آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

خاموت چیست و چه کاربردهایی دارد

قیمت خاموت
به این مقاله امتیاز دهید

 در این بخش علاوه بر این که راهنمایی بر خرید و قیمت خاموت اشاره میشود. توضیح جامعی راجع به خرید خاموت، کاربردهای خاموت و مواردی از این قبیل پرداخته ایم. استفاده از خاموت ها یکی از روش‌های اصولی به منظور افزایش استحکام ساختمان در برابر نیروها، فشارها، ضربه و لرزش است.

بعد از زلزله‌ی کشور ژاپن، در سال ۱۹۷۱ که خسارات بسیاری به همراه داشت، مهندسین به این نتیجه رسیدند، که استفاده از میلگردهای طولی به تنهایی برای مقاوم ساختن ساختمان و سازه‌ها کفایت نمی‌کند. آن‌ها به منظور افزایش مقاومت سازه در برابر زلزله ایده‌ها و روش‌های متعددی را مطرح نمودند که بهترین آن‌ها استفاده از میلگردهای عرضی به نام خاموت بود.

اما خاموت‌ها چگونه تولید می‌شوند و چطور به افزایش استحکام بنا کمک خواهند کرد؟ انواع خاموت چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ این مقاله به منظور معرفی کامل خاموت و انواع آن منتشر شد.

خاموت چیست؟

خاموت شاخه‌ی از میلگرد که خم شده است و به صورت عرضی در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، را خاموت می‌گویند. خاموت‌ها به صورت عریضی دیگر میلگردها و  المان‌های طولی مورد استفاده در ساختمان را احاطه کرده و از حرکت و جابه‌جایی آن‌ها جلوگیری می‌کنند. بدین ترتیب استفاده از خاموت‌ها منجر به افزایش مقاومت و استحکام سازه خواهد شد.

خاموت‌ها از میلگردهای گرید A1 و یا A2 تولید می‌شوند. تا انعطاف پذیری لازم را برای خم شدن و شکل یافتن داشته باشند. معمولاً میلگردهای سایز ۸، ۱۰ و یا ۱۲ برای تولید خاموت مورد استفاده قرار می‌گیرند که در این میان استفاده از میلگرد سایز ۸  برای تولید خاموت متداول تر است.

قیمت خاموت

روش تولید خاموت:

برای تولید خاموت تنها کافی است میلگرد را در یک و یا چند نقطه خم کرد. البته کار به همین سادگی نیست، نقطه ی خمش، زاویه و میزان نیرویی که منجر به خمش می‌شود، همگی باید کاملاً دقیق و محاسبه شده باشند.

نیروی که منجر به خم شدن میلگرد می شود می‌تواند به صورت دستی و یا توسط ماشین‌های مخصوص و به صورت اتوماتیک به میلگرد وارد شود.

در روش تولید دستی خاموت، میلگرد بر روی صفحه کار قرار میگیرد و سپس با اعمال نیروی دست به اهرم و یا آچار مخصوص خم می‌شود.

در روش تولید اتوماتیک خاموت، میلگرد وارد دستگاه های برقی و یا هیدرولیکی شده، و عملیات خمکاری بر روی آن اعمال می شود.

جالب است بدانید نحوه‌ی تولید خاموت یکی از معیارهای دسته بندی آن است. خاموت‌ها انواع مختلفی دارند. در ادامه به معرفی انواع خاموت خواهیم پرداخت:

شناخت انواع خاموت

خاموت‌ها با توجه به کاربردی که دارند در انواع و اشکال متفاوتی تولید می‌شوند. از نظر فناوری تولید، خاموت‌ها را می‌توان در انواع زیر دسته بندی کرد:

خاموت معمولی:

خاموت‌های معمولی که در ساخت ساختمان مورد مصرف قرار می‌گیرند، از نظر اندازه و قالب تنوع بسیاری دارند. این خاموت‌ها به صورت دستی و یا اتوماتیک تولید می‌شوند. در روش دستی برای تولید آ‌ن‌ها از اهرم‌ها کمک گرفته می‌شود و در روش اتوماتیک دستگاه‌های مخصوص کار تولید و شکل دهی خاموت را برعهده دارند.

خاموت سنتی:

اولین خاموت‌های مورد استفاده در صنعت، خاموت‌های مربع شکلی هستند که زاویه‌های ۹۰ درجه دارند. این خاموت‌ها را می‌توان از خم کردن میلگرد به صورت دستی و به وسیله‌ی اهرم‌ها تولید کرد. خاموت‌های سنتی در ساختمان سازی و ساخت سازه‌ها  مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خاموت مارپیچ:

این خاموت‌ها به صورت حلقه‌ی و مارپیچ دیگر المان‌ها و میلگردهای طولی ساختمان را احاطه می‌کنند. خاموت مارپیچ تنها توسط دستگاه‌های مخصوص CNC تولید شده و از نظر قالب و اندازه تنوع بسیاری دارد. این خاموتها موجب افزایش مقاومت پیچشی در ستون‌های بتنی می‌شوند.

قیمت خاموت ربات:

تنها تفاوت این خاموت با خاموت مارپیچ در مربعی کناری آن است. خاموت ربات نیز توسط دستگاه CNC تولید می‌شود.

قیمت خاموت سلولار:

خاموت‌های سلولار که به نام خاموت‌های مدور نیز شناخته می‌شوند. تحت استاندارد PI_SYSTEM تولید می‌شوند. و  از نظر ظاهری حلقه‌های بسته ی به شکل مربع یا مستطیل هستند. خاموت‌های مدور جدیدترین و آخرین مدل خاموت‌هایی است که در بازار موجودند. و به صورت چشمگیری منجر به افزایش استحکام و مقاومت بتن و سازه خواهند شد.

خاموت‌ها از نظر شکل ظاهری به دو دسته‌ی کلی تنگ بسته و یا تنگ باز تقسیم بندی می‌شوند:

خاموت‌های تنگ بسته:

این نوع خاموت توانایی مقاومت در برابر نیروهای برشی و پیچشی را همزمان دارد. این توانایی به دلیل خم شدن خاموت در بخش انتهایی با زاویه ی حداقل ۱۳۵ درجه است.

خاموت‌ تنگ باز:

این نوع خاموت توانایی مقاومت در برابر نیروهای برشی را دارد اما در برابر نیروهای پیچشی نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد.

خاموت‌ها از نظر میزان خم زاویه در دو نوع کلی زیر تقسیم بندی می‌شوند:

خاموت مهندسی: در این نوع خاموت میلگرد با زاویه‌ی ۴۵ یا ۱۳۵ درجه خم می‌شود. این نوع خاموت مقاومت بالایی به بتن می دهد و در برابر نیروهای خارجی تا حدالامکان از بتن محافظت می‌کند.

خاموت ساده: این نوع خاموت با زاویه‌ی ۹۰ درجه خم شده است. و از نظر ظاهری شکلی مربعی دارد. استفاده از این نوع خاموت در کشور بسیار رایج و قدیمی است اما باید در نظر داشت که خاموت‌های ساده در برابر لرزش و ارتعاش مقاومت لازم را ندارند.

کاربرد خاموت

 موارد کاربرد خاموت کدامند؟

در هنگام زلزله و یا وارد آمدن نیروهای مختلف کششی و برشی که به ساختمان وارد می شود. میلگردهای طولی به تنهایی در برابر حجم فشار فوق مقاومت لازم را ندارند. استفاده از خاموت‌ها در کنار میلگردهای طولی باعث افزایش مقاومت و استحکام بتن و کل سازه در برابر انواع فشارهای و نیروهای خارجی خواهد شد.

علاوه بر از خاموت‌ها در موارد زیر نیز استفاده می شود:

  1. افزایش مقاومت سازه در برابر ترک‌های مورب و کج
  2. افزایش مقاومت سازه در برابر فشارهای پیچشی و برشی
  3. جلوگیری از گسترش و افزایش ترک‌های حاص از نیروی برشی
  4. ثابت  و پایدار نگهداشتن میله‌های طولی
  5. احاطه و محافظت کردن از میلگردهای طولی
  6. حفظ استواری میله‌های زندان
  7. ثابت نگهداشتن بتن در مرکز به منظور افزایش انعطاف پذیری ستون و مقاومت آن
  8. به منظور بهبود عملکرد لنگر خمشی ابتدایی

نکات مهم در استفاده از خاموت:

خاموت ها نقش مهمی را در حفظ سازه در مواقع حساس و خطرآفرین بر عهده دارند. به همین دلیل ساخت و استفاده از خاموتها باید کاملاً مهندسی شود و مطابق با محاسبات به صورت دقیق انجام شود. همچنین در هنگام نصب آن ها باید استانداردهای ملی و مقررات ساختمان سازی را نیز حتماً مدنظر قرار داد تا در هنگام وقوع حادثه از بروز خسارات جدی مالی و جانی حدالامکان جلوگیری کرد. از جمله مواردی که در استفاده از خاموت‌ها باید در نظر داشته باشید، عبارتند از:

  • الزاماً هر خاموت باید حداقل یک میلگرد طولی را در هر کدام از گوشه های خود احاطه کرده باشد.
  • لازم است یکی در میان میلگردهای طولی با خاموت ثابت شوند.
  • خاموت‌ها باید توسط سیم مفتول سیاه به میلگردهای طولی فیکس شوند.
  • طول ناحیه ی خطر باید از: یک ششم ارتفاع آزاد ستون، بزرگترین ضلع مقطع مستطیل شکل ستون و قطر ستون بیشتر باشد. شایان ذکر این عدد نباید کمتر از ۴۵۰ میلیمتر باشد.
  • در صورت استفاده از خاموت های بسته. نباید فاصله ی آن ها در ناحیه خطر از : ۲۴ برابر قطر خاموت، ۸ برابر قطر سطح مقطع کوچکترین میلگرد طولی ستون، نصف کوچک ترین ضلع مقطع ستون و از عدد ۳۰۰ میلیمتر کمتر باشد.
  • هم چنین فاصله ی خاموت‌ها در دیگر موقعیت‌های پروژه نباید از : ۳۶ برابر قطر میلگرد خاموت، ۱۲ برابر قطر کوچکترین میلگرد طولی که به کار می رود، کوچکترین بعد عضو فشاری و از عدد ۲۵۰ میلیمتر بیشتر باشد. به طور کلی خاموت ها باید حداقل با یکدیگر ۲۰ سانتی متر فاصله داشته باشند.
  • ·         تولید و خمکاری خاموت باید در دمای بالاتر از ۵ درجه سانتی گراد انجام گیرد.
  • از خم کردن مجدد میلگرد خاموت به صورت دستی خودداری شود.

خرید خاموت

مهم ترین فاکتوری که در هنگام خرید هر کالایی از جمله خاموت باید در نظر گرفت، قیمت آن است. قیمت خاموت به طور مستقیم تحت تأثیر بازار آهن و فولاد کشور است و همسو با نوسانات آن دچار افزایش و یا کاهش می شود.

لذا توصیه می شود قبل از قطعی نمودن سفارشات خود حتماً از نمایندگی های معتبر و مراکز فروش اصلی قیمت خاموت را استعلام نمایید. بدین منظور می‎توانید با شماره‌های ما تماس بگیرید.

از دیگر فاکتورهایی که در هنگام خرید خاموت باید در نظر داشته باشید سایز و وزن خاموت است. مسلماً هرچه سایز خاموت بیشتر وزن  و قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند. از طرفی انتخاب خاموت با سایز یا وزن نامتناسب با پروژه نه تنها به استحکام بخشی بیشتر آن منجر نمی شود. که باعث افزایش و کاهش غیراصولی وزن سازه و وارد آمدن خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری خواهد شد.در صورتی که در مورد قیمت، شرایط خرید و یا انتخاب خاموت مورد نیاز پروژه‌تان ابهامی دارید می‌توانید با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.