آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

فرآیند تولید ورق سیاه در کارخانجات چگونه است

قیمت ورق - فرآیند تولید ورق سیاه فولاد به چه شکل است
به این مقاله امتیاز دهید

ورق سیاه چیست؟

فرآیند تولید آن در کارخانجات چگونه انجام می‌گیرد؟

ورق سیاه توسط چه کارخانجاتی تولید می‌شود؟

آسان‌ترین راه‌ برای اطلاع از قیمت ورق سیاه چیست؟

این مقاله برای پاسخگویی به سوالات رایج و بالابردن دانش فنی تنظیم و منتشر شد.

ورق سیاه یا ورق گرم چیست؟

ورق سیاه، پس از طی مراحل نورد گرم در کارخانجات فولادتولید می‌شود. در روش نورد گرم شمش‌های فولادی در دمایی بالاتر از ۹۳۰ درجه سانتیگراد تحت فشار قرار میگیرد و به ورق‌هایی با ضخامت کم تبدیل میشوند. به این ورق‌ها، ورق نورد گرم یا به اصطلاح ورق گرم می‌گویند.

هم چنین به دلیل اینکه رنگ ورق‌ها تحت دمایی بالا و ذوب شدن مات و کدر می‌شود، به این ورق‌ها لقب ورق‌های سیاه نیز میدهند.

ورق سیاه  فولادی در دو شکل رول فرم و شیت فرم (برش خورده) تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند.جهت تولید ورق سیاه از اسلب یا تختال به عنوان ماده‌ی اولیه استفاده می‌شود.

برای مشاهده قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان کلیک کنید

قیمت ورق سیاه

فرآیند تولید ورق سیاه در کارخانه

اسلب برای تبدیل شدن به ورق سیاه مراحل زیر را طی می‌کند:

  1. ابتدا اسلب را در کوره‌ی کارخانه که دمای بسیار بالایی بین ۱۲۰۰- ۱۲۵۰ دارد، وارد می‌کنند. دمای اسلب در کوره آن قدر بالا می‌رود که مقاومت خود را از دست دهد و شکل پذیر شود.
  2. تختال فولادی نیم مذاب را از میان غلتک‌هایی که خلاف جهت یکدیگر در حرکت مداوم هستند، عبور می‌دهند. تختال قرار گرفته میان فشار غلتک‌ها پهن میشود، ضخامتش کمتر و طولش بیشتر می‌شود. فشار غلتک‌ها همچنین باعث می‌شود ورق تولید شده‌ی نهایی خواص فیزیکی و مکانیکی ارتقا یافته‌ی داشته باشد.
  3. حال دوباره تختال را تا حدود ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد حرارت می‌دهند تا عیوب ریز ساختاری موجود در ورق نهایی را برطرف کنند.
  4. سپس نوبت به مرحله پوسته زدایی با آب می‌ر‌سد. پس از خروج اسلب از کوره یک لایه پوسته‌ی اکسیدی روی سطح اسلب را می‌پوشاند، این پوسته را در مرحله پوسته شویی با آب از بین می‌برند.
  5. تختال‌های که دو مرحله‌ی قبل را پشت سر گذاشته‌اند، حال باید تحت فرآیند نورد خشن قرار بگیرند. در این مرحله تختال‌ها را از میان ۲ تا ۴ غلتک عبور میدهند. تا بار دیگر ضخامت آن ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. شایان ذکر است در این مرحله از نورد دما بسیار بالا است.

تبدیل اسلب به ورق سیاه (مراحل پایانی )

  • بعد از عبور از مرحله خشن، تختال‌ها وارد جعبه‌های کلاف می شود و یا مستقیماً وارد قفسه‌های نورد نهایی خواهند شد. جعبه‌های کلاف موجب خرد شدن پوسته‌ها، یکنواختی دما، ارتقا ظرفیت تولید و خواص مکانیکی ورق سیاه خواهند شد. پس از گذراندن این مرحله ورق از حالت کلاف خارج می‌شود.
    1. بعد از عبور از مرحله خشن، تختال‌ها وارد جعبه‌های کلاف می شود و یا مستقیماً وارد قفسه‌های نورد نهایی خواهند شد. جعبه‌های کلاف موجب خرد شدن پوسته‌ها، یکنواختی دما، ارتقا ظرفیت تولید و خواص مکانیکی ورق سیاه خواهند شد. پس از گذراندن این مرحله ورق از حالت کلاف خارج می‌شود.
    2. ورق‌ها مجدد با آب پوسته زدایی و برای مرحله‌ی نهایی آماده می‌شوند.
    3. در آخرین مرحله ۵ تا ۷ قفسه با ۴ غلتک برای نورد نهایی تعبیه می شود. ورق‌ها با عبور از میان این قفس‌ها و غلتک‌ها که سرعتی بین ۱۰ تا ۲۰متر بر ثانیه دارند، ضخامتی بین ۴ تا ۴ میلیمتر پیدا می‌کنند.
    4. ورق‌های تولیدی با شرایطی تحت کنترل روی میزهای خنک کننده قرار می‌گیرند تا دمای آن‌ها کاهش پیدا کند. در واحد خنک کاری دمای ورق از حدود ۸۵۰ درجه سانتیگراد تا دمای ۵۸۰ کاهش می یاید تا بتوان آن‌ها را کلاف پیچ و برای بارگیری و ارسال اماده نمود.

    انواع ورق سیاه فولادی

    ورق‌های سیاه انواع مختلفی دارند که به روش های مختلفی دسته بندی می‌شوند. متداولترین روش دسته بندی ورق سیاه براساس کاربرد و نوع عرضه‌ی آن‌ها به بازار است.

    براساس کاربرد ورق‌های سیاه می‌توانند در دسته‌ی زیر تقسیم بندی شوند:

    ورق‌های سیاه صنعتی (ST52):

    ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان

    این ورق‌ها در میان اهالی صنعت با نماد  ST52 شناخته می‌شوند و عدد ۵۲ در آن‌ها نمایانگر میزان سختی برحسب کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. این ورق‌‌های سیاه همانطور که از نامشان پیداست، به دلیل درصد کربن بالا در صنایع عظیم و سنگین کاربرد دارند.

    ورق‌های سیاه معمولی(ST37) :‌

    این ورق‌ها در میان اهالی صنعت با نماد  ST37 شناخته می‌شوند. عدد ۳۷ که نمایانگر میزان سختی برحسب کیلوگرم بر سانتی متر مربع است در این نوع ورق‌ها نسبت به ورق‌های صنعتی کمتر است. این ورق‌ها با درصد سختی و میزان کربن کمتر در صنایع کوچک کاربرد دارند.

    ورق‌های سیاه از نظر مدل عرضه در دو دسته‌ی زیر به بازار عرضه می‌شوند:

    ورق سیاه کلافی:

    ورق‌های سیاه کلاف و یا رول در ضخامتی بین ۱.۵ تا ۱۵ میلیمتر و با عرض‌های متغیر در اندازه‌های ۱۰۰، ۱۲۵، ۱۵۰ و۲۰۰ سانتیمتر و با طول نامحدود به بازار عرضه می‌شوند.

    • ورق سیاه فابریک: این ورق‌های سیاه که به نام ورق سیاه شیت نیز شناخته می‌شوند، در هر اندازه ی دلخواهی قابل سفارش هستند. معمولاً رایج‌ترین اندازه ورق‌ فابریک ۱۰۰۰*۲۰۰۰، ۱۲۵۰*۲۵۰۰، ۱۰۰۰*۶۰۰۰، ۱۵۰۰*۶۰۰۰، ۲۰۰۰ * ۶۰۰۰ و ۲۰۰۰* ۱۲۰۰۰ است.
    شرکت‌های تولید کننده ورق سیاه

    شرکت‌های تولید کننده ورق سیاه

    شرکت‌ها و کارخانه‌های تولید کننده ورق سیاه در داخل ایران بسیار زیاد هستند. مهم‌ترین این کارخانجات عبارتند از:

    • کارخانه فولاد مبارکه:  یکی از بزرگترین تولید کنندگان ورق سیاه در کشور کارخانه فولاد مبارکه است. این کارخانه در شهر مبارکه واقع در استان اصفهان سالانه به تولید ۱۱.۳ میلیون تن انواع ورق فولادی مشغول است. ورق سیاه فولاد مبارکه معمولاً در مشخصات زیر تولید و به بازار عرضه می‌شود:
    • ورق ضخامت ۲ و ۲.۵ میلیمتر، عرض ۱ و ۱.۲۵ متر
    • ضخامت ۳ و ۴ میلیمتر با عرض ۱.۲۵ و ۱.۵
    • ورق ضخامت ۵،۶،۸،۱۰،۱۲ و ۱۵ میلیمتر با عرض ۱.۵ متر
    • ضخامت ۸ میلیمتر و عرض ۱.۲۵

    مجتمع فولاد سبا:

    مجتمع فولاد سبا به عنوان زیرمجموعه شرکت فولاد مبارکه اصفهان تولید کننده‌ی محصولاتی چون ورق‌ سیاه سبا، ورق‌های ضد زنگ و … است. ظرفیت تولید سالانه این کارخانه به ۷۰۰ هزار تن می‌رسد. ورق سیاه سبا با مشخصات زیر تولید و به بازار عرضه می‌گردد:

    ورق سیاه ۲ رول ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰

    نوع بعدی ورق سیاه ۲.۵ رول ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰

    ورق سیاه ۳، ۴، ۵، ۶، ۸ ، ۱۰ و ۱۲رول ۱۵۰۰

    کارخانه فولاد اکسین :

    شرکت فولاد اکسین واقع در استان خوزستان یکی دیگر از تأمین کنندگان عمده ورق‌های فولادی کشور است. این کارخانه سالانه بیش از ۱ میلیون تن تولید دارد. ورق سیاه نیز یکی از تولیدات با کیفیت بالای کارخانه فولاد اکسین است. ورق‌های سیاه تولید شده توسط این کارخانه بیش از ۴۰ میلیمتر ضخامت و ۲ متر عرض دارد.

    فولاد کاویان:

    شرکت فولاد کاویان در جاده‌ی اهواز- خرمشهر در استان خوزستان مشغول به فعالیت است. ورق‌ سیاه کاویان با ضخامت‌های  8 تا ۴۰ میلیمتر و عرض ۱.۵ تا ۱.۲۵ متر تولید می‌شود.

    تأمین ورق‌‌های سیاه موردنیاز بازار ایران علاوه بر کارخانجات داخلی، توسط واردات از کشورهایی چون: چین، قزاقستان، روس و اوکراین نیز صورت می‌گیرد.

    قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان یا ورق فولادی

    قیمت روز ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان یا فولادی به دلیل میزان مصرف و تقاضای بالا، همواره در بازار فولاد از اهمیت و تأثیرگذاری بالایی برخوردار است. برای صنعت‌کاران و انبوه سازان یافتن شرکتی معتبر با قیمت‌های مناسب برای خرید ورق سیاه فولادی دغدغه‌ی همیشگی است.

    به صورت کلی این نکته را در نظر داشته باشید که  ورق سیاه به دلیل تولید توسط فرایند نوردگرم، قیمت به مراتب پایین‌تری نسبت به سایر قطعات فولادی مشابه دارد. این امر موجب افزایش توجه و تقاضای انبوه سازان و اهالی صنعت به ورق سیاه شده است.

    برای اطلاع و استعلام قیمت ورق سیاه فولادی در اصفهان و یا سایر شهرهای کشور کافیست با شماره‌‌ی: ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید و یا به آدرس اینترنتی: www.aradahan.com  مراجعه کنید.

    شرکت آراد آهن با بیش از ۲۰ سال سابقه به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تأمین کننده انواع آهن آلات صنعتی و ساختمانی  در زمینه ی فروش ورق سیاه نیز مشغول به فعالیت است. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از مشاوره رایگان و یا خرید ورق فولاد مبارکه، خرید ورق فولاد سبا، خرید ورق کاویان با ما تماس بگیرید.