آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

وزن میلگرد چگونه محاسبه میشود

محاسبه وزن میلگرد
۵/۵ - (۱ امتیاز)

قیمت میلگرد مورد نیاز برای اجرای پروژه با اینکه در کل رقم ناچیزی‌ است. و تنها بین ۳ تا ۵ درصد کل هزینه‌ی ساخت و تکمیل یک پروژه را به خود اختصاص می‌دهد، اما باز هم در میان یکی از پارامترهای مطرح، مورد توجه پیمانکاران و مهندسین قرار میگیرد.

یکی از عوامل مؤثر در تعیین قیمت این مقطع فولادی، وزن آن است. که در صورتی که درست محاسبه نشود، می‌تواند علاوه بر  وارد آوردن خسارات مالی به بودجه در نظر گرفته شده برای پروژه، در دراز مدت منجر به آسیب سازه شود.

به دلیل اهمیت قیمت این مقطع فولادی، بازرگانی آراد آهن علاوه بر به روز رسانی قیمت میلگرد در سایت خود، در سایت خود امکان محاسبه آنلاین وزن میلگرد را فراهم کرده است. در این مجموعه کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرام به صورت روزانه قیمت‌ها را به روز رسانی می‌کند.

هم چنین با توجه به اهمیت وزن این محصول، شرکت آراد آهن این مقاله را به منظور آموزش محاسبه ی دقیق وزن میلگرد منتشر ساخته است. قبل از اینکه بتوانید وزن میلگرد را محاسبه کنید باید با مشخصات فنی آن آشنا باشید.

مشخصات فنی میلگردها

میلگردها دارای دو نوع ساده و آجدار هستند. میلگردهای آجدار در سطح خود برجستگی‌هایی دارند.که طبق الگوهای مشخص و تکرار شونده‌ی بر بدنه ی میلگرد حک شده‌اند. میلگردهای آجدار خود براساس نوع و شکل این آج‌ها به انواع دیگری دسته بندی می‌شوند.

هر کدام از انواع میلگردها مطابق با استاندارد خاص و با مشخصات فنی و متفاوتی تولید می‌شوند. قیمت میلگرد ساده به دلیل تفاوت در ویژگی‌ها و کاربردها با قیمت میلگرد آجدار تفاوت زیادی دارد. در ادامه بیشتر به توضیح انواع میلگرد خواهیم پرداخت تا علت تفاوت قیمت این دو محصول فولادی برای شما روشن گردد.

انواع میلگرد

میلگرد ساده: این میلگرد براساس استاندارد علامت روسیه با علامت A1 نیز شناخته می‌شود و دارای سطحی کاملاً صاف و صیقلی است. علامت مشخصه‌ی این میلگرد س ۲۴۰ است. این میلگرد قابلیت جوش پذیری مناسبی دارد. و می‌توان بر روی آن عملیات جوشکاری را انجام داد. مشخصات این میلگرد عبارتند از:

  • استحکام کششی: ۳۶۰ نیوتن بر میلیمتر مربع
  • موجود در انداز‌ه های ۶ تا ۵۰ میلمتر
  • استحکام و تنش تسلیمی: ۲۴۰ نیوتن بر میلیمتر مربع

میلگرد آجدار: میلگردهای ساده به خوبی با بتن اتصال برقرار نمی‌کنند، به منظور حل این مشکل میلگردهای آجدار ساخته می‌شوند. این میلگردها با داشتن برجستگی‌های بر روی سطح خود به خوبی و بدون لغزندگی به بتن چسبیده و منجر به تقویت مقاومت سازه خواهند شد. نوع آج ها و برجستگی های حک شده بر روی بدنه میلگردهای آجدار انواع آن را پدید می‌آورد:

میلگرد آجدار مارپیچ:

این میلگرد که براساس استاندارد روسیه با علامت A2 شناخته می‌شود دارای برجستگی‌های طولی است. شکل میلگرد آجدار مارپیچ مانند لوله‌ی توپر است که حول محور یک خط طولی یک خط برجسته دورتا دور و از بالا به پایین میلگرد پیچیده شده باشد. انجام عملیات جوشکاری بر روی این نوع میلگرد توصیه نمی‌گردد اما در صورت ضرورت می‌توان این عملیات را بر روی آن با دقت نظر انجام داد. میلگرد A2 خود دو نوع یکنواخت و دوکی دارد. از دیگر مشخصات این نوع میلگرد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • علامت مشخصه آج ۳۴۰ و آج ۳۵۰
  • استحکام کششی: ۵۰۰ نیوتن بر میلیمتر مربع
  • استحکام و تنش تسلیمی: ۳۴۰-۳۵۰ نیوتن بر میلیمتر مربع
  • دارای اندازه‌های ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۶ ، ۱۸ و ۲۰

میلگرد آجدار جناقی:

میلگرد آجدار جناقی یا همان میلگردهای A3 در دو نوع یکنواخت و دوکی تولید می‌شوند. از نظر ظاهری این میلگردها شبیه میلگرد آجدار مارپیچ هستند با این تفاوت که آجها حول دو محور و خط طولی پیچیده شده‌اند و شکلی نظیر عدد هشت و یا جناق پیدا کرده اند. عملیات جوش پذیری به دلیل شکننده بودن این نوع میلگرد بر روی آن مجاز نیست.

  • علامت مشخصه آج ۴۰۰ و آج ۴۲۰
  • استحکام کششی: ۶۰۰ نیوتن بر میلیمتر مربع
  • استحکام و تنش تسلیمی: ۴۰۰-۴۲۰ نیوتن بر میلیمتر مربع
  • دارای اندازه‌های ۱۰،۸، ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۵، ۲۸، ۳۲ و ۳۶ و ۴۰

میلگرد آجدار مرکب:

میلگرد گرید A4 از نظر شکل ظاهری ترکیبی از دو نوع میلگرد آجدار جناقی و مارپیچ است. آج‌ها در این میلگرد حول چهار خط طولی و به صورت هفت و هشت حک می‌شوند.

  • علامت مشخصه آج ۵۰۰ و آج ۵۲۰
  • استحکام کششی: ۶۵۰-۶۹۰ نیوتن بر میلیمتر مربع
  • استحکام تسلیمی: ۵۰۰-۵۲۰ نیوتن بر میلیمتر مربع
  • دارای سایزهای ۱۰،۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰ ، ۲۲، ۲۵، ۲۸، ۳۰، ۳۲ ، ۳۶ و ۴۰

محاسبه وزن میلگرد

 اکنون که با انواع میلگرد و مشخصات آن‌ها آشنا شدید، به سراغ نحوه محاسبه وزن میلگرد ها می‌رویم. اطلاع از وزن میلگردها علاوه بر اینکه برای انجام محاسبات و تخمین‌های پروژه نیاز است برای اطمینان از استاندارد بودن میلگرد نیز توصیه می‌شود.

چرا که مواردی گزارش شده است که بعضی از تولیدکنندگان با کاهش وزن میلگرد‌ها از حد مجاز و استاندارد آن اقدام به تولید میلگردهایی غیر استاندارد می‌نمایند و آن‌ها را بدون اطلاع مشتریان به فروش می‌رسانند.

لذا توصیه می‌کنیم جهت خرید انواع میلگرد تنها به نمایندگی‌های معتبر مراجعه نمایید. برای اطلاع از لیست این نمایندگی‌ها می‌توانید با شماره‌های ما تماس بگیرید. و در صورتی که به هر دلیلی از اعتبار مرجع فروش میلگرد آجدار و ساده اطمینان ندارید، به روش‌های زیر وزن میلگرد را محاسبه و با جدول‌های استاندارد آن مطابقت بدهید.

میلگرد

برای این کار می‌توانید از  فرمول تعریف شده برای محاسبه وزن میلگرد استفاده کنید. البته دو فرمول برای این کار تعریف شده است که شما می‌توانید بسته به اطلاعاتی که از سایز میلگرد و سایر مشخصات آن دارید یکی از این دو فرمول محاسبه وزن میلگرد را انتخاب کنید:

استفاده از فرمول قدیمی استاندارد DIN

وزن میلگرد =

  • استفاده از فرمول جدید

وزن میلگرد =

نکته‌ی که در استفاده از این فرمول‌ها باید در نظر داشته باشید این است که شعاع، قطر و طول را حتماً برحسب میلیمتر وارد کنید تا نتیجه درستی بگیرید.

در ضمن در نظر داشته باشید که این فرمول هم برای محاسبه وزن میلگرد ساده و هم میلگرد آجدار جوابگو است.

مراجعه به جدول اشتال وزنی میلگرد نیز یکی دیگر از راه‌های اطلاع از وزن میلگرد است. این جدول در سایت آراد آهن نیز موجود است. در این جدول وزن استاندارد میلگرد تولید شده توسط هر کارخانه در سایز مشخص دیده می‌شود. چرا که هر کارخانه میلگردهای تولیدی خود را براساس استانداردها در ابعاد و وزن‌های متفاوتی تولید می‌کند.

برای مثال میلگرد ۱۲ ذوب آهن اصفهان دارای وزن ۱۰.۶۵۶ کیلوگرم و میلگرد ۱۴ ذوب آهن اصفهان دارای وزن ۱۴.۵۲ کیلوگرم است. در صورتی که میلگرد ۱۲ کویر کاشان ۱۱ کیلوگرم و میلگرد ۱۴ کویرکاشان ۱۴.۸ کیلوگرم وزن دارد.

جالب است بدانید که کارخانه‌های راد همدان و سیرجان حدید میلگردهای خود را با کمترین وزن ممکن تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

در صورتی که درباره‌ی وزن میلگردها و یا سایر مشخصات آن‌ها ابهامی دارید، می‌توانید از مشاوره‌ی رایگان کارشناسان ما بهره بگیرید.

آراد آهن مرکز فروش انواع میلگرد

فروش میلگرد آجدار و ساده در تمامی برندها و سایزها توسط بازرگانی آراد آهن مرجع فروش آهن آلات صنعتی و ساختمانی با بهترین قیمت صورت می‌گیرد.

در صورتی که اطلاعات کافی دارید، بهتر است قبل از ثبت سفارش نوع و میزان میلگرد مصرفی را متناسب با شرایط پروژه خود انتخاب کنید. در غیر این صورت از مشاوره‌ی کارشناسان ما استفاده کنید تا از خسارات احتمالی جلوگیری نمایید.

همچنین شما می‌توانید جهت اطلاع از شرایط ویژه فروش میلگرد ذوب آهن اصفهان توسط شرکت آراد آهن و یا استعلام قیمت‌ دقیق انواع میلگرد با شماره های ما تماس بگیرید.