آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

بهترین روش ها و ابزارهای تعیین قطر میلگرد

تعیین قطر میلگرد
۵/۵ - (۱ امتیاز)

قطر میلگرد یکی از مهم ترین مواردی است که مهندسین ناظر در هر سازه ای به آن نظارت می کنند. آن ها کنترل آرماتوربندی فونداسیون، ستون ها و تیرها را در کارگاه های ساختمانی انجام می دهند. اولین موردی نیز که در این بررسی ها بر آن نظارت دارند، قطر میلگرد به کار رفته در ساختمان است. به همین دلیل دانستن سایز میلگرد یا قطر آن از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار می شود. در واقع در کنار دقت در کیفیت و استاندارد ساخت یک میلگرد باید اندازه قطر میلگرد نیز با دقت انتخاب شود.

چرا تعیین قطر میلگرد مهم است؟

میلگرد یا آرماتور (Rebar) یکی از مقاطع فولادی بسیار پر کاربرد در صنعت ساخت و ساز به شمار می آید. آرماتور را به منظور جبران پایین بودن مقاومت کششی بتن در ساخت سازه های بتنی مورد استفاده قرار می دهند. به همین علت، میلگرد یکی از مهم ترین، اصلی ترین و ضروری ترین اجزای یک ساختمان محسوب می شود. اما نمی توانید بدون توجه به قطر میلگرد خرید آن را انجام دهید. چرا که تعیین اندازه قطر میلگرد بسیار دارای اهمیت است. ۳ دلیل بسیار مهم این میزان اهمیت شامل موارد زیر می شود:

کارایی های متفاوت میلگرد

تولیدکنندگان میلگرد هر اندازه قطر میلگرد را برای کاربردی خاص طراحی و تولید می کنند. عملکرد هر نوع سایز میلگرد نیز با انواع دیگر آن متفاوت است. خصوصیتی از میلگرد که در سازه های بتنی با کارایی و عملکرد آن ارتباط مستقیم دارد، قطر آن است. به این ترتیب، شما به عنوان مدیران پروژه های مختلف نیازمند اطلاع از اندازه قطر میلگرد مورد نیاز خود هستید. تنها در این صورت است که امکان انتخاب انواع مناسب میلگرد را برای بخش های مختلف پروژه خود خواهید داشت. از کاربردهای متنوع این نوع از محصولات فولادی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فونداسیون
  • راه پله
  • راهروهای ورودی
  • دیوارها
  • ستون ها
تعیین سایز میلگرد

میزان استحکام سازه بتنی

یکی از موارد تعیین کننده در میزان استحکام یک سازه بتنی انتخاب مناسب ترین قطر میلگرد است. همین موضوع باعث سخت گیری مهندسین ناظر در رابطه با اندازه سایز میلگرد در بخش های مختلف سازه می شود. آن ها قطر میلگرد را اندازه گیری کرده، وزن آن را تعیین می کنند. این اندازه گیری ها به آن ها کمک می کند تا موفق به محاسبه وزن کلی سازه بتنی شوند. به این ترتیب می توانند میزان استحکام آن سازه را به درستی مورد بررسی قرار دهند. کوچک ترین بی توجهی در انتخاب مناسب ترین قطر میلگرد به سادگی می تواند استحکام و ایمنی سازه را با مشکل مواجه کند.

هزینه تمام شده پروژه

قیمت تمام شده هر پروژه یکی از مهم ترین مواردی است که مدیران پروژه ها به آن توجه می کنند. از مهم ترین شاخص های تعیین کننده قیمت میلگرد وزن آن است. وزن هر کدام از این مقاطع فولادی نیز به اندازه قطر آن بستگی دارد. بنابراین هر تغییری در اندازه قطر میلگرد، وزن آن را تحت تأثیر قرار می دهد. به این ترتیب، با انتخاب یک میلگرد با اندازه قطر نادرست، هزینه ای اشتباه را پرداخت خواهید کرد. در حقیقت با یک اشتباه در اندازه گیری قطر میلگرد، هزینه ای بیهوده را برای هیچ به پروژه خود تحمیل می کنید.

روش های تعیین قطر میلگرد کدام است؟

غیر از دیدن میلگرد و تعیین اندازه قطر میلگرد روش های زیر برای این کار مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه به آنها می پردازیم:

با استفاده از ترازو

این روش اندازه گیری قطر میلگرد باید پیش از آرماتوربندی انجام شود و بعد از آن کارایی ندارد. روش وزن کردن در مقایسه با روش چشمی دارای دقت بیشتری است. روش کار به این صورت است:

  • وزن یک متر از میلگرد را بدست بیاورید. برای انجام این کار از ترازوهای مخصوص باید استفاده کنید.
  • با استفاده از فرمولی که برای این کار در نظر گرفته شده است، می توانید قطر میلگرد را حساب کنید. ذکر این نکته لازم است که واحد قطر میلگرد میلی متر و واحد وزن میلگرد در این فرمول کیلوگرم است.
محاسبه قطر میلگرد
تعیین قطر میلگرد با ترازو

به کمک شابلون

معمارها و مهندسین ناظر از این روش ابتکاری به منظور اندازه گیری کردن قطر میلگرد استفاده می کنند. آن ها در این روش شابلون هایی آماده در اختیار دارند. هر کدام از این شابلون ها را از روی اندازه های مختلف میلگرد تهیه کرده اند. کار با این شابلون ها از دقت و سادگی نسبتاً خوبی برخوردار است. این شابلون های اندازه گیری قطر میلگرد را می توانید از وسایل متنوعی تهیه کنید؛ وسایلی مثل:

  • فیلم های رادیولوژی
  • ورق های نازک کانال کولر
  • روبان
  • طلق های محکم
تعیین قطر میلگرد با شابلون

اندازه گیری با کولیس

یکی از ابزارهای پر کاربرد مهندسی که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد، کولیس (calipers) نام دارد. این ابزار کاربردهای مختلفی دارد که یکی از این کاربردها اندازه گیری قطر میلگرد است. استفاده از این ابزار یکی از دقیق ترین روش ها در این زمینه به شمار می آید. روش اندازه گیری قطر میلگرد این مقاطع فولادی با کولیس به صورت زیر است:

  • قرار دادن میلگرد در دهانه یا فک کولیس
  • پیچاندن غلاف کولیس به منظور نزدیک شدن فک های ابزار به یکدیگر
  • خواندن اعداد صحیح از روی خط کش کولیس
  • خواندن قسمت اعشار از روی غلاف ابزار

نکته ای که در این روش اندازه گیری قطر میلگرد برای میلگرد آجدار وجود دارد، بررسی ۳ قطر آن است:

  • قطر اسمی
  • قطر زمینه
  • قطر خارجی
اندازه گیری

با استفاده از گیج

گیج یکی از انواع خاص شابلون های اندازه گیری است که آن را از فولاد ضد زنگ می سازند. این وسیله می تواند قطر میلگرد را از سایز ۱۲ تا ۳۲ میلی متر اندازه گیری کند. کار با این نوع وسیله اندازه گیری ۳ ویژگی بسیار خوب دارد. این ۳ ویژگی عبارت هستند از:

  • راحت تر اندازه گیری کردن
  • سریع تر انجام شدن تعیین قطر میلگرد
  • افزایش دقت و درست تشخیص دادن اندازه قطر میلگرد به صورت چشمی
انداره گیری قطر میلگرد با گیج

به کمک آچار فرانسه

در یک صورت می توانید با استفاده از آچار فرانسه قطر میلگرد را با دقت بسیار بالا تعیین کنید. اگر آچار فرانسه مندرج در اختیار دارید می توانید چند سایز مشخص میلگرد را با آن اندازه بگیرید. همین اندازه ها را می توانید به عنوان یک معیار برای تعیین سایز دیگر میلگردها قرار دهید. این روش یک روش مشابه با اندازه گیری به وسیله کولیس است. البته چنانچه هم کولیس و هم آچار فرانسه مندرج را در دسترس دارید، بهترین گزینه استفاده از آچار است. چرا که اندازه گیری قطر میلگرد با آچار فرانسه از دقت بالاتری برخوردار خواهد بود.

کلام آخر درباره قطر میلگرد

پس تعیین نوع میلگرد برای هر پروژه باید با در نظر گرفتن اندازه مناسب قطر میلگرد برای خرید اقدام کنید. در غیر این صورت سازه ای دارید که به هیچ وجه از ایمنی و استحکام لازم و استاندارد برخوردار نیست. این موضوع هم سلامت، هم اعتبار و هم منابع مالی شما و دیگران را به خطر می اندازد. پس بهتر است با کارشناسان در مورد اندازه قطر میلگرد مشورت کنید و بهترین ها را برای خود تهیه نمایید.

آراد آهن مرکز فروش آهن آلات کارخانه جات معتبر به قیمت درب کارخانه. 

برای مشاهده لیست قیمت میلگرد بر روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید .