آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

ورق سیاه چیست؟ همه چیز درباره انواع، روش تولید و کاربردها

ورق سیاه
به این مقاله امتیاز دهید

یکی از انواع ورق‌های فولادی که در صنعت به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، ورق سیاه است. در این مقاله از آراد آهن به معرفی ورق سیاه، انواع آن و کاربرد ورق سیاه پرداخته‌ایم.

ورق سیاه چیست؟

برای تولید ورق‌های فولادی که فلزاتی مسطح هستند، از دو روش نورد سرد و گرم استفاده می‌شود. ورق سیاه به روش نورد گرم تولید می‌شود. در نتیجه برای تولید آن، ورق‌ها در مجاورت دمای بسیار بالایی قرار می‌گیرند. از آن جایی که این ورق‌ها درون کوره قرار می‌گیرند. سطح تیره و ماتی به دست می‌آورند به همین دلیل در بازار به نام ورق سیاه معرفی می‌شوند. ورق‌های نورد گرم در مقایسه با دیگر ورق‌های فولادی هزینه تولید کمتری دارند و به دلیل قرار گرفتن در کوره کیفیت خوبی نیز ارائه می‌دهند، از این رو در بین مصرف‌کنندگان ورق‌های فولادی بسیار پرطرفدار هستند. ورق‌های سیاه دارای ضخامت‌هایی بیشتر از ۱.۵ میلی‌متر هستند که تفاوت این ضخامت بر روی قیمت نهایی ورق سیاه تاثیر می‌گذارد.

ورق سیاه دارای چه انواعی است؟

ورق سیاه از نظر ظاهر و همچنین از نظر کاربرد تقسیم‌بندی می‌شود.

  • انواع ورق سیاه از نظر ظاهر

از نظر ظاهر ورق سیاه به دو نوع ورق سیاه رول شده یا کلاف و ورق سیاه فابریک یا شیت تقسیم‌بندی می‌شود.

ورق سیاه رول شده دارای ضخامت‌های متفاوتی بوده که این ضخامت بین ۱.۵ تا ۱۵ میلی‌متر می‌تواند باشد. بر اساس میزان ضخامت اندازه این نوع از ورق‌های سیاه می‌تواند ۱۰۰، ۱۲۵، ۱۵۰ و ۲۰۰ سانتی‌متر باشد. 

ورق سیاه فابریک در ضخامت‌های بالای ۱۵ میلی‌متر تولید می‌شود و مصرف‌کنندگان می‌توانند این نوع از ورق را در هر سایزی سفارش دهند. گفتنی است برخی از ابعاد ورق سیاه فابریک مانند ۱۰۰۰*۲۰۰۰، ۱۲۵۰*۲۵۰۰، ۱۰۰۰*۶۰۰۰، ۱۵۰۰*۶۰۰۰، ۲۰۰۰*۶۰۰۰ و ۲۰۰۰*۱۲۰۰۰ در بین دیگر ابعاد تولید شده مصرف بیشتری دارند. 

  • انواع ورق سیاه از نظر کاربرد

ورق های سیاه از نظر کاربرد و همچنین ترکیب فولادی آن به دو دسته ورق سیاه معمولی و ورق سیاه صنعتی تبدیل می‌شود.

برای تولید ورق های سیاه معمولی از استاندارد ST37 استفاده می‌کنند. از این ورق بیشتر در ساختمان‌سازی و به خصوص ساخت سوله‌ها استفاده می‌شود. این ورق‌ها دارای کربن کمی در ساختار خود هستند، از این رو در بازار به فولاد نرمه نیز شناخته می‌شوند. از ویژگی‌های این ورق می‌توان به انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری بالای آن اشاره کرد. 

برای تولید ورق سیاه صنعتی از استاندارد ST52 استفاده می‌کنند. از این ورق بیشتر در پتروشیمی و صنایع سدسازی استفاده می‌شود. از آن جایی که در تولید این ورق در کنار میزان کربن کم از عناصر آلیاژی نیز استفاده می‌شود، ورق سیاه صنعتی در مقایسه با ورق سیاه معمولی استحکام بالاتر و انعطاف‌پذیری کمتری دارد.

ورق سیاه چگونه تولید می‌شود؟

برای تولید ورق سیاه چندین مرحله باید پشت سر گذشته شود تا در نهایت این ورق با کیفیت و پرکاربرد تولید شود.

  • مرحله اول

 در اولین مرحله از تولید ورق سیاه، سنگ آهن به همراه ناخالصی‌هایی که دارد و به آن گندله می‌گویند، پخته می‌شود. این گندله در مجاورت کربن موجب تولید آهن خالص می‌شود و در همین حین به دلیل از دست دادن اکسیژن، ماده به وجود آمده به صورت اسفنجی درمی‌آید. به این ماده، آهن اسفنجی گفته می‌شود.

  • مرحله دوم

 آهن اسفنجی با قرار گرفتن درون کوره قوس الکتریکی تبدیل به فولاد مذاب می‌شود. گرید ورق آهنی در این مرحله مشخص می‌شود. گفتنی است برای به دست آوردن یک ترکیب یکنواخت در این مرحله به میزان کافی گاز دمیده می‌شود.

  • مرحله سوم

 فولاد مذاب به دست آمده در مرحله دوم به وسیله دستگاهی به نام پاتیل تصفیه می‌شود و پس از آن به دورن ماشین ریخته‌گری ریخته می‌شود. این ماشین دارای قالبی به شکل نوار مستطیل است از این رو فولاد شکل این قالب را به خود می‌گیرد. برای خنک کردن مذاب در این مرحله از آب خنک استفاده می‌شود. نوارهای مستطیلی تولید شده در این مرحله تختال نام گرفته و با ضخامت ۲۰ سانتی‌متر تولید می‌شوند.

  • مرحله چهارم

 تختال‌های تولید شده در مرحله سوم وارد کوره با دمای ۱۲۰۰ درجه می‌شوند و با انجام عملیات نورد بر روی آن‌ها، ورق سیاه به دست می‌آید. 

ورق سیاه دارای چه کاربردهایی است؟

این ورق ها دارای کاربردهای وسیعی چون کشتی‌سازی، تانکرسازی، تجهیزات کشاورزی، مصالح ساختمانی، انواع پروفیل‌ها، ورق پانچ تسمه، تجهیزات ترافیکی مانند گاردریل و صنایع فلزی سنگین است. در صورت نیاز جهت خرید و اطلاع از قیمت ورق سیاه می‌توانید در بخش دسته بندی ورق‌های سایت آراد آهن انواع مختلفی از ورق‌های سیاه را مشاهده کنید.