آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

ورق روغنی چیست؟ آشنایی با مشخصات وکاربرد ورق روغنی

ورق روغنی
به این مقاله امتیاز دهید

ورق روغنی نوعی از ورق‌ فولادی است که به روش نورد سرد تولید می‌شود و می‌توان گفت یکی از پرکاربردترین ورق‌های فولادی است. در این مطلب از آراد آهن به معرفی ورق روغنی و مشخصات و کاربردهای آن پرداخته‌ایم.

ورق روغنی چیست؟

ورق‌های روغنی که به ورق سرد نیز معروف هستند، توسط فرایندی به نام نورد سرد تهیه می‌شوند. به طور کل ورق‌های فولادی به دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید می‌شوند. از آن جایی که فولاد در دماهای پایین به سختی شکل می‌گیرد، فرآیند تولید ورق‌های تولید شده به روش نورد سرد پیچیده‌تر از ورق‌های تولید شده به روش نورد گرم خواهد بود. به دلیل همین پیچیدگی و کار بیشتر در حین تولید ورق‌های سرد، این ورق‌ها کیفیت سطح بهتری نسبت به ورق‌های گرم دارند. ورق‌های سرد در مقایسه با ورق‌های روغنی می‌توانند ضخامت کمتری داشته باشند به این صورت که کمترین میزان ضخامت ورق‌های گرم ۱ میلی‌متر بوده در صورتی که ورق‌های سرد قادر به تولید با ضخامت ۰.۱ نیز هستند. ورق‌های روغنی به طور معمول در ضخامت‌های ۰.۳ تا ۳ میلی‌متر و عرض ۱۰۰ یا ۱۲۵ سانتی‌متر تولید می‌شوند

دلیل نام‌گذاری این ورق‌ها به ورق روغنی به استفاده از روان‌ساز در حین تولید آن به روش نورد سرد برمی‌گردد. ورق‌های روغنی سال‌های بسیاری است که مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دلیل کاربردهای متعددی که دارند در ضخامت‌ها و پهناهای متفاوتی تولید می‌شوند. 

ورق فولادی روغنی دارای چه انواعی است؟

ورق روغنی بر اساس نوع آلیاژ به کار رفته در آن به انواع مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به معرفی هر کدام از این انواع پرداخته‌ایم:

ورق روغنی ST12  

به ورق روغنی  ST12، ورق کششی نیز گفته می‌شود. این ورق‌ها کاربرد بیشتری نسبت به دیگر انواع ورق‌های روغنی داشته و در ساختمان‌سازی به صورت عمده از آن استفاده می‌شود.

ورق روغنی ST13  

به ورق روغنی ST13، ورق نیمه‌کششی نیز گفته می‌شود که در صنایع مختلفی چون پرسکاری با عمق کم از آن استفاده می‌شود.

ورق روغنی ST14  

به ورق روغنی ST14، ورق فوق کششی نیز گفته می‌شود و به دلیل انعطاف‌پذیری بالایی که دارد، در صنایعی چون پرسکاری با عمق بالا و خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

ورق روغنی چگونه تولید می‌شود؟

برای تولید این نوع ورق از روش نورد سرد استفاده می‌شود. در این روش از روغن استفاده می‌شود که این به کاهش سایش غلتک‌ها، کاهش اصطکاک به وجود آمده بین ورق و غلتک، کاهش نیرو برای انجام نورد، کاهش دمای ورق و غلتک و در نهایت صاف‌تر شدن ورق‌ها کمک می‌کند. برای انجام عملیات نورد سرد به صورت کلی از دو روش استفاده از سیستم پاشش مستقیم و استفاده از سیستم پاشش مداربسته برای روغن‌کاری استفاده می‌شود.

در روش استفاده از سیستم پاشش مستقیم، میزان بالایی از روغن بر روی ورق‌ها ریخته می‌شود. این کار موجب افزایش دقت و سرعت فرایند نورد سرد می‌شود. از این روش زمانی که در پی تولید ورق گالوانیزه و ورق با ضخامت بسیار کم هستند، استفاده می‌کنند زیرا برای تولید این دو ورق نیاز به روغن بیشتری است تا کیفیت افزایش یابد.

در روش استفاده از سیستم پاشش مداربسته از حجم روغن کمتری برای روغن‌کاری غلتک‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد ورق روغنی در چه زمینه هایی است؟

ورق‌های روغنی در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشترین کاربرد این ورق‌ها در ساخت و ساز است؛ به طور مثال می‌توانید ورق‌های روغنی را در درب و پنجره‌ها و یا پروفیل‌های ساختمانی مشاهده کنید. در ساخت مبلمان فلزی به خصوص مبلمان موجود در ادارات از این ورق‌ها استفاده می‌شود. برای ساخت لوله‌های اگزوز خودروها از ورق‌های روغنی استفاده می‌شود. کمدهای فلزی موجود در ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها از جنس روق‌های روغنی رنگ خورده هستند. در صنعت خودرو و تولید لوازم خانگی مانند یخچال فریزر، اجاق گاز، کابینت‌ها و … نیز ورق‌های روغنی بسیار پرکاربرد هستند.

قیمت ورق روغنی

عوامل مختلفی بر قیمت ورق روغنی تاثیر گذار است که می توان به قیمت ارز و هزینه های تولید و میزان عرضه و تقاضا، بهره وری خطوط تولید، قیمت انرژی و شرایط سیاسی می باشد. شرکت های متعددی در ایران در زمینه توزیع انواع ورق فعالیت می کنند. شما می توانید با مراجعه به سایت اینترنتی و کانال تلگرام شرکت آراد آهن اسپادانا که یکی از معتبرترین مراجع عرضه انواع آهن آلات ساختمانی و صنعتی در ایران است، از قیمت روز ورق روغنی مطلع شوید. اکر قصد خرید انواع ورق فولادی را دارید از طریق شماره تماس ۳۴۰۵۵-۰۳۱ با کارشناسان فروش آراد آهن تماس گرفته و سفارش خود را ثبت نمایید.