آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

تحمل بار تیرآهن را چگونه محاسبه می‌کنند

خرید تیرآهن
به این مقاله امتیاز دهید

تحمل بار تیرآهن در یک سازه به‌ دو عامل اندازه و شکل هندسی آن بستگی دارد.تیرآهن‌ یکی از مهم ‌ترین و پرکاربرد ترین مصالح در صنعت ساختمان ‌سازی بوده و مقاطعی بسیار مهم و ضروری برای ساخت خانه به حساب می ‌آیند. در حقیقت ویژگی تحمل بار بالا نسبت به وزنی که اشغال می‌ کنند. باعث استفاده گسترده از آن ها در سازه‌ های بتنی و فلزی می‌‌شود. با محاسبه سطح مقطع و طول اجزای مختلف تیرآهن می‌توان میزان تحمل بار در سازه های مورد نظر را مشخص کرد. میزان باری که این نوع مقاطع فولادی می تواند تحمل کند، یکی از عوامل بسیار مهم است که برای مقاومت کافی ساختمان باید به آن توجه شود.

تیرآهن و انواع آن

تیرآهن، پروفیلی است که وظیفه تحمل تنش‌ های حاصل از نیروی برشی و لنگر خمشی را بر عهده دارد. این محصول بنا به مزایایی نظیر سرعت بالا در اجرا، کاربرد در ارتفاعات بالا، قابلیت اتصال چندین قطعه به یکدیگر، امکان توسعه پس از اتمام سازه، پیش‌ ساخته بودن قطعات در کارخانه و… در صنعت ساختمان‌سازی بسیار مورد استفاده قرار می ‌گیرد. همچنین از نورد گرم در فرایند تولید این محصول استفاده می ‌شود. این محصول فولادی که کاربرد زیادی در ساختمان ‌ها دارد بر اساس نسبت بال و عرض ‌ها در گروه‌ های متنوعی دسته بندی می شود.

از انواع مختلف این محصول می توان به تیرآهن IPE، تیرآهنINP، تیرآهن بال پهن (IPB)، تیرآهن لانه‌زنبوری (CPE) اشاره کرد. هر یک از این انواع مختلف، فرایند طراحی و تولید متفاوتی داشته و در نتیجه موارد استفاده از آن ها نیز متفاوت است. شایان ‌ذکر است که میزان تحمل بار، در انواع مختلف این محصول، متفاوت است و بستگی به شکل هندسی و اندازه آن دارد.به منظور آشنایی بیشتر با انواع این مقطع فولادی می توانید مقاله های قبلی سایت را در دانشنامه آراد آهن مطالعه کنید. و با مشخصات هر یک از آنها به طور کامل آشنا شوید.

تولید تیرآهن

فرایند تولید تیرآهن توسط نورد گرم انجام می ‌شود. از نظر کلی تمامی محصولات فلزی تقریباً فرایند تولیدی مشابهی با یکدیگر دارند. البته لازم به ذکر است،که برای تولید مقاطع فولادی مختلف، مراحل مختلفی نیز در هر یک وجود خواهد داشت. در نوردکاری در دمای بالا، فلز از بین غلتک ‌های گوناگون رد می‌شود و در اثر فشار غلتک ‌ها تیرآهن شکل می ‌گیرد. رایج ‌ترین نوع تولید این مقطع فولادی به این شکل است که فولاد خام در یک کوره دو بار گرم می‌ شود. و در کارخانه‌ توسط دستگاه‌ های نورد به شکل کاملاً باریک درمی ‌آید. در آخر نیز محصول نهایی با کاهش لبه ‌هاو ضخامت باله در نورد های اصلی و عرض لبه ها توسط غلتک ‌های افقی فرایند را تکمیل می ‌کنند.

تحمل بار تیرآهن

تحمل بار تیرآهن

این محصول در ایران،طبق استانداردهای بین‌المللی تیرآهن در داخل تولید می‌شود و یا از کشورهایی نظیر روسیه، چین، گرجستان و… وارد کشور می ‌شود. تیرآهن در ابعاد و اندازه ‌های مختلفی از لحاظ سطح مقطع تولید می ‌شوند و طول آنها معمولاً ۶ و ۱۲ متر می‌باشد، . اگر استانداردهای بین‌المللی توسط شرکت تولید کننده‌ی تیرآهن رعایت شده باشد. میزان مقاومت هر یک از این مقاطع در مقابل بار موجود، توسط جداول مخصوص به دست می ‌آید.

بدون شک می دانید که  این مقاطع فولادی که از دو قسمت لبه و جان تشکیل می شود. ضخامت و طول آنها در تحمل بار تأثیر مستقیمی دارد و نباید این مشخصات را دست کم گرفت. بر اساس جداول استاندارد، پارامترهایی برای هر یک از این مقاطع فولادی در نظر گرفته شده است. که باتوجه ‌به اندازه این پارامترها می ‌توان به ‌راحتی باری که محصول می تواند تحمل کند را محاسبه کرد. البته باید به نحوه بارگذاری و شرایط قرارگرفتن این مقاطع فولادی بر روی تکیه‌گاه‌ ها توجه کرد. و در صورت داشتن بار متمرکز بر روی یک نقطه از آنها، باید در انتخاب آن دقت فراوانی به خرج داد. یکی دیگر از نکات مهم انتخاب تیرآهن، موقعیت قرارگیری آن است، به‌ طوری‌ که بار وارده بر روی تیرهای اصلی و فرعی متفاوت می ‌باشد.

مهم ‌ترین پارامتر در مقاومت در برابر بارگذاری های انجام شده، مربوط به شرایط طراحی وساخت محصول و رعایت اصول استاندارد است. باید توجه داشت که در ساختمان ‌ها نیز رعایت اصولی، اعم از استفاده از رنگ ‌های ضد اکسیداسیون و … تأثیر بسزایی در افزایش مقاومت خواهد داشت.

نحوه‌ی محاسبه تحمل بار تیرآهن

نحوه‌ی محاسبه تحمل بار تیرآهن، برای مهندسان و متخصصان امری بسیار آسان است. که توسط جداول مخصوص که به جدول اشتال و یا جدول وزنی تیرآهن معروف هستند، صورت می ‌گیرد. مطابق آنچه که گفته شد، سایز محصول و شکل هندسی آن نیز تأثیر زیادی در تحمل بار دارد. و نباید از این نکته چشم پوشی کرد. از این‌ رو کارخانه‌ های تولیدی این مقطع فولادی، این محصولات را در سایزهای مختلف و با ابعاد هندسی متفاوتی طراحی کرده و به بازار عرضه می‌ کنند. قیمت تیرآهن در سایزهای مختلف در سایت آراد آهن موجود است و شما می توانید قیمت هر کدام را به صورت جداگانه استعلام کنید. فرمول محاسبه وزن تیرآهن برای هر یک از این اشکال متفاوت می ‌باشد. اما در کل می توان فرمول مشخصی برای محاسبه وزن هر کدام از محصولات معرفی کرد:

 وزن تیرآهن =وزن ۱ متر ( از جدول اشتال ) * طول تیرآهن ( برحسب متر )

برای محاسبه باری که محصول می تواند تحمل کند، پس از تعیین وزن و محاسبه تحمل بار تیرآهن، تعداد تیرآهن‌ های مصرفی نیز باید محاسبه شود.  با این کار میزان تحمل بار یک سازه به حد استاندارد می رسد. در حقیقت مهم ترین عامل برای مشخص‌کردن تعداد تیرآهن مصرفی، بتنی یا فلزی بودن سازه می ‌باشد. در واقع تعداد این مقاطع فولادی برای هر پروژه کاملاً منحصر به ‌فرد است و نمی ‌توان یک فرمول کلی برای آن ارائه داد. به‌طورکلی محاسبه نوع و تعداد این نوع از آهن آلات برای ساختمان به عهده مهندسین طراح سازه می‌ باشد.اما در هنگام محاسبه باید علاوه بر مقدار موردنیاز این محصول برای ساختمان کیفیت آن نیز در نظر گرفته شود. تا به‌ خاطر قیمت و کیفیت پایین مقاومت سازه کم نشود.

خرید تیرآهن

امروزه روش‌ های مختلفی برای خرید تیرآهن از بازار وجود دارد. با پیشرفت ‌های چشمگیر تکنولوژی، خرید اینترنتی از بازار آهن ‌آلات جایگزین خرید حضوری شده است. بسیاری از افراد از خرید انواع مقاطع فولادی از سایت آراد آهن رضایت خود را اعلام کرده اند که این امر بسیار باعث خرسندی آراد آهن شده است. خرید به روش اینترنتی از آراد آهن مزایای بسیار زیادی دارد. و شما با اعتماد به آراد آهن می توانید از ایجاد بسیاری از مشکلات خرید حضوری جلوگیری کنید. همچنین افراد می توانید قبل از خرید با کارشناسان فروش آراد آهن تماس گرفته و در مورد نوع محصول مورد نیاز و سایر موارد از کارشناسان و مشاوران آراد آهن راهنمایی های لازم را دریافت نمایند.

قیمت تیرآهن

در بازار فعلی ایران، بنا به نوسانات نرخ ارزی، قیمت مقاطع فولادی دائماً در حال تغییر است. شما باید در نظر داشته باشید که قیمت هر یک از مقاطع فولادی را باید به صورت روزانه استعلام کنید. و قیمت روز محصولات را در دست داشته باشید. قیمت تیرآهن به دلیل کاربرد وسیع آن توسط افراد زیادی در طول روز استعلام می شود. در آراد آهن با گزارش لحظه ای قیمت انواع آهن آلات به شما کمک می‌کنیم تا محصولاتی با کیفیت و با بهترین قیمت تهیه کنید. با عضو شدن در کانال تلگرامی آراد آهن می توانید از نوسانات قیمت مقاطع فولادی مختلف مطلع شوید و اقدامات لازم برای خرید محصول مورد نظر خود را انجام دهید.

آراد آهن مرکز فروش تیرآهن

تیرآهن به ‌عنوان یک سازه فلزی در ساختمان ‌سازی، کاربرد های فراوانی دارد. در واقع وظیفه اصلی آن تحمل تنش ‌های ناشی از برش می ‌باشد. این محصولات با توجه ‌به نیازهای مختلف، در بخش‌ های گوناگونی از ساختمان مورد استفاده قرار می ‌گیرند. امروزه با درنظرگرفتن میزان تحمل بار، برای بخش‌ های مختلف ساختمان، و شرایط متفاوت هر سازه، این مقاطع فولادی را در انواع مختلفی نظیر IPE ،INP ، IPB و لانه‌زنبوری و … طراحی و روانه بازار می ‌کنند.

علاوه بر شکل هندسی، ابعاد این محصولات نیز متفاوت بوده، و با توجه ‌به شرایط مختلف، این محصول در ابعاد گوناگونی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. مهندسین برای تخمین وزن تیرآهن و نحوه‌ی محاسبه تحمل بار تیرآهن از جداولی استفاده می‌کنند که به جدول اشتال یا جدول وزنی معروف است. پس از تعیین نوع و تعداد تیرهای موردنظر، می ‌توانید قیمت لحظه‌ای آن ها را از سایت آراد آهن مشاهده کرده و اقدام به خرید مقاطع مورد نیاز خود کنید.