آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

تیر ورق چیست

تیر ورق
به این مقاله امتیاز دهید

در پروژه‌های عمرانی عظیم، نیاز به ستون‌ها و تیرهای بزرگی است که به دلیل محدودیت ابعادی انواع تیرآهن، نمی‌توان از آن‌ها استفاده نمود، بنابراین از تیر ورق یا تیر ستون‌ها (plate girder)که محصول فولادی جدیدی است و از اتصال چند صفحه فولادی تشکیل می‌شود، در این پروژه‌ها استفاده می‌کنند. تفاوت تیر ورق با تیرآهن در این است که تیرآهن به روش ریختگی است.و به صورت یکپارچه و تیر ورق به روش جوشکاری اتصالات و بدون محدودیت ابعادی تولید می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید. تا بیشتر با این محصول فولادی، کاربردهای آن و مزایا و معایب تیرهای ورق آشنا شوید.

تیر ورق چیست؟

انواع تیر ورق از سه ورق تشکیل شده است. که دو ورق به عنوان بال‌هایاین نوع تیر و یک ورق به عنوان جان تیرهای ورق به یکدیگر جوش می‌خورند. و تشکیل یک مقطع I را می‌دهند که بارهای سنگین را می‌تواند تحمل نماید. در واقع تیر های ورق تکیه‌گاهی است برای بارهای سنگین عمودی که در فواصل طولانی به سازه وارد می‌شود.

اجزای تیرهای ورق شامل جانWeb Plate   (تیغه) ، بال Flanges Plate  (فلنج ها) و سخت کننده Stiffeners  (استیفنرها) می‌باشد. جان تیر دو بال آن را با فاصله مشخص در کنار یکدیگر قرار می‌دهد که به آن وب پلیت نیز می‌گویند. جان تیرهای فوق که با ابعاد ۸  میلی‌متر به بالا ساخته می‌شود، مقاومت بالایی در برابر نیروی‌های برشی دارد.

بال‌های تیرهای فوق وظیفه مقاومت در برابر نیروهای فشاری و کششی را به عهده دارند. استیفنرها، ورق‌های تقویتی هستند که برای اتصالات به خصوص اتصالات گیردار استفاده می‌شوند و به دو نوع استیفنر عمودی  Vertical Stiffeners و استیفنر افقی  Horizontal Stiffeners دسته‌بندی می‌شوند.

قیمت تیرآهن انواع مختلف از جمله قیمت تیر مذکور را می‌توانید هم اکنون در صفحه مربوط به این محصول در سایت آرادآهن مشاهده نمایید.

نحوه ساخت تیر ورق

در تولید انواع این تیر ها می‌توان از ورق‌های فولادی با ضخامت زیاد و بدون محدودیت استفاده کرد. با استفاده از این روش می‌توان تیر ورق‌هایی با مقاطعI ، H ، مربع یا چندضلعی تولید کرد.

نحوه ساخت تیر های ورق شامل مراحل متعددی است. ابتدا ورق‌های فولادی توسط دستگاه برش CNC برش می‌‌خورند. و بعد از یکسره کردن آن‌ها، درزهای بین ورق‌ها را در روی شاسی با روش جوشکاری عمدتا زیرپودری جوش می‌دهند. و با توجه به نوع طرح مورد نظر به یکدیگر متصل می‌کنند. پس از بازرسی و کنترل جوش درزها، مرحله تسمه سازی انجام می‌شود. در مرحله مونتاژ اولیه تیر های ورق، در داخل قالب، مونتاژ بال و جان و فرآیند خال جوش کردن آن‌ها انجام می‌شود. و در مراحل بعدی، جوشکاری اولیه و جوشکاری کامل بال و جان انجام می‌شود.

سپس فلنج تیر یا صفحه ستون، مونتاژ شده و تابگیری می‌شود. مجددا برروی تیر ها یک مرحله جوشکاری ثانویه به منظور تکمیل جوش این مقاطع صورت می‌گیرد. پس از جوشکاری ملحقات ستون و مونتاژ نهایی، مرحله جوش نهایی انجام می‌شود.

شما می‌توانید پس از مراجعه به سایت آرادآهن و مشاهده به روزترین قیمت ورق فولادی انواع مختلف با شماره‌ی مندرج در این سایت تماس بگیرید و از طریق کارشناسان واحد فروش مجموعه نسبت به خرید ورق فولادی مورد نیاز خود اقدام نمایید.

مونتاژ تیر های ورق

در روش مونتاژ عمودی انواع تیر ورق‌ I شکل، ابتدا بال به صورت تخت بر روی زمین قرار می‌گیرد. و محور آن مشخص می‌شود، سپس در طول بال و در نزدیکی خط میانی آن، گیره‌های عمودی کوچکی در فواصل مشخص، جوش داده می‌شوند. سپس جان تیر های ورق به صورت عمود بر روی بال قرار می‌گیرد. و به صورت موقت توسط میل مهارهایی که مابین جان و بال جوش خورده‌اند، نگه داشته می‌شود. موقعیت جان در طول خط میانی بال، توسط گیره‌هایی که در طول بال قرار دارند، حفظ می‌شود. سپس بال فوقانی به بالای جان تیرورق با استفاده از جوشکاری، متصل می‌شود.

در روش مونتاژ افقی تیرهای ورق، جان تیر در فیکسچر مخصوصی به صورت افقی قرار می‌گیرد. و سپس بال‌ها به صورت عمودی در فیکسچر قرار می‌گیرند. و جوشکاری انجام می‌شود. در واقع تیر هایی از این نوع که با این روش ساخته می‌شود به نوعی یک تیرآهن با سایز بالا محسوب می‌شود.

تفاوت تیر ورق و تیر آهن

علاوه بر تفاوت در نحوه ساخت که در بالا به آن اشاره کردیم. اصلی‌ترین تفاوت تیرهای ورق و تیرآهن در ابعاد آن‌ها است. اصولا از تیر ورق‌ها به عنوان اصلی‌ترین تکیه‌گاه افقی در سازه‌ها استفاده می‌شود. که تیر آهن‌های با سایز کم را پشتیبانی می‌کنند.

تیر ورق‌ها یکی از رایج‌ترین اعضای افقی یک سازه هستند که معمولا جهت تحمل نیروهای وارده بر دیوارهای موازی یا سیستم‌های سقف و کف طراحی می‌شوند. وظیفه‌ی این تیر، پشتیبانی از تیرهای دیگر است. این نوع تیر که یک تیرآهن است. به عنوان پشتیبانی افقی اصلی، از تیرآهن‌های کوچکتر در سازه پشتیبانی می‌کند. و جهت مقاومت در برابر نیروهایی که به ستون‌ها یا تیرها وارد می‌شود، طراحی می‌شود.

جهت تهیه‌ی انواع تیرآهن از جمله باکیفیت‌ترین آن‌ها یعنی تیرآهن ذوب آهن اصفهان توصیه می‌شود که محصول مورد نظر خود را از یک مرجع خرید آهن آلات معتبر و شناخته شده مانند بازرگانی آرادآهن با تضمین کیفیت و قیمت خریداری نمایید و سفارش خود را در کمترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

مزایا و معایب تیر ورق

  • امروزه با پیشرفت وسایل و روش‌های جوشکاری و نیز استفاده از جوشکاری اتوماتیک در ساخت تیر ورق‌ها و نیز هزینه و مشکلات زیادی که اجرای اتصالات سازه‌های خرپایی دارند موجب گردیده تا استفاده از این نوع تیر از محبوبیت زیادی برخوردار باشد.
  • این نوع تیر نسبت به سیستم‌های خرپایی، ظاهری زیباتر و ارتفاع کمتری دارد.
  • در این نوع تیر ها  با نصب اتصالات برشی در بال فوقانی، امکان استفاده از مقطع مرکب فولاد و بتن وجود دارد که این امکان در سازه‌های خرپایی وجود ندارد.

کاربردهای تیر ورق

از بیشترین کاربردهای تیر های ورق‌ می‌توان به استفاده در ساخت پل‌ها اشاره کرد؛ امروزه برای ساخت پل‌ها، از تیر ورق‌هایی با دهانه‌های ۳۰ متر نیز استفاده می‌شود. استفاده گسترده در ساخت سالن‌های صنعتی با دهانه‌های بزرگ به عنوان تیرهای اصلی و یا در ساخت پل‌های جاده‌ای و پل‌های راه آهن، پل بزرگراه‌ها به عنوان تیرهای حمال، ساخت روگذر‌ها با دهانه‌های نسبتا بزرگ، ساخت سوله‌ها، جرثقیل‌ها، برج‌ها و غیره از جمله کابردهای این نوع تیر ها در صنایع مختلف می‌باشد.

در صورتی که تیر ورق‌ها با رعایت اصول و ضوابط طراحی، ساخته شوند، می‌توان از آن‌ها به عنوان اعضای خمشی استفاده کرد که علاوه بر عملکرد مناسب و بهینه در برابر نیروهای وارده، از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه‌تر از تیر‌های دارای نیم‌رخ‌های نورد شده باشند.

با توجه به این که عنصر اصلی تیرهای ورق، ورق سیاه است بنابراین قیمت ورق سیاه تاثیر مستقیم برروی قیمت نهایی تیر ورق می‌گذارد. بازرگانی آرادآهن مرجع فروش ورق فولادی در سراسر ایران است که انواع ورق از جمله ورق سیاه را با قیمت مناسب و با بهترین کیفیت به مشتریان و مصرف کنندگان این محصول عرضه می‌دارد. فقط کافیست با کارشناسان ما تماس بگیرید و لیست قیمت امروز انواع ورق را از آن‌ها دریافت نمایید.