آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

از ماده اولیه ساخت تا خرید و فروش میلگرد

میلگرد در اصفهان
به این مقاله امتیاز دهید

فروش میلگرد یکی از معاملات بسیار رایج در بازار آهن و فولاد کشور است. این مقطع فولادی در ساخت درصد بالایی از سازه‌های عمرانی و شهری کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل است که حجم خرید میلگرد حتی در یک روز نیز رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌‌دهد. از طرفی میزان تقاضای بالای این مقطع باعث خواهد شد که قیمت میلگرد همیشه در بالاترین سطح حفظ شود.اما علاوه بر میزان تقاضا، چه عواملی بر قیمت میلگرد تاثیر می‌گذارد؟ این مقطع فولادی در کارخانجات چگونه تولید می‌شود؟ برای ساخت میلگرد از چه ماده‌ی اولیه‌ی استفاده می‌کنند؟ در این مقاله به پاسخ تمام این سوالات خواهیم رسید. پس با ما همراه باشید.

میلگرد چیست؟

میلگردها را حتماً در پروژه‌های در حال ساخت سازه‌های بتنی دیده‌اید؛ مقاطع فولادی توپر با سطح مقطعی دایره‌ی که به صورت شاخه‌های ۶ یا ۱۲ متری مورد استفاده قرار می‌گیرند. میلگردها در دو نوع ساده و آجدار تولید می‌شوند. میلگردهای ساده سطحی صاف و صیقلی داشته و در مقابل میلگردهای آجدار بر روی سطح خود از نقش‌های برجسته به نام آج برخوردارند.

در ادامه بیشتر بخوانید: میلگردهای ساده و آجدار چه تفاوت هایی باهم دارند

میلگردها یا آرماتورها را در سازه‌های بتنی به کار می‌گیرند تا باعث افزایش استحکام بتن و ساختمان در برابر نیروهای جانبی، چرخشی و خمشی شوند.

ماده اولیه ساخت میلگرد چیست

قبل از اینکه نگاهی به عوامل تاثیرگذار بر قیمت فروش میلگرد وروش تولید آن ها داشته باشیم، باید بدانیم که برای ساخت این مقطع چه ماده اولیه‌ی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این ماده چگونه به دست می‌آید؟

میلگردها از نوردگرم شمش‌های فولادی SP5 یا بیلت به دست می‌آیند. شمش‌های فولادی نیز خود از سنگ آهن تولید می‌شوند. معمولا برای تولید شمش فولادی از دو روش کوره القایی یا کوره قوس الکتریکی استفاده می‌کنند.بهتر است بدانید که شمش فولادی به دست آمده از روش کوره‌ی قوس الکتریکی کیفیت بالاتر و قیمت بیشتری خواهد داشت.

قیمت لحظه ای میلگرد

میلگرد ها چگونه تولید می شوند؟

میلگردها به یکی از روش‌های زیر تولید می‌شوند:

  1. نورد گرم: در این روش ابتدا شمش را در کوره‌های پرحرارت مذاب می‌کنند و سپس با استفاده از دستگاه‌های رافینگ و با کاهش تدریجی قطر شمش و افزایش طول آن، میلگرد را تولید می‌کنند.
  2. نورد سرد: تنها تفاوتی که این روش با نورد گرم دارد، شکل دهی به شمش در دمای پایین است. مسلم است که در این فرایند برای رسیدن به نتیجه از غلتک‌ها و مراحل نورد بیشتری استفاده می‌شود.
  3. میکروآلیاژی: در این شیوه‌ی ساخت به ماده‌ی اولیه تولید میلگرد، آلیاژهای دیگری چون: تیتانیوم، نیوبیوم و وانادیوم هم افزوده می‌شود تا میلگرد مقاوم‌تری به دست آید.
  4. ترمکس: این روش تولید نیز به روش نوردگرم شباهت بسیاری دارد؛ با این دو تفاوت که: ۱- ماده‌ی اولیه تولید، کربن کمتری دارد؛ ۲- بلافاصله بعد از تولید میلگرد با استفاده از پاشش آب و یا روغن خنک سازی بر روی آن انجام می‌شود.

نحوه محاسبه قیمت میلگرد

برای به دست آوردن قیمت میلگرد ابتدا باید وزن یک متر آن را به صورت دقیق محاسبه کرد. چرا که قیمت‌های فروش میلگرد اعلام شده در بازار براساس یک کیلوگرم از وزن این مقطع فولادی است. به منظور محاسبه وزن یک متر از میلگرد می‌توانید یکی از روش‌های زیر را مورد استفاده قرار دهید:

  1. مراجعه به جداول اشتال وزنی که در آن وزن یک متر از میلگرد به صورت دقیق ارزیابی و درج شده است. شما می‌توانید به این جدول در سایت آرادآهن دسترسی پیدا کنید.
  2. مراجعه به جدول وزنی که توسط کارخانه‌ی تولید کننده میلگرد ارائه می‌شود. در نظر داشته باشید که هر کارخانه‌ی میلگردهای خود را مطابق با استانداردهای متفاوت و در وزن‌های مختلفی تولید می‌کند.
  3. استفاده از فرمول‌های زیر:

۱۰۰۰/(شعاع *شعاع*طول*۳.۱۴*۷.۸)=وزن میلگرد

۱۶۲/(قطر*قطر*طول)=وزن میلگرد

شایان ذکر است که ابعاد مورد نظر را برحسب میلیمتر در فرمول‌های بالا وارد کنید.بعد از اینکه وزن یک متر از میلگرد را به دست آوردید، نوبت به محاسبه وزن یک بندیل یا شاخه از میلگرد با استفاده از فرمول زیر می‌رسد:

وزن یک متر * طول یک شاخه = وزن یک شاخه از میلگرد

حال برای به دست آوردن قیمت میلگرد کافی است که عدد به دست آمده از فرمول بالا را در قیمت یک کیلو از میلگرد موردنظر ضرب کنید. حاصل عدد برابر با قیمت فروش یک شاخه از میلگرد خواهد بود.

بیشتر بدانید : وزن میلگرد چگونه محاسبه میشود

قیمت میلگرد امروز

نرخ فروش میلگرد به صورت روزانه بعد از اعلام کارخانجات در بازار بورس کالا اعلام می‌شود. قیمت میلگرد امروز نیز بعد از اینکه به صورت رسمی در بازار اعلام شد، توسط کارشناسان آرادآهن در جداول قیمتی سایت وارد شد.معمولاً قیمت‌های فروش اعلام شده با توجه به قیمت جهانی فولاد خام و مواد اولیه تولید میلگرد تعیین می‌شوند. البته تورم و افزایش هزینه‌های تولید نیز در این میان در نظر گرفته می‌شود. همه‌ی این عوامل در کنار میزان تقاضا که در فصول مختلف سال و با توجه به شروع و یا پایان پروژه‌های ساخت و ساز با نوسان همراه است، باعث خواهد شد که قیمت میلگرد امروز با روزهای دیگر تفاوت داشته باشد.

قیمت میلگرد

قیمت میلگرد علاوه بر موارد بالا به مشخصات، نوع و گرید میلگرد نیز بستگی دارد. میلگردها در انواع ساده، آجدار مرکب، آجدار مارپیچی و آجدار جناقی تولید می‌شوند که هر کدام از نظر مشخصات ظاهری، مکانیکی و فنی با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند. این تفاوت در مشخصات باعث می‌شود که با قیمت‌های فروش میلگرد با نرخ های مختلفی به بازار عرضه شوند.

علاوه بر این، ضخامت میلگردها نیز از مشخصات مهمی به شمار می‌رود که در تعیین قیمت میلگرد اثر گذار است. به منظور تولید میلگردهای قطورتر مواد اولیه و انرژی بیشتری مورد مصرف قرار می‌گیرد و طبیعی است که قیمت بالاتری نیز داشته باشند. البته باید در نظر داشت که این میلگردها تنها مصرف صنعتی و خاص دارند و به همین دلیل میزان تقاضای آن‌ها نسبت به میلگردهای معمولی کمتر است که این امر خود قیمت آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.شما می‌توانید قیمت لحظه ای میلگرد برندهای مختلف، در ابعاد متفاوت را در سایت آرادآهن مشاهده کنید.

در ادامه بیشتر بخوانید: تامین کننده انواع میلگرد در ایران

میلگرد در اصفهان

خرید میلگرد

در ایران میلگرد توسط کارخانجات مختلف و به روش‌های گوناگونی تولید می‌شود. به همین دلیل در هنگام خرید میلگرد باید به برند و نام تولیدکننده آن دقت داشته باشید. به ویژه که میلگردهایی کارخانجات معتبر قیمت بالاتری نیز دارند.

اگر قصد خرید میلگرد در تناژهای بسیار بالا را دارید و در نزدیکی محل پروژه‌ی خود، کارخانه تولیدکننده معتبری را می‌شناسید، می‌توانید محصولات خود را به صورت مستقیم از کارخانه سفارش دهید تا با قیمت‌های کمتری این محصولات را به دست آورید.البته باید در نظر داشته باشید که خرید مستقیم از کارخانجات کار راحتی نیست و معمولاً نیاز به پیگیری‌ها و حتی مراجعات حضوری مکرر به دفاتر فروش این کارخانجات دارد.

از کجا میلگرد بخریم

به دلیل میزان بالای تقاضا بازار خرید و فروش میلگرد، مراکز و افرادی بسیاری در آن فعالیت دارند. مشخص است که هر کدام از این مراکز قیمت فروش میلگرد را متفاوت اعلام می‌کنند. چرا که بعضی از آنها با کارخانجات اصلی در رابطه بوده و از طریق مراکز تولیدکننده محصولات خود را تأمین می‌نمایند؛ در صورتی که برخی دیگر از طریق چندین واسطه میلگردها را بدست آورده و عرضه می‌کنند.پس اگر به دنبال خرید میلگرد با قیمت‌های مناسبتری هستید باید به مراکز فروش و مراکز اصلی پخش مراجعه نمایید. 

فروش میلگرد

فروش میلگرد یکی از خدماتی است که در بازرگانی آرادآهن به مشتریان گرامی ارائه می‌شود. ارائه مشاوره‌ی تخصصی به صورت رایگان، پاسخگویی به سوالات، استعلام قیمت، تضمین کیفیت، ارسال سریع به سراسر کشور و …. از دیگر خدمات بازرگانی آرادآهن بزرگترین مرکز فروش انواع مقاطع فولادی صنعتی و ساختمانی به شمار می‌رود.شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت فروش میلگرد تمامی کارخانجات معتبر کشور با شماره‌ی: ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید.