آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

مشخصات و ابعاد ناودانی سبک و سنگین

ابعاد ناودانی
۴.۴/۵ - (۷۸ امتیاز)
  • چقدر درباره مشخصات و ابعاد ناودانی اطلاع دارید؟
  • آیا با مشخصات و ابعاد ناودانی مهم در صنعت و ساختمان‌سازی آشنا هستید؟
  • چرا شناخت این دو نوع ناودانی برای مهندسین معمار و افراد فعال در صنایع فولادی اهمیت دارد؟

یکی از مقاطع فولادی که نقش بسیار مهمی در ساختمان‌سازی و دیگر صنایع دارد، ناودانی است.

در واقع مهم بودن این محصولات و ابعاد ناودانی‌ در حوزه فولاد به این دلیل است که هیچ جایگزینی برای آنها وجود ندارد؛ همچنین ابعاد ناودانی طبق دو استاندارد به نام‌های UPN و UPE تولید می‌شوند که در شکل ظاهری این مقاطع فولادی تاثیرگذار می‌گذارد.

به عبارتی ابعاد ناودانی تولید شده براساس استاندارد UPN دارای شکل U می‌باشد و ابعاد ناودانی تولید شده با استاندارد UPE به شکل C انگلیسی است؛ در این میان تقسیم‌بندی ناودانی‌ها به لحاظ وزن نیز در دو دسته ناودانی سنگین و سبک قرار دارد.

در بین انواع این محصولات و ابعاد ناودانی، ناودانی‌های سنگین و سبک بیشترین کاربرد را در دنیای فولاد دارند، به همین دلیل ما در این مقاله می‌خواهیم به ابعاد ناودانی برای دو دسته سبک و سنگین بپردازیم و آنها را مورد مقایسه قرار دهیم.

برای اطلاع از مشخصات مقاطع فولادی و جدول اشتال روی لینک کلیک کنید.

جدول وزنی ناودانی سبک

آشنایی با ناودانی سبک:

قبل از آنکه دو دسته مهم از ابعاد ناودانی یعنی ناودانی سنگین و سبک را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید نسبت به ویژگی‌ها و کاربردهای هر یک شناخت داشته باشیم که در ابتدا به سراغ آشنایی با ناودانی سبک می‌رویم.

به ناودانی که وزن آن از وزن تعریف شده در جدول اشتال کمتر باشد، ناودانی سبک می‌گویند؛ یعنی ابعاد ناودانی و وزن آن پایین‌تر از مقدار استاندارد و جدول اشتال بوده و با اندازه‌های درج شده جدول محاسباتی تطابقی ندارد.

از ویژگی‌های مهم ناودانی سبک می‌توان به پایین بودن ابعاد ناودانی نسبت به جدول اشتال، پایین بودن وزن ناودانی نسبت به جدول اشتال، ساخته شدن ابعاد ناودانی با استانداردهای GOST 8240 و ISIRI 4477-2 و کم بودن قیمت این ناودانی نسبت به ناودانی سنگین اشاره کرد.

این هم بدانید که سایز ناودانی سبک بین ۳۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر است و تولید آن بیشتر در کارخانه‌های ایران و روس صورت می‌گیرد.

آراد آهن مرکز فروش آهن آلات کارخانه جات معتبر به قیمت درب کارخانه. 

برای مشاهده لیست قیمت ناودانی بر روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید .

جدول وزنی ناودانی سبک:

بعد از دانستن چگونگی ابعاد ناودانی این محصول، باید بدانید که چون وزن ناودانی سبک کمتر از جدول اشتال است، بنابراین محصولی که طبق جدول اشتال تولید شده، ناودانی سنگین نام دارد که در ادامه بیشتر به توضیح آن می‌پردازیم.

حال می‌خواهیم در ابتدا وزن ابعاد ناودانی در شاخه‌های ۶ و ۱۲ متری را بررسی کنیم و در ادامه، به ابعاد ناودانی این محصول برسیم.

  • جدول وزنی

سایز ناودانی (mm)وزن هر متر شاخه(kg/m)ارتفاع ناودانی(h)عرض بال(b)وزن شاخه ۶ متری (kg/m)وزن شاخه ۱۲ متری(kg/m)
۸۰۷.۰۵۸۰۴۰۴۲.۳۸۴.۶
۱۰۰۸.۵۹۱۰۰۴۶۵۱.۵۴۱۰۳.۰۸
۱۲۰۱۰.۴۱۲۰۵۲۶۲.۴۱۲۴.۸
۱۴۰۱۲.۳۱۴۰۵۸۷۳.۸۱۴۷.۶
۱۶۰۱۴.۲۱۶۰۶۴۸۵.۲۱۷۰.۴

  • ابعاد ناودانی

قبل از معرفی ابعاد ناودانی این مقطع فولادی باید بدانید که رواداری یعنی تفاوت مجاز و میزان قابل تحمل در پروفیل که البته در عملیات‌های عمرانی، معنای حد ترخیص و انحراف استاندارد را نیز دارد؛ به همین خاطر میزان رواداری در ناودانی سبک براساس طول، ابعاد ناودانی و وزن متفاوت است؛ بنابراین ابعاد ناودانی این محصول با توجه به تعریف گفته شده مطابق جدول زیر است:

ویژگی‌های ابعاد ناودانیمحدوده ابعاد ناودانی بر حسب میلی متررواداری +/-
عرض بال (b)کوچکتر از ۴۰۱.۵
بین ۴۰ تا ۵۸۲
بین ۵۸ تا ۷۰۲.۵
بین ۷۰ تا ۱۰۰۳
بزرگتر از ۱۰۰۳.۵
ضخامت جان(s)کوچکتر از ۱۰۰.۵
بین ۱۰ تا ۱۵۰.۶
بزرگتر از ۱۵۰.۷
ضخامت بالکوچکتر از ۷.۴۰.۷-
بین ۷.۴ تا ۸.۱۰.۷-
بین ۸.۱ تا ۹.۳۰.۸-
بین ۹.۳ تا ۱۰.۲۱-
بین ۱۰.۲ تا ۱۱۱-
ارتفاع(h)کوچکتر از ۸۰۱.۵
بین ۸۰ تا ۱۴۰۲
بین ۱۴۰ تا ۱۸۰۲.۵
بین ۱۸۰ تا ۳۰۰۳
بین ۳۰۰ تا ۴۰۰۳.۵
ابعاد ناودانی

کاربردهای ناودانی سنگین:

از ابعاد ناودانی و مشخصات این محصول که بگذریم، میتوان گفت ناودانی سنگین بیشتر در اموری چون ساخت بدبندها به صورت تکی و یا جفت، استفاده در ستون به صورت جفت، تولید لوله پایپینگ، ساخت خرپا، استفاده در تیرها به صورت تکی و دوبل و ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی استفاده می‌شود.

همچنین می توانید برای استعلام قیمت انواع ناودانی سبک و سنگین و خرید انواع ناودانی به صفحه قیمت ناودانی سایت آراد آهن مراجعه کنید .

جمع‌بندی:

حال در انتهای مطلب باتوجه به توضیحات داده شده درباره ابعاد ناودانی، کاربرد و دیگر مشخصات ناودانی سبک و سنگین نتیجه می‌گیریم که مهم‌ترین تفاوت بین این دو ناودانی به شرح زیر است:

  • سایز ناودانی سبک بین ۳۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر با بال‌هایی موازی بوده، درحالیه که ناودانی سنگین دارای سایز بین ۴۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر با بال‌هایی به صورت شیبدار است.
  • مهم‌ترین تفاوت این دو ناودانی مربوط به وزن آن‌هاست که یکی مطابق به جدول اشتال و دیگری کم‌تر از وزن جدول اشتال می‌باشد.
  • در نهایت تفاوت در وزن این ناودانی آنها را از نظر ابعاد ناودانی، شکل ظاهری، کاربرد و قیمت نیز متفاوت کرده است.

سخن پایانی:

خب دوستان در انتهای مطلب ابعاد ناودانی و مشخصات ناودانی سنگین و سبک عرض می‌کنیم که از بهترین کارخانه‌های فعال در تولید ناودانی سنگین و سبک، میتوان به ناودانی صنایع فولاد توس، ناودانی شرکت فولاد کوهپایه، ناودانی صنایع فولاد مگا استیل، ناودانی ذوب آهن اصفهان، گروه فولاد البرز غرب ابهر، فولاد ناب تبریز و شرکت فایکو اشاره کرد.

اکنون ابعاد ناودانی را شناخته و می‌دانید که شناخت آن‌ها برای یک مهندس معمار چه اهمیتی دارد؛ پس برای تهیه و سفارش ناودانی‌های سبک و سنگین کافیست شماره تماس خود را برای ما قرار داده و یا با شماره
 ۰۳۱۳۴۰۵۵ تماس حاصل فرمایید؛ همچنین برای اطلاع از قیمت‌های به روز ابعاد ناودانی می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام ما عضو شوید.

آراد آهن مرکز فروش آهن آلات کارخانه جات معتبر به قیمت درب کارخانه. 

برای مشاهده لیست قیمت ناودانی بر روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید .