آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

چگونه میلگرد مناسب با پروژه خود انتخاب کنیم

قیمت میلگرد
۴/۵ - (۱ امتیاز)

انتخاب میلگرد مناسب و استاندارد، در صنعت ساختمان سازی از مهم‌ترین نکاتی است که از بروز حوادث جانی و مالی جبران ناپذیر جلوگیری خواهد کرد. انواع میلگردهایی که امروزه در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند بر اساس استانداردهای مختلفی تولید می‌شوند. هرکدام از این میلگردها شکل، خواص فیزیکی و خواص مکانیکی متفاوتی دارند. متاسفانه میلگردهای بی‌کیفیت نیز در بازار آهن آلات عرضه می‌شوند. بنابراین شناخت استانداردها، ویژگی‌ها و خواص میلگردها می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین و مناسب‌ترین میلگرد را با توجه به نیاز خود انتخاب نمایید. در این مقاله اطلاعات مفیدی را در مورد انواع میلگرد، مشخصات فنی آن‌ها و نحوه انتخاب و خرید میلگرد مناسب،کسب خواهید نمود.

میلگرد

به محصولات فولادی که سطح مقطع آن‌ها دایره‌ای شکل و توپر است، میلگرد می‌گویند. میلگردها از نظر شکل ظاهری به دو صورت ساده و آجدار در بازار آهن موجود می‌باشند. میلگرد آجدار، دارای آج‌هایی به شکل مارپیچ یا جناقی یا مرکب است و نسبت به میلگرد ساده در ساختمان سازی کاربرد بیشتری دارد؛ وجود آج برروی این میلگرد باعث می‌شود که بین میلگرد و بتن، اصطکاک و چسبندگی بیشتری به وجود ‌آید. اما میلگرد ساده همان طور که از اسم آن مشخص است، سطحی ساده و بدون آج یا فرورفتگی دارد و از نظر استحکام و کاربرد نیز با میلگردهای آجدار تفاوت دارد.

در زمان خرید عددی که بعد از نام میلگرد، بیان می‌شود نشان دهنده سایز میلگرد می‌باشد. سایز میلگردها، در واقع قطر آن‌ها است. تولیدکننده‌های میلگرد در ایران، این محصول را در سایزهای ۸ تا ۴۰ میلی‌متر تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند. طول هر شاخه میلگرد، ۱۲ متر است و میلگردهای با قطر کمتر از ۱۰ میلی‌متر، به صورت کلاف نیز تولید می‌شوند.

در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در کشور، علامت اختصاری نشان دهنده نام کارخانه تولیدکننده، روش تولید، مشخصات میلگرد تولیدی و… است که برروی هر شاخه از میلگرد، به صورت برجسته حک می‌شود. بنابراین مصرف‌کنندگان می‌توانند با بررسی این علامت اختصاری در هنگام خرید میلگرد، به راحتی از اصالت آن اطمینان حاصل کنند و با توجه به نیاز خود، اقدام به خرید نمایند.  

راهنمای خرید میلگرد

بتن مقاومت فشاری بالایی دارد اما در برابر نیروهای کششی و خمشی ضعیف بوده و از هم می‌پاشد. برای تقویت بتن در برابر این ضعف، میلگرد را در بین بتن کار می‌گذارند. در ساختمان سازی، برای افزایش استقامت بتن از تقویت‌کننده‌هایی مانند میلگردهای ساده، میلگردهای آجدار، میلگردهای با پوشش اپوکسی، میلگردهای گالوانیزه و … استفاده می‌شود.

میلگردها در بتن به شکل‌های میلگرد خرک، رکابی، راستا، خاموت، سنجاقی، ادکا و…  مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر خرید خود را بر طبق استانداردهای میلگرد انجام دهید، سازه شما مقاومت لازم وکافی را خواهد داشت. از آنجایی که خرید میلگرد با هر میزان سفارشی، از خریدهای گران‌قیمت محسوب می‌شود، بنابراین لازم است قبل از اقدام به خرید و در هنگام خرید و بعد از خرید، نکات مهمی را رعایت نمایید.

خرید میلگرد از تولیدکنندگان  معتبر و شناخته شده، ریسک خرید را کاهش می‌دهد. کارخانه‌های متعددی در ایران انواع میلگرد را در سایزهای مختلف تولید می‌کنند که از جمله برترین و مطرح‌ترین آن‌ها کارخانه‌ ذوب آهن اصفهان، فولاد کویر کاشان، میلگرد نیشابور، میلگرد فایکو، فولاد آناهیتا گیلان و … می‌باشند. توصیه می‌شود پیش از آن که بخواهید اقدام به خرید میلگرد کنید، در مورد انواع میلگرد، گریدها، استانداردها و سایزهای موجود در بازار آهن اطلاعات کافی را بدست آورید.

استانداردها و گریدهای میلگرد

از استانداردهای رایج برای تولید انواع میلگرد می‌توان به استانداردهای روسیه GOST5781  ، ایران ISIRI3132 ،ISIRI2909-1 ، ژاپن JIS G3112   ، آلمان DIN 488 ، انگلستان BS4449 و ایالات متحده ANSI/AWS D1.4 و سازمان جهانی استاندارد ISO 6935 اشاره کرد.

برای انتخاب و خرید میلگرد با گرید مناسب، لازم است در مورد انواع گریدهای این محصول اطلاعات کافی داشته باشید. براساس استاندارد روسی، میلگردها به چهار گرید A2,A1 A3, و A4تقسیم‌بندی می‌شوند. امروزه رایج‌ترین گریدهای میلگرد موجود در بازار آهن کشور، گریدهای A2 وA3  می‌باشد.گرید A1 مربوط به میلگرد ساده و گریدهای A2، A3 و A4 مربوط به میلگرد آجدار می‌باشند. معادل این نام‌گذاری بر اساس استاندارد ملی ایران، میلگرد آج ۳۴۰  (A2)، میلگرد آج ۴۰۰ (A3) و میلگرد آج ۵۰۰ (A4) است.

میلگرد A1 ، بیشتر در آهنگری و برای عملیات جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگرد A2 دارای آج مارپیچی شکل است و معمولاً جهت عملیات خاموت زنی  و یا در سازه‌هایی که نیاز به استحکام زیادی ندارند یا در ساخت سازه‌های با ارتفاع کم مورد استفاده قرار می‌گیرند و در صورت اجبار می‌توان از آن‌ها در عملیات جوشکاری نیز استفاده کرد.

میلگردهایی با گرید A3 پرفروش‌ترین نوع میلگرد در بازارهای داخلی و خارجی است. این نوع از میلگردها، آج جناقی شکل دارند و در پروژه‌ها و طرح‌های صنعتی و ساختمانی به کار می‌روند. این نوع میلگردها قابلیت جوشکاری و تغییر شکل با زوایای تند را ندارند. میلگرد با گرید A4 دارای آج مرکب می‌باشد و استحکام بالایی دارد. بنابراین استفاده از آن مقرون به صرفه خواهد بود؛ امروزه این نوع میلگرد در صنعت، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سبک یا سنگین بودن میلگرد

بر اساس کیفیت و کاربرد میلگرد، آن‌ها را به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می‌کنند. میلگردهای سبک، میلگردهایی هستندکه وزن آن ها از وزن استاندارد کمتر می‌باشد. بنابراین کیفیت آن‌ها نیز نسبت به میلگردهایی با وزن استاندارد، پایین‌تر است.

میلگردهای سنگین، به میلگردهایی می‌گویند که وزن آن‌ بر طبق جدول استاندارد ‌باشد. میلگردهای تولیدشده توسط اکثر کارخانه‌ها، در دسته میلگردهای سنگین قرار می‌گیرند. در بازار آهن آلات ایران، میلگرد ذوب آهن اصفهان به عنوان سنگین‌ترین میلگرد شناخته می‌شود، به این دلیل که میلگردهای این کارخانه کاملا بر اساس استاندارد تولید می‌شوند. به دلیل صنعتی بودن فرایند تولید، هر کارخانه تولیدکننده میلگرد، تلرانس وزنی مشخصی را برای تولیدات خود ارائه می‌کند.

بیشتر از ۹۰ درصد مساحت ایران بر روی کمربند زلزله قرار دارد. بنابراین ضروری است که در ساختمان سازی از مصالح ساختمانی باکیفیتی از جمله میلگرد استاندارد استفاده شود تا ایمنی و استحکام سازه حفظ شود و طول عمر سازه افزایش یابد.

نحوه محاسبه وزن میلگرد

وزن میلگرد تولیدشده توسط کارخانه‌های مختلف ممکن است باهم متفاوت باشد. قطر اسمی و آلیاژ مورد استفاده در میلگرد، بر روی وزن آن تأثیر می‌گذارد. قطر استانداردی که کارخانه تولید کننده میلگرد، باید میلگرد را بر اساس آن تولید کند را قطر اسمی میلگرد می‌نامند. در برخی از کارخانه‌ها، قطر میلگرد با اختلاف ۲ تا ۳ میلی‌متر کمتر از قطر اسمی میلگرد تولید می‌شود. این باعث کم شدن وزن میلگرد می‌شود. آلیاژ به کار رفته در تولید میلگرد نیز مستقیم بر وزن آن تأثیر می‌گذارد. به گونه‌ای که با تغییر در ترکیب شیمیایی آلیاژ، وزن محصول تولید شده، کمتر می‌شود.

با توجه به ثابت بودن چگالی فولاد، در صورتی که قطر و یا  ابعاد آج عرضی و طولی میلگرد کوچک باشد، باعث کوچک شدن سطح مقطع میلگرد و در نتیجه کم شدن وزن میلگرد نسبت به وزن استاندارد می‌شود. در محاسبات مهندسی سطح مقطع استاندارد برای میلگرد در نظر گرفته می‌شود و و از آنجایی که سطح مقطع میلگرد تاثیر مستقیمی در استحکام و مقاومت میلگرد در برابر فشارهای وارده دارد، بنابراین میلگردهای با وزن کمتر از وزن استاندارد، سبب ایجاد خطای محاسباتی شده و در هنگام مواجه شدن با بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل و …، منجر به ضرر و زیان‌های جبران ناپذیری خواهند شد.

نحوه خرید میلگرد از آرادآهن

شرکت‌های بسیاری در عرصه خرید و فروش میلگرد در بازار آهن کشور فعالیت می‌کنند. در صورتی‌ که بتوانید در هنگام خرید شرکتی را بیابید که بدون واسطه و به صورت مستقیم، میلگرد را از تولیدکننده اصلی آن خریداری کرده و به مشتریان خود ارائه کند، قطعا خریدی با مناسب‌ترین قیمت خواهید داشت.

یکی از معتبرترین و برترین این شرکت‌ها، بازرگانی آرادآهن در اصفهان می‌باشد. این شرکت محصولات خود را به قیمت درب کارخانه و با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به متقاضیان این کالا عرضه می‌دارد. این مجموعه انواع میلگرد را در سایزهای مختلف و با تضمین کیفیت و قیمت در سبد محصولات خود ارائه می‌دهد. بنابراین خریداران محترم می‌توانند با اطمینان و آسودگی خاطر اقدام به ثبت سفارش خرید خود از آرادآهن نمایند.

در وب سایت آراد آهن می‌توانید لیست قیمت‌های به روز محصولات مورد نیاز خود را مشاهده نمایید. در صورتی که نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت میلگرد و یا خرید میلگرد ذوب آهن و سایر برندهای میلگرد مورد نیاز خود را داشتید می‌توانید با کارشناسان کارآزموده و باتجربه مجموعه آراد آهن تماس بگیرید.