آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

آشنایی با میلگرد و کاربردهای آن در صنایع مختلف

انواع میلگرد
۵/۵ - (۱ امتیاز)

یکی از اصلی ترین و مهم ترین مصالح مورد نیاز در پروژه های عمرانی، صنایع ساختمانی و سایر صنایع، انواع میلگرد است‌. میلگردها به دلیل کاربرد وسیعشان از جمله مصالح پرفروش محسوب می شوند. ‌شاید باورش سخت باشد اما میلگردها خاصیت برگشت پذیری تا حد مشخصی دارند که به این قابلیت الاستیکه گفته میشود . ملاک انتخاب میلگرد برای پرو ژه ها مقدار تنش تسلیم میلگرد است. به حداکثر نیرویی که به میلگرد وارد می شود و در آن حالت میلگرد دچار تغییر شکل نمی شود تنش تسلیم میگویند.

انواع گوناگون میلگرد توسط کارخانه های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. عوامل مختلفی مثل هزینه حمل و نقل، قیمت جهانی فولاد و قیمت دلار در قیمت میلگرد موثر هستند. ما در این مطلب شما را با انواع میلگرد و کاربردهای آن در صنایع مختلف آشنا می سازیم.

انواع میلگرد

میلگردها انواع مختلفی دارند و هر کدام در جای خود کارایی بسیار مهمی دارد که بنا به صلاحدید مهندسان از آنها استفاده می شود. میلگردها بر اساس ظاهر به سه دسته میلگرد ساده، آجدار و میلگرد کلاف تقسیم می شوند. این محصولات از نظر نوع نیز در ۶ دسته اروپایی، گالوانیزه، فولاد کربن، فایبرگلاس لیمر، اپوکسی پوشش داده شده و فولاد زنگ نزن طبقه بندی می شوند.

میلگرد ساده

میلگرد ساده، نوعی میلگرد پر کاربرد در صنایع عمرانی است که برای جبران مقاومت کششی پایین در بتن ها مورد استفاده قرار می گیرند. قطر اسمی این نوع میلگرد در برگ استاندارد و شناسایی میلگرد ذکر می شود و قطر دایره آن با با قطر مقطع عرضی آن برابر می باشد. بر اساس استانداردهای قدیم میلگرد A1 و بر اساس استانداردهای جدید به این نوع میلگردها میلگرد ۲۴۰ می گویند که در قطرهای ۶ تا ۲۰۰ میلی متر تولید می شود. قیمت میلگرد ساده با قطر آن رابطه مستقیم دارد و با افزایش قطر، وزن آن نیز افزایش می یابد.

میلگرد آجدار

از جمله میلگردهای پرکاربرد می توان میلگرد آجدار را معرفی کرد. این محصولات به صورت شاخه و کلاف تولید می شوند. میلگردها در ۴ گرید تولید می شوند که گرید ۲ و ۳ و ۴ مربوط به نوع آجدار است و آنها را به اختصار با میلگرد A2 و A3 و A4 نمایش می دهند. میلگردهای آجدار گروه A2 در دسته میلگردهای نیمه سخت قرار می گیرند و به دلیل کم بودن کربن در ساختار آنها قابلیت خم پذیری بیشتری دارند. تنش سیلان در این میلگردها ۳۰۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و تنش گسیختگی آن ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است. گروه A3 نیز مانند گروه قبلی در دسته میلگردهای نیمه سخت جا دارد و به صورت جناغی یا هفت و هشتی تولید می شوند ( زیگزاگ)و مقاومت بیشتری نسبت به گروهA2 دارند. تنش گسیختگی این میلگردها ۶ هزار و تنش سیلان آنها ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است. علاوه بر اینکه شکل آزاد این میلگردها با هم تفاوت دارند. از میلگرد A۲ به عنوان میلگرد عرضی و از میلگرد A۳ به عنوان میلگرد طولی استفاده می شود. میلگرد A4 جزو محصولات سخت است و شکل های آن به صورت ترکیبی می باشد. به دلیل اینکه سازه هایی که با میلگرد های A۴ ساخته می شوند سبک تر و مستحکم تر هستند، قیمت میلگرد A۴ از گروه های دیگر بالاتر است.

میلگرد فولادی ضد زنگ

بهترین نوع میلگرد که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرند، میلگردهای فولادی ضد زنگ هستند که قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر میلگردها دارند. در خرید میلگرد باید تمام نقاط ضعف و قوت محصول را در نظر داشت.  استفاده از فولاد ضد زنگ بسیار پرهزینه است و در برخی موارد خاص از آنها استفاده می شود. مقاومت این میلگردها در برابر خوردگی نسبت به میلگرد های سیاه ۱۵۰۰ برابر بیشتر است.

میلگرد از جنس فیبر تقویت شده پلیمری

از میلگردهای FRP در محیط های خورنده و اسیدی استفاده می شود. جنس این میلگردها به گونه ای است که خسارات ناشی از خوردگی را به طور چشمگیری کاهش می دهد.  در برخی از اماکن که در مجاورت میدان های الکتریکی و مغناطیسی هستند، بهترین انتخاب استفاده از میلگردهای FRP است. این محصول در برابر سولفات ها و کلرید ها مقاومت بسیار مناسبی دارد و در برابر زنگ زدگی و زنگ خوردگی نیز رفتار مناسبی از خود نشان می دهد. خواص این میلگردها باعث افزایش فاصله بین میلگردها و کاهش قطر آن ها در ساختار بتنی مسلح نظیر دال ها و تونل ها می شوند، همین امر باعث می شود در برابر ارتعاشات ناشی از زلزله مقاومت خوبی از خود نشان ندهند.

میلگرد گالوانیزه

این میلگردها از جنس فولاد و روکش گالوانیزه هستند که در شکل های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. از انواع آنها می‌توان به میلگرد های آجدار گالوانیزه و میلگرد های بدون آج گالوانیزه اشاره کرد که در کلاف های بزرگی به فروش می رسند. طول عمر طولانی این میلگردها و خاصیت ضد زنگ پذیری آنها از جمله مزایای این میلگردها می باشد. از استاندارهای میلگرد گالوانیزه که در بازار موجود هستند می توان DIN، CSA و ASTM را نام برد.

میلگرد با پوشش اپوکسی

میلگرد با پوشش اپوکسی از انواع میلگرد است. این میلگردها همان میلگردهای سیاه با پوشش اپوکسی هستند که مقاومت نسبی مشابهی دارند. مقاومت در برابر خوردگی این میلگردها نسبت به میلگرد های سیاه بیشتر است. با توجه به این که پوشش اپوکسی در این محصولات بسیار ظریف است، ممکن است آسیب وارد شده به پوشش مقاومت آن را کاهش دهد.

میلگرد با فولاد پرکربن

این میلگرد که رایج ترین نوع میلگرد به حساب می آید با عنوان میلگرد سیاه شناخته می شود. فرسایش سریع این میلگردها بزرگترین عیب آنها محسوب می شود. در برخی شرایط خاص گزینه های مناسب تری باید برای پروژه انتخاب شود اما همین میلگرد به عنوان بهترین میلگرد از لحاظ قدرت، استحکام کششی و قیمت است.

میلگرد اروپایی

این میلگرد به طور عمده از منگنز تهیه می شود. با توجه به ویژگی هم شوندگی میلگرد اروپایی را می‌توان مقاوم‌ترین نوع میلگرد در نظر گرفت. کار با این میلگردها بسیار آسان است و استفاده از میلگرد ها در مناطق زلزله خیز و پروژه هایی که نیاز به ساختار یکپارچه دارند، توصیه نمی شود.

کاربرد انواع میلگرد

همانطور که همه می دانند اهمیت میلگرد در صنعت ساختمان سازی به قدری بالاست که در چند دهه گذشته به یک عضو جدانشدنی از این صنعت تبدیل شده است. بدون استفاده از این مقاطع فولادی، ساخت آسمان خراش ها تنها یک رویا خواهد بود. با اینکه عمده کاربرد میلگرد ها در صنعت ساختمان است اما این محصول در صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت انواع میلگرد به کاربرد آن نیز بستگی دارد. میلگردهای فولادی ضد زنگ علاوه بر صنعت راه و ساختمان در شبکه بندی ها، تقویت کننده ها، نگهدارنده ها و حتی لوازم تزیینی مانند فرفورژه کاری ها مورد استفاده قرار می گیرند. از میلگردهای ساده صنعتی در آهنگری، تغییر شکل و انجام عملیات تراش و جوشکاری استفاده می شود. میلگردهای ساده در ساخت پیچ و مهره، میخ و همچنین برخی از اتصالات و ساخت مفتول کاربرد دارد. از میلگرد خاموت برای جلوگیری از بیرون زدگی میلگردها استفاده می شود. به منظور تقویت برشی خاموت ها و اتصال کامل میلگرد و خاموت از میلگرد سنجاقک استفاده می شود.  همچنین برای در امتداد نگه داشتن میلگردهای طولی یا عمودی در بتن ریزی از میلگرد رکابی استفاده می شود. میلگرد خرک برای قرار دادن دو شبکه حقوقی متوالی در داخل بتن به کار گرفته می شود.

خرید انواع میلگرد

برای خرید انواع میلگرد می توانید به سایت آراد آهن مراجعه کنید. در خرید میلگرد با توجه به جزئیات این محصول بهتر است با کسانی که در این حوزه تجربه کاری دارند، مشورت کنید. به عنوان مثال میلگرد کلاف شاید برای شما مبهم باشد، اما کسانی که در این زمینه فعالیت دارند به راحتی می توانند در عرض چند ثانیه قیمت لحظه ای انواع میلگرد را برای شما استعلام کنند. با توجه به فعالیت گسترده کارخانه های اصفهانی، میلگرد اصفهان مجموعه آراد آهن می تواند گزینه خوبی برای خرید باشد. در آراد آهن شما با هر نوع میلگردی آشنا می شوید و به راحتی می توانید با مسئولین فروش تماس گرفته و از شرایط خرید و فروش میلگرد مطلع شوید.

جمع بندی انواع میلگرد

یکی از مهم ترین مصالح که در انواع صنایع کاربرد گسترده ای دارد، میلگرد است. میلگردها از نظر شکل ظاهری به میلگردهای ساده، آجدار و کلاف تقسیم می شوند. میلگردهای ساده یا همان A1 کاربردهای زیادی دارند و از جمله آنها می توان به ساخت پیچ و مهره، ساخت میخ، ساخت مفتول و آهنگری اشاره کرد. از انواع میلگرد از نظر مقاومت، میلگرد اروپایی، میلگرد با پوشش اپوکسی، میلگرد فولاد پرکربن، میلگرد فولاد ضد زنگ، میلگرد گالوانیزه و میلگرد از جنس فیبر تقویت شده پلیمری هستند که توضیحات مفصلی برای هر یک در متن آورده شده است. میلگردها به طور گسترده ای در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. از برخی از میلگردها در شبکه بندی ها، نگهدارنده ها، تقویت کننده ها و حتی لوازم تزیینی مانند فرفورژه کاری ها استفاده می شود. یکی از بهترین شرکت ها برای خرید میلگرد بازرگانی آراد آهن است که به عنوان مرجع فروش انواع آهن آلات در ایران شناخته شده است.