آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

ورق آجدار چیست و چه کاربردهایی دارد

ورق آجدار
به این مقاله امتیاز دهید

ورق‌های فولادی با طرح‌های هندسی برجسته و منظم را ورق آجدار گویند. شکل‌های هندسی منظم کارشده روی این ورق به منظور افزایش اصطکاک و جلوگیری از لیز خوردن افراد ایجاد می‌شوند. نمونه‌ی کاربرد و استفاده از این ورق را کف پل‌های هوایی و یا پله‌های اضطراری ساختمان‌ها حتماً دیده‌اید و به خاطر می‌آورید. اما کاربرد ورق‌های آجدار به همین مورد ختم نمی‌شود. برای آشنایی بیشتر با انواع این ورق، روش تولید، کاربردها و روش‌های خرید و استعلام قیمت ورق آجدار با ما در ادامه همراه باشید.

ورق آجدار چیست؟

یکی از با اهمیت‌ترین ورق‌های فولادی تولید شده با گرید st37  و به روش نورد گرم، ورق آجدار یا همان ورق شطرنجی، ورق برجسته و یا ورق کف سازی است. این نوع ورق همانطور که از نامش پیداست سطح صاف و صیقلی ندارد، بلکه به منظور افزایش اصطکاک روی سطح آن را آج و شکل‌های هندسی برجسته با الگوهای تکرار منظم پوشانده است. این شکل‌های هندسی در انواع: عدسی، لوزی، دایره‌ی، بادامی یا الماسی طراحی می‌شوند. به جز نوع بادامی شکل، دیگر طرح‌های ورق آجدار مانع از عبور آب شده و آب را روی سطح ورق جمع می‌کنند. به همین دلیل از ورق شطرنجی بادامی بیشتر از دیگر انواع آن استفاده می‌شود.ورق‌های شطرنجی معمولاً از جنس استیل، استیل ضدزنگ یا آلومینیوم ساخته وتولید می‌شوند. در ادامه نحوه و روش تولید آن را توضیح خواهیم داد.

تولید ورق آجدار

روش تولید این ورق‌ها، درست مانند ورق سیاه روش نورد گرم است. به دین شکل که ابتدا شمش‌ فولادی را در کوره‌ها گداخته و سپس توسط عبور از میان غلتک‌ها سطح مقطع آن را کاهش داده و طول آن را افزایش می‌دهند. این کار تا رسیدن به ضخامت مورد نظر تکرار می‌شود. معمولاً ضخامت این ورق‌ها بین ۱.۵ تا ۱۰ میلیمتر در نظر گرفته می‌شود.

بعد از اینکه ورق به ضخامت و طول مورد نظر رسید، از میان قفسه‌های نورد پایانی عبور می‌کند. در مرحله‌ی آخر ورق از بین یک غلتک که بر سطح خود الگوهای هندسی را دارد عبور می‌کند و آج‌ها را روی یک طرف از سطح آن اجرا می‌کند. درست مثل وقتی که مهر می‌زنید. این فرایند مهر زدن بر روی ورق‌ها به روش فورجینگ انجام می‌شود.

انواع ورق آجدار

ورق‌های شطرنجی با توجه به جنس ورق استفاده شده در ساخت آن‌ها به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

ورق آهنی آجدار

دراین نوع ورق، ورق‌های از جنس آهن و با گریدهای St44، St37   و  St52 را آج دار می‌کنند.

ورق استیل آجدار

هنگامی که در مرحله نورد گرم، ورق استیل ۳۰۴ را مهر زده و آج دار می‌کنند ورق استیل آجدار تولید می‌شود که به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی برای شرایط محیطی و جوی مرطوب مناسب است.

  • ورق گالوانیزه آجدار: سطح ورق آجدار گالوانیزه با یک لایه فلز روی پوشش داده می‌شود. این لایه ی سطحی موجب افزایش مقاومت ورق در برابر زنگ زدگی خواهد شد. از ورق گالوانیزه آجدار در شرایط محیطی با رطوبت بالا، مکان‌های نزدیک دریا، سقف‌های شیروانی و … استفاده می‌شود.
  • ورق آلومینیومی آجدار: این نوع ورق در دو نوع رنگی و بدون رنگ تولید و به بازار عرضه می‌شود. آج‌های روی این سطح به شکل فرمینگ کرکره، فرمینگ ذوزنقه، فرمینگ شادولاین اجرا می‌شود. مزایای این محصول: مقاومت بالای فیزیکی و مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی است.

یکی دیگر از پارامترهای که می‌توان توسط آن انواع ورق آجدار را دسته بندی کرد، نحوه‌ و روش تولید است. از این نظر ورق‌های آجدار به دو نوع زیر تقسیم می‌شوند:

ورق فابریک آجدار

ورق آجدار فابریک به صورت فابریک و توسط خط تولید کارخانه به صورت آج دار و با شکل‌های هندسی برجسته تولید می‌شود. به دلیل اینکه یک لایه آج به ورق اصلی اضافه شده است، سطح زیرین ورق فابریک آجدار بدون هیچ شکلی، کاملاً صاف و صیقلی است. ورق فابریک از نظر وزنی و مقاومتی نسبت به ورق پرسی در سطح بالاتری است.

ورق پرسی آجدار

این نوع ورق، در واقع همان ورق فولادی ساده تولید شده توسط کارخانه است که پرس کاری و سنبه زنی بعد از خروج از خط تولید کارخانه موجب ایجاد آج‌ها روی آن می‌شود. به دلیل اینکه این شکل‌های هندسی به روش پرسی ایجاد می‌شوند، سطح زیرین ورق آجدار پرسی نیز دچار ناهمواری و سوراخ‌ها ریز و درشتی می‌شود.

این نوع ورق مقاومت بالایی در برابر فشار نداشته و به مرور زمان فرم و شکل خود را از دست می‌دهد. از این رو در مکان‌ها که عبور و مرور کمتر باشد از آن استفاده می‌کنند.

کاربرد ورق آجدار

ورق شطرنجی به دلیل مزایایی چون: مقاومت بالا، اصطکاک زیاد، سطح براق و زیبا، خاصیت جوش پذیری بالا، انعطاف و شکل پذیری، سبک وزن بودن و … در مکان‌ها و موارد گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جلمه:کف سازی زمین‌های در حال ساخت

کف سازی اتاقک کامیون‌ها، وانت بارها و کشتی‌ها

ساخت حفاظ در مناطق نظامی

انبار کانتینر در بندرگاه‌ها

خطوط جداسازی و دانه بندی در خط تولید مواد غذایی

در ساخت سقف آسانسورها

ساخت پله‌های اضطراری

ساخت ایستگاه‌های اتوبوس

ساخت پل‌های هوایی

مشخصات فنی ورق آجدار

ورق‌های آجدار معمولاً با مشخصات فنی زیر و مطابق با استاندارد و جدول وزنی ورق آجدار تولید می‌شوند:

  • این ورق‌ها در سه گرید و یا استاندارد: st52-3  ، st37-2  و  st44-2 ساخته می‌شوند.
  • ضخامت ورق‌های آجدار معمولاً بین ۵/۱ تا ۱۰ میلیمتر متغییر است.
  • ورق‌های برجسته در ابعاد و سایز: ۱*۲ متر، ۵/۱*۶ و ۲*۶ در بازار موجود هستند.
  • وزن این ورق‌ها بسته به ضخامت و ابعاد آن متغییر و از رابطه‌ی زیر به دست می‌آید:

۱۰۰۰ / ۷.۸ * ضخامت *عرض mm   * طول mm = محاسبه وزن ورق آجدار

برای اطلاع از وزن‌ها می‌توانید به جدول وزنی موجود در سایت مراجعه کنید.

کارخانه های تولید ورق آجدار

ورق شطرنجی مورد نیاز در بازارداخلی کشور، توسط کارخانجات زیر تولید و تأمین می‌گردد

ورق آجدار فولاد مبارکه

کارخانه فولاد مبارکه بزرگترین کارخانه تولید انواع ورق در داخل کشور محسوب می‌شود که محصولات فولادی خود را با بالاترین کیفیت ممکن تولید می‌کند. ورق‌ آجدار فابریک فولاد مبارکه با مشخصات فنی و مطابق با استاندارد DIN59220 زیر ساخته می‌شوند:

  • ضخامت: ۲ تا ۱۵ میلیمتر
  • عرض: ۱۰۰، ۱۲۵ و ۱۵۰ سانتیمتر
  • گرید: ۲-ST44 و ۲-ST37

ورق آجدار فولاد مبارکه ضخامت ۲ تا۶  بیشترین استفاده و کاربرد را دارند.

ورق آجدار فولاد سبا

مجتمع فولاد سبا یکی از زیرمجموعه‌های فولاد مبارکه است که ورق آجدار با مشخصاتی مشابه با ورق‌های فولاد مبارکه و با ضخامت‌های بالغ بر ۶ میلیمتر تولید می‌کند. ورق‌های تولیدی فولاد سبا برخلاف ورق‌های فولاد مبارکه دارای لبه‌ها ریخته شده است.

ورق آجدار فولاد کاویان

کارخانه فولاد کاویان نیز در کشور به تولید و عرضه انواع ورق آج دار با مشخصات فنی زیر مشغول است:

ضخامت ۸ تا ۴۰ و در ابعاد ۱۲۵۰* ۶۰۰۰ و ۱۵۰۰* ۶۰۰۰ ، مطابق با استانداردهای EN 10002 و EN 10045

ورق آجدار گیلان

مجتع فولاد گیلان تولید کننده انواع محصولات فولادی توسط فرایند نورد گرم و نورد سرد نیز ورق‌های آجدار تولید می‌کند. ورق گیلان از ضخامت‌های ۲.۵ میلیمتر تا ۳۵ میلیمتر و با عرض ا متر ساخته می‌شوند.

قیمت ورق آجدار تهران

قیمت ورق آجدار با توجه به پارامترهای مختلفی تعیین می‌شود. مسلم و واضح است که نوع ورق، گرید، نحوه‌ی تولید، ضخامت، ابعاد و …. در قیمت آن تأثیرگذار است. به علاوه قیمت این ورق تحت تأثیر قیمت شمش فولادی که به عنوان ماده‌ی اولیه در ساخت آن به شمار می‌رود، نیز قرار دارد.

از این رو قیمت شمش فولادی و قیمت ورق آجدار تهران به صورت روزانه و متناسب با نرخ ارز، تورم، میزان عرضه و تقاضا و… تعیین می‌شود.

شما می‌توانید جهت اطلاع دقیق از قیمت روز ورق آجدار با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

خرید و فروش ورق آجدار

جهت خرید ورق آجدار اصفهان که توسط کارخانجات مطرح استان اصفهان چون فولاد مبارکه و فولاد سبا تولید می‌شود، می‌توانید با بازرگانی آراد آهن تماس بگیرید.

خرید ورق آجدار آراد آهن به دلایلی چون: بهره‌مندی از مشاوره‌ی رایگان، بهترین قیمت انواع ورق آجدار موجود در بازار، تضمین صددر صد کیفیت، بدون نیاز به مراجعه حضوری و … می‌تواند بهترین گزینه‌ی پیش روی شما باشد.