آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

تفاوت پروفیل زد و آبرو

قیمت پروفیل زد
به این مقاله امتیاز دهید

پروفیل یکی از مقاطع ساختمانی مهم و ضروری است که در ابعاد و ضخامت‌های مختلف تولید و عرضه می‌شود، معمولا پروفیل‌های موجود در بازار به یکی از اشکال  I،U   و Z  و در دو نوع پروفیل باز و پروفیل بسته تولید می‌شوند. پروفیل زد و پروفیل آبرو از انواع پروفیل‌های باز هستند. شاید برای شما هم این سؤال به وجود آمده باشد که تفاوت مشخصات فنی و ظاهری پروفیل زد و آبرو چیست. در این مقاله قصد داریم تا این پروفیل‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید تا با ویژگی‌ها و کاربردهای هرکدام بیشتر آشنا شوید.

تفاوت مشخصات فنی و ظاهری پروفیل زد و آبرو

شکل ظاهری انواع پروفیل زد شبیه به حرف انگلیسی z می‌باشد به همین دلیل به این نام شناخته می‌شود. پروفیل زد در سایزهای ۱۶، ۱۸، ۲۰ و ۲۲ و با ضخامت ۲.۵ تا ۳.۵ میلی‌متر و بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره ۳۶۹۴ و استاندارد ملی ایران به شماره ۵۷۲۲ تولید می‌شود که با توجه به سایز و ضخامت آن، قیمت پروفیل زد متفاوت می‌باشد. پروفیل زد را با نماد z نشان می‌دهند و عددی که بعد از z بیان می‌گردد، نشان دهنده ارتفاع پروفیل می‌باشد، به طور مثال z20 پروفیلی با ارتفاع ۲۰ سانتی‌متر می‌باشد.

پروفیل آبرو که به آن گاتر شیروانی نیز می‌گویند، شبیه به حرف انگلیسی U می‌باشد. انواع پروفیل آبرو به دو دسته آبرو یک طرفه و آبرو دو طرفه تقسیم‌بندی می‌شوند که ویژگی، کاربرد و قیمت پروفیل آبرو هر کدام با یکدیگر متفاوت می‌باشد. این پروفیل با ضخامت ۲ تا ۳ میلی‌متر و در انواع آبرو دنده‌ای، آبرو جعبه‌ای و آبرو لندنی تولید می‌شود. پروفیل‌های لندنی با ضخامت ۰.۵، ۰.۶، ۰.۷، ۰.۸، ۰.۹ و ۱ میلی‌متر، پروفیل‌های جعبه‌ای با ضخامت ۰.۵، ۰.۶، ۰.۷، ۰.۸، ۰.۹، ۱، ۱.۵ و ۲ میلی‌متر و پروفیل‌های فیتیله‌ای با ضخامت ۰.۴ و ۰.۵ میلی‌متر در بازار آهن آلات ایران موجود می‌باشند.

تفاوت در کاربرد پروفیل زد و آبرو

تفاوت در کاربرد پروفیل زد و آبرو به این صورت است که از پروفیل زد عموما جهت ساخت سقف ساختمان‌ها، پارکینگ‌ها، کارخانه‌ها، سوله‌ها، سالن‌های ورزشی، انبارها، ایستگاه‌های سوخت رسانی، ایستگاه‌های اتوبوس، سازه‌های صنعتی و … استفاده می‌شود. از انواع پروفیل زد همچنین جهت استفاده در کشتی‌سازی یا سایر مصارف صنعتی، ساخت ستون‌های مقاطع مرکب، جهت افزایش استحکام سقف‌های سالن‌های چند طبقه با وزن زیاد، جهت افزایش استحکام سازه‌های کوچک‌تر از کارخانه یا ساختمان‌های چند طبقه، سقف‌های کاذب، قاب‌های در و پنجره، استفاده در ریل‌ها و پایه‌ها، ساخت فریم فلزی و … نیز استفاده می‌شود.

انواع پروفیل آبرو جهت هدایت آب از روی سقف‌ها، در ابعاد و ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شود. از مهم‌ترین کاربرد پروفیل آبرو می‌توان به کنترل، جمع‌آوری و انتقال آب باران و برف از روی سطح بام به سطح زمین اشاره کرد. از دیگر کاربرد‌های پروفیل آبرو، اتصال روی ساندویچ پانل‌های سقفی، ساخت انواع سقف‌های شیروانی و غیر شیروانی، ساخت درب‌های چوبی و ام‌دی‌اف، سقف محیط‌هایی مانند گلخانه، مرغ داری و گاوداری، ساخت انواع پارکینگ و سقف پارکینگ برای کنترل جریان آب و … می‌باشد.

 انواع پروفیل زد

پروفیل Z در سه نوع گالوانیزه، آلومینیوم و PVC  ساخته می‌شود که قیمت خرید پروفیل زد هر کدام از آن‌ها با توجه به ضخامت، ارتفاع و نیز ورق مورد استفاده در ساخت آن متفاوت می‌باشد.

انواع پروفیل زد از نظر سایز و ارتفاع به ۴ نوع زیر دسته‌بندی می‌شوند. هر سایز از پروفیل‌های زد آلومینیومی برای کاربردهای متعددی تولید می‌شوند و مشتری باید بر اساس نیاز خود، آن را خریداری نماید.

  • پروفیل Z16، در ضخامت ۲ میلی‌متر دارای وزن ۴.۹ کیلوگرم، با ضخامت ۲.۵ میلی‌متر دارای وزن ۶ کیلوگرم و با ضخامت ۳ میلی‌متر دارای وزن ۷.۲ کیلوگرم می‌باشد.
  • پروفیل Z18، با ضخامت ۲ میلی‌متر دارای وزن ۵.۲ کیلوگرم، با ضخامت ۲.۵ میلی‌متر دارای وزن ۶.۵ کیلوگرم و با ضخامت ۳ میلی‌متر دارای وزن ۷.۷ کیلوگرم می‌باشد.
  • پروفیل Z20، با ضخامت ۲ میلی‌متر دارای وزن ۵.۵ کیلوگرم، با ضخامت ۲.۵ میلی‌متر دارای وزن ۶.۸ کیلوگرم، با ضخامت ۳ میلی‌متر دارای وزن ۸ کیلوگرم و با ضخامت ۳.۵ میلی‌متر دارای وزن ۹.۵ کیلوگرم می‌باشد.
  • پروفیل Z22، با ضخامت ۲ میلی‌متر دارای وزن ۵.۸ کیلوگرم، با ضخامت ۲.۵ میلی‌متر دارای وزن ۷.۲ کیلوگرم، با ضخامت ۳ میلی‌متر دارای وزن ۸.۶ کیلوگرم و با ضخامت ۳.۵ میلی‌متر دارای وزن ۱۰ کیلوگرم می‌باشد.

انواع پروفیل آبرو

انواع پروفیل آبرو، هر کدام در مدل‌ها، ابعاد و سایزهای متفاوتی تولید می‌شوند که کاربردهای متفاوتی نیز دارند. پروفیل‌های آبرو، در انواع پروفیل آبرو لندنی، پروفیل آبرو جعبه‌ای، پروفیل آبرو گرد، پروفیل آبرو مخفی و پروفیل آبرو فیتیله‌ای در بازار موجود می‌باشند که قیمت خرید پروفیل آبرو هرنوع با دیگری متفاوت می‌باشد. در ادامه به معرفی دو نوع از رایج‌ترین پروفیل‌های آبرو در بازار آهن آلات می‌پردازیم و ویژگی‌های هر کدام را بیان می‌کنیم.

پروفیل آبرو لندنی

پروفیل آبرو لندنی با ضخامت ۰.۴ میلی‌متر و طول ۳ متر تولید می‌شود. جهت پوشش‌دادن سقف‌های بزرگ‌تر، پروفیل‌های لندنی را به یکدیگر متصل می‌کنند و در برخی مواقع قسمت‌های اضافی را برش می‌دهند. پروفیل‌های آبروی لندنی، به دلیل پرکاربرد بودن، نسبت به سایر پروفیل‌های آبرو در بازار با حجم بیشتری موجود می‌باشد. پروفیل‌های آبرو لندنی از ورق گالوانیزه ساخته می‌شوند اما اگر در طولانی مدت در معرض آب و رطوبت قرار بگیرند دچار آسیب‌ و خرابی‌ می‌شوند.

پروفیل آبرو جعبه‌ای

پروفیل آبرو جعبه‌ای نسبت به پروفیل آبرو لندنی، ظاهر زیباتری دارد؛ بنابراین عموما جهت استفاده در سقف‌های شیروانی رستوران‌ها یا سازه‌های گران‌قیمت، به کار می‌روند. پروفیل آبرو جعبه‌ای با ضخامت بیشتر از ۰.۴ میلی‌متر تولید می‌شود و نسبت به پروفیل آبرو لندنی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاوم‌تر می‌باشد. از این پروفیل‌ جهت ساخت انواع سوله، ساختمان‌های صنعتی و تولیدی‌، ساختمان‌ بیمارستان‌ها یا خانه‌های بهداشت و … استفاده می‌شود.

 قیمت پروفیل زد و آبرو

قیمت پروفیل زد و آبرو با توجه به عوامل مختلفی مانند نوع، ضخامت، سایز و طول محصول تعیین می‌شود. با توجه به نوسانات قیمت آهن آلات در بازار، قیمت این محصولات نیز دچار نوسان می‌شود از این رو نمی‌توان قیمت ثابتی برای آن‌ها تعیین کرد. برای اطلاع از آخرین قیمت پروفیل زد و آبرو در بازار آهن و فولاد ایران می‌توانید به صفحه مربوط به محصول مورد نظر در سایت آرادآهن مراجعه نمایید.

همچنین می‌توانید برای دریافت مشاوره و بررسی قیمت این محصولات، جهت خرید آبرو و خرید زد در روزهای آتی با کارشناسان آرادآهن تماس بگیرید و از راهنمایی‌های آن‌ها بهره‌مند شوید. با پیوستن به کانال تلگرام آرادآهن نیز می‌توانید علاوه بر مشاهده لیست قیمت‌های به روز تمامی محصولات فولادی، از اخبار روز بازار آهن آلات نیز مطلع شوید.