آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

آنالیز شیمیایی ورق st52

قیمت ورق سیاه فولادی
۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)

ورق فولادی از شمش فولادی و در دو نوع گرم و یا سرد تولید می‌شود. ورق st52 یکی از گریدهای ورق گرم فولادی است که در صنعت به دلیل ویژگی‌های بارز و برتری که دارد بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و این امر یکی از دلایلی است که در بازار شاهد تفاوت قیمت ورق فولادی st52 با دیگر ورق‌های فولادی هستیم. اما چه ویژگی‌های باعث افزایش تقاضا و فروش ورق ST52 در بازار شده است؟ قیمت ورق ST52 چگونه تعیین می‌شود؟ کیفیت آن به چه عواملی بستگی دارد؟ قیمت روز ورق ST52 را چگونه می‌توان استعلام نمود؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات با ما در ادامه‌ی این مقاله همراه باشید.

ورق فولادی

ورق فولادی در کارخانجات مختلف به روش های مختلفی تولید می‌شود. در روش نورد گرم، شمش‌ فولادی را در کوره‌های بسیار پرحرارت گداخته و سپس از زیر غلتک‌های بزرگ و سنگین عبور می‌دهند تا ضخامت آن کاهش و طول و عرض آن افزایش یابد. ورق تولید شده به این روش دارای سطحی کدر و مات خواهد شد و به همین دلیل به ورق سیاه فولادی معروف است. به طور کلی ورق سیاه فولادی در میان انواع ورق‌های فولادی از قیمت مناسبتری برخوردار است و از این رو مورد استقبال قرار گرفته و در صنایع مختلفی مصرف می‌شود.

ورق فولادی سیاه براساس درصد عناصری که در زمان گداختن شمش فولادی به کوره اضافه می‌شوند، در گریدهای متفاوتی تولید خواهد شد. از جمله: st52،st37 و  st44. هر کدام از گریدها از آنالیز شیمیایی متفاوت و در نتیجه ویژگی‌ها و کاربردهای گوناگونی برخوردار هستند. به همین دلیل قیمت ورق فولادی در گریدهای مختلف متفاوت است. ورق st52 از مهم‌ترین و پرکاربردترین گریدها به شمار می‌رود که بعد از این در مقاله به صورت تخصصی به بررسی آن خواهیم پرداخت:

ورق st52

ورق st52 که به نام ورق صنعتی نیز شناخته می‌شود، ویژگی‌های مطلوبی دارد که آن را برای استفاده در صنایع مختلف و به ویژه صنایع سنگین مناسب ساخته است. استحکام و مقاومت این ورق در برابر نیروهای کششی، خمشی و پیچشی بسیار زیاد است. در عین حال این ورق از قابلیت انعطاف و شکل پذیری مطلوب و نیز جوش پذیری بالایی برخوردار است اما انعطاف پذیری آن از ورق ST37 کمتر است. وجود این ویژگی‌ها در کنار یکدیگر کاربردهای ویژه‌ی را در صنایع مختلف برای این ورق به وجود آورده است.

ورق st52 در دسته‌ی فولادهای کم کربن به شمار می‌رود و تحت استاندارد DIN17OO6  و یا DIN EN100271 تولید می‌شود. عدد ۵۲ که پس از علامت اختصاری آن ST آمده است نشان‌دهنده‌ی میزان استحکام کششی این ورق است. به بیان دیگر ورق st52 دارای تنش تسلیم ۳۶۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و تنش کششی ۵۲۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است. برای معرفی بیشتر این ورق در ادامه به بررسی آلیاژ و ترکیب شیمیایی آن خواهیم پرداخت:

ترکیب شیمیایی فولاد st52

منظور از آلیاژ و یا ترکیب شیمیایی، عناصری است که به فولاد اضافه می‌شوند تا خواص آن را تعدیل کرده و یا خاصیت جدیدی به آن اضافه کنند. در هنگام تولید فولاد st52 از ترکیب عناصر زیر در کنار یکدیگر استفاده می‌شود:

عنصر کربن (C): 0.24 %

عنصر سیلسیوم (Si): 0.55 %

عنصر گوگرد (S): 0.045 %

عنصر فسفر (P): 0.045 %

عنصر منگنز (Mn): 1.6 %

شایان ذکر است که درصد به کارگیری این عناصر در ساخت ترکیب شیمیایی فولاد باید کنترل شده و دقیق باشد، در غیر این صورت فولاد تولید شده دارای ویژگی‌های متفاوتی خواهد شد. برای اینکه بیشتر متوجه این موضوع بشویم مرور مختصری بر آنالیز شیمیایی ورق st52 خواهیم داشت.

قیمت ورق سیاه

آنالیز شیمیایی ورق چیست و به چه منظور انجام می‌شود؟

منظور از آنالیز شیمیایی، تجزیه و تحلیل عناصر سازنده ورق برای شناخت دقیق ساختار ورق است و با استفاده از آن می‌توان رفتارها و ویژگی‌های ورق را به طور دقیق شناخت و متوجه میزان کیفیت آن شد.

در قسمت قبل به معرفی عناصر و ترکیب شیمیایی ورق st52 پرداختیم و حال برای آنالیز شیمیایی این ورق باید خواصی که در اثر وجود هر کدام از این عناصر در ورق به وجود آمده است، بپردازیم.

  • عنصر منگنز: این عنصر در ورق st52 به میزان ۱.۶ درصد به کار گرفته شده است. این درصد از عنصر منگنز موجب می‌شود که استحکام و مقاومت ورق حفظ شود اما وظیفه‌ی مهم‌تری که بر دوش این عنصر است، کنترل سرعت سرد شدن ورق است. به این معنی که وجود منگنز باعث می‌شود ورق بعد از عملیات ماشین کاری و جوشکاری به سرعت سرد شده و حرارت ناشی از این عملیات بر روی ورق کمترین سوءاثر را اعمال کند. به بیان دیگر وجود عنصر منگنز قابلیت جوش‌پذیری را در این ورق به وجود خواهد آورد.
  • عنصر سیلسیوم: وجود عنصر سیلسیوم آن‌هم به مقدار ۰.۵۵ درصد در این ورق موجب افزایش استحکام و مقاومت شده است. به ویژه وجود عنصر سیلسیوم افزاش مقاومت سایشی را برای ورق به همراه دارد.
  • عنصر کربن: درصد به کارگیری این عنصر اصلی‌ترین تفاوت را میان گریدهای مختلف ورق‌های فولادی به وجود می‌آورد. ۰.۲۴ درصد از عنصر کربن در ترکیب شیمیایی این ورق به کار برده می‌شود که بیشترین میزان کربن به کار رفته در میان دیگر گریدهای ورق سیاه است و به همین دلیل ورق st52 در میان گریدهای متفاوت از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردار است. 

کیفیت ورق سیاه st52

ورق st52 در صنعت با نام ST52-3N نیز معرفی می‌شود. حرف انگلیسی  N که در کنار این ورق قرار می‌گیرد نرمالیزه شدن فولاد را نشان می‌دهد. منظور از عدد ۳ نیز درجه کیفیت این ورق است و نمایانگر این موضوع است که ورق st52 از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار است و کارایی بسیار عالی از خود نشان می‌دهد.

قیمت ورق فولادی

قیمت ورق فولادی بستگی به عواملی چون: نوع، نحوه‌ی تولید، ضخامت، وزن، کیفیت، برند کارخانه و … دارد. همان طور که قبلاً هم اشاره کردیم ورق‌های فولادی در انواع گرم و یا سرد تولید می‌شوند. در این میان ورق‌های گرم فولادی خود براساس میزان درصد عناصر گریدهای مختلفی دارد و از آنجایی که درصد عناصر در شکل گیری ویژگی‌های ورق و در نتیجه کاربرد آن بسیار تأثیر گذار است پس می‌توان نتیجه گرفت که در تعیین قیمت ورق فولادی نیز اهمیت ویژه‌ی دارد.

به علاوه گریدهای مختلف ورق‌های فولادی از نظر وزنی نیز با یکدیگر اختلاف پیدا خواهند کرد و از آنجایی که قیمت مقاطع فولادی براساس وزن آن‌ها محاسبه می‌شود، بنابراین از این منظر هم تفاوت قیمتی ورق‌های فولادی توجیه خواهد شد.

قیمت روز ورق st52

قیمت روز ورق ST52 به دلیل نوساناتی که در قیمت مواد اولیه آن به وجود می‌آید، روزانه تعیین و اعلام می‌شود. به بیان دیگر با افزایش و کاهش روزانه نرخ دلار و نفت به عنوان اصلی‌ترین شاخص‌های اقتصادی قیمت کلیه کالاها و محصولات از جمله شمش‌های فولادی تغییر می‌کند. شمش‌های فولادی به عنوان ماده‌ی اولیه تولید ورق سیاه ST52 به شمار می‌روند که بیش از ۵۰ درصد در تعیین قیمت آن اثر خواهند گذاشت.

از طرفی در صورتی که به هر دلیلی در بازار آهن و فولاد نامتعادلی میان میزان عرضه و تقاضای این ورق به‌وجود آید، بلافاصله تأثیر مستقیمی بر روی قیمت روز ورق ST52 خواهد گذاشت. قیمت شمش نیز تاثیر فراوانی بر قیمت ورق خواهد داشت.

از این رو توصیه می‌شود قبل از اقدام به ثبت سفارش نهایی خرید ورق سیاه، آخرین قیمت آن را از مراجع اصلی استعلام نمایید. بازرگانی آرادآهن یکی از اصلی‌ترین مراجع قیمت گذاری انواع مقاطع فولادی، قیمت ورق ST52  را بلافاصله بعد از اعلام توسط کارخانجات در سایت خود به روز رسانی خواهد کرد.

قیمت ورق st52

قیمت ورق ST52 به ضخامت آن بستگی دارد. برای تولید ورق‌های ST52 هرچه ضخامت ورق بیشتر باشد، نیاز به مواد اولیه و مصرف انرژی بیشتری است. از طرف دیگر با افزایش ضخامت ورق، وزن آن نیز افزایش می‌یابد و می‌دانیم که وزن در تعیین قیمت مقاطع فولادی اصلی‌ترین پارامتر به شمار می‌رود.

از دیگر عواملی که در تعیین قیمت ورق ST52 بسیار اهمیت دارد، برند آن است. منظور از برند ورق کارخانه‌ی است که این نوع ورق را تولید و به بازار عرضه می‌نماید. هر کارخانه‌ی از مواد اولیه با درجات کیفی متفاوت، تجهیزات و ماشین آلات ویژه و نیز روش‌های تولید مختلفی برای ساخت ورق ST52 بهره می‌گیرد، تمامی این عوامل باعث می‌شود که ورق ST52 برندهای گوناگون کیفیت‌های متفاوتی داشته و در نتیجه اختلاف قیمتی زیادی با یکدیگر پیدا کنند. یکی از برترین برندهای ورق سیاه ST52 در ایران ورق سیاه فولاد مبارکه است.

فروش ورق ST52

فروش ورق ST52 به دلیل کاربردهای فراوان این ورق در صنایع مختلف هر روزه آمار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. در واقع وجود ویژگی‌های خاص این ورق چون: مقاومت بالا، قابلیت جوش و انعطاف پذیری باعث شده است که توجه صنایع گوناگون به این ورق جلب شده و در موقعیت‌های زیادی از آن استفاده کنند.

خرید ورق ST52

در صورتی که قصد خرید ورق ST52 را دارید، می‌توانید به بازرگانی آراد آهن مراجعه نمایید. این بازرگانی انواع ورق فولادی را تنها از کارخانجات معتبر تأمین نموده و با قیمت‌های مناسب عرضه می‌نماید.

شایان ذکر است برای خرید و اطلاع از قیمت ورق سیاه می‌توانید به صورت حضوری و یا غیرحضوری اقدام نمایید. جهت ثبت سفارش خود کافی ست با شماره‌ی درج شده در سایت تماس بگیرید و ضمن بهره‌مندی از مشاوره‌ی رایگان متخصصان ما ، ورق مناسب پروژه‌ی خود را سفارش داده و در کوتاهترین زمان ممکن تحویل بگیرید.