آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

همه چیز درباره کوپلر میلگرد

کوپلر میلگرد چیست
۵/۵ - (۲ امتیاز)

کوپلر میلگرد، یکی از روش های نوین و جایگزین مناسب برای استفاده در اتصالات قدیمی است که توانسته طرفداران بسیاری داشته باشد. اما چرا اتصالات در میلگردها مهم و کاربردی است؟

وقتی مهندسین و پیمانکاران نیاز دارند تا طول میلگرد بیشتر از مقدار معمول باشد، در اینجور مواقع از وصله کردن میلگرد استفاده می کنند؛ اما یکسری مشکلات باعث میشد تا در استفاده از روش های موجود کمتر از اینکار استفاده شود چراکه در قدیم برای افزایش طول میلگردها، آنها را به موازات یکدیگر قرار می دادند بگونه ای که بخشی از طول میلگرد باهم همپوشانی داشت و در نهایت سیم مفتول را متصل و می بستند. درست است که استفاده از این روش آسان بود اما ایمنی لازم را نداشت تا اینکه روش های نوین خود را جایگزین روش های قدیمی کردند که یکی از این روش ها کوپلینگ میلکرد است. در ادامه همراه باشید چراکه قرار است مطالب مهمی را در خصوص کوپلر میلگرد بیان کنیم.

معرفی انواع روش های وصله کردن:

قبل از معرفی کوپلر میلگرد و انواع آن بهتر است با روش های اتصال میلگرد آشنا باشید.

  • همپوشانی میلگرد یا اتصال اورلپ

نحوه کار در این روش اتصال به این صورت است که میلگردها به موازات هم قرار گرفته و با سیم بسته می شود.

این روش که یکی از مطمئن ترین ها به حساب می آید، میلگردها را با گرم شدن سطح مقطع تا دمای زیر نقطه ذوب و سپس با اعمال فشار، بهم متصل می کنند.

  • اتصال میلگرد به روش کوپلینگ یا اتصال مکانیکی

این روش برای رفع محدودیت های همپوشانی است و رفتار یکپارچه میلگرد را رقم می زند که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

کوپلر میلگرد چیست

کوپلر میلگرد چیست؟

کوپلر میلگرد یک اتصال مکانیکی برای وصله کردن میلگردها به هنگام آرماتوربندی است که در ساخت سازه های بتنی کمک و از سنگین شدن آرماتوربندی و ایجاد اورلپ جلوگیری کند. همچنین از این نوع اتصال میتوان در تمام جهات و خم های میلگرد استفاده کرد، اما با وجود متفاوت بودن انواع وصله کوپلر، تمامی آنها درونشان توخالی است.

انواع کوپلر میلگرد کدامند؟

چون کوپلر میلگرد کاربردهای متفاوتی دارد از رایج ترین انواع آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوپلرهای تبدیل

استفاده از کوپلر تبدیل برای وصله کردن دو میلگرد با قطرهای مختلف بکار می رود و در دسته کوپلرهای میانی قرار دارد؛ زیرا هنگام وصله کردن، کوپلرها بین دو میلگرد قرار می گیرند. این هم بدانید که برای استفاده از این نوع کوپلر هنگام آرماتوربندی، ابتدا میلگرد با قطر زیاد در کوپلر قرار گرفته می شود.

  • کوپلرهای جوشی میلگرد به‌ سازه

این نوع کوپلر برای وصله کردن آرماتور به سازه مورد استفاده گرفته و هنگام جوشکاری هم نیازی به گرمایش نیست چراکه درساخت کوپلرهای جوشی از فولاد نرم استفاده شده است.

  • کوپلرهای مخصوص آرماتورهای فشاری

این کوپلرها مناسب برای میلگردهای تحت فشار باری است که به میلگرد این اجازه را می دهد با انتقال بار فشاری، از شکسته شدن خود جلوگیری کند. کوپلرهای مخصوص آرماتورهای فشاری چون برای یک میلگرد مورد استفاده قرار می گیرند، افراد به تنهایی توانایی کارکردن با آن را خواهند داشت؛ پس در نتیجه سرعت کار بالا می رود.

لازم است بدانید که این نوع کوپلرها برای سایزهای ۲۰ تا ۵۰ طراحی شده و در سایزهای کوچک کاربرد زیادی ندارند.

  • کوپلرهای گروتی

استفاده از کوپلر گروتی در سازه های بتنی پیش ساخته شده بیشتر از دیگر مکان ها می باشد و نحوه استفاده از آن به این صورت است که یک سر میلگرد با رزوه شدن در بتن قرار گرفته و باید از بتن بیرون زده باشد؛ در سمت دیگر میلگردهای کوپلردار، درون بتن قرار می گیرند و در زیر بتن مخفی می شوند؛ حال قطعه رزوه شده بتن روی قطعه کوپلردار قرار گرفته و بخاطر فشارهای وارد شده از بتن، قطعات بر روی همدیگر سوار می شوند. پس میتوان گفت این نوع کوپلرها مناسب انواع سازه های بتنی، ستون، دیوار و تیر استفاده می شود.

  • کوپلرهای انتهایی

با تغییر آیین نامه و وضع قوانین جدید در طراحی بتن و از طرفی ترجیح دادن مهندسان در استفاده از مقاطع کوچک تر در بتن، باعث شد تا شلوغی میلگردها در بتن بیشتر شود؛ علاوه بر موارد گفته شده خم های نود درجه انتهای میلگرد نیز بر این مسئله افزود و تمام آنها سبب شد عملیات بتن ریزی با سختی انجام شود تا اینکه، کوپلرهای انتهایی به سراغ مهندسین برای رفع مشکلات بتن ریزی آمادند. در واقع با استفاده از این نوع کوپلرها به جای خم کردن میلگرد، هم باعث کاهش شلوغی میلگرد در بتن شد و هم سختی کار بتن ریزی تا ۶۰% کاهش یافت.

  • کوپلرهای با رزوه چپ و راست (پیچی دو طرفه)

اگر نیاز دارید تا میلگردها خاصیت چرخاندن داشته باشد اما این امکان را در اختیار ندارید، می توانید از کوپلرهای پیچی با رزوه چپ و راست استفاده کنید. این کوپلرها بر روی میلگرد چرخانده و با درگیر شدن رزوه آنها، باعث می شود میلگرد تا انتهای کوپلر وارد شود.

  • کوپلرهای پیچی قفل شونده

کوپلر پیچی یا قفل شونده راه نجاتی برای مهندسین در بیرون آمدن از بن بست پروژه است و مناسب برای میلگردهای ۲۰ سانتی متر به بالا می باشد که نیازی به رزوه کردن سر میلگرد وجود ندارد. این کوپلرها باعث یکپارچه شدن میلگرد شده و در مواردی چون
سازه های پیش ساخته، تیر، شمع بندی و ستون استفاده می شود. همچنین در مواقع مقاوم سازی بتن، تعمیر و یا ادامه دادن میلگردهای انتظار نیز از کوپلر پیچی قفل شونده بهره می برند. برای کار با این نوع کوپلرها نیازی به تخصص و مهارت نیست و فقط به یک آچار استاندارد برای نصب نیاز است.

  • کوپلرهای استاندارد با رزوه راست ‌گرد

این نوع کوپلرها در قسمت هایی از آرماتور که امکان چرخش یکی از میلگردها وجود دارد، استفاده شده و در هر قسمتی از سازه به شرطی اینکه یکی از میلگردها توانایی چرخش داشته باشد، مورد استفاده قرار می یگرد.

  • کوپلرهای موقعیت

از کوپلرهای موقعیت که از یک قسمت نر و ماده و یک مهره قفل کننده تشکیل شده، در آرماتورهایی که قابلیت حرکت کردن ندارند و به صورت مجزا در سازه بتنی هستند، استفاده  می شود.

همه چیز درباره کوپلر میلگرد

کاربرد کوپلر چیست؟

پس با توجه به انواع و تعریف کوپلر میلگرد میتوان گفت مهم ترین کاربرد آنها عبارت است از:

  • استفاده در ساخت سازه های مرتفع برای کاهش چشمگیر هزینه
  • استفاده در دیوارهای دیافراگمی به دلیل عدم توانایی از میلگردهایی با طول بیش از ۴۰ متر ارتفاع برای اتصالات زیر فونداسیون و سقف
  • استفاده در ساخت تونل های طولانی مانند مترو
  • ساخت مراکز حساسی همچون پتروشیمی، صنعت نفت، گاز و امثال آن برای استحکام بالای این مراکز
  • استفاده در ساخت سدسازی
  • ایفا کردن نقش در ساخت پل به دلیل نیاز داشتن به استحکام بالای بتن

پس میتوان گفت هر سازه ای که نیاز به استحکام بالایی داشته باشد، کوپلر در آنجا نقش بسیاری دارد.

برای اطلاع از قیمت میلگرد روی لینک کلیک کنید .

مزایای استفاده از کوپلر میلگرد:

حال که با کاربردهای کوپلر میلگرد آشنا شدید، بهتر است مزایای استفاده از این تکنولوژی را بدانید.

  • سهولت در اجرا و سرعت بخشی به کار پروژه
  • امکان استفاده در هر قسمت از بتن به دلیل تنوع بالای کوپلرهای میلگرد
  • افزایش اطمینان کار به دلیل تحمل کردن فشارهای وارد شده در سازه به جای بتن
  • جلوگیری از ازدحام زیاد میلگردها و حل این مشکل در روش های اتصال های سنتی مثل اورلپ
  • یکپارچگی هرچه بیشتر سازه به دلیل اتصالات مکانیکی کوپلرها
  • دارابودن انسجام بیشتر با روش وصله کردن کوپلینگ نسبت به اتصالات اورلپ
  • مقرون به صرفه بودن به دلیل کاهش ابعاد ستون سازه تا حد بسیار
  • استفاده حداکثری از فضا و استحکام بیشتر با کوپلرها بخاطر امکان به ‌کارگیری آرماتور یا میلگرد با سایز بزرگ در ستون‌ هایی با ابعاد کوچک
  • سبک تر شدن سازه به دلیل حذف میلگردهای اضافی
  • مقاومت بسیار بالای سازه در برابر بارهای لرزه ‌ای و دیگر حوادث طبیعی
  • رفع مشکلات قرار دادن میلگرد در شبکه نسبت به روش های دیگر و آسان تر شدن آن با استفاده از کوپلرها
مزایای کوپلر میلگرد

سخن پایانی:

در انتهای مطلب می خواهیم به این موضوع اشاره داشته باشیم که استفاده از کوپلر میلگرد در کنار تمام مزایا و کاربردها، دارای ایراداتی است که از مهم ترین آن میتوان به بالاتر بودن هزینه آن نسبت به روش های دیگر اشاره کرد. به همین خاطر می خواهیم با بیان برخی از نکات مهم، مقایسه ای بین روش های کوپلینگ، فورجینگ و اورلپ در اتصال میلگردها داشته باشیم تا به این موضوع دست یابید که کدام یک از آنها، مناسب پروژه شما می باشد؛ این نکات به شرح زیر است:

  • اولین مورد توجه به سایز میلگردها می باشد؛ روش فورجینگ برای میلگردهایی با بیش از ۱۴ میلی متر و اورلپ مناسب برای میلگردهایی کمتر از ۳۶ میلی متر می باشد، این درحالیست که روش کوپلینگ محدودیت سایزی ندارد.
  • دومین مورد بحث هزینه ها است که روش جوش فورجینگ بیشترین هزینه و روش اورلپ کمترین هزینه را دارد.
  • مورد آخر نیز مربوط به بحث میزان مقاومت در مقابل تنش ها می باشد که روش اورلپ در کمترین حد مقاومت قرار دارد اما دو روش کوپلینگ و فورجینگ از مقاومت بالایی برخوردار هستند.
 

اگر بازهم با خواندن این مطلب سوالی در خصوص کوپلر میلگرد، ذهن شما را به خود مشغول کرده، حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت کارشناسان ما پاسخ دهند. حال سوال ما از کسانی که تجربه کاری در این زمینه را دارند این است که به نظر شما کدام روش برای استفاده بهتر است؟

آراد آهن مرکز فروش میلگرد کارخانه جات معتبر به قیمت درب کارخانه. 

برای مشاهده لیست قیمت میلگرد کارخانه جات معتبر بر روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید .