لوگو آرادآهن
Search

لیست کارخانه ها

031-34055

تماس با ما

ارتباط با ما

دانشنامه

031-34055

محاسبه وزن سوله یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید قبل از ساخت یا خرید آن انجام داد. چرا که با هزینه‌های اجرای سوله یا قیمت سازه رابطه مستقیمی دارد. البته محاسبه وزن سوله کار آسانی نیست. به همین منظور بسیاری از مهندسان به دنبال راهی برای محاسبه آنلاین وزن سوله هستند. به همین منظور بازرگانی آراد آهن در سایت خود جدولی برای محاسبه آنلاین وزن سوله قرار داده است. شما می‌توانید تنها با وارد کردن پارامترهایی مثل: اندازه دهانه سالن، طول سالن و ارتفاع ستون سوله درجدول این صفحه وزن تقریبی آن را به دست آورید.

انواع سوله براساس وزن

سوله‌ها کاربردهای صنعتی، تولیدی و غیره دارند و به منظور: انبارداری، تولید دام و طیور، ورزشی، نمایشگاهی وغیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدون شک می‌دانید که باید در هنگام ساخت و محاسبه وزن سوله کاربرد آن را در نظر گرفت. براساس وزن و کاربرد، سوله‌ها در دو نوع سبک و سنگین ساخته می‌شوند. برای ساخت سوله‌های سبک طراحی به شکل خرپایی صورت می‌گیرد تا تکمیل آن نیاز به فولاد کمتری داشته باشد و در نتیجه وزن سوله سبک‌تر و قیمت مناسب‌تری پیدا کند. 

شایان ذکر سات سوله‌های سبک استحکام کمتری دارند و به همین دلیل مصارف صنعتی نخواهند داشت. این سوله‌ها بیشتر به منظور ساخت گلخانه، نگه‌داری دام و مرغداری در مناطق جغرافیایی معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نوع سوله را در هنگام محاسبه آنلاین وزن سوله هم باید در نظر داشت.

سوله‌های سنگین بیشتر مصارف صنعتی دارند. از آن‌جایی که جرثقیل در این سازه‌ها کاربرد دارد، برای محاسبه وزن سوله سنگین باید از فرمول‌های ویژه‌ای استفاده کرد. در این فرمول‌ها تناژ جرثقیل، دهانه سوله و استاندارد منطقعه هم در نظر گرفته می‌شوند. شایان ذکر است محاسبه آنلاین وزن سوله‌های سنگین دقیق نخواهد بود و بیشتر از نرم افزارهای تخصصی مثل اتوکد برای این کار استفاده می‌شود. با این وجود با کمک روش‌های محاسبه آنلاین وزن سوله می‌توان اطلاعاتی تقریبی را در این خصوص به دست آورد.
 
وزن سوله

عوامل موثر در محاسبه وزن سوله

فاکتورهای متعددی روی وزن سوله اثر می‌گذارند که آشنایی با آن‌ها برای مهندسان فعال در این حوزه ضروری است. پس حتی اگر قصد محاسبه آنلاین وزن سوله را دارید، باید با این عوامل آشنا باشید:

عرض دهانه: عرض دهانه سوله یکی از مشخصه‌های مهم این سازه به شمار می‌رود که روی میزان استحکام آن هم اثر می‌گذارد. به همین دلیل حتی برای محاسبه آنلاین وزن سوله هم وارد کردن عرض دهانه آن ضرورت دارد. مشخص است که هرچه سوله دهانه بزرگ‌تری داشته باشد، نیاز به استحکام بیشتری دارد و باید با وزن بالاتری ساخته شود.

ارتفاع سوله: از دیگر عواملی که در هنگام محاسبه وزن سوله مورد توجه قرار می‌گیرد، ارتفاع سازه است. مسلما سوله‌های بلندتر، بیشتر تحت تاثیر نیروی باد قرار می‌گیرند. پس باید وزن این سوله‌ها بیشتر در نظر گرفته شود تا مقاومت لازم را در برابر باد و طوفان داشته باشند. این مولفه برای محاسبه آنلاین وزن سوله هم نیاز است.

طول ستون: ستون‌های مرتفع وزن‌های زیادی دارند. به همین دلیل برای محاسبه آنلاین وزن سوله باید طول ستون هم لحاظ شود. از طرفی، هرچه سوله ارتفاع بیشتری داشته باشد، نیاز به ستون‌های بلندتری دارد که افزایش وزن آن را در پی خواهد داشت.

بار جرثقیل: همان طور که اشاره کردیم برای سوله‌های صنعتی و سنگین در نظر گرفتن بار جرثقیل هم برای محاسبه وزن سوله ضروری است.

طبقه بندی سوله: اگر سوله طبقه بندی شود، متناسب با تعداد طبقات اضافه شده به آن، وزن بالاتری پیدا می‌کند. متاسفانه در روش‌ محاسبه آنلاین وزن سوله تعداد طبقات لحاظ نمی‌شوند.

 
تصویر وزن سوله

محاسبه وزن سوله

برای محاسبه وزن سوله علاوه بر روش‌های آنلاین می‌توان از روش‌ دستی هم استفاده کرد. در این روش به منظور محاسبه وزن سوله، میزان وزن فولاد مصرفی در آن اندازه‌گیری می‌شود. البته همان طور که در روش محاسبه آنلاین وزن سوله نیاز به سه پارامتر اصلی یعنی: دهانه سوله، طول سالن و ارتفاع ستون وجود دارد، در این روش هم باید این سه مولفه را مشخص کرد. 

به علاوه، از آن‌جایی که محاسبه وزن سوله کار دشواری است، برای آسان‌تر شدن محاسبات مفروضات زیر در نظر گرفته می‌شود.

– سوله دارای سقف دوطرفه شیب دار با شیب ۲۰ درجه است.

– ستون‌های میانی سوله در نظر گرفته نمی‌شوند.

– سوله بدون بدون طبقه ونیم طبقه فرض می‌شود.

– محل جغرافیایی احداث سوله معمولی و از نظر احتمال وقوع مخاطرات طبیعی مثل: زلزله، باد و میزان بارش برف و باران در شرایط نرمال فرض خواهد شد.

پس از در نظر گرفتن این فرضیات، مطابق با مراحل زیر می‌توان وزن تقریبی سوله را به دست آورد:

مرحله اول:

در اولین مرحله از محاسبه وزن سوله، حجم فضای داخلی سالن اندازه گیری می‌شود. به این منظور باید سطح دهانه را در طول سوله ضرب کنید.

مرحله دوم:

در این مرحله با توجه به دهانه وارتفاع سوله مقدار فولاد مصرفی برای هر متر مکعب ساخت سازه محاسبه می‌شود. برای این کار از فرمول‌های محاسبه وزن میلگرد، لوله، پروفیل، تسمه، ورق و غیره باید کمک گرفت.

مرحله سوم:

در آخر باید وزن فولاد مصرفی برای هر متر مکعب سازه را در حجم فضای داخلی سوله ضرب کنید. به این ترتیب می‌توانید میزان کل فولاد مصرفی برای ساخت سوله و در نتیجه وزن آن را محاسبه کنید.