آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

راهنمایی کامل و تخصصی علامت اختصاری میلگرد کارخانه های ایران + روش تایید اصالت

علائم اختصاری میلگرد
۵/۵ - (۱ امتیاز)

علامت اختصاری میلگرد را می‌توان به اثر انگشت تشبیه کرد. روی هر شاخه‌ای از میلگرد علامتی متشکل از اعداد و حروف حک شده است که با استفاده از آن می‌توان اطلاعات بسیاری مفید و مهمی چون: برند کارخانه تولیدکننده آن، روش تولید، اندازه، نوع و قطر میلگرد را تشخیص داد.

البته معمولا کارخانجات معتبر در هنگام ترخیص میلگردهای خود یک کارت مشخصات یا شناسنامه برای محصولات خود صادر می‌کنند؛ اما، بسیار اتفاق می‌افتد که این کارت به هر دلیلی مفقود شده و میلگردی که به دست ما می‌رسد، فاقد کارت شناسایی باشد. در این مواقع علامت اختصاری حک شده روی بدنه میلگرد می‌تواند راهگشا باشد و اطلاعات مختصر و مفیدی را ارائه دهد. با ما در این مقاله همراه باشید تا با علامت اختصاری میلگرد و نشانه‌های مختص به مهم‌ترین کارخانجات داخلی آشنا شوید.

آراد آهن مرکز فروش انواع میلگرد  به قیمت درب کارخانه. 

برای مشاهده لیست  قیمت میلگرد بر روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید .

حروف انگلیسی در نام گذاری میلگردها هریک چه معناست؟

علامت اختصاری میلگردها ترکیبی از اعداد و حروف انگلیسی است. در ابتدای کار قبل از اینکه به مرور علامت اختصاری هر کدام از کارخانجات داخلی بپردازیم، بهتر است با معنای این حروف انگلیسی آشنا شوید تا در مواقع لزوم بتوانید با تفسیر آن‌ها اطلاعات لازم را به دست آورید. 

در آخر علامت مشخصه میلگردها دو حرف انگلیسی حک می‌شود که اولین حرف نشان دهندۀ نوع آج و آخرین حرف بیانگر شیوۀ تولید آن است. حروف نشان‌دهندۀ نوع آج را می‌توان با استفاده از جدول زیر تفسیر کرد:

شایان ذکر است که نوع میلگردهای آج‌دار مطابق با استاندارد روسیه به صورت زیر علامت‌گذاری می‌شود:
 میلگرد آج‌دار مارپیچ: A2
میلگرد آج‌دار جناغی: A3
میلگرد آج‌دار مرکب: A4
گفتیم که آخرین حرف انگلیسی حک شده روی میلگردها نیز نشان‌دهندۀ نوع فرایند تولید آن‌ها است که این روش‌ها را با یکی از حروف زیر در علامت اختصاری ذکر می‌کنند:
T: تولید به روش ترمکس یا خنک کاری
U: تولید به روش آلیاژ سازی
A : تولید به روش استاندارد درج شده در کارت شناسایی میلگرد
 

دلایل اهمیت علائم اختصاری میلگرد

توجه به علائم اختصاری حک‌شده روی میلگردها در هنگام خرید بسیار مهم است. همان طور که گفتیم در این علامت‌ها نه تنها نام کارخانه، بلکه روش تولید و گرید میلگرد هم دیده می‌شود. هر دوی این فاکتورها تاثیر مستقیمی روی میزان مقاومت میلگرد می‌گذارند و به همین دلیل اطلاع از آن‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد.
افزون بر این موارد، با کمک علامت اختصاری میلگرد شما می‌توانید در یک انبار بزرگ و در میان انبوهی از میلگردهای مختلف هم، به راحتی محصول موردنظر خود را پیدا کنید.
 

مشخصات حک شده در پلاک های میلگرد چه اطلاعاتی به ما می دهند؟

علاوه بر نوع آج و روش تولید میلگرد روی پلاک آن اطلاعات دیگری هم درج می‌شود که عبارتند از: 

شماره بسته

-نوع میلگرد: می‌تواند ساده یا آجدار باشد

نمره میلگرد: نشان‌دهنده‌ی قطر و ضخامت میلگرد برحسب میلیمتر مربع است.

وزن بسته‌بندی: براساس کیلوگرم درج می‌شود.

شماره ذوب با بهر

نشانه تاییدیه کنترل کیفیت: بعد از آزمایش محصول در آزمایشگاه‌های داخل کارخانه تولیدکننده صادر می‌شود.

برند و نشان کارخانه تولیدکننده

علامت استاندارد ملی ایران

شایان ذکر است هر بسته‌ای از میلگرد حداقل دو پلاک خواهد داشت

راهنمای خواندن علامت اختصاری میلگرد 

در پاراگراف‌های قبلی دانستیم که دو حرف آخری که در علامت اختصاری میلگردها درج می‌شود، نشان‌دهندۀ نوع آج و فرایند تولید آن‌ها هستند. قبل از این دو حرف، نشان تجاری کارخانه سازنده نیز حک می‌شوند. این نشان‌ها می‌توانند یک حرف، دو حرف یا بیشتر باشند. حتی در مواقعی به جای حروف، تنها یک علامت کوچک به کار گرفته می‌شود. برای مثال کارخانه درپاد تبریز یک علامت کوچک را جایگزین نام تجاری خود کرده که آن را در عکس زیر مشاهده می‌کنید.

راهنمای علائم اختصاری میلگرد

شایان ذکر است که در انتهای نام تجاری مختصر شدۀ برخی از کارخانجات دو حرف CO نیز به کار برده می‌شود که مخفف کلمه COMPANY به معنای شرکت است. 

کاربرد علامت اختصاری روی میلگرد

بنابراین شما می‌توانید با کمک این علامت از اصالت و کیفیت محصولی که خریداری کرده‌اید، مطمئن شوید. کافی است که حروف اولیه را در اینترنت جستجو کنید تا از نام کارخانه تولیدکننده آن مطلع شوید. برای مثال، علامت اختصاری کارخانه ذوب آهن اصفهان ESCO است که با کمک آن می‌توانید میلگردهای این تولیدکننده معتبر را شناسایی کنید. ناگفته نماند که کارخانه ذوب آهن بهترین تولیدکننده داخلی میلگرد است و قیمت میلگرد اصفهان هم به دلیل کیفیت بالای آن بیشتر از سایر برندهاست.

گواهینامه فنی میلگرد دارای چه مشخصاتی هستند؟

گواهینامه فنی مدرکی متفاوت از کارت شناسایی میلگرد است و تنها برای محموله‌هایی صادر می‌شود که بیش از ۲۵ تن وزن دارند. این گواهینامه از سمت کارخانه سازنده صادر شده و باید به دست مصرف‌کننده برسد. مواردی که در این گواهینامه درج می‌شود، عبارتند از:

نام کارخانه تولیدکننده

شماره گواهینامه

تاریخ صدور گواهینامه فنی

علامت نشان دهندۀ نوع میلگرد

شماره ذوب یا بهر

ضخامت و قطر میلگرد

طول اسمی هر شاخه

تعداد بسته‌‌ها

مشخصات فنی شیمیایی میلگرد (آلیاژ ترکیبی و میزان کربن به کار رفته)

-مشخصات مکانیکی شامل حداقل تنش تسلیمی و…

-رنگ مقطع میلگرد

-راهنمایی برای خواندن علامت حک شده روی پلاک

 

بهترین قیمت،انواع میلگرد را از آراد آهن تهیه کنید.

جهت مشاهده قیمت میلگرد اصفهان بر روی دکمه زیر کلیک کنید.همچنین جهت دریافت رایگان مشاوره با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بفرمایید.

 

حال که با معنای حروف و نشانه‌های به کار رفته در علامت اختصاری میلگرد آشنا شدید، نوبت به معرفی علامت مختصر شدۀ میلگرد کارخانجات معتبر می‌رسد:

دو حرف آخر علائم میلگردها چه اطلاعات مهمی را در خود جای داده‌اند؟

دو حرف آخر فرایند تولید و آلیاژ میلگرد را نشان می‌دهند. روش‌های مختلفی برای تولید میلگرد وجود دارد که هر کارخانه‌ای براساس یکی از آن‌ها محصولات خود را تولید می‌کند و مشخص است که نوع فرایند تولید میلگرد با کیفیت آن رابطۀ مستقیمی دارد و به همین دلیل اطلاع از آن برای بسیاری از مهندسان و سازندگان مهم است. آلیاژ و میزان کربن به کار رفته در ترکیب شیمیایی این محصول نیز در تعیین مشخصات و رفتار میلگرد نقش اساسی دارد که با نوع آج می‌توان آن‌ها را تشخیص داد.

نکات مهمی که قبل از خرید میلگرد باید در نظر گرفت

از آن‌جایی که میلگرد‌ها نقش حساسی در ساختمان‌سازی دارند، باید قبل از اقدام برای خرید آن نکات مهمی را در نظر بگیرید. به ویژه که قیمت این مقاطع فولادی هم کم نیست و کوچک‌ترین اشتباهی می‌تواند خسارات مالی زیادی به شما وارد کند. در ادامه به این نکات مهم اشاره می‌کنیم:

مشخص‌کردن نوع میلگرد

میلگردها در دو نوع ساده و آج‌دار تولید می‌شوند که کاربردهای کاملا متفاوتی دارند. میلگردهای ساده به دلیل استحکام پایین‌ کمتر در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقابل، میلگردهای آ‌ج‌دار به صورت عمده در تکمیل پروژه‌های عمرانی مصرف می‌شوند. به همین دلیل میزان فروش بالاتری هم دارند. تا جایی‌که در بازار وقتی صحبت از میلگرد می‌شود، نوع آج‌دار آن مدنظر است. 

نوع دیگر میلگرد که باید با آن آشنایی داشته باشید، میلگرد کلاف است. این مقاطع پس از تولید به شکل حلقه‌های دورهم پیچیده بسته‌بندی می‌شوند و به همین دلیل میلگرد کلاف نام دارند. شما باید قبل از خرید با توجه به کاربردی که از میلگرد انتظار دارید، نوع آن را مشخص کنید.

تعیین استاندارد میلگرد

قبل از خرید میلگرد باید با استانداردهای تولید آن هم آشنا باشید؛ چرا که مشخصات مکانیکی این مقطع را مشخص می‌کنند. این استانداردها آن‌قدر اهمیت دارند که حتی در علامت اختصاری میلگرد هم حک می‌شوند. براساس نوع استانداردها، میلگردها در ۴ گرید زیر تولید می‌شوند:

گرید A1: این استاندارد برای تولید میلگردهای ساده مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگردهای این گرید هیچ‌گونه آجی ندارند. با مقاومت کم و انعطاف بالا در موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گرید A2: مطابق با این استاندارد میلگردهایی با آج مارپیچ شکل تولید می‌شوند. این میلگردها مقاومت نسبی و انعطاف بالایی دارند.

گرید A3: این گرید از میلگردها دارای آج‌های جناقی شکل هستند. مقاومت میلگردهای A3 در مقایسه با دو گرید قبلی بسیار بیشتر است و در مقابل، انعطاف پایین‌تری هم دارند. از این گرید به صورت عمده در سازه‌های بتنی استفاده می‌شود.

گرید A4: میلگردهایی که تحت این استاندارد تولید می‌شوند، دارای آج‌های مرکبی هستند. این میلگردها از نظر مشخصات مکانیکی بسیار بهبود یافته‌اند و به همین دلیل با قیمت‌ بالاتری هم به بازار عرضه می‌شوند.

محاسبه سایز و وزن میلگرد

سایز میلگرد را باید حتما قبل از خرید مشخص کنید. به طور کلی، میلگردها در سایزهای ۸ تا ۴۰ میلی‌متری تولید می‌شوند و هر کدام کاربرد مخصوص خود را دارند. بعد از تعیین سایز و گرید میلگرد باید وزن آن را هم محاسبه کنید. در نظر داشته باشید که قیمت میلگرد براساس وزن آن مشخص می‌شود. به همین دلیل اطلاع از وزن برای تخمین قیمت نهایی بار ضروری است.

فروش میلگرد کارخانه‌جات معتبر با بهترین قیمت بازار در آراد آهن

بازرگانی آرادآهن به عنوان یکی از بزرگترین مراجع تأمین میلگرد و مقاطع فولادی با تمامی کارخانجات معتبر کشور در تعامل بوده و محصولات این کارخانجات را با تضمین کیفیت و اصالت و با قیمت‌های بسیار نزدیک به نرخ کارخانه عرضه می‌نماید. شما می‌توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره درج شده در سایت تماس بگیرید.

جمع بندی

علامت اختصاری میلگرد که روی بدنۀ آن حک شده است، شامل مشخصات و اطلاعات مهمی در مورد نوع آج، شیوه تولید، سایز میلگرد و کارخانۀ سازنده آن است. با اطلاع از این علائم می‌توان از اصالت این محصولات آگاه شد.