آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

میلگردهای ساده و آجدار چه تفاوت هایی باهم دارند

قیمت میلگرد
به این مقاله امتیاز دهید

پیش از خرید میلگرد آجدار و ساده باید تفاوت‌های آن‌ها را بشناسید تا بتوانید یک خرید حرفه‌ای داشته باشید و ضمن تضمین موفقیت پروژه‌ی خود، از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید. به مقاطع فولادی طویل که سطح مقطع آن‌ها به شکل دایره‌‌‌ی توپر است، میلگرد می‌گویند. از میلگرد برای جبران مقاومت کم بتن در برابر نیروهای خمشی استفاده می‌شود. میلگردها یکی از المان‌های اصلی و بسیار پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی محسوب می‌شوند که از لحاظ نوع آج، جنس و مشخصات مکانیکی به انواع مختلف و از نظر شکل ظاهری، به دو دسته‌ی میلگرد ساده و آجدار دسته‌‌بندی‌ می‌شوند. در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت میلگرد ساده و آجدار صحبت کنیم.

انواع میلگرد

یکی از تفاوت‌های‌ میان انواع میلگرد، تفاوت در نوع آج آن‌ها است. آج میلگرد بر اساس استانداردهای مختلفی تولید می‌شود. میلگردها جهت بهبود عملکردشان در بتن، آجدار می‌شوند. آج میلگرد باعث می‌شود که میلگرد، محکم درون بتن قرار بگیرد و تکان نخورد. میلگردها بر اساس نوع آج به دو دسته ساده(بدون آج) و آجدار دسته‌بندی می‌شوند.

میلگرد ساده همان گونه که از اسم آن‌ها مشخص است، سطحی صاف و بدون آج دارند. این میلگردها با گرید A1 ، طول استاندارد ۶ یا ۱۲ متر و در قطرهای ۶ تا ۲۰۰ میلی‌متر تولید و به بازار عرضه می شوند و قیمت میلگرد ساده هر سایز با دیگری متفاوت می‌باشد. قابلیت جوشکاری، قابلیت آهنگری، قابلیت تغییر شکل و… از ویژگی های میلگرد ساده می‌باشد.

میلگردهای آجدار، برروی سطح خود دارای آج‌هایی هستند که براساس گرید آن ، طرح آج به انواع  A2،A3  و A4 دسته‌بندی می‌شوند و قیمت میلگرد آجدار هر نوع متفاوت می‌باشد. طرح آج میلگرد آجدار، به شکل مارپیچ، جناقی و یا مرکب می‌باشد. این میلگردها در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارند. ویژگی های میلگرد اجدار هر نوع مانند شکل آج، سطح تسلیم، سطح کشش، درصد کربن، قابلیت خم‌پذیری و سختی، با نوع دیگر متفاوت می‌باشد.

سایز های میلگرد

در زمان خرید میلگردآجدار و ساده به این نکته توجه داشته باشید که انواع میلگردهای ساده و آجدار به این دلیل که بر طبق استانداردهای جهانی تولید و عرضه می‌شوند دارای سایز و وزن مشخصی هستند که به دو دسته‌ی زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • انواع میلگرد آجدار به دو صورت میلگرد شاخه و میلگرد کلاف در سایزهای بین ۵.۵ تا ۴۰ میلیمتر تولید می‌شوند، فروش میلگرد آجدار ۱۴، میلگرد آجدار ۱۶ و میلگرد آجدار ۱۸ به دلیل استفاده فراوان در صنعت ساختمان سازی، نسبت به سایزهای دیگر میلگرد آجدار بیشتر می‌باشد.
  • انواع میلگرد ساده به دو صورت شاخه و کلاف در سایزهای بین ۵.۵ تا ۲۰ میلیمتر تولید و عرضه می‌شوند که کاربردهای صنعتی و ساختمانی دارند.

آرادآهن تامین کننده انواع میلگرد در ایران از برترین کارخانجات تولیدی و در سایزهای مختلف می‌باشد. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه مربوط به این محصول در سایت آرادآهن ضمن مشاهده اطلاعات فنی محصول مورد نظر، آخرین قیمت خرید میلگردآجدار و ساده در بازار آهن آلات امروز را نیز مشاهده نمایید.

خواص مکانیکی میلگرد ساده و آجدار

در هر کشوری میلگرد‌ها براساس استانداردهای متفاوتی تولید و بر اساس خواص مکانیکی که دارند طبقه‌بندی می‌شوند. در ایران باکیفیت‌ترین میلگرد تولید داخل، میلگرد ذوب آهن اصفهان می‌باشد که منطبق با استاندارد روسی تولید و عرضه می‌شود. به دلیل کیفیت بالا و وزن استاندارد، تقاضای زیادی برای خرید میلگرد ذوب آهن اصفهان در بازار آهن آلات وجود دارد.براساس استاندارد روسی، میلگردها به چهار گروه زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

میلگرد A1

میلگرد ساده با گریدA1  که از نوع میلگرد نرم می‌باشد. میلگرد ساده، دارای حداقل مقاومت کششی مجاز ۳۶۰ مگاپاسکال و حداقل مقاومت مجاز تسلیم ۲۴۰ مگاپاسکال است. این نوع میلگرد آجدار دارای قابلیت جوشکاری و قابلیت تغییر شکل می‌باشد. آخرین قیمت میلگرد ساده برندهای مختلف را می‌توانید بر اساس نام کارخانه در سایت آرادآهن، مرجع فروش میلگرد آجدار و ساده جست و جو و مشاهده نمایید.

میلگرد A2

میلگرد آجدار با گریدA2 از نوع میلگرد نیمه سخت یا نیمه خشک می‌باشد. این نوع میلگرد دارای کمترین مقاومت تسلیم مجاز ۳۴۰  مگاپاسکال و کمترین مقاومت کششی مجاز ۵۰۰  مگاپاسکال است. این میلگرد دارای آج مارپیچی یکنواخت و دوکی می‌باشد. میلگرد A2  عمدتاً در صنعت ساختمان سازی جهت خاموت‌زنی و مش‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه این میلگرد قابلیت جوشکاری دارد، اما توصیه می‌شود از این کار پرهیز شود. قیمت میلگرد آجدار گرید A2  کارخانجات مختلف به صورت روزانه همگام با نوسانات بازار آهن آلات، در سایت آرادآهن به روز می‌گردد.

میلگرد A3

میلگرد با گرید A3 از نوع میلگرد سخت (خشک یا ترد) می‌باشد و آج آن جناقی، یکنواخت یا دوکی‌‎ است؛ شکل آج‌ جناقی، به صورت هفت و هشتی می‌باشد و اگر از کنار آن‌ را مشاهده کنیم، آج‌ها با زاویه‌ی ۴۵ درجه به صورت ضربدری برروی سطح میلگرد قرار دارند.

میلگردA3  دارای کمترین مقاومت کششی مجاز ۶۰۰ مگاپاسکال و کمترین مقاومت تسلیم مجاز ۴۰۰ مگاپاسکال است. این نوع میلگرد در ساختمان‌سازی کاربرد فراوانی دارد. میلگردA3  به دلیل ترد و خشک بودن، برای جوشکاری و ایجاد زوایای تند و تغییر شکل‌های فراوان، مناسب نمی‌باشد. به دلیل نوسانات قیمت میلگرد آجدار گریدA3 در بازار روز آهن و فولاد ایران، به منظور آگاهی از آخرین قیمت‌ها با کارشناسان آرادآهن تماس حاصل فرمایید.

میلگرد A4

شکل ظاهری آج میلگرد با گرید A4، به صورت مرکب است. میلگرد  A4 دارای کمترین مقاومت کششی مجاز ۶۵۰ مگاپاسکال و کمترین مقاومت تسلیم مجاز ۵۰۰ مگاپاسکال می‌باشد. از میلگرد A4، نسبت به انواع دیگر میلگرد، استفاده کمتری می‌شود. در حال حاضر، از بهترین کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد A4  می‌توان از کارخانه ذوب آهن اصفهان ، فولاد کویرکاشان و روهینا دزفول نام برد.

 قیمت میلگرد آجدار گرید A4  کارخانه ذوب آهن اصفهان به دلیل مرغوبیت و کیفیت بسیار عالی نسبت به برندهای دیگر بیشتر می‌باشد. جهت اطلاع از قیمت میلگرد ذوبی و یا ثبت سفارش خرید این محصول در سایزهای مختلف همچون خرید میلگرد ۱۲ ذوب آهن اصفهان با کارشناسان واحد فروش ما در ارتباط باشید.

قابلیت فرم پذیری میلگرد ساده و آجدار

خاصیت فرم پذیری میلگرد به میزان درصد کربن استفاده شده در تولید آن بستگی دارد. درصد کربن به کار رفته در میلگرد ساده بسیار پایین‌تر از میلگرد آجدار می‌باشد بنابراین میزان تنش تسلیم و مقاومت کششی میلگرد ساده  A1کمتر و فرم پذیری آن بیشتر می‌باشد، در نتیجه خمکاری میلگرد ساده به آسانی صورت می‌پذیرد.

هرچقدر درصد کربن به کار رفته در تولید میلگرد بیشتر باشد، میلگرد تردتر بوده و فرم پذیری آن کاهش می‌یابد. میلگرد آجدار نسبت به میلگرد ساده کربن بیشتری دارد بنابراین خاصیت فرم پذیری آن بسیار کم است. میلگرد A2  مقدار کربن کمتری نسبت به میلگرد A3 و A4   دارد و در نتیجه خاصیت فرم پذیری بالاتری دارد.

روش تولید میلگرد ساده و آجدار

جهت تولید انواع میلگرد ساده و آجدار، ابتدا شمش‌ فولادی توسط جک هیدرولیکی داخل کوره‌هایی با حرارت ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌ شوند. پس از ورود شمش‌ها به داخل کوره و هنگامی که دمای شمش‌ها به دمای مورد نظر رسید، شمش‌های داغ برای خط تولید و واحد نورد ارسال می‌شوند. در این بخش که طی چندین مرحله انجام می‌گیرد، از قطر شمش‌ها کم و طول آن‌ها افزایش می‌یابد، سپس محصولات تولید شده وارد مرحله سایزینگ می‌شوند و براساس سایز استاندارد برش می‌خورند.

مراحل تولید میلگرد آجدار نیز همانند مراحل تولید میلگرد ساده است، با این تفاوت که در فرآیند شکل‌دهی میلگرد، از قالب‌های مخصوصی برای ایجاد طرح آج بر روی میلگرد استفاده می‌شود.

کاربرد میلگرد ساده و آجدار

معمولا از میلگردهای ساده در فعالیت های صنعتی استفاده می‌شود و میلگردهای آجدار A2، A3  و A4 به دلیل مقاومت بیشتر در برابر ضربه و نیز استحکام بیشتر داخل بتن، در ساختمان سازی و ساخت پروژه‌های مسکونی کاربرد دارند. گاهی از میلگردهای ساده در صنعت ساختمان سازی جهت خاموت استفاده می‌شود. میلگردهای ساده جهت مصارف صنعتی گزینه مناسب‌تری می‌باشند، به همین دلیل شرکت‌های صنعتی بزرگ یکی از اصلی‌ترین خریداران این نوع میلگرد در بازار آهن آلات می‌باشند.

آراد آهن تامین کننده میلگرد در ایران

باتوجه به آنچه گفته شد میلگردها نقش مهم و اساسی را در صنایع مختلف نظیر صنعت ساختمان سازی ایفا می‌کنند. میلگردها به دو دسته میلگرد ساده و میلگرد آجدار دسته‌بندی می‌شوند. در این مقاله دریافتیم که تفاوت میلگرد ساده و  میلگرد آجدار با یکدیگر بسیار زیاد است که بارزترین آن‌ها به لحاظ شکل ظاهری، جنس، کاربرد، فرآیند تولید و میزان استحکام آن‌ها در بتن می‌باشد.

جهت تهیه انواع میلگرد ساده و آجدار برندهای مطرح همچون میلگرد ذوب آهن اصفهان از آرادآهن، یکی از مراکز فروش میلگرد ذوب آهن در ایران، همکاران ما در این مجموعه آماده پاسخگویی به پرسش‌های شما و ارائه میلگرد باکیفیت و قیمت مناسب به شما عزیزان هستند، پس با ما از طریق شماره‌‌ی تماس مندرج در سایت آرادآهن، در ارتباط باشید.