آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه در چه فاکتورهایی است؟

ورق سیاه و گالوانیزه
به این مقاله امتیاز دهید

ورق سیاه و ورق گالوانیزه دو مورد از انواع ورق‌های فولادی هستند که در صنایع مختلفی کاربرد دارند. این ورق ها به طور کلی در فرآیند ساخت، ظاهر، استحکام و موارد این چنینی با هم تفاوت‌هایی دارند. بنابراین در این مقاله آراد آهن به بررسی تفاوت بین ورق سیاه و ورق گالوانیزه پرداخته‌ایم. در صورتی که به دنبال خرید ورق فولادی هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

معرفی ورق سیاه و ورق گالوانیزه

ورق سیاه ورقی است که به روش نورد گرم تهیه می‌شود. برای تولید آن شمش فولادی را در دمای ۱۰۰۰ درجه ذوب کرده و سپس از بین غلتک‌هایی عبور می‌دهند تا تبدیل به ورق فولادی شود. این ورق به دلیل ظاهر ناهموار و نایکنواختی که دارد به ورق سیاه معروف شده است. از آن جایی که ورق سیاه دارای استحکام بالایی است، از آن در کشتی‌سازی، تانکرسازی، خودروسازی و … استفاده می‌شود.

ورق گالوانیزه ورقی است که پایه آن ورق تولید شده به روش نورد سرد است. بر روی این ورق از پوشش روی استفاده می‌شود. این پوشش روی جلوی زنگ‌زدگی را گرفته و به همین دلیل ورق‌های گالوانیزه در کنار ظاهر زیبایی که دارند، طول عمر بسیار بالایی نیز دارند. از آن جایی که این ورق‌ها مقاومت بالایی در برابر زنگ‌زدگی از خود نشان می‌دهند، برای استفاده در محیط‌های شرجی و مرطوب مناسب هستند.

تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه در قیمت

این دو ورق از نظر قیمتی در دو رنج متفاوت از هم قرار دارند زیرا دارای ویژگی‌های متفاوتی بوده و همچنین مصارف مخصوص به خود را دارند. ورق گالوانیزه در مقایسه با ورق روغنی از قیمت بیشتری برخوردار است زیرا در تولید ورق گالوانیزه از روش‌های پیچیده‌تری استفاده می‌شود و به همین پیچیدگی روش‌ها موجب افزایش هزینه تولید ورق گالوانیزه و در نتیجه افزایش قیمت نهایی آن می‌شود. از طرفی قیمت ورق سیاه و گالوانیزه تفاوت زیادی دارند و ورق گالوانیزه گرانتر است.

تفاوت از نظر ظاهر

ورق گالوانیزه در مقایسه با ورق سیاه دارای ظاهر بهتری است زیرا ورق‌های گالوانیزه سطح صاف و صیقلی‌تری نسبت به ورق سیاه با سطح مات و خشن دارد. 

تفاوت در ابعاد

از نظر ابعادی ورق‌های سیاه در ابعاد متنوع‌تری نسبت به ورق‌های گالوانیزه تولید می‌شوند، در نتیجه در بازار انواع مختلفی از ورق‌های سیاه با ابعاد متفاوت را می‌توان مشاهده کرد در صورتی که ورق‌های گالوانیزه با ابعاد محدودی در بازار موجود هستند. 

تفاوت از نظر کیفیت

هر دو این ورق‌ها دارای کیفیت خوبی هستند و نسبت به کاربردی که دارند، ویژگی مخصوصی را از خود نشان می‌دهند. به طور مثال ورق‌های سیاه برای تولید سازه‌های بزرگ استفاده می‌شوند، به همین دلیل استحکام بالای این ورق‌ها در چنین موقعیتی مدنظر است. در مقابل زمانی که نیاز به ساخت سازه‌ای انعطاف‌پذیر و ظریف وجود دارد، از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. با این که از نظر کیفیتی هر دو این ورق‌ها دارای کیفیتی خوبی هستند، ولی به دلیل خاصیت زنگ نزدن و همچنین خورده نشدن ورق گالوانیزه در دراز مدت، افراد معمولا از ورق گالوانیزه بیشتر از ورق سیاه استفاده می‌کنند. البته نوع کاربرد مود نظر برای انتخاب ورق بسیار اهمیت خواهد داشت.

تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه در طول عمر

ورق گالوانیزه در بین انواع مختلف ورق‌های فولادی بیشترین طول عمر را دارد و بین ۲۰ تا ۳۰ سال می‌توان از این ورق استفاده کرد. دلیل این امر به پوشش روی ورق گالوانیزه برمی‌گردد. این پوشش روی جلوی زنگ‌زدگی و خوردگی ورق را گرفته و همین مورد موجب افزایش طول عمر ورق گالوانیزه می‌شود. زنگ زدگی و خوردگی یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که مصرف‌کنندگان ورق‌های فولادی با آن مواجه می‌شوند به همین دلیل بیشتر از ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌کنند تا با این مورد رو به رو نشوند. 

تفاوت در پایه تولید ورق سیاه و گالوانیزه

در رابطه با پایه تولید این دو نوع ورق توجه به این نکته حائز اهمیت است که ورق سیاه، ورق فولادی پایه محسوب می‌شود؛ در صورتی که ورق گالوانیزه یک ورق فولادی ثانویه به حساب می‌آید.

ورق‌های گالوانیزه به دلیل دارا بودن پوشش روی، مقاومت زیادی در برابر زنگ زدگی از خود نشان می‌دهند، به همین دلیل در محیط‌های مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقابل ورق‌های سیاه چنین قابلیتی ندارند، ولی به دلیل استحکام بالا در صنعت‌های عظیم مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بین این دو ورق تفاوت‌هایی وجود دارد که در این مقاله سعی بر توضیح آن‌ها داشتیم. در صورتی که به دنبال خرید ورق گالوانیزه و یا ورق سیاه هستید، می‌توانید به بخش ورق‌های فولادی سایت آراد آهن سر زده و با انواع مختلفی این ورق ها آشنا شوید.