند؛ اما بسیاری از مهندسان عمران با کمک جدول اشتال میلگرد از وزن میلگرد اطلاع پیدا می‌کنند. قطر میلگردها با وزن‌ آن‌ها رابطه مستقیمی دارد و به همین دلیل در این جدول وزن این مقاطع براساس سایز آن‌ها نوشته شده است.جهت مشاهده اشتال میلگرد استاندار و غیر استاندار به دانشنامه آراد آهن مراجعه نمایید یا بر روی لینک کلیک کنید.

جدول وزن هر شاخه میلگرد در برندهای مختلف

میلگردهای هر برند مطابق با استانداردهای ساخت کارخانه تولیدکننده، وزن متفاوتی دارند. برخی از کارخانجات میلگردهای خود را با کم‌ترین وزن ممکن؛ اما با کیفیت مطلوب تولید می‌کنند. این میلگردها در بازار به نام میلگردهای سبک شناخته می‌شوند و در موقعیت‌های کم فشار پروژه مورد مصرف قرار می‌گیرند. در مقابل، برخی دیگر میلگردهای خود را با بالاترین وزن تولید می‌کنند. به همین دلیل معمولا کارخانجات برای محصولات خود یک جدول وزنی تدوین کرده‌اند که هر متقاضی باید قبل از خرید این جداول را کاملا بررسی کند.

در ادامه جدول وزن هر شاخه از میلگرد را در برندهای مختلف مشاهده خواهید کرد. این اعداد از جداول وزنی کارخانجات مختلف استخراج شده و کاملا معتبر هستند

اهمیت محاسبه وزن میلگرد

محاسبه وزن میلگرد در صنایع مختلف، از جمله صنایع ساختمانی، فلزی، حمل و نقل و … بسیار اهمیت دارد. این محاسبه برای انجام محاسبات ساختمانی، قیمت گذاری، حمل و نقل، ایمنی و ثبات سازه و … بسیار ضروری است. عدم محاسبه دقیق وزن میلگردها می‌تواند باعث اشکالات جدی در ساختمان‌ها، برآورده نشدن نیازهای بازار فلزات، افزایش هزینه‌های حمل و نقل و حتی بروز خطرات ایمنی در سازه‌ها شود. بنابراین، محاسبه دقیق وزن میلگردها به عنوان یکی از عوامل اساسی و مهم در صنایع مختلف، بسیار حیاتی و ضروری است و بدون آن، نمی‌توان به صورت دقیق از آن‌ها استفاده کرد. در نتیجه، اهمیت محاسبه وزن میلگردها در صنایع مختلف نمی‌تواند از دید چشم پوشی شود.

محاسبه وزن میلگرد به صورت کلی به دلایل زیر مهم است:

  •  برای انجام محاسبات ساختمانی:

وزن میلگردها در ساختمان ها و سازه هایی که از آن استفاده می شود بسیار مهم است. برای محاسبه تحمل وزن سازه و بررسی اینکه آیا میلگردها در توانایی تحمل وزن سازه مورد استفاده هستند یا خیر، نیاز است که وزن آن ها محاسبه شود.

  • برای قیمت گذاری:

وزن میلگردها، یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت آن ها است. برای قیمت گذاری در بازار فلزات، وزن میلگردهای مورد نیاز با توجه به ابعاد و جنس آن‌ها محاسبه می‌شود.

  • برای ارسال و حمل:

در صنعت حمل و نقل، وزن میلگردها برای محاسبه هزینه حمل و نقل و تعیین حداکثر باربری خودروها و کشتی‌ها بسیار مهم است.

  • برای ایمنی و ثبات سازه:

وزن میلگردها برای محاسبه مرکز جرم سازه و تعیین توزیع وزن بر روی سازه بسیار مهم است. این محاسبات به دقت بالا انجام می‌شوند تا در نهایت باعث ایمنی و ثبات سازه شوند.

بنابراین، محاسبه وزن میلگردها در صنایع مختلف بسیار مهم است و بدون آن، نمی‌توان به صورت دقیق از آن‌ها استفاده کرد.

مشاهده قیمت میلگرد

وزن میلگرد ساده

میلگردهای ساده دارای سطحی صاف هستند و هیچ آجی روی آن‌ها ایجاد نشده است. وزن میلگرد‌های بدون آج هم با توجه به سایز آن محاسبه و در جداول وزنی درج می‌شود. به علاوه، با استفاده از فرمول زیر هم می‌توان وزن این میلگردها را محاسبه کرد:

وزن میلگرد ساده

در این فرمول باید قطر یا سایز میلگرد را به توان ۲ رساند و سپس عدد حاصله را بر ۱۶۲ تقسیم کرد. عددی که به دست می‌آید معادل با وزن واحد طول میلگرد است. برای به دست آوردن وزن هر شاخه از میلگرد باید این عدد را در طول شاخه که ۶ یا ۱۲ متر است، ضرب کرد.

محاسبه وزن میلگرد آجدار

میلگردهای آجدار، برخلاف آرماتورهای ساده روی سطح خود نقش‌‌ها و آج‌های برجسته‌ای دارند؛ اما جالب است بدانید که وجود این آج‌ها در فرمول‌های محاسبه وزن میلگرد آجدار لحاظ نمی‌شود و از همان فرمول‌هایی که برای به دست آوردن وزن میلگردهای ساده استفاده می‌شود، به منظور محاسبه وزن این میلگردها هم معمولا استفاده می‌کنند.

وزن میلگرد ۱۰ آجدار

میلگرد ۱۰ آجدار، وزنی در محدوده ۶ تا ۷.۵ کیلوگرم دارد. در نظر داشته باشید که میلگردهایی که با کمترین وزن ممکن تولید می‌شوند، همیشه بی‌کیفیت نیستند. در واقع فرمول‌ها و تکنولوژی مورد استفاده در برخی از کارخانجات مثل راد همدان و سیرجان حدید به گونه‌ای است که منجر به تولید میلگردهایی با کم‌ترین وزن خواهد شد که در عین حال از کیفیت‌های مطلوبی برخوردارند.

محاسبه وزن میلگرد

برای محاسبه وزن میلگرد باید قطر آن را بدانید. علاوه بر سطح مقطع میلگرد به ارتفاع یا طول هر شاخه از آن هم نیاز دارید. با داشتن این دو عدد می‌توانید حجم میلگرد را به دست آورید و به کمک فرمول زیر وزن میلگرد خود را محاسبه کنید:

فرمول محاسبه وزن میلگرد

در نظر داشته باشید که باید شعاع و طول میلگرد را در این فرمول برحسب میلی‌متر وارد کنید. هم‌چنین شایان ذکر است، از آن‌جایی که فولاد ساده کربنی از درصد بالایی آهن تشکیل شده، چگالی تقریبا یکسانی با آهن خالص دارد و به همین دلیل در این فرمول چگالی آهن لحاظ می‌شود. این چگالی برابر با ۸/۷ گرم بر سانتی متر مکعب است.

وزن میلگرد نیشابور

هر کارخانه‌ای از مواد اولیه، فرمول‌ها، تکنولوژی‌ها و غیره متفاوتی برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند که این امر روی وزن میلگرد اثر می‌گذارد. میلگرد نیشابور هم که توسط مجتمع فولاد خراسان تولید و به بازار عرضه می‌شود، از این قاعده مستثنی نیست. وزن آرماتورهای این کارخانه را می‌توانید در جدول درج شده در این صفحه مشاهده کنید.

وزن میلگرد ۱۴ اصفهان

هرچه وزن میلگرد تولید شده در یک کارخانه به اعداد درج شده در جدول اشتال نزدیک‌تر باشد، نشان از کیفیت بالاتر آن دارد. وزن میلگردهای فولادی که توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می‌شوند، به اعداد جدول اشتال بسیار نزدیک است. این امر کیفیت بسیار بالای این محصولات نشان می‌دهند. برای مثال، وزن میلگرد ۱۴ اصفهان برابر با  ۱۴.۵۲ کیلوگرم است.جهت مشاهده قیمت میلگرد اصفهان در همه سایز ها به جداول قیمتی این محصول مراجعه نمایید.

وزن میلگرد ۶

میلگردها در قطرهای ۶ تا ۳۲ میلی‌متر تولید می‌شوند. وزن میلگرد ۶ که معمولا به صورت کلاف بسته بندی می‌شود، بسته به نوع ساده و آجدار آن متفاوت است.

وزن میلگرد ۸

وزن میلگرد ۸ براساس هر شاخه در جدول اشتال در حدود ۴.۷۴ کیلوگرم در نظر گرفته شده است. با توجه به کم‌بودن قطر این محصول فولادی، سبک‌وزن‌بودن آن ایراد محسوب نمی‌شود. این سایز از میلگرد اگرچه مقاومت لازم برای استفاده در ستون‌های بتنی و فوندانسیون‌ها را ندارد؛ اما هم‌چنان پرکاربرد است. در بسیاری از پروژه‌های عمرانی و شهری از میلگرد سایز ۸ برای ساخت خاموت و مش فولادی استفاده می‌شود.

در نظر داشته باشید که مانند دیگر سایزهای میلگرد، وزن میلگرد ۸ هم در برندهای مختلف متفاوت است. بنابراین، اختلاف قیمت میلگرد ۸ هم در این برندها طبیعی است. در این میان میلگرد ۸ اصفهان وزنی استانداردتر و در نتیجه کیفیت و قیمت بالاتری دارد.

وزن میلگرد ۱۰

میلگرد ۱۰ یکی دیگر از مقاطع فولادی پرفروش در بازار است. همه مشتریان این مقطع فولادی می‌دانند که قبل از ثبت سفارش خود باید از وزن میلگرد ۱۰ اطلاع داشته باشند. به این ترتیب، می‌توانند کیفیت محصول را تخمین زده و از مناسب‌بودن آن مطلع شوند. به علاوه، با اطلاع از وزن می‌توانند قیمت حدودی خرید و حتی هزینه‌های حمل‌ونقل را هم برآورد کنند. هر شاخه میلگرد ۱۰ مطابق با جدول استاندارد اشتال باید ۷.۴۰۴ کیلوگرم وزن داشته باشد. با این وجود وزن میلگرد سایز ۱۰ کارخانجات مختلف داخلی بین ۶ تا ۷.۵ کیلوگرم متغیر است.

در نظر داشته باشید که میلگردهای سایز ۱۰ که در این محدوده وزنی تولید می‌شوند، همگی کیفیت لازم را دارند. با این وجود، محصولاتی که از نظر وزنی با عدد درج‌شده در جدول اختلاف کمتری دارند، مرغوب‌تر محسوب می‌شوند. مسلما این مرغوبیت روی قیمت میلگرد ۱۰ اثر می‌گذارد. شما می‌توانید برای خرید باکیفیت‌ترین میلگردها با بازرگانی آرادآهن تماس بگیرید

وزن میلگرد ۱۲

میلگردهایی که قطری برابر با ۱۲ میلی‌متر دارند، در ساختمان سازی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. این امر باعث شده است که بسیاری از کارخانجات داخلی میلگرد ۱۲ را مطابق با استانداردهای مختلف تولید ‌کنند. به همین دلیل این میلگرد با وزن‌های متنوعی در بازار یافت می‌شود و از آن‌جایی که وزن میلگرد روی قیمت آن اثر می‌گذارد، شاهد اختلاف قیمت میلگرد ۱۲ در برندهای مختلف هستیم.

وزن میلگرد ۱۴

میزان استحکام، سایز و وزن میلگرد ۱۴ به ‌گونه‌ای است که آن را برای استفاده در بیشتر پروژه‌های عمرانی مناسب می‌سازد. به همین دلیل هم فروش بالایی دارد. از این میلگرد برای ساخت ستون‌ها و تیرچه‌ها، اجرای فونداسیون‌ها و غیره استفاده می‌شود. وزن میلگرد ۱۴ برندهای مختلف، به ازای هر شاخه ۱۲ متری از آن بین ۱۳ تا ۱۵ کیلوگرم است.

 اگر قصد خرید این مقطع فولادی را دارید، حتما متوجه شده‌اید که قیمت میلگرد ۱۴ کارخانجات و برندهای مختلف متفاوت است. یکی از دلایلی که باعث ایجاد اختلاف در قیمت‌ها می‌شود، وزن میلگرد ۱۴ است. کارخانجات معتبر مطابق با استانداردها محصولات خود را تولید می‌کنند؛ اما باز هم به دلیل استفاده از مواد اولیه متفاوت، دستگاه‌های مختلف و غیره محصول هرکدامشان وزن متفاوتی پیدا می‌کند. اگرچه این اختلاف وزن میلگرد ۱۴ برندهای مختلف معمولا زیاد نیست؛ اما تاثیر خود را روی قیمت آن می‌گذارد

وزن میلگرد ۱۶

مقاومت بالای میلگرد ۱۶، این مقطع فولادی را به گزینه مناسبی برای تکمیل سازه‌های شهری و عمرانی تبدیل کرده است. این میلگرد در ساخت ستون، فونداسیون، دکل و غیره به وفور استفاده می‌شود. وزن میلگرد ۱۶ مهم‌ترین مشخصه این مقطع فولادی است؛ چرا که روی قیمت آن اثر می‌گذارد. به‌علاوه، شما می‌توانید با مقایسه وزن میلگرد ۱۶ از کیفیت آن مطمئن شوید؛ چگونه؟

مطابق با جدول اشتال هر شاخه از این میلگرد باید وزنی بین ۱۸ تا ۱۹ کیلوگرم داشته باشد. در واقعیت کارخانجات این مقطع فولادی را با اختلاف بیشتر و با وزنی بین ۱۷ تا ۲۰ کیلوگرم به بازار عرضه می‌کنند. مسلم است که هرچه وزن میلگرد ۱۶ یک کارخانه به وزن مشخص شده آن در جدول استاندارد وزنی نزدیک‌تر باشد، نشان از کیفیت بالاتر آن دارد. برای مثال میلگرد ۱۶ ذوب‌آهن اصفهان به دلیل داشتن وزنی بسیار نزدیک به استانداردها (۱۸.۹۶ کیلوگرم) به عنوان باکیفیت‌ترین میلگرد داخلی شناخته می‌شود

وزن میلگرد ۱۸

میلگرد ۱۸ بیشتر در سازه‌های عمرانی وسیع و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چرا که وزن و استحکام بسیار بالایی دارد. وزن میلگردهایی که قطری برابر با ۱۸ میلی‌متر دارند، معمولا بین ۲۳ تا ۲۵ کیلوگرم است و به طول هر شاخه از آن بستگی دارد.

هر کارخانه‌ای از فرمول، تکنولوژی، مواد اولیه و غیره متفاوتی برای تولید میلگرد استفاده می‌کند که باعث ایجاد اختلاف وزن میلگردها می‌شود.

مراجعه به جدول وزن میلگرد آسان‌ترین و سریع‌ترین روش اطلاع از وزن میلگرد به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری این مطلب:

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ثبت سفارش