آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

ورق آجدار چیست و چه انواعی دارد؟

ورق آجدار چیست
به این مقاله امتیاز دهید

در بین محصولات متنوع فولادی نوعی از ورق‌های فولادی به نام ورق آجدار وجود دارد که به خاطر ظاهر خاصی که دارند، در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله از آراد آهن به معرفی انواع ورق آجدار و ویژگی‌ها و کاربردهای آن پرداخته‌ایم.

ورق آجدار چیست؟

ورق‌های آجدار که به ورق شطرنجی و ورق کف‌سازی نیز معروف هستند، ورق‌های فولادی‌ هستند که بر روی آن الگوهای لوزی، بادامی، عدسی، دایره‌ای و قطره‌ای حک شده است. برای تولید انواع ورق آجدار از انواع مختلفی از ورق‌های فولادی استفاده می‌کنند و بر روی آن‌ها طرح‌های ذکر شده را حک می‌کنند. 

ورق‌های آجدار در ضخامت‌های مختلف ۱.۵، ۲، ۳، ۶، ۸ و ۱۰ میلی‌متر تولید می‌شوند و هر کدام دارای کاربردهای متنوعی هستند. این نوع از ورق‌ فولادی به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارند، برای استفاده در کف خودروهایی مانند وانت‌ها و همچنین کشتی‌ها مناسب هستند. آجدار بودن سطح ورق موجب جلوگیری از لغزنده بودن آن‌ها می‌شود. از دیگر مزایای این ورق‌ها خاصیت جوش‌پذیری بالا و انعطاف‌پذیری زیاد است؛ به طوری که به راحتی می‌تواند خم شود.

انواع ورق‌ آجدار

ورق آجدار دارای انواع مختلفی است که در ادامه به توضیح آن‌ها پرداخته‌ایم. 

ورق آجدار گالوانیزه

 ورق‌ گالوانیزه ورق‌های فولادی هستند که بر روی آن‌ها از پوشش روی برای جلوگیری از زنگ‌زدگی استفاده می‌شود. اگر در تولید انواع ورق آجدار از ورق‌های گالوانیزه استفاده کنند به این ورق‌ها، ورق گالوانیزه آجدار گفته می‌شود. از ورق‌های آجدار گالوانیزه در محیط‌های مرطوب استفاده می‌شود تا دچار زنگ‌زدگی و خوردگی نشوند. 

ورق آجدار آلومینیومی

 ورق‌های آلومینیومی آجدار به دو صورت رنگی و بدون رنگ تولید می‌شوند. همچنین بسته‌بندی این ورق‌ها به دو شکل رول و شیت است.

ورق آجدار آهنی

 برای تولید ورق آجدار آهنی از ورق‌هایی با جنس ST44، ST37 و ST52 استفاده می‌کنند و در مرحله آخر تولید ورق‌ها، آن‌ها را آجدار می‌کنند.

ورق آجدار استیل

 برای تولید ورق آجدار استیل از ورق‌های استیل ۳۰۴ استفاده می‌کنند. این نوع از ورق‌های آجدار در برابر خوردگی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند، به همین دلیل برای استفاده در مناطق مرطوب مناسب هستند.

ورق آجدار پرسی

 بر روی یک ورق ساده سنباده می‌زنند و عملیات پرس را انجام می‌دهند. لایه زیری این ورق دارای خلل و فرج بوده و از سطح صاف و صیقلی برای آن خبری نیست. پشت قسمت‌های آجدار شده این ورق‌ها خالی بوده به همین دلیل در گذر زمان تغییر فرم برای آن‌ها اتفاق می‌افتد، از این رو برای مکان‌هایی که بر روی ورق آجدار عبور صورت بگیرد، مناسب نیستند. 

ورق آجدار فابریک

 برای تولید ورق آجدار فابریک یک لایه آج را به ورق اصلی که لایه‌ای صاف و صیقلی است اضافه می‌کنند. برای این که بتوان ورق آجدار پرسی را از ورق آجدار فابریک تشخیص داد، باید به سطح زیرین آن دقت شود. 

ورق آجدار چگونه تولید می‌شود؟

برای تولید ورق آجدار از روش نورد گرم استفاده می‌شود، در نتیجه ورق آجدار نیز در دسته ورق‌های گرم قرار می‌گیرد. در ابتدا شمش‌های فولادی را وارد کوره می‌کنند و پس از این که شمش‌ها به روش نورد شکل گرفت، آن‌ها را به مرحله بعد که مرحله آجدار شدن است می‌فرستند. 

کاربرد های ورق آجدار

از ورق‌های آجدار به دلیل برجستگی‌هایی که بر روی سطح دارد، بر روی سطوح شیب‌دار استفاده می‌شود تا جلوی لغزیدن را گرفته و امنیت افرادی که بر روی این سطوح عبور می‌کنند را افزایش دهد. همچنین به دلیل همین ویژگی سر نبودن، از ورق‌های آجدار در پله‌ها و راهروها نیز استفاده می‌شود.

از دیگر کاربردهای ورق آجدار استفاده به عنوان کف خودروهایی مانند وانت یا کامیون است. این ورق‌ها از لغزش احتمالی بارهای موجود در خودروی باری جلوگیری کرده و موجب به سلامت رسیدن بار به مقصد می‌شوند.

از آن جایی که ورق‌ آجدار مقاومت خوبی در برابر لغزش ایجاد می کند از این ورق‌ها به عنوان یک وسیله ایمنی در ساخت کارگاه ها و کارخانه ها استفاده می‌شود.  ورق‌های آجدار یکی از پرکاربردترین ورق‌های فولادی موجود در بازار ایران هستند که هم در خود کشور تولید شده و هم نوع وارداتی آن‌ها در بازار موجود است. در صورتی که به دنبال خرید و استعلام بهترین قیمت ورق آجدار هستید می‌توانید به بخش ورق‌های فولادی سایت آراد آهن مراجعه کرده و انواع مختلفی از ورق‌های آجدار را مشاهده نمایید.