آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

بررسی تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه از جنبه‌های مختلف

ورق روغنی و گالوانیزه
به این مقاله امتیاز دهید

ورق‌های روغنی و گالوانیزه از پر مصرف‌ترین ورق‌های فولادی تولید شده هستند. این دو نوع ورق دارای تفاوت‌هایی در مشخصات، فرآیند تولید و کاربردهای آن هستند که در ادامه این مقاله از سایت آراد آهن به توضیح این تفاوت‌ها پرداخته‌ایم.

 فرآیند تولید ورق روغنی و ورق گالوانیزه

ورق‌ روغنی که به ورق سرد نیز معروف است، نوعی از پرکاربردترین ورق‌ها در بازار هستند که به دلیل ظاهر خوب و مقاومت بالایی که دارند، در تولید بسیاری از لوازم استفاده می‌شوند. برای تولید ورق روغنی، ابتدا محصول نهایی نورد گرم که به ورق سیاه معروف است را اسیدشویی می‌کنند تا سطح بر روی آن پاکسازی شود.  پس از آن از عملیات نورد سرد برای کاهش ضخامت ورق استفاده می‌کنند. سپس با استفاده از روش‌هایی چون پولیش و سمباده‌زنی سطح ورق را صاف و یکنواخت می‌کنند. به دلیل استفاده از این روش‌ها، سطح ورق‌های روغنی دچار خوردگی می‌شود. از این رو برای جلوگیری از این امر و زنگ‌زدگی، بر روی سطح ورق روغن می‌زنند. به همین دلیل این ورق‌ها به ورق روغنی معروف هستند. 

ورق روغنی با ورق گالوانیزه چه تفاوت‌هایی دارد؟

ورق گالوانیزه ورق فولادی است که بر روی آن پوششی از روی کشیده شده است تا از زنگ‌زدگی ورق جلوگیری شود. پس از آن از اسیدشویی استفاده شده تا خالصی‌ها و چربی‌های باقی‌مانده به صورت کامل از بین رود. گفتنی است در این مرحله ورق را در حمام اسید کلریدریک غوطه‌ور می‌کنند. سپس ورق را با استفاده از آب شسته و پس از آن وارد حمام گرم کلرید آمونیاک می‌کنند تا آماده وارد شدن به مرحله گالوانیزه کردن شود. در نهایت ورق آماده شده را با مذاب روی واکنش می‌دهند. پس از گذشت دو الی سه دقیقه پوشش گالوانیزه بر روی ورق ایجاد شده است. پس از انجام عملیات گالوانیزه کردن بلافاصله ورق را وارد حمام آب یا محلول دی کرومات سدیم می‌کنند تا خنک شود.

ورق روغنی با ورق گالوانیزه از نظر قیمت چه تفاوت هایی دارد

از آن جایی که ورق گالوانیزه تولید سخت‌تر و پیچیده‌تری را می‌طلبد، هزینه تولید بیشتری دارد. استفاده از فلز روی برای فرایند گالوانیزاسیون باعث می شود که قیمت ورق گالوانیزه از قیمت ورق روغنی بیشتر می باشد.

تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه در هزینه نگهداری و طول عمر

به دلیل این که ورق گالوانیزه دارای پوشش روی است، دچار زنگ زدگی نمی‌شود. به همین دلیل طول عمر این ورق نسبت به ورق روغنی بیشتر است و طول عمری بین ۲۰ تا ۳۰ سال دارد. همچنین به دلیل گالوانیزه شدن هزینه نگهداری کمتری نسبت به ورق روغنی دارد. ورق گالوانیزه به دلیل گالوانیزه شدن و پوشش روی که دارد، فرآیند تولید متفاوت و طولانی‌تری نسبت به ورق روغنی دارد.

تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه از نظر عرض و ضخامت

از نظر عرض تولید شده، این دو نوع ورق تفاوتی ندارند. چرا که هر دو آنها در عرض های ۱۰۰ تا ۱۲۵ سانتی‌متر تولید می‌شوند. ولی در مورد ضخامت آنها تفاوت وجود دارد. محدوده ضخامت ورق گالوانیزه بیشتر از ورق روغنی است. به طوری که محدوده ضخامت ورق گالوانیزه ۰.۱۸ تا ۶ میلی‌متر و محدوده ضخامت ورق روغنی بین ۰.۳ تا ۳ میلی‌متر است. در نتیجه همین امر از ورق گالوانیزه در کاربردهای بیشتری می‌توان استفاده کرد.

تفاوت ورق روغنی با گالوانیزه در ظاهر

ورق‌های روغنی دارای ظاهر بهتری نسبت به ورق‌های گالوانیزه هستند. به همین دلیل از این ورق‌ها در ساخت لوازم خانگی و خودرو استفاده می‌شود. در صورتی که از ورق‌های گالوانیزه برای ساخت کانال کولر و لوله آب که نیاز به ظاهر خاصی ندارند، استفاده می‌شود. برای بازرسی از سازه تولید شده با ورق روغنی نیاز به استفاده از روش آزمایشگاهی وجود دارد. ولی برای بازرسی از سازه تولید شده با ورق گالوانیزه نیاز به روش آزمایشگاهی نیست. چراکه تنها با استفاده از چشم می‌توان مشکلات مرتبط به سازه را تشخیص داد. در نتیجه از این نظر نیز ورق گالوانیزه بهتر از ورق روغنی عمل می‌کند.