آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

انواع لوله ها کدامند و چه کاربردهایی دارند

لوله فولادی
به این مقاله امتیاز دهید

لوله‌های فولادی که با نام لوله‌های فلزی نیز شناخته می‌شوند، از ورق‌های فولادی در ضخامت، قطر، سایز، جنس‌ و … مختلفی تولید و ساخته می‌شوند، بنابراین قیمت انواع لوله با توجه به تنوع بالای این محصول در بازار آهن متفاوت می‌باشد. لوله‌های فلزی یکی از پرکاربردترین نوع لوله در تاسیسات و صنایع مختلف می‌باشند. این لوله‌ها در دو نوع درزدار و بدون درز تولید می‌شوند و برای انتقال سیالات، آب، گاز و یا مایعات دیگر از یک مکان به مکان دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید بدانید انواع لوله کدامند و چه کاربردهایی دارند، این مقاله را مطالعه فرمایید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب نمایید. چنانچه قصد خرید لوله را دارید، با مطالعه این مقاله که در مورد معرفی انواع لوله و مشخصات فنی لوله‌ها است می‌توانید انتخاب دقیق و مطمئن‌تری داشته باشید.

لوله‌گالوانیزه

لوله‌گالوانیزه یا لوله آهنی سفید به دو دسته لوله فولادی گالوانیزه و لوله آهنی گالوانیزه تقسیم‌بندی می‌شود. برای افزایش مقاومت این نوع لوله‌ها در برابر خوردگی و پوسیدگی، از روش اندود کردن(گالوانیزه) با روی استفاده می‌کنند. لوله‌های فولادی گالوانیزه از فولاد نرم ساخته ‌می‌شود و نسبت به لوله آهنی گالوانیزه سبک‌تر و براق‌تر می‌باشند. لوله‌ گالوانیزه در شاخه‌های ۶ متری و از سایز ۱/۲ اینچ تا قطر ۶ اینچ تولید می‌شود؛ اتصال این لوله‌ها به صورت دنده‌ای است و از اتصال به روش جوشکاری باید پرهیز نمود؛ به این علت که حرارت ناشی از جوشکاری موجب سوختن روکش گالوانیزه لوله می‌شود. از این محصول در سیستم‌های تخلیه فاضلاب، تجهیزات تهویه مطبوع، تصفیه خانه‌ها، حصارکشی، گلخانه‌ها و … استفاده می‌شود.

لوله مانیسمان

لوله‌های بدون درز با روش‌هایی مانند ریخته‌گری شنی، ریخته‌گری گریز از مرکز، مانیسمان و … تولید می‌شوند. لوله مانیسمان از جنس فولاد کربنی(carbon steel)  است و در برابر دما، فشار بالا و خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد؛ روش تولید این لوله با انواع دیگر لوله متفاوت می‌باشد. برای تولید لوله مانیسمان، شمش فولادی را به روش نورد و کششی به لوله تبدیل می‌کنند بنابراین در تمام طول این لوله ساختار و مقاومت یکنواختی وجود دارد. قیمت لوله مانسیمان نسبت به انواع دیگر لوله در بازار آهن گران‌تر می‌باشد. هزینه تولید لوله‌های مانیسمان سایز بزرگ زیاد بوده و معمولا از سایز کوچک‌تر این محصول بیشتر استفاده می‌شود. این لوله با نام لوله بدون درز نیز در بازار آهن شناخته می‌شود که کاربرد فراوانی در صنعت دارد. از این لوله در مواردی مانند: سیستم اطفاء حریق، موتورخانه، سکوهای نفت و گاز، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها، صنایع دارویی، صنایع رنگ، صنایع پلی اکریل و … استفاده می‌شود.

لوله جدار چاه

لوله جدارچاه در درون چاه استفاده می‌شود و برای تفکیک ستون چاه از محیط بیرونی و جلوگیری از ریزش چاه و نشت مایعات خارجی دیگر به درون چاه به کار می‌رود؛ بنابراین جنس ورق  به کار رفته شده در تولید این نوع لوله باید به گونه‌ای باشد که  در برابر خوردگی مقاوم باشد. این لوله‌ها معمولا از ورق سیاه و در ضخامت ۴ تا ۶ میلی‌متر تولید می‌شود. از برترین نوع این لوله می‌توان به لوله‌ جدار چاه پلی اتیلنی اشاره کرد که از آن  بیشتر به عنوان لوله‌های آبرسانی و تاسیسات صنعتی استفاده‌ می‌شود. به منظور جلوگیری از ریزش احتمالی دیوار چاه، در حین فرایند جای‌گذاری لوله درون چاه، تعداد بیشتری از این لوله معمولا تعبیه می‌شود. در هر چاه معمولا ۴ تا ۶  لوله قرار می‌دهند. قیمت لوله جدار چاه با توجه به این که لوله هادی است یا استرم، متفاوت می‌باشد.

لوله داربستی

این محصول یکی از پرکاربردترین نوع  لوله فولادی در صنعت ساختمان سازی  و اسکلت‌بندی سازه‌های داربستی است. این لوله‌ها معمولا درزدار بوده و در دو نوع گالوانیزه و فولادی در بازار آهن موجود می‌باشد. از این لوله‌ها هیچ سیالی منتقل نخواهد شد؛ بنابراین در کارخانه هیچ آزمایشی بر روی این محصول انجام نمی‌شود و ‌ فرایند تولید آن، سریع و آسان است. سازه داربستی از تعداد زیادی لوله داربستی ساخته می‌شود که توسط بست‌های ویژه به هم متصل می‌شوند. این محصول در دو نوع سبک و سنگین و با سایز، وزن‌،جنس و … مختلف تولید شده؛ سایز استاندارد آن با قطر خارجی ۴۸.۳ و ضخامت دیواره ۳.۲ میلیمتر و طول ۶ متر در بازار موجود می‌باشد. از لوله داربستی برای دسترسی به نقاط مرتفع و سخت ساختمان، ایجاد تکیه‌گاه برای سازه، قفسه نگهدارنده، ساخت غرفه، ایجاد حفاظ و نرده و … استفاده می‌شود.

لوله اسپیرال

لوله اسپیرال، لوله‌های فولادی نوردگرم و یا مارپیچ هستند؛ در فرآیند اسپیرال، نوار فولادی را به صورت مارپیچ شکل داده سپس با عملیات جوشکاری، درز را به هم جوش می‌دهند؛ این لوله در دسته‌ی لوله درزدار قرار می‌گیرد. این محصولبا ضخامت‌های مختلف و قطر دلخواه در اندازه ۸  تا ۱۲۰ اینچ تولید می‌شود. در حین فرایند تولید این محصول، می‌توان قطر لوله را به اندازه دلخواه تغییر داد؛ بنابراین می‌توان این لوله را در قطرهای مختلف و با هزینه کم تولید کرد و به همین علت از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و در فرایندهای صنعتی و تولیدی از این محصول استفاده می‌کنند. از مزایای دیگر این لوله می‌توان به مقاومت بالا در برابر شکستن و ترک خوردگی، خواص مکانیکی بالا و … اشاره کرد. معمولا لوله اسپیرال در صنایع نفت و گاز برای انتقال مایعات و گازها، در کشاورزی برای آبیاری و … استفاده می‌شود.

لوله گازی

لوله گازی برای انتقال گاز از مکانی به مکان دیگر در مصارف خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در مصارف خانگی از لوله گازی گالوانیزه استفاده می‌شود؛ این محصول به دو صورت لوله گازی توکار و لوله گازی روکار در بازار آهن وجود دارد. قیمت لوله گازی  به دلیل پیچیدگی در مراحل تولید، نسبت به لوله گالوانیزه تست آب بیشتر می‌باشد این محصول در دو نوع درزدار و بدون درز و بر طبق استاندارد BS EN ISO 3183 و API5L تولید می‌شود. رایج‌ترین سایز لوله گازی در بازار آهن ۱.۲ تا ۲ اینچ می‌باشد. لوله گازی بدون درز معمولا برای مصارف توکار کاربرد دارد؛ برای تضمین ایمنی کامل این محصول، در حین فرایند تولید، لوله گازی مورد آزمایش و تست قرار می‌گیرد. لوله گازی درزدار معمولا برای مصارف روکار کاربرد دارد؛ پس از تولید بر روی این لوله‌ها تست‌هایی از جمله رادیوگرافی، اولتراسونیک،  جریان‌های گردابی و … انجام می‌گیرد. از لوله گاز روکار در لوله‌کشی درون ساختمان و یا لوله‌کشی درون شهری استفاده می‌کنند. قیمت لوله گاز روکار نسبت به لوله گاز توکار کمتر می‌باشد.

لوله مبلی

لوله مبلی یا لوله سبک یا روغنی که از ورق سیاه و روغنی در سه گرید  ST12، ST14 و ST37 تولید می‌شود. این لوله سبک بوده و مقاومت بالایی دارد به همین علت درصنایع خودروسازی، دوچرخه‌سازی، ساخت مبلمان‌ و لوازم خانگی و… کاربرد فراوانی دارد. از جمله مزایای این لوله می‌توان به دقت مطلوب در ابعاد قطر و ضخامت، قابلیت جوش‌پذیری مناسب، کیفیت سطحی مطلوب و … اشاره کرد. لوله‌ای که از گریدهای ST12 و ST14  ورق روغنی تولید می‌شود سبک بوده و سطح براقی دارد. انوع لوله تولید شده از ورق سیاه یا گرید ST37 نیز نسبت به لوله‌های دیگر سبک می‌باشد. قیمت لوله مبلی برحسب وزن محاسبه می‌شود گرچه قیمت لوله مبلی در واحد وزن نسبت به لوله‌های سنگین کمی گران‌تر است ولی از آنجا که لوله مبلی ضخامت و وزن کمتری دارد، قیمت کل این لوله، کمتر از لوله‌های دیگر تمام می‌شود.

 قیمت لوله

قیمت روز انواع لوله با توجه به عوامل مختلفی از جمله نوسان بازار ارز، نوسان بازار آهن آلات، تغییر در سیاست‌های اقتصادی، میزان عرضه و تقاضا،  و … دچار نوسان می‌شود. مجموعه بازرگانی آرادآهن اسپادانا یکی از شرکت‌های تامین‌کننده محصولات فولادی از جمله انواع لوله در ضخامت، سایز، جنس و … مورد نیاز برای مصارف شخصی، صنایع مختلف و نیز پروژه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، کشاورزی و … در سراسرکشور می‌باشد. این مجموعه در زمینه خرید و فروش لوله، با بهره‌گیری از متخصصین و کارشناسان باتجربه یکی از شرکت‌های برتر در بازار آهن ایران می‌باشد که محصولات فولادی خود را از برترین کارخانه‌های تولیدی فولاد کشور تامین می‌کند و  انواع لوله آهنی با بهترین قیمت را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. شما می‌توانید در هر لحظه از شبانه روز با مراجعه به سایت آرادآهن از قیمت روز لوله در بازار آهن کشور اطلاع کسب نمایید. تلاش ما در بخش‌های مختلف این مجموعه، اطلاع رسانی دقیق و شفاف، تحویل سفارش مشتریان در کمترین زمان ممکن و در هر نقطه جغرافیایی ازکشور و کسب بالاترین سطح از میزان رضایت مشتری در بازار آهن می‌باشد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در زمینه خرید و استعلام قیمت امروز لوله فلزی، کارشناسان ما با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ پاسخگو شما خواهند بود.