آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

نحوه نصب پروفیل زد |همه‎ ی آنچه که باید بدانید +سریع و کاربردی

نحوه نصب پروفیل زد
به این مقاله امتیاز دهید

موضوعی که در این مطلب می‌خواهیم به بحث درباره آن بپردازیم، نحوه نصب پروفیل زد می‌باشد. البته علاوه بر بیان نحوه نصب پروفیل زد، می‌خواهیم به توضیحات بیشتری درخصوص مشخصات و ویژگی‌های این پروفیل بپردازیم.پس اگر شما هم به دنبال دانستن نحوه نصب پروفیل زد هستید، پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب، همراه با آرادآهن باشید.

همه چیز درباره نحوه نصب پروفیل زد

همانطور که می‌دانید پروفیل‌ها یکی از محصولات فولادی می‌باشند که از انواع آن در صنایع مختلف بسیار استفاده می‌شود. در این بین یکی از پرکاربردترین پروفیل‌ها، پروفیل Z است و به دلیل راحتی کار با این پروفیل‌ها خیلی از افراد علاوه بر رصد قیمت پروفیل زد تمایل به دانستن نحوه نصب این پروفیل رو دارند که در اینجا می‌خواهیم به تمام نکات مربوط به نحوه نصب پروفیل زد بپردازیم.

با توجه به ساختار ظاهری و وزن کم پروفیل زد نصب آن بسیار راحت است؛ به ویژه که بدون نیاز به ابزار خاصی و فقط با پیچ‌ و مهره می‌توان این پروفیل را در جای خود قرار داد. در این میان تنها انجام محاسبات برای انتخاب ابعاد مناسب و پیداکردن جای درست پروفیل نیاز به تخصص دارد. در ادامه ما مراحل و نحوه نصب پروفیل زد را با هم مرور خواهیم کرد:

•قبل از شروع اطمینان پیدا کنید که ابعاد پروفیل زد شما با مشخصات سازه هم‌خوانی دارد. به‌علاوه، بخش‌های نگهدارنده سقف مثل تیرها، خرپاها و غیره در مکان مناسب نصب شده‌اند.

•مناسب‌ترین محل را برای نصب اولین پروفیل زد خود انتخاب کنید. سپس آن را با استفاده از پیچ و مهره نصب کنید. در نظر داشته باشید که پروفیل‌های Z باید به گونه‌ای نصب شوند که در هر طرف از سقف، مخالف یکدیگر قرار بگیرند. در این صورت می‌توانند بار وارده را از طریق مرکز برش مقطع خود عبور دهند.

•حالا با توجه به بار وارده بر سازه محل نصب دیگر پروفیل‌ها را هم انتخاب کنید. دقت کنید که فاصله بین این مقاطع فولادی باید با یکدیگر مساوی باشد.

•در این مرحله نیاز به استفاده از اتصالات پوششی یا همان ورق‌های فلزی پیدا خواهید کرد تا با کمک آن‌ها پروفیل‌ها را به یکدیگر متصل کنید. 

•در نهایت، لایه پوششی را روی سقف یا دیوار قرار دهید.

 

آشنایی با این محصول به دلیل کمک در زمان نحوه نصب پروفیل زد

بعد از دانستن نحوه نصب پروفیل زد، بهتر است کمی با مشخصات این نوع پروفیل آشنا شویم.

گرچه نحوه نصب پروفیل زد آسان است، اما تولید این نوع پروفیل‌ها بسیار با دقت انجام می‌پذیرد. در واقع این مقاطع فولادی توسط دستگاه‌های تمام اتوماتیک با توانایی بالا تولید می‌وند و به قدری این دستگاه‌ها از دقت بالایی برخوردار هستند که نقطه به نقطه ساخت پروفیل براساس نقشه‌های سه بعدی برنامه‌نویسی و مشخص شده در کامپیوتر، بدون خطا انجام می‌گیرد.

درست است که هم اکنون نحوه نصب پروفیل زد را می‌دانید، اما آشنایی با شکل ظاهری این مقطع فولادی یکی دیگر از نکات مهم برای نحوه نصب پروفیل زد می‌باشد. پس بدانید، این پروفیل‌ها در دسته پروفیل‌های باز قرار دارند و همانطور که از نامش مشخص است شبیه به حرف Z انگلیسی می‌باشند. همچنین این نوع پروفیل‌ها در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند که از پراستفاده‌ترین  ضخامت‌های آن می‌توان به سایز ۲.۵ و ۳ میلی‌متر در ارتفاع‌های ۱۶، ۱۸، ۲۰ و ۲۲ اشاره کرد. وزن پروفیل z یکی دیگر از عوامل مهمی است که هنگام خرید و استفاده این مقطع فولادی باید به آن توجه کرد. کارشناسان آراد آهن،جهت رفاه حال مشتریان عزیز اقدام به جمع آوری وزن این مقطع فولادی در سایز های مختلف کرده و برای استفاده عموم در وب سایت آراد آهن منتشرشده است. جهت مشاهده لطفا بر روی لینک کلیک کرده و یا به جدول وزنی آراد آهن مراجعه نمایید. 

آراد آهن مرکز فروش انواع پروفیل به قیمت درب کارخانه. 

برای مشاهده لیست  قیمت پروفیل بر روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید .

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر نحوه نصب پروفیل زد، طول محصول است که در شاخه‌هایی به طول ۶ و ۱۲ متری به فروش می‌رسد. همچنین استانداردهای درنظر گرفته شده برای تولید پروفیل‌ زد شامل استاندارد ایران با ورق سیاه حاصل از نورد گرم به شماره ۳۶۹۴ و استاندارد ایران با ورق روغنی حاصل از نورد سرد به شماره ۵۷۲۲ می‌باشد.

دانستیم که در نحوه نصب پروفیل زد، آشنایی با شکل ظاهری یان محصول مهم است و از طرفی هم گفتیم این پروفیل از نظر شکل ظاهری شبیه به Z انگلیسی می‌باشد. پس اگر لبه‌های این محصول را بال فرض کرده و مابین بال  مقطع را جان پروفیل به حساب آوریم، پشت تا پشت دوبال که برابر با جان پروفیل است را سایز پروفیل زد گویند. در واقع بال لبه پروفیل زد دارای دو بخش بوده که معمولا آن را در اندازه‌های ۲.۵ تا ۵ سانتی‌متر تولید می‌کنند و این اعداد به‌طورکلی ثابت هستند، اما در طراحی‌های خاص این اعداد تغییر می‌کنند.

انواع پروفیل زد از نظر شکل ظاهری

پروفیل‌های زد از نظر شکل ظاهری به سه دسته ساده، لبه‌دار و پانچ‌دار تقسیم می‌شوند. پروفیل‌ زد ساده در انتهای بال‌های خود هیچ زایده‌ای ندارد و کاملا ساده است. در صورتی که در انتهای دو بال پروفیل زد‌ لبه‌دار، دو ضلع کوچک خمیده هم دیده می‌شود. پروفیل زد پانچ‌دار هم روی ضلع جان خود سوراخ‌هایی پانچ‌شده دارد. وجود این سوراخ‌ها باعث آسان‌ترشدن نحوه نصب پروفیل زد پانچ‌دار می‌شود.

 
روش های نصب پروفیل z

از دیگر مشخصات این محصول در نحوه نصب پروفیل زد می‌توان به سوراخکاری و یا به اصطلاح پانچ لوبیایی شکل این محصولات اشاره کرد که برای حرکت و تنظیم شدن پروفیل ایجاد شده‌اند.

انواع پروفیل‌های Z از نظر سایز

در این بخش از آشنایی با نحوه نصب پروفیل زد و معرفی این محصول، قصد داریم انواع پروفیل زد را برای شما عزیزان نام ببریم که به شرح زیر است:

  • پروفیل Z 16

یکی دیگر از موارد در نحوه نصب پروفیل زد، آشنایی با انواع این محصولات است. در واقع پروفیل Z 16 در ضخامت‌های ۲، ۲.۵ و ۳ میلی‌متری تولید می‌شود که میزان وزن پروفیل در ضخامت ۲ میلی‌متر برابر با ۴.۹ کیلوگرم، در ضخامت ۲.۵ میلی‌متری برابر با  ۶ کیلوگرم و در ضخامت ۳ میلی‌متری برابر با ۷.۲ کیلوگرم می‌باشد.

  • پروفیل Z 18

در ادامه بحث نحوه نصب پروفیل زد، به معرفی Z 18 می‌رسیم که ضخامت‌های تولید شده برای پروفیل Z 18 مانند پروفیل Z 16 می‌باشد با این تفاوت که وزن پروفیل Z 18 در ضخامت ۲ میلی‌متری برابر با ۵.۲  کیلوگرم، در ضخامت ۲.۵ میلی‌متری برابر با ۶.۵ کیلوگرم و در ضخامت ۳ متری برابر با حدودا ۷.۷ کیلوگرم می‌باشد.

  • پروفیل Z 20

تاکنون به نکات مهمی درخصوص نحوه نصب پروفیل زد و انواع آن آموختیم. اما یکی دیگر از انواع این محصول  پروفیل Z 20 می‌باشد که در ضخامت‌های ۲ تا ۳.۵ میلی‌متر تولید می‌شود.

وزن هرکدام از این ضخامت‌ها به ترتیب از ۲ تا ۳.۵ میلی‌متر در پروفیل Z 20 برابر است با ۵.۵ کیلوگرم برای ضخامت ۲ میلی متری، ۶.۸ کیلوگرم برای ضخامت ۲.۵ میلی‌متری، ۸ کیلوگرم برای ضخامت ۳ میلی‌متری و ۹.۵ کیلوگرم برای ضخامت ۳.۵ میلی‌متری

  • پروفیل Z 22

همانطور که می‌دانید وزن این محصولات در سازه‌ها و نحوه نصب پروفیل زد تاثیر دارد. علاوه براین، این فاکتور به همراه سایز محصول، شرکت تولیدکننده و دیگر موارد تاثیر بسیاری در قیمت پروفیل‌ها داشته و مسلما هرچه وزن بیشتر شود، قیمت محصول نیز بالاتر می‌رود. به همین دلیل یکی دیگر از نکات مهم در نحوه نصب پروفیل زد، وزن این محصولات است که  پروفیل‌های Z 22 به دلیل داشتن وزنی بالاتری نسبت به سه مورد دیگر از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

این پروفیل نیز در ۴ ضخامت ۲ تا ۳.۵ میلی‌متری تولید می‌شود که وزن آن در ضخامت ۲ میلی‌متری برابر است با ۵.۸ کیلوگرم، در ضخامت ۲.۵ میلی‌متری برابر است با ۷.۲ کیلوگرم، در ضخامت ۳ میلی‌متری برابر است با ۸.۶ کیلوگرم و در ضخامت ۳.۵ میلی‌متری برابر است با ۱۰ کیلوگرم.

آراد آهن عرضه کننده انواع ورق فولادی کارخانه جات معتبر کشور با مناسب‌ترین قیمت بازار . جهت مشاهده قیمت و مقایسه قیمت ها بر روی نمودار بر روی لینک های زیر کلیک کنید

کاربردهای پروفیل Z:

بعد از دانستن نحوه نصب پروفیل زد و انواع آن بهتر است کاربرد این محصولات را اینگونه بیان کنیم:

  • استفاده به عنوان پوشش سقف سالن‌های بزرگ مانند سالن‌های ورزشی، کارگاه‌ها، پارکینگ‌ها، سوله‌ها و انبارها
  • ساخت ستون‌های مقاطع مرکب، چارچوب پنجره، درب‌های چوبی و MDF، ایستگاه‌های سوخت‌رسانی، اتوبوس و ترن
  • تقویت سازه‌های فلزی و همچنین تیرها
  • استفاده در ریل‌ها
  • به عنوان پشتیبانی در باربرهای فلزی و لوله‌گذاری
  • اتصال سازه‌های اسکلت فلزی

پس به طورکلی می‌توان گفت با آموختن نحوه نصب پروفیل زد از این محصولات می‌توان در صنایع ساختمان‌سازی و دیگر صنایع گوناگون مانند کشتی‌سازی، استفاده کرد.

تولیدکنندگان پروفیل زد در ایران

پروفیل زد توسط تولیدکنندگان زیادی در کشور تولید می‌شود. در این میان بهترین شرکت‌های تولیدکننده این پروفیل عبارتند از:

• فولاد گستر حداد

• آریا صنعت کُرَن

• پروفیل صنعت آسیا

• سریر صنعت امیر

نکات مهم و ضروری هنگام نصب پروفیل زد

با این که نحوه نصب پروفیل زد آسان است؛ اما باید مطابق با استانداردها و الزامات فنی انجام شود. در غیر این صورت، می‌تواند به سازه شما خسارات وارد کند. برخی از مهم‌ترین الزاماتی که برای نصب این پروفیل‌ها باید در نظر بگیرید، عبارتند از:

• عرض ورق‌های فلزی باید حداقل ۵۰ میلی‌متر باشد. در غیر این صورت، تثبیت آن‌ها روی پروفیل به سختی امکان‌پذیر خواهد بود.

• فاصله میان پروفیل‌های زد باید مطابق با بار و وزن سازه در نظر گرفته شود.

• باید از تیرک‌ها برای ثابت‌کردن اتصال پروفیل‌ها به هم استفاده کرد.

• اگر از ورق‌هایی با قطر ۰.۵ میلی‌متر استفاده می‌کنید، نباید بیش از یک متر فاصله بین آن‌ها قرار دهید.

• هم‌چنین، در صورت استفاده از ورق با ضخامت ۰.۷ نباید پروفیل‌های سقفی بیشتر از ۱.۲ متر از هم فاصله داشته باشند.

• زمانی که تمام پروفیل‌ها را نصب کردید، باید یک قاب برای نگهداری و پشتیبانی آن‌ها ایجاد کنید.

• در حین کار، اتصالات و چارچوب‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مشکلی ندارند.

• بهتر است پروفیل‌ها را با یک لایه رنگ بپوشانید تا در برابر رطوبت مقاومت بالاتری داشته باشند.

در پایان جمع‌بندی نحوه نصب پروفیل زد باید گفت….

مطلب ما درخصوص نحوه نصب پروفیل زد در اینجا به پایان رسید و سعی بر این شد که تمام نکات مهم مربوط به این محصول بیان شود. گرچه نحوه نصب پروفیل زد آسان است اما در تنظیم کردن و قرارگیری محصول در استفاده از سقف سوله، پل، ریل و دیگر موارد، باید دقت بالایی به خرج دهید.

در نهایت میتوان مهم‌ترین مزیت نحوه نصب پروفیل زد نسبت به دیگر پروفیل‌ها را مواردی چون تحمل ظرفیت بار بالا، کاهش وزن کلی اسکلت‌ فلزی، کیفیت پایدار، امکان تولید سفارشی با توجه به نیاز مشتری و آسان بودن نحوه نصب پروفیل زد بخاطر علامت‌گذاری‌های صورت گرفته بر اساس طرح سازه، نام برد.

پس اگر بازهم سوالی ذهن شما را درباره نحوه نصب پروفیل زد و اطلاعات مربوط به این محصول  درگیر کرده، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین برای مشاوره بیشتر و آگاهی از قیمت پروفیل زد با کارشناسان ما در آرادآهن به شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *