آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

آشنایی با انواع ورق آهن وکاربرد آن در صنایع مختلف

قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه
۴/۵ - (۱ امتیاز)

صنعت دارد، ترکیبات آن با دیگر فلزات نیز می‌تواند منجر به ساخت قطعاتی سودمند و کاربردی شود. یکی از این قطعات ورق فولادی  است که به صورت گسترده در صنایع مختلفی از خودروسازی، کشتی سازی گرفته تا صنایع ساختمان و تانکر سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق آهن آلیاژی بر پایه آهن است که با فولاد، آلومینیوم، استیل و .. ترکیب شده و به روش‌های نورد گرم و یا سرد تولید می‌شود.

ورق‌های آهن انواع مختلفی دارد که عبارتند از: ورق سیاه، ورق روغنی، ورق گالوانیزه، ورق رنگی و ورق اسیدشوی شده و …

در این مقاله به بررسی انواع ورق آهنی و کاربردهای آن در صنعت می پردازیم. همچنین شرکت آراد آهن را به عنوان مرجعی معتبر برای تأمین انواع آهن آلات ساختمانی و صنعتی معرفی خواهیم کرد.

قیمت ورق گالوانیزه

ورق فولادی چیست؟

ورق آهنی، یک ورق مسطح است که از ترکیب آهن با آلومینیوم، استیل، و … در حالت مذاب و به روش‌ نوردگرم یا نورد سرد تولید می‌شود. معمولاً این ورق های آهنی را برای سهولت در حمل و نقل و استفاده به صورت رول و کلافی شکل می‌دهند.

ورق‌های فولادی به روش نورد تولید می‌شوند، در روش نورد از غلتک‌های بزرگ و عریضی استفاده می‌کنند و شمش‌های فولادی را از بین آن‌ها عبور می‌دهند. رفته رفته فاصله‌ی میان این غلتک‌ها را کم و کمتر می‌کنند تا در نهایت ضخامت شمش‌‌های فولادی به مقدار تعریف شده‌ی کاهش یابد. در روش تولید نورد سرد، شمش‌های فولادی طی فرآیندی سرد تحت فشار و کشش تولید می‌شوند. دستگاه‌های نورد سرد از ۲ غلتک کار و ۴ غلتک پشتیبان برای شکل دادن به شمش‌های فولادی استفاده می‌کنند. غلتک‌های کار وظیفه‌ی تحت فشار قرار دادن شمش و کاهش ضخامت آن تا رسیدن به اندازه‌ی مورد نیاز را دارند. غلتک‌های پشتیبان اما وظیفه‌ی نگهداری غلتک کار را برعهده دارند تا مانع خم شدن آن‌ها شوند.

در روش تولید نورد گرم، شمش‌های فولادی طی فرآیندی گرمایشی با میزان دمای ۱۴۰۰ فارنهایت تحت فشار و شکل دهی قرار می‌گیرند. ورق‌های تولید شده به روش نوردگرم براساس ضخامت به دو نوع فویل (برگ یا شیت ) با قطری بین ۱۶/۱ تا  ۱۶/۵ اینچ  و پلیت با قطری بیش از ۶ میلیمتر تقسیم می‌شوند.

انواع ورق فولادی در ایران توسط کارخانجاتی چون فولاد مبارکه اصفهان، فولاد اکسین، فولاد کاویان و فولاد گیلان تولید می‌شود.

از آن‌جایی که هر کارخانه از مواد خام اولیه مختلف، درصد کربن به کاررفته متغییر در آلیاژ و روش تولید ویژه‌ی استفاده می‌کند، ورق‌های آهنی تولید شده با یکدیگر تفاوت‌های دارند و بر همین مبنا به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند.

قیمت ورق قلع اندود

انواع ورق فولادی و کاربرد آن در صنایع مختلف

تولید شدن ورق فولادی به روش نورد گرم یا نورد سرد یکی از ملاک‌های دسته بندی انواع ورق‌های فولادی ست.

  1. ورق‌های روغنی: ورق‌های روغنی به دلیل خاصیت کششی‌ای که دارند تحت فشار روش نورد سرد بدون شکستن، کاهش ضخامت و افزایش عرض پیدا می‌کنند. معمولاً ضخامت ورق‌های روغنی در محدوده‌ی ۰.۳۰ تا ۳ میلی‌متر  و عرض آن‌ها ۱۰۰ یا ۱۲۵ سانتی متر است. ورق‌های روغنی خود سه نوع دارند:
  2. ورق‌های معمولی با استاندارد ST12
  3. ورق‌های نیمه کششی با استاندارد ST13
  4. ورق‌های فوق کششی با استاندارد ST14

ورق‌های روغنی در صنایع مختلفی که نیاز به فرم دهی ورق دارند، مورد کاربرد قرار می‌گیرد. از جمله کاربردهای متداول و معمول ورق‌های روغنی عبارتند از: ساخت پروفیل‌های ساختمانی، پروفیل‌های مبلی، درب و پنجره، بدنه کابینت، قطعات صنعتی، وسایل برقی خانگی و قطعات خودرو و….

  • ورق سیاه: ورق‌های سیاه از روش نوردگرم تولید می‌شوند. با توجه به درصد کربنی که در آلیاژ آن‌ها به کار می‌رود، درجه سختی آن‌ها تغییر می‌کند. از این رو ورق‌های سیاه به سه دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند:
  • ورق ‌های سیاه با درجه سختی ST33 : این ورق‌ها نرم و انعطاف پذیر هستند.
  • ورق ‌های سیاه با درجه سختی ST37 :  این ورق‌های دارای درجه سختی نسبی و متعادلی هستند و به همین دلیل رایج‌‌ترین و پراستفاده‌ترین نوع ورق‌ها به شمار می‌روند.
  • ورق ‌های سیاه با درجه سختی ST52 : این ورق‌ها سختی و استحکام بسیار زیادی دارند.

از ورق‌های سیاه در ساخت قطعات و تجهیزات صنایع مختلفی چون: ساختمان سازی، صنایع فلزی سنگین، خودروسازی، کشاورزی و … اسفتاده می‌شود.

قیمت ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه یا ورق سفید:

برای افزایش مقاومت زنگ زدگی ورق‌های روغنی در برابر مواد خورنده آن را با لایه‌ی از فلز روی می‌پوشانند که به این ورق‌های پوشش داده شده ورق‌های گالوانیزه یا سفید گفته می‌شود. میزان مقاومت ورق گالوانیزه با میزان فلز روی موجود در لایه رابطه‌ی مستقیم دارد.

ورق‌های فولادی گالوانیزه در صنعت خودرو، کشاورزی، کاغذسازی، لوله سازی، رابیتس‌های سقف، تولید کانال‌های کولر، ساخت تانکرها و مخازن، ساخت انواع سقف‌ها و … کاربرد دارند.

این ورق‌ها در واقع ورق‌های فولادی گالوانیزه‌ هستند که در کوره‌های خاص رنگی به ضخامت ۰.۲ تا ۰.۷ میلیمتر آن‌ها را پوشش می‌دهد. برای هر رنگ استاندارد بین‌المللی‌ای به نام رال رنگ تعریف شده است. ورق‌های رنگی در رنگ‌های چون سفید یخچالی، آبی، صورتی، قهوه‌ی سوخته، قرمز، بنفش و نارنجی تولید می‌شوند.

از این ورق‌ها که در دو مدل صاف و طرح دار (کرکره‌ی، سفالی، هلالی، سینوسی و…) تولید می‌شوند؛ در ساخت انواع سقف‌ها، سوله‌ها، نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می شود.

ورق رنگی فولاد
  • ورق‌های اسید شویی شده

ورق‌های اسیدشوی شده، همانطور که از نامش پیداست با استفاده از اسید کلریدریک شستشو داده می‌شوند و سطح آن‌ها عاری از چربی و ناخالصی خواهد شد. به همین دلیل ورق‌های اسیدشوی شده سطح براق و صیقلی شکلی دارند.

از ورق‌های اسیدشوی شده به دلیل خاصیت ضد خوردگی و استحکام در تولید رینگ، لوله و پروفیل، لوله‌های انتقال نفت وگاز، شاسی اتومبیل، کشتی سازی و …. استفاده می‌شود.

ورق های قلع اندود شده

ورق‌های روغنی با درجه سختی ST12 بعد از آغشته شدن به یک لایه قلع تبدیل به ورق‌های قلع اندود شده که کاربری خاصی در صنایع پیدا می‌کند. به این ورق‌ها تین پلیت نیز گفته می‌شود. ورق قلع از نظر درجه سختی در سه دسته زیر موجود است:

  • تمپر ۲ با درجه سختی کمی
  • تمپر ۳ با درجه سختی نرمال
  • تمپر ۴ با درجه سختی بالا

از این ورق‌ها بیشتر در صنایع غذایی و در ساخت قوطی‌ها و ظروفی استفاه میشود که باید مواد در آن‌ها از فساد و خردگی در امان باشد. مثل قوطی‌های چایی، کنسرو، مواد غذایی و …

خرید انواع ورق فولادی از شرکت آراد آهن

افزایش میزان ساخت و ساز و گسترش صنایع، موجب افزایش تقاضا ورق‌های فولادی شده است. به دلیل نوسانات روزانه قیمت ورق فولادی توصیه می‌شود قبل از خرید ورق فولادی از شرکت‌های معتبر در این زمینه قیمت روز ورق فولادی را استعلام کنید. یکی از این شرکت‌های معتبر و با سابقه در زمینه‌ی فروش آهن آلات شرکت  آراد آهن است.

برای خرید ورق فولادی از آراد آهن با بهترین قیمت نیازی به مراجعه حضوری نیست. آرادآهن برای رفاه حال مشتریان خود امکان خرید غیرحضوری و تنها با یک تماس را فراهم آورده است

شما می‌توانید جهت برقراری ارتباط با آراد آهن با شماره‌ی ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید. همچنین با مراجعه به آدرس اینترنتی:  www.aradahan.com ضمن مقایسه قیمت‌ انواع ورق‌های فولادی، اقدام به خرید ورق سیاه، خرید ورق روغنی، خرید ورق گالوانیزه، خرید ورق قلع اندود، خرید ورق رنگی و …کنید.

آراد آهن مرجع فروش و تامین کننده آهن آلات

بازرگانی آراد آهن با بیش از ۲۰ سال سابقه در فروش و عرضه انواع آهن آلات ساختمانی و صنعتی، یکی از بزرگترین شرکت‌های معتبر تأمین کننده در این زمینه است.

بازرگانی آراد آهن با ارائه خدماتی چون مشاوره رایگان، کیفیتی برتری، تنوع در محصولات فولادی، تحویل سریع و قیمتی مناسب همواره در جلب رضایت مشتریان خود موفق بوده است.

در صورت تمایل تنها با یک تماس می‌توانید ضمن بهره‌مندی از مشاوره رایگان همکاران ما سفارشات خود را ثبت و  با خیالی آسوده از قیمت‌های مناسب آراد آهن اقدام به خرید انواع ورق فولادی و ورق آلیاژی  کنید.