آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

عنوان: روش های برش تیرآهن چیست؟

قیمت تیرآهن_ برش تیرآهن
به این مقاله امتیاز دهید

همانطور که در سال های گذشته پیش بینی می شد، استفاده از انواع آهن آلات در صنعت ساختمان بسیار رواج یافته است. تیرآهن یکی از انواع آهن آلات است. که در استانداردهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. امروزه ترویج سازه های بتنی نتوانسته از کاربرد سازه های فلزی بکاهد. و همچنان در بیشتر مناطق در ساخت ساختمان از سازه فلزی استفاده می شود. آنچه که مشخص است انواع آهن آلاتی که از کارخانه خارج می شود، برای استفاده نیاز به برش دارند. روش های مختلفی برای برش تیرآهن وجود دارد. که ما در این مطلب به شرح این روش ها می پردازیم.

برش تیرآهن به چه روشهایی انجام میشود

روش های برش تیرآهن

شاخه هایی که در کارخانه ها تولید می شوند، معمولا ۱۲ متر طول دارند، همانطور که می دانید قیمت آهن آلات براساس وزن آنها تعیین می شود. به تیرآهن های که در کارخانه تولید شده اند و اندازه های آنها کمتر از استاندارد ۱۲ متری و متراژهای متفاوت دارند  ، تیرآهن نرمال گفته می شود. برای برش این آهن آلات از روش های مختلفی نظیر روش سرد، روش گرم، واترجت، اره آتیشی، سنگ فرز، لیزر و اره نواری استفاده می شود. برش آهن آلات از اهمیت بسیار بالایی برخورد است و برای استفاده از آنها در صنایع مختلف ضروری است. در ادامه برخی از این برش ها را شرح خواهیم داد.

برش آهن آلات | قیمت تیر آهن

روش سرد یا کوپال

از روش های متداول برش تیرآهن، روش سرد یا کوپال است. این روش ویژگی های خاصی دارد که از جمله آنها می توان به انعطاف برشکاری از جهت شکل و طول، حفظ خواص فلز و سرعت بالا اشاره کرد. در این روش به دلیل استفاده از گیوتین، قیچی و اره بسیار انعطاف پذیر است. اشکال هندسی ساده و یا اشکال پیچیده را می توان به این روش برش داد. در برش سرد با توجه به اینکه افزایش دمای به خصوصی وجود ندارد، خواص فلز تحت تاثیر قرار نمی گیرد و خواص مکانیکی و شیمیایی فلز ثابت می ماند.

مهم ترین مزیت برش سرد سرعت بالای آن است. در این روش اشکال هم اندازه را می توان به صورت انبوه برش داد. مزایا و معایب برش کاری روش سرد بیش بقیه مورد بررسی قرار می گیرد. از معایب این روش می توان هزینه بالای آن را در نظر گرفت. در روش سرد قسمت مشخصی از تیرآهن روی لبه گیوتین قرار می گیرد و فشار شاسی و تیغه های قیچی سبب برش تیرآهن می شود. از دستگاه پانچ و برش هیدرولیکی نیز در این روش مورد استفاده قرار می گیرد. از این روش برای دفورماسیون استفاده می شود. با توجه به وزن و حجم تیرآهن، می توان دستگاه مناسبی برای برش آن در نظر گرفت.

آیا مزایا و معایب استفاده از برش تیرآهن با روش سرد را می‌دانید؟

بعد از آشنایی با روش سرد برای برش تیرآهن، می‌خواهیم با مزایا و معایب استفاده از اینکار آشنا شویم که از مهم‌ترین مزیت‌های آن باید به مواردی چون سرعت اجرای بالا و تولید اشکال هم‌اندازه به صورت انبوه، انعطاف برشکاری به دلیل استفاده از ابزارهایی چون اره، گیوتین و قیچی و برش دادن تیرآهن به روش‌های مختلف در اشکال هندسی ساده تا پیچیده، عدم تغییر در خواص مکانیکی یا شیمیایی آن مقطع فولادی و حفظ همه خواص فلز به دلیل عدم افزایش دمای فلز و ناچیز بودن مقدار پرتی و ضایعات، اشاره کرد.

همانطور که می‌دانید استفاده از هرچیزی در کنار مزایای خود، یکسری معایبی هم دارد که از اصلی‌ترین ایرادات برش تیرآهن با روش سرد باید مواردی چون فرسوده و قابل استفاده نبودن متریال‌های مصرفی مانند گیوتین، قیچی و تیغه برش فولاد و پرهزینه بودن هزینه این مواد،  نیاز به فضای مناسب و کافی برای جایگیری دستگاه‌ها و همچنین انجام عملیات برشکاری را نام برد.

روش گرم یا برنول

یکی دیگر از روش های رایج برش تیرآهن، برنول است. حرارت در این روش از سوختن گاز اکسیژن و استیلن به دست می آید و فشاری که این گازها از نوک مشعل بیرون می آیند سبب ذوب ناحیه مشخص شده برای برش می شود. هزینه این روش نسبت به روش کوپال بسیار کمتر است. این روش باید توسط افراد حاذق و متخصص انجام شود و مهارت لازم برای این کار را داشته باشند. از مزایای این روش می توان به سرعت بالای برشکاری با حجم زیاد، مکانیزه کردن عملیات برشکاری و کاهش میزان ضایعات اشاره کرد.

از معایب این روش می توان به خطر سوختگی و جراحات ناشی از موارد مشخص اشاره کرد. دمای بالایی که در این روش به تیرآهن تحمیل می شود، می تواند باعث تغییر خواص مکانیکی، فیزیکی  و شیمیایی در ناحیه برش شود و از مقاومت محصول بکاهد. انواع تیرآهن  مانند تیرآهن IPE برای تولید  تیرآهن زنبوریCNP   و در این روش برش داده می شوند. 

آیا مزایا و معایب استفاده از برش تیرآهن با روش گرم را می‌دانید؟

اکنون می‌دانید که برش تیرآهن با روش گرم چگونه انجام می‌گیرد ولی نسبت به مزایا و معایب آن هم باخبر هستید؟

مزیت‌های استفاده از این روش را باید مواردی چون بالا بودن سرعت برشکاری با حجم زیاد نسبت به روش سرد،کم بودن ضایعات تولیدی و مکانیزه کردن عملیات برش به دلیل وجود دستگاه‌های اتوماتیک و پیشرفته و مورد استفاده قرار گرفتن برای برش ‌های دقیق آزمایشگاهی و صنعتی، دانست و از معایب آن باید به تولید گاز و مواد سمی حین اجرای کار، ایمنی کم و صدمه دیدن افراد کارگر به علت جراحات ناشی از برخورد با جسم گرم یا سوختگی و تغییر خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی محل برش به دلیل افزایش دمای فلز و کاهش دادن استحکام و مقاومت محصول، اشاره کرد.

در انتهای این مقاله، شاید این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد که تیرآهن مناسب با پروژه خود را چگونه انتخاب کنیم که ما خواندن مقاله آرادآهن درباره این موضوع را به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم.

اره آتیشی

احتمالا شما نیز این دستگاه ها را در کارگاه های جوشکاری مشاهده کرده اید. برشکاری توسط این دستگاه بسیار سریع و راحت انجام می شود، اما خطرات مخصوص به خود را دارد. کلید ایمنی خودکار یکی از مهم ترین بخش های این دستگاه است که اگر هنگام کار تیغه دستگاه شکسته شود، دستگاه به صورت خودکار خاموش می شود‌. اپراتور میزان نیروی برشی توسط دستگاه را تنظیم می کند. تجربه کار فرد در این مورد بیش از بقیه موارد اهمیت دارد. فرد باید استانداردهای تیرآهن را بشناسد و نیروی اعمالی را تعیین کند. به عنوان مثال تیرآهن IPB را باید به طور کانل بشناسد و کارهای لازم را انجام دهد. از اره آتیشی بیشتر برای برش نبشی و ناودانی استفاده می شود.

واتر جت

واترجت

همانطور که از نام این روش پیداست، از جریان فشار بالای آب برای برش تیرآهن استفاده می شود. سنگ هایی مثل سیلیکون کاربید با آب مخلوط می شوند و با یک فشار بالا سبب برش می شوند. از مزایای این روش می توان فرآیند خنک کردن و تمیزکاری آن را نام برد. از این روش بیشتر در محیط های کارخانه ای و صنایع مشخص بهره گرفته می شود.

لیزر

با پیشرفت علم و تکنولوژی کاربرد لیزر بسیار گسترده تر شد و از ویژگی های لیزر در بسیاری از موارد ثمرات فوق العاده ای کسب شد. یکی از کاربردهای لیزر، برش اجسام است. اشعه لیزر توسط تحریک مواد مولد لیزر تولید می شود و اغلب به دلیل برش های دقیق در محیط های آزمایشگاهی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است برش لیزری در ایجاد طرح ها و نقش های زیبا در ورق و سوراخ کاری به دلیل دقت بالا کاربرد دارد. شاید از این روش در برش تیرآهن استفاده نشود، این روش در صنایع نظامی، پزشکی و هوایی بسیار کاربرد دارد.

اره نواری

یکی از مناسب ترین روش ها برای برش تیرآهن به ویژه تیرآهن NIB، دستگاه اره نواری است. این دستگاه اره ای دوار دارد و هنگام برش پرای کمتری ایجاد می شود. در این برش، از آب و صابون برای خنک کردن فلز استفاده می شود.

سنگ فرز

سنتی ترین روش برش آهن آلات سنگ فرز است. از این روش برای برش انواع لوله، ورق، میلگرد و تیرآهن استفاده می شود. در این روش باید از سنگ های مخصوص استفاده کرد.

اگر شما با کارخانه های زیادی در ارتباط نیستید، می توانید با مسئولین شرکت ما یعنی آراد آهن در ارتباط باشید تا اطلاعات اندازه های محصولات تولیدی کارخانه های مختلف را کسب کنید تا به برشکاری زیادی نیاز نداشته باشید.

سنگ فرز _ برش اهن

برش تیرآهن توسط پلاسما چگونه است؟

یکی از جدیدترین و مدرن‌ترین روش‌های برش تیرآهن، توسط دستگاهی به نام پلاسما انجام می‌گیرد. به طورکلی سیستم برش پلاسما به این صورت عمل می‌کند که با جریان پلاسما، سبب انتقال انرژی به یک ماده رسانا می‌شود و با عبور دادن گازهایی مانند نیتروژن ، اکسیژن، آرگون و یا حتی هوا، سبب تشکیل از طریق یک نازل باریک می‌گردد. در ادامه، جریان الکتریکی تولید شده توسط منبع تغذیه خارجی، انرژی کافی به جریان گاز را افزوده تا آن را یونیزه کند و آن را به یک قوس پلاسما تبدیل کند تا بتواند با مذاب کردن فلز، عملیات برش را انجام ‌دهد.
جالب است بدانید که از این روش برای برش‌ روی هر نوع فلز رسانا، فولاد نرم، آلومینیوم، فولاد ضدزنگ و غیره نیز استفاده می‌شود که مهم‌ترین مزیت استفاده از آن، عدم نیاز به مهارت اپراتور است اما امکان برق گرفتگی، اشتعال از طریق جرقه و آسیب چشم‌ها نیز در این روش وجود دارد که از عیب‌های آن به‌شمار می‌رود. بنابراین باید در هنگام برش تیرآهن با روش پلاسما از پوشش محافظ استفاده کرد. نکته قابل توجه دیگر در خصوص این روش، مورد استفاده قرار گرفتن آن توسط صنایعی چون انرژی، معدن، کشتی سازی، بازسازی خودرو، مراکز خدمات فولاد، ساخت و ساز عمومی، لوله‌ها و خطوط لوله، تجهیزات ساخت و ساز، آثار هنری و تزئینات، ساخت و ساز خدمات ملکی و کارگاه‌های ساخت و ساز عمومی، است.
در این بخش فکر کردیم که بخواهید درباره نکات مهم تیرآهن اطلاعات بیشتری را کسب کنید، به همین خاطر، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله آرادآهن در این خصوص را از دست ندهید.

جمع بندی

با توجه به اینکه کارخانه ها تیرآهن ها را با طول های معینی روانه بازار می کنند، برای انجام هر گونه عملیات و به کار گرفتن آنها باید برش داده شوند. برای برش تیرآهن راه های زیادی وجود دارد که از جمله آنها می توان به روش سرد، روش گرم، لیزر، سنگ فرز، اره نواری، اره آتیشی و واترجت اشاره کرد. با پیشرفت علم و تکنولوژی روش های جدید و ایمنی برای برشکاری به وجود خواهد آمد. شما می توانید تیرآهن های مورد نظر خود را  بصورت استاندارد یا با متراژهای درخواستی از شرکت آرادآهن تهیه نمایید.