آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

کاربرد پروفیل‌ها در صنعت و ساختمان سازی

انواع پروفیل
به این مقاله امتیاز دهید

کاربرد انواع پروفیل در صنایع مختلف به چشم می خورد. انواع پروفیل‌ به طور کلی به دو دسته‌، صنعتی و ساختمانی تقسیم‌بندی می‌شوند. در تولید انواع مختلف پروفیل از بهترین و با کیفیت‌ترین مواد اولیه استفاده می‌شود. پروفیل‌های ساختمانی به پروفیل‌هایی می‌گویند که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند پروفیل‌های درب و پنجره‌ فلزی و پروفیل‌های صنعتی در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی، نظامی و … کاربرد دارند. آشنایی با انواع پروفیل‌ها و شناخت کاربرد آن‌ها باعث می‌شود که در هنگام خرید، با توجه به نوع کارکرد مورد نیاز، محصول مناسب را تهیه کرد. در این مقاله به معرفی مشخصات پروفیل و کاربرد انواع پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی می‌پردازیم، در ادامه با آراد آهن همراه باشید.

کاربرد انواع پروفیل دولبه و مشخصات آن

این پروفیل به روش نورد سرد و با ضخامت ۲ و ۲.۵ میلی‌متر و طول ۶ متر و بر اساس استانداردهای JIS G3131 ،G3132 ،DIN 2395  تولید می‌شود و در دو نوع پروفیل دو لبه موافق یا پروفیل سپری با علامت اختصاری ۵۰۷ و پروفیل دو لبه مخالف یا پروفیل دو لبه چپ و راستی با علامت اختصاری ۵۰۸ می‌باشد. این محصول سبک بوده و ایمنی و مقاومت خوبی دارد و برای ساخت قاب درب و پنجره و چهارچوب در، حصارکشی، نرده‌های اطراف ساختمان وپیاده روها و … استفاده می‌شود. ضخامت آن‌ ۴ تا ۲ میلی‌متر و طول آن ۱۲ و ۶ میلی‌متر می‌باشد و از دسته پروفیل‌های بسته محسوب می‌شوند.

کاربرد انواع پروفیل درب و پنجره

این پروفیل در صنعت ساختمان سازی بسیار پرکاربرد می‌باشد که معمولاً از نورد سرد تولید می‌شود. این محصول براساس استاندارد ملی ایران شماره ۷۳۳۶  و در شکل‌های متنوعی مانند پروفیل فرانسوی، پروفیل مکزیکی و … و با ضخامت ۲ و یا ۲.۵ میلی‌متر و طول ۶ متر تولید می‌شود. قیمت پروفیل درب و پنجره بر اساس نوع متریال به کار رفته در آن، ضخامت ورق  و فرآیندهای تولید متفاوت می‌باشد. پروفیل‌های درب و پنجره باید عایقی مناسب در برابر صدا و حرارت بوده و در برابر  باد و باران مقاوم باشند. این پروفیل‌ها همچنین قابل جوشکاری و سوراخکاری نیز هستند. قیمت پروفیل آهنی و پروفیلی که از ورق روغنی و ورق سیاه تولید شده نسبت به انواع دیگر بیشتر می‌باشد. از جمله کاربردهای پروفیل درب و پنجره عبارتند از:

  • ساختن قالب پنجره جهت نگه داشتن شیشه و یا ورق آهنی
  • برای ساخت چارچوب‌های درب و پنجره ساختمان
  • ساخت نرده‌های فلزی
  • برای نرده‌کشی دیوارهای اطراف ساختمان‌ها و کارخانه‌ها
  • برای نرده کشی خیابان
  • برای نرده کشی زمین‌های کشاورزی محصور شده
  • برای ساخت ستون و اسکلت فلزی در ساختمان
  • ساخت شاسی نفت کش و تریلر
  • در صنعت خودروسازی
  • ساخت پایه میز و صندلی
  • پوشش سقف سوله
  • ساخت کرکره مغازه

کاربرد پروفیل چهارچوب فرانسوی

این محصول که جزئی از پروفیل‌های باز محسوب می‌شود یکی از پرکاربردترین نوع چهار چوب فلزی در ساخت و ساز می‌باشد. پروفیل چهارچوب فرانسوی براساس استانداردهای ISIRI 7336 و ISIRI 7338  و با روش نورد سرد و با ضخامت ۲ و ۲.۵ میلی‌متر و طول ۶/۶ متر تولید می‌شود. وزن هر شاخه چهار چوب فرانسوی  با ضخامت ۲ میلی‌متر ۲۴ تا ۲۵کیلوگرم می‌باشد. ماندگاری بالا، رنگ پذیری و مناسب بودن قیمت پروفیل چهارچوب فرانسوی نسبت به انواع دیگر پروفیل‌ها، از مزیت‌های این محصول می‌باشد. ساخت چهار چوب درب فلزی برای درب چوبی، ام دی اف و اچ دی اف، ساخت درب‌ ورودی، درب اتاق خواب، ساخت ویترین مغازه‌ها، فریم پنجره‌های پی وی سی و آلومینیومی از جمله کاربرد پروفیل فرانسوی می‌باشد.

کاربرد پروفیل زد

پروفیل زد (z) با شکل ظاهری شبیه Z انگلیسی، یکی از انواع پروفیل‌های باز ساختمانی است که معمولا بر اساس استانداردهای اروپایی و و استاندارد ملی ایران ۳۶۹۴ و ۵۷۲۲  تولید می‌شود. این پروفیل که به آن پرلین زد یا نیم رخ زد نیز می‌گویند، در ابعاد و اندازه‌های مختلفی در بازار آهن موجود می‌باشد؛ این محصول با ضخامت ورق ۲.۵ تا ۳.۵ میلی‌متر و در اندازه‌های  Z22، Z20، Z18،Z16  تولید و به بازار عرضه می‌شودکه قیمت پروفیل در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف با هم متفاوت است. ساخت سقف سوله‌ها، سالن های بزرگ ورزشی، پارکینگ‌های عمومی، انبارهای بزرگ، سالن‌ها، برای زیرسازی سقف‌های شیب‌دار، ایستگاه‌های سوخت‌رسانی، ایستگاه‌های اتوبوس، ترن، در کشتی سازی، ساخت ستون‌های مرکب مقاطع مرکب و … از موارد کاربرد پروفیل زد می‌باشد.

کاربرد پروفیل آبرو چیست

پروفیل آبرو در دو نوع یک‌طرفه و دوطرفه و با ضخامت ۲ تا ۳ میلی‌متر وطول ۶ متر و ارتفاع ۱۶ سانتی‌متر تولید می‌شود. پروفیل آبرو یکی از پروفیل‌های باز محسوب می‌شود.

کاربرد پروفیل آبرو، شامل موارد زیر می‌باشد:

  • انتقال آب باران یا برف از سطح سقف ‌به‌ زمین
  • اتصال روی ساندویچ پانل‌های سقفی
  • انواع سقف‌های شیروانی و غیرشیروانی
  • انواع پارکینگ و سقف پارکینگ برای کنترل جریان آب
  • انواع محیط‌های فرآوری مانند مرغ‌داری، گلخانه و گاوداری
  • ساخت در‌های چوبی و ام‌دی‌اف

کاربرد پروفیل نگینی

این محصول معمولا به روش نورد سرد و با ضخامت ۲.۵ و ۲ میلی‌متر و طول ۶.۶ میلی‌متر، توسط دستگاه‌های خم و برش با طراحی‌های به روز و جدید تولید می‌شود. از این پروفیل برای ساخت چهارچوب در فلزی استفاده می‌شود. از چهار چوب فلزی برای درب ورودی آپارتمان‌ها و انباری‌های ساختمان‌ها استفاده می‌شود. نوع جوشکاری و کیفیت ورق مورد استفاده بر  قیمت پروفیل نگینی تاثیر می‌گذارد.

کاربرد چهارچوبی ساده

چهار چوب فلزی ساده، همان مدل قدیمی و پرطرفدار است که دارای سطحی صاف وهموار بوده و کمترین انحنا را دارد؛ بنابراین تولید آن بسیار ساده می‌باشد. چهارچوب فلزی ساده یکی از پر طرفدارترین چهارچوب‌های فلزی در دنیا می‌باشد. چهار‌چوب فلزی درب به صورت استاندارد ۲۲۰ سانت ارتفاع  دارد و عرض آن متناسب با محل مورد استفاده متفاوت می‌باشد. معمولا استاندارد عرض درب برای اتاق خواب ۸۵ تا ۹۵ سانت و برای درب سرویس‌ بین ۶۵ تا ۷۵ سانت می‌باشد. برای کاهش قیمت پروفیل چهارچوبی ساده، از پروفیل‌های سبک در ساخت آن استفاده می‌کنند.

کاربرد چهارچوبی مکزیکی

این چهارچوب ها دارای لبه به طرف بیرون می‌باشند و به دو صورت خم درون و خم بیرون تولید می‌شوند. این پروفیل به چهارچوب قاشقی نیز معروف می‌باشد. مشتری می‌تواند این محصول را در سایز دلخواه سفارش دهد، در صورتی که در اکثر کارخانه‌ها، چهارچوب‌های آماده‌  با ضخامت ۲ تا ۵/۲  میلی‌متر و طول حدود ۶/۶  متر تولید می‌شوند. وزن هر شاخه چهارچوب مکزیکی، به ضخامت ورق مورد استفاده آن بستگی دارد. ازکاربرد پروفیل مکزیکی در ساختمان می‌توان به ساخت فرم پنجره‌  pvc، قاب پنجره‌ فلزی، چهارچوب‌ درب چوبی و … اشاره کرد.

کاربرد پروفیل سپری

معمولا پروفیل‌های سپری (۵۰۷ ) به روش نورد گرم و سپری T، به روش فابریک یا همان نورد سرد در طول ۶ متر و بر اساس استاندارد DIN EN 10055، DIN 59051 و  DIN 1022 تولید می‌شوند. پروفیل سپری از نظر شکل ظاهری به صورت لبه گرد و یا لبه تیز می‌باشد که اندازه لبه گرد ۳۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر و اندازه لبه تیز ۲۰ تا ۴۰ میلی‌متر می‌باشد. از برترین کارخانه های تولیدکننده سپری در ایران می‌توان کارخانه کیان پرشیا، جهان پروفیل پارس، نبشی شکفته مشهد، شرکت مجتمع توس حجت، صدرا پروفیل و … را نام برد. از موارد کاربرد پروفیل سپری می‌توان به  ساخت درب و پنجره‌های گوناگون، در متصل کردن پل‌ها به ستون‌ها، در سدسازی، ساخت سازه‌های فلزی، ستون و خرپا، اسکلت گلخانه‎ها، سقف‌های شیشه‌ای، نماهای شیشه‌ای، در نورگیری زیرزمین‌ها و… اشاره کرد.

کاربرد پروفیل لنگه دری

پروفیل لنگه دری یا پروفیل ۵۰۸ که با ضخامت بین ۲ تا ۴ میلی‌متر و طول ۶ تا ۱۲ متر و از ورق St37 و به روش نورد گرم و بر اساس استانداردهای ملی شماره ۷۳۳۶ و ۷۳۳۸ و استاندارد IS 4351 هند و به روش نورد سرد و بر اساس استانداردهای DIN2395 ، JIS g3131, g3132  تولید می‌شود. وزن پروفیل ۵۰۸ با ضخامت ۲ میلی‌متر و طول شاخه ۶ متر ۱۴.۵ کیلوگرم می‌باشد. پروفیل‌ لنگه دری از دسته پروفیل‌های بسته محسوب می‌شود. این پروفیل در ساخت ریل‌های راه آهن، ساخت انواع سازه‌های فولادی، ساخت بدنه کشتی و … کاربرد دارد. لنگه‌ی در‌ها یا پنجره‌های بزرگ، باید از ورق با جنس مقاوم و مستحکم تولید شوند. پروفیل لنگه‌دری، همانطور که از اسمش مشخص است برای لنگه در‌ها استفاده می‌شود.