آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

ویژگی های ورق سیاه

ویژگی های ورق سیاه - ورق سیاه فولاد
به این مقاله امتیاز دهید

خرید ورق سیاه به عنوان یک محصول اولیه به منظور مصرف در صنایع گوناگون صورت می‌گیرد. از این رو قیمت این ورق برای اهالی صنعت از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین افراد بسیاری به صورت مرتب قیمت ورق سیاه را در بازار پیگیری و استعلام می‌نمایند. به خصوص قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان به عنوان پرفروش‌ترین ورق سیاه داخلی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. با خواندن این مقاله می‌توانید اطلاعات مفیدی درمورد ویژگی های ورق سیاه و انواع و کاربردهای آن کسب نمایید.

ورق سیاه چه ویژگی‌هایی دارد؟

ورق سیاه از نورد گرم شمش‌های فولادی به دست می‌آید. قرار گرفتن در معرض دمای بالا به این ورق ویژگی‌هایی چون: انعطاف پذیری، قابلیت جوشکاری، مقاومت بیشتر در برابر ضربه و فشار و ظاهری مات و سیاه می‌بخشد.

مشخصات فنی این ورق از دیگر ویژگی‌های مهم آن است که در هنگام خرید ورق سیاه حتماً باید در نظر بگیرید. ورق سیاه در ضخامت‌های ۱.۵ تا ۱۰۰ میلیمتر و در عرض‌های ۱۰۰، ۱۲۵، ۱۵۰ و ۲۰۰ سانتی‌متر در بازار وجود دارند. طول این ورق را متناسب با نیاز مشتری در نظر میگیرند. مشخص است که قیمت ورق سیاه در ابعاد و ضخامت‌های مختلف متفاوت خواهد بود. چرا که هرچه ضخامت ورق بیشتر باشد، وزن آن افزایش پیدا خواهد کرد و در بازار آهن و فولاد نرخ انواع مقاطع فولادی براساس وزن آن‌ها محاسبه خواهد شد.

به همین دلیل هنگام خرید ورق سیاه باید از وزن دقیق آن اطلاع داشته باشید.

وزن ورق سیاه را می‌توانید از طریق فرمول زیر به دست آورید و یا با مراجعه به جدول اشتال وزنی مشاهده نمایید.

وزن ورق سیاه = طول ورق  * عرض ورق  * ضخامت ورق  * چگالی ورق (۷.۸۵)

شایان ذکر است در این فرمول اعداد مربوط به ابعاد ورق باید برحسب میلیمتر وارد شود.

شما می‌توانید قیمت ورق سیاه در ابعاد مختلف و برندهای گوناگون را در سایت و یا کانال تلگرامی آرادآهن مشاهده و مقایسه نمایید. تمامی قیمت‌های منتشر شده به روز است و بلافاصله بعد از هرگونه نوسانی که نرخ‌ها را دچار تغییر کند، قیمت‌های جدید در سایت و یا کانال به روزرسانی می‌شود.

انواع ورق سیاه

یکی از ویژگی های ورق سیاه اینست که براساس کاربرد و آلیاژ شیمیایی به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شود. در ادامه به بررسی پرکاربرد ترین گریدهای ورق سیاه می پردازیم:

ورق سیاه St37: ورق سیاه گرید St37 در بازار اصطلاحاً به ورق سیاه معمولی شناخته می‌شود. در آلیاژ این گرید از ورق سیاه از میزان درصد کربن کمتری استفاده می شود. از این رو این ورق نسبت به سایر گریدهای ورق سیاه از سختی کمتر و در نتیجه فرم پذیری بیشتری برخوردار است. این ویژگی‌ها سبب میشود که از ورق سیاه معمولی در صنعت لوله سازی و قوطی و پروفیل سازی و صنایع سبک استفاده بیشتری شود.

ورق سیاه St52: ورق سیاه گرید St52 یا ورق صنعتی در آلیاژ و ترکیب شیمیایی خود از میزان کربن بیشتری برخوردار است. این ورق با مقاومت بسیار بالایی که دارد در صنایع سنگین و ساخت ماشین آلات و دستگاه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت ورق سیاه - ورق سیاه اکسین مبارکه گیلان

ورق سیاه فابریک به چه معنی است؟

ورق سیاه فابریک نوعی دیگری از ورق سیاه به شمار می‌رود. در واقع ورق سیاه براساس نوع عرضه در بازار نیز در دو نوع فابریک و کویل تقسیم بندی می‌شود.

ورق‌های سیاه که ضخامتی بین ۱.۵ تا ۱۵ میلیمتر دارند، به صورت رول و در طول‌های مشخص بسته بندی و به بازار عرضه می‌شوند. از این رو به آن‌ها ورق سیاه رول شده، کویل و یا کلاف گفته خواهد شد.

اما ورق‌های سیاه که ضخامتی بیش از ۱۵ میلیمتر داشته باشند، به دلیل ضخامت بالا قابلیت رول و خم شدن را نخواهند داشت. از این رو در ابعاد مشخصی برش زده میشوند و به بازار عرضه می‌شوند. ورق سیاهی که به صورت برش زده شده در بازار عرضه می‌شود، ورق سیاه فابریک و یا شیت خوانده خواهد شد. ابعاد ورق سیاه فابریک می‌تواند کاملاً متغیر باشد اما ابعاد ۱۰۰۰*۲۰۰۰، ۱۲۵۰ *۲۵۰۰، ۱۰۰۰*۶۰۰۰، ۱۵۰۰*۶۰۰۰ و ۲۰۰۰*۶۰۰۰ و ۲۰۰۰*۱۲۰۰۰ متداول‌تر و پر فروش‌تر هستند.

کاربردهای ورق سیاه کدام است ؟

ویژگی های ورق سیاه باعث شده تا کاربرد فراوانی در صنایع داشته باشد. ورق سیاه به عنوان محصول نیمه نهایی در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این معنی که این ورق به ندرت مستقیماً در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. بلکه در اغلب موارد به منظور ساخت دیگر مقاطع فولادی، تجهیزات صنعتی و … کاربرد دارد. به همین دلیل است که نوسانات قیمت ورق سیاه برای اهالی صنعت اهمیت دوچندانی دارد و هرگونه افزایش و یا کاهش نرخ آن قیمت بسیاری از مقاطع فولادی، دستگاه و تجهیزات صنعتی را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. از کاربردهای فراوان ورق سیاه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. تولید انواع قوطی و پروفیل‌ صنعتی و ساختمانی چون: پروفیل زد، پروفیل چارچوبی، ناودانی، نبشی، تیر، لوله‌های فولادی و …
  2. ساخت تجهیزات ترافیکی، گاردریل، پایه‌ها و تابلوهای راهنمایی و رانندگی
  3. ساخت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی چون انواع مخزن‌ها و تانکر‌ها
  4. کاربرد در ساخت بدنه‌ی کشتی‌ها، تجهیزات دریایی و …
  5. ساخت خودروهای سبک و سنگین

شایان ذکر است که در ایران کارخانجات متعددی در زمینه‌ی تولید ورق سیاه و تأمین نیاز بازار داخلی به این محصول فولادی فعالیت دارند. در این میان انواع ورق سیاه موجود در بازار، خرید ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان بیشترین متقاضی را به خود اختصاص می‌دهد و این افزایش تقاضا بالا رفتن قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان را در بازار به دنبال داشته است. در ادامه به بررسی دلیل این امر خواهیم پرداخت.

ویژگی های ورق سیاه فولاد مبارکه

کارخانه فولاد مبارکه انواع ورق سیاه صنعتی و معمولی را به صورت فابریک و کویل در بازار عرضه می‌نماید. ورق سیاه معمولی فولاد مبارکه در ضخامت‌های ۲ تا ۱۶ میلیمتر و ورق سیاه صنعتی این کارخانه در ضخامت‌ها ۶ تا ۱۵ میلیمتر تولید می‌شود. ویژگی های ورق سیاه فولاد مبارکه چه در نوع صنعتی و چه در نوع معمولی باعث می شود تا در مقایسه با سایر محصولات مشابه موجود در بازار از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار باشد. این امر به دلیل استفاده از به روز‌ترین تکنولوژی‌ها و تجهیزات و بهره‌مندی از منابع انسانی متخصص و مجرب در این کارخانه میسر شده است.

به دلیل کیفیت بالای ورق سیاه فولاد مبارکه، این محصول هم در بازار داخلی عرضه میشود و هم به سایر کشورهای دنیا نیز صادر خواهد شد. صادرات ورق سیاه فولاد مبارکه موجب افزایش قیمت آن در مقایسه با سایر محصولات مشابه در بازار داخل می شود.

از کجا ورق سیاه بخریم؟

برای خرید ورق سیاه در صورتی که نیاز به تناژ بالایی از این محصول دارید، می‌توانید به صورت مستقیم به کارخانه مراجعه نمایید. اما با توجه به این که بیشتر کارخانجات معتبر محصولات خود را با شرایط ویژه‌ی چون فروش در تناژهای بسیار بالا و به صورت سبدی و فروش از طریق بورس عرضه می‌نمایند خرید از کارخانه با دشواری‌ها و محدودیت‌های فراوانی روبرو است.

شما می‌توانید برای خرید ورق سیاه به مراکز فروش اصلی و معتبر آهن آلات در سراسر کشور مراجعه کرده و یا برای سهولت در خرید و صرفه جویی در زمان خود به صورت اینترنتی و از طریق بازرگانی آرادآهن اقدام کنید.

بازرگانی آرادآهن یکی از مراجع اصلی فروش ورق سیاه در کشور به شمار می‌رود که با تمامی کارخانجات بزرگ داخلی همکاری‌های نزدیکی داشته و می‌تواند با کمترین قیمت ورق سیاه موردنیاز شما را تأمین و در هرکجای کشور که هستید، برایتان ارسال کند.

برای ثبت سفارش خود از طریق این بازرگانی و یا استعلام بهترین قیمت ورق سیاه با شماره‌ی ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید.