آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

لوله داربست چیست؟

قیمت لوله داربستی
۵/۵ - (۲ امتیاز)

قیمت لوله داربستی ۵ یکی از مواردی است که در زمان انجام برخی از کارهای عمرانی و به منظور دسترسی پیدا کردن به نقاطی که به راحتی در دسترس نیستند، جزء هزینه های انجام یک پروژه به شمار می آید. داربست های ساختمانی در بسیاری از کارهای ساخت و ساز و کارهایی دیگر مثل تعمیرات، نمای ساختمان، شستشوی نما، زیباسازی و تبلیغات، عموماً به صورت موقت به کار برده می شوند.

داربست های فلزی به این دلیل مورد استفاده قرار می گیرند تا دستیابی به نقاط کور برای کارگران و تعمیرکاران امکان پذیر باشد. نقاطی در یک ارتفاع بلند و یا طبقات بالایی ساختمان ها. داربست های فلزی از لوله های داربستی و بست هایی که آن ها را به یکدیگر وصل می کنند، تشکیل شده اند. در واقع استفاده از لوله داربستی به منظور اسکلت بندی این داربست ها انجام می شود. سؤال هایی که در این جا مطرح می شود این است که لوله داربست چیست، چه مشخصاتی دارد و چه مراکز فروشی بهترین گزینه برای خرید لوله داربستی هستند؟

مشخصات فنی لوله داربست

لوله داربست به دو صورت لوله گالوانیزه و فولادی تولید می شوند که هر کدام از آن ها دارای دو نوع درزدار و بدون درز هستند. قیمت لوله داربستی از نوع بدون درز از نوع درزدار آن بالاتر است؛ چرا که هم از لحاظ ایمنی و هم از نظر کیفیتی در جایگاه بالاتری قرار دارد. این لوله ها دارای سه دسته سبک، معمولی و سنگین هستند. برخی از ویژگی های انواع لوله های داربست عبارت هستند از:

  • ضخامت آن ها در اندازه های ۲، ۲.۵، ۳ و ۴ میلی متر طراحی می شود که متداول ترین آن ها در صنعت ۲ و ۲.۵ میلی متر است.
  • آزمایشات آب یا گاز برای آن ها انجام نمی شود چون برای انتقال دادن هیچ نوع سیالی مورد استفاده قرار نمی گیرند.
  • دارای قطری (قطر خارجی) به اندازه ۴۸ میلیمتر هستند از این رو به آنها لوله پنج نیز گفته می شود.
  • وزن آن ها وابسته به ضخامت و اندازه آن ها خواهد بود.
  • طول آن ها ۳ تا ۶ متر است.
  • رایج ترین نوع از سایزهای لوله داربستی همان لوله ۵ یا  ۱.۱/۲اینچ است.
 

 آشنایی با مراحل تولید بست داربست

بست داربست یکی از مقاطع مهمی است که باید حتما با مواد اولیه مرغوب و مطابق با استانداردها تولید شود. تنها در این صورت کیفیت و کارایی لازم را خواهند داشت. برای تولید بست‌ها معمولا از جنس چدن داکتیل استفاده می‌شود. اگر این مقاطع مطابق با ابعاد معمول تولید شوند، وزنی بین ۱۳۰۰ تا ۱۶۵۰ گرم پیدا می‌کنند. در غیر این صورت، اگر به صورت سفارشی ساخته شوند، ممکن است وزنی متفاوت داشته باشند. 
به‌علاوه، روش تولید هم می‌تواند روی کیفیت بست تاثیر بگذارد. هر تولیدکننده از روش متفاوتی برای ساخت این مقطع استفاده می‌کند.  با این وجود، برای آشناشدن با مراحل تولید آن، نگاهی به نحوه ساخت بست چهارپیچ خواهیم داشت. بست چهارپیچ جز پرفروش‌ترین‌های بازار است و به طور کلی دو برگه و یک کنده دارد. مراحل تولید آن عبارتند از:
• ابتدا قطعات بست چهارپیچ،، یعنی کنده و برگه طی فرایند ریخته‌گری و با استفاده از تجهیزات تخصصی تولید می‌شوند.
• سپس قطعات تولیدشده شستشو داده می‌شوند تا آلودگی‌ها و چربی‌ها موجود روی آن‌ها از بین برود.
• پس از تمیز شدن، قطعات موردنیاز تقسیم‌بندی می‌شوند.
• در این مرحله، قطعات دسته‌بندی شده برای افزایش کیفیت و دقت ابعادی ماشین‌کاری می‌شوند.
• پس از ماشین‌کاری، نوبت به شات‌کاری قطعات بست می‌رسد. به این شکل، سطح قطعات برای پوشش‌دهی و پلیسه‌گیری آماده خواهند شد.
• مراحل تولید اینجا به پایان می‌رسند؛ اما قطعات ساخته شده باید از نظر کیفی آزمایش شوند. اگر قطعه‌ای کیفیت لازم را نداشته باشد، برای بازسازی برگشت می‌خورد.
• قطعاتی که از نظر کیفی تایید شده‌اند، برای تکمیل، وارد مرحله پلیسه‌گیری و مونتاژ می‌شوند.
• در آخر هم قطعات تکمیل‌شده بسته‌بندی و روانه بازار خواهند شد.
 

 جدول وزنی انواع داربست فلزی؛ راحت‌ترین روش برای محاسبه وزن لوله

 

انواع لوله داربست وزن متفاوتی دارند. لوله‌هایی که ضخامت بالاتری دارند؛ وزن بیشتری هم پیدا می‌کنند. شما باید قبل از خرید نوع و وزن لوله موردنظر خود را تعیین کنید. چرا که قیمت لوله داربستی براساس همین وزن آن محاسبه خواهد شد. برای به دست آوردن وزن این لوله می‌توانید از روش‌های مختلفی مثل فرمول‌، جدول و غیره کمک بگیرید. راحت‌ترین روش مراجعه به جدول وزنی این نوع لوله است. در این جدول، وزن انواع داربست فلزی براساس طول، ضخامت و قطر خارجی آن مشخص شده است. اگر در این خصوص نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، نگاهی به مقاله «جدول وزنی لوله داربستی به همراه فرمول محاسبه وزن لوله داربستی» داشته باشید.
 

ابعاد لوله داربستی؛ از نکات مهم خرید

لوله داربستی در انواع و ابعاد مختلفی تولید می‌شود. هم نوع و هم ابعاد این لوله‌ها روی میزان مقاومت‌شان و روی قیمت لوله داربستی تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل باید در هنگام خرید به این موضوع توجه کنید. برای مثال هرچه ضخامت مقطع بیشتر، استحکام آن بالاتر خواهد بود. هم‌چنین، انواع لوله گالوانیزه در مقایسه با لوله‌های داربست فولادی مقاومت و طول عمر بالاتری دارند. از طرف دیگر، لوله‌های داربستی بدون درز هم کیفیت بیشتری نسبت به انواع لوله‌های درزدار دارند. از نظر ابعادی این لوله‌ها با مشخصات زیر تولید می‌شوند:
• ضخامت ۵٫۳-۳٫۵ میلی متر
• قطر ۴۸ میلی متر
• طول ۶٫۴-۱٫۵ متر
• وزن ۲۷-۶٫۴ کیلوگرم
 

انواع بست داربست

بست‌های را از نظر جنس و روش اتصال به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌کنند. اگر قصد خرید دارید، همان طور که باید با انواع لوله داربستی آشنا شوید، باید انواع بست را هم بشناسید:
انواع بست از نظر جنس: بست‌ها یا از جنس آهن یا چدن ساخته می‌شوند. بست‌های آهنی را با نام فورج هم می‌شناسند که مقاومت و طول عمر بالایی دارند؛ به حدی که اگر از ارتفاع بالا سقوط کنند، تنها تغییر ساختار پیدا می‌کنند. بست‌های چدنی را احتمالا با نام بست ریخته‌گری در بازار پیدا می‌کنید. این بست‌ها استحکام کمتری دارند و به همین دلیل در سازه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورت سقوط این نوع از بست‌ها بدون شک می‌شکنند.
انواع بست از نظر روش اتصال: نحوه اتصال بست‌های داربستی متفاوت است و روی کاربرد آن هم تاثیر می‌گذارد. بعضی از انواع متداول‌تر بست براساس روش اتصال عبارتند از: چهارپیچ، دوپیچ، تک پیچ، چهارپیچ گردان، مغزی، اچ، تخت‌گیر و غیره.
 
 

عوامل اثرگذار بر قیمت لوله داربست کدام است؟

محاسبه قیمت روز لوله داربستی تحت تأثیر عوامل متعددی است و هم به صورت وزنی و هم به صورت شاخه ای تعیین می شود. اگر محاسبه قیمت لوله های داربستی به شکل شاخه ای انجام شود، فروش لوله داربستی ۵ از نوع سبک در مقایسه با لوله های معمولی و سنگین با قیمتی ارزان تر انجام خواهد شد. در عوض، چنانچه محاسبه قیمت به صورت وزنی انجام شود، تفاوت قیمتی زیادی برای هر سه نوع لوله داربستی، از نوع سبک، معمولی و سنگین ایجاد نخواهد شد. از عوامل دیگر اثرگذار بر قیمت لوله داربست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جنس لوله

جنس لوله های داربستی با توجه به مکانی که قرار است در آن جا مورد استفاده قرار بگیرند، انتخاب می شود.

وزن لوله

وزن لوله های داربستی تحت تأثیر ضخامت ورق و سایز آن هستند.

سایزهای لوله داربستی و طول آن

سایزهای لوله داربستی و طول آن از عوامل اثرگذار بر قیمت روز لوله داربست هستند. این دو مورد خود از عواملی هستند که اندازه قطر داخلی و خارجی لوله ها را تعیین می کنند.

نوسانات بازار ارز

تغییرات در قیمت ارز بسیاری از بخش های صنایع مختلف از جمله صنعت فولاد را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. به این ترتیب، قیمت انواع لوله های داربست نیز با نوسانات ارز تغییر می کند. به همین است که برای خرید این محصولات باید به یک مرکز پخش لوله داربستی در ایران که از اعتبار و تخصص لازم برخوردار است مراجعه شود و قیمت ها به صورت روز به روز گرفته شود. آرادآهن مرکز پخش انواع لوله داربستی یکی از این مراکز است که با تجربه ای چندین ساله و تخصص کافی کارکنان خود می تواند فروش لوله داربستی با بهترین قیمت را برای مشتریان خود داشته باشد.

میزان عرضه و تقاضا

میزان تغییر در عرضه و تقاضا یکی دیگر از موارد مهم تأثیرگذار بر قیمت لوله داربست خواهد بود. با بالا رفتن تقاضا برای یک نوع لوله داربست خاص در بازار، قیمت آن نوع خاص از سایر انواع لوله های داربستی بالاتر می رود. به عنوان مثال، ممکن است قیمت هر شاخه لوله داربستی در اصفهان از نوع سبک در مقایسه با سایر انواع لوله های داربستی که برای آن ها تقاضای کم تری در بازار وجود دارد، بالاتر رود. دلیل این تغییرات قیمت کم شدن این نوع خاص لوله در بازار است که به محض برقرار شدن تعادل بین عرضه و تقاضا دوباره قیمت ها تعادل واقعی خود را به دست می آورند.

قیمت مواد اولیه

با هر نوع تغییری در قیمت مواد اولیه قیمت تمام انواع لوله های داربستی نیز دستخوش تغییر خواهند شد. با توجه یه اینکه لوله داربستی از فرایند شکل دهی و جوشکاری ورق فولادی به خصوص ورق سیاه حاصل می شود، قیمت ورق سیاه می تواند بر قیمت لوله داربستی ۵ تاثیر مستقیم می گذارد.

سیاست گذاری های داخلی و خارجی

هر نوع از انواع قوانین و تعرفه هایی که در رابطه با مقاطع فولادی ازجمله لوله های داربستی وضع شود، بر قیمت لوله داربست اثر می گذارد. گاهی این سیاست گذاری ها به نفع تولید کنندگان و مصرف کنندگان پیش می رود و گاهی متأسفانه با در نظر نگرفتن تمام جوانب امور باعث ورود واسطه ها به این بازار شده، قیمت ها را به صورت کاذب بالا و بالاتر می برند. به همین دلیل است که خریداران به دنبال مراکز فروشی هستند که فروش لوله داربستی با بهترین قیمت را داشته باشند.

سایزهای استاندارد و رایج لوله داربست کدامند؟

• همان طور که گفتیم لوله داربستی در ابعاد مختلفی تولید می‌شود. با این وجود، استاندارد ابعادی که برای ساخت این لوله‌ها ملاک قرار می‌گیرد، عبارتند از:

• قطر خارجی ۴۸٫۳ میلی متر 

• ضخامت دیواره ۳٫۲ میلی متر 

• طول ۶ متر 

لوله داربست با ابعاد ۱۱.۲ اینچ بیشترین استفاده را در سازه‌ها دارد. این مقطع که با نام لوله ۵ شناخته می‌شود و می‌تواند ۲ یا ۲.۵ میلی‌متر ضخامت داشته باشد.

محاسبه قیمت لوله داربست ۱۴، ۱۷ و ۲۱ کیلویی

ضخامت اصلی‌ترین ویژگی لوله‌های داربستی است که می‌تواند روی وزن آن‌ها تاثیر بگذارد. از طرف دیگر، قیمت لوله‌ داربستی براساس وزن آن‌ تعیین می‌شود. لوله ۱۴ کیلویی، ضخامتی معادل با ۲ میلی‌متر، لوله ۱۷ کیلویی ضخامتی برابر با ۲.۵ میلی‌متر و لوله ۲۱ کیلویی ضخامت ۳ میلی‌متری دارد. برای اطلاع از قیمت هر کدام از این لوله‌ها باید وزن آن‌ها را در قیمت روز یک کیلو از لوله داربست ضرب کنید. اگر وقت یا حوصله انجام این محاسبات را ندارید، می‌توانید با ما تماس بگیرید

فروش لوله داربستی با بهترین قیمت

آرادآهن مرجع قیمت گذاری و تامین کننده لوله داربستی در ایران با تأمین نیاز مشتریان خود از کارخانه های تولید کننده و با حذف واسطه ها توانسته است بهترین قیمت ممکن لوله داربست را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد. علاوه بر این، این مجموعه با سابقه فروش لوله داربستی به صورت غیر حضوری را نیز جزء خدمات خود قرار داده است. داشتن یک وب سایت کامل با ارائه اطلاعات و امکانات عالی این مجموعه را قادر ساخته است تا به خریداران این امکان را بدهد که آن ها تنها با چند کلیک از هر نقطه از ایران بتوانند سفارشات خود را ثبت کنند. به ویژه این که قیمت لوله نیز به صورت روزانه و کاملاً دقیق در وب سایت آن قرار می گیرد تا مهندسان و سازندگان سازه های ساختمانی و صنعتی بتوانند به راحتی هزینه های پروژه های خود را مدیریت کنند.