آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

ورق اسید شویی از تولید تا انواع روش‌های اسیدشویی و موارد مصرف

ورق اسید شویی چیست
به این مقاله امتیاز دهید

ورق اسیدشویی یکی از پرکاربردترین ورق‌های فولادی است، ورق اسید شویی در واقع همان ورق سیاه است که طی فرآیندهایی ناخالصی‌های آن گرفته می‌شود تا کیفیت سطح آن افزایش یابد. در این مقاله از آراد آهن به معرفی ورق اسیدشویی و کاربردهای آن پرداخته‌ایم.

ورق اسید شویی چیست؟

زمانی که ورق سیاه به روش نورد گرم تهیه می‌شود، بر روی آن ناخالصی‌ها و چربی‌هایی باقی می‌ماند که موجب  غیر یکنواخت شدن سطح ورق می‌شود. برای از بین بردن این چربی‌ها از اسیدشویی استفاده می‌شود؛ در این روش اسید مورد نظر اسید کلریدریک است. با استفاده از اسیدشویی سطح ورق صاف‌تر و صیقلی‌تر می‌شود و شباهت بیشتری به ورق روغنی پیدا می‌کند. به همین دلیل می‌توان از ورق اسید شویی در مصارفی که زیبایی اهمیت زیادی دارد استفاده کرد زیرا ورق اسیدشویی برخلاف ورق سیاه ظاهر خشن و ماتی ندارد و به نوعی صاف و صیقلی دیده می‌شود. گفتنی است از اسیدشویی بر روی ورق سیاه برای تولید ورق گالوانیزه استفاده می‌شود به همین دلیل عمده مصرف‌کنندگان ورق اسید شویی کارخانه‌هایی هستند که خط گالوانیزه داشته و به دنبال تولید ورق گالوانیزه هستند.

انواع روش‌های اسیدشویی

برای اسیدشویی روش‌های متفاوتی وجود دارد که انتخاب هر کدام از این روش‌ها به کاربرد مورد نظر از ورق اسید شویی برمی‌گردد. 

  • غوطه‌ور شدن ورق در مخزن

 غوطه‌ور شدن ورق فولادی در مخزن اسیدشویی متداول‌ترین روش اسیدشویی است. به کمک این روش اسید به تمامی نقاط ورق دسترسی داشته و در نتیجه سطح یکنواختی رابرای ورق اسید شویی به وجود می‌آورد.

  • اسیدشویی دسته‌ای

 در این روش ورق‌ها و یا قطعات به صورت دسته‌ای وارد اسید می‌شوند.

  • اسیدشویی ساکن

 در این روش ورق ثابت نگه داشته شده و محلول در حال حرکت است. از این روش بیشتر در صنعت آبکار استفاده می‌شود.

  • بازگردشی

 در این روش اسید از داخل لوله‌ای عبور داده می‌شود و سطح را شستشو می‌دهد به همین دلیل این روش برای پاک‌سازی لوله‌ها مناسب خواهد بود.

  • اسپری

 با استفاده از این روش اسید بر روی ورق اسپری می‌شود. این روش خطرناک بوده و باید به همراه یک متخصص انجام شود. 

ورق اسیدشویی چگونه تولید می‌شود؟

  • مرحله اول: در مرحله اول ورق فولادی در تماس با بخش جوشکاری قرار می‌گیرد. تا به کمک آن پوسته‌های درشت از روی سطح جدا شوند.
  • مرحله دوم: در این مرحله با استفاده از یک دستگاه موج شکن پوسته‌هایی که هنوز بر روی سطح ورق باقی مانده‌اند. و در مرحله اول از بین نرفته‌اند. از بین می‌روند تا در نهایت پوسته‌های کوچک با برجستگی‌های کمی بر روی سطح ورق باقی بماند.
  • مرحله سوم: در این مرحله ورق وارد حمام اسید کلریدریک می‌شود. تا پوسته‌ها، زنگ و اکسیدهای فلزی باقی‌مانده از روی سطح برداشته شوند. اسید این حمام غلظتی بین ۲ تا ۱۰ درصد دارد.
  • مرحله چهارم: در مرحله آخر ورق پس از خارج شدن از حمام اسیدی به سرعت توسط آب شسته می‌شود. و سپس با هوا خشک می‌شود تا در نهایت ورقی بدون هیچ ناهمواری سطحی تحویل داده شود. ورق آماده شده در این مرحله دارای رنگ نقره‌ای و ماتی است.

انواع ورق اسیدشویی

به طور کل در بازار دو نوع از ورق‌های اسیدشویی وجود دارد که یکی با نام ST37 و دیگری با نام STW22 شناخته می‌شود. این دو نوع ورق با هم تفاوت زیادی ندارند و تنها تفاوت آن‌ها در نرم‌تر بودن ورق نوع دوم است. ورق‌های اسیدشویی معمولا به دو صورت رول و فابریک و در سه عرض ۱۰۰، ۱۲۵ و ۱۵۰ سانتی‌متر و ضخامت بالای ۳ میلی‌متر تولید می‌شوند.

ورق اسیدشویی دارای چه کاربردهایی است؟

از ورق‌ اسیدشویی به طور عمده برای تولید ورق‌های گالوانیزه و ورق‌های سرد استفاده می‌شود از این رو این ورق می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای تولید ورق‌های سرد و یا گالوانیزه باشد. البته این ورق خود به تنهایی نیز کاربرد داشته و در مصارف ساختمانی، صنایع لوله‌سازی، تولید مخازن گاز، اتومبیل‌سازی و لوله‌های نفت و گاز کاربردهای آن دیده می‌شود.  ورق‌های اسیدشویی از پرکاربردترین ورق‌ها برای تولید دیگر ورق‌های فولادی مانند ورق گالوانیزه و ورق روغنی هستند. اگر به دنبال خرید ورق اسیدشویی هستید، می‌توانید به بخش ورق‌های فولادی در سایت آراد آهن بروید و انواع مختلف ورق‌های اسیدشویی را مشاهده کنید. در صورت داشتن هر نوع سوال از این ورق‌ها همه روزه می‌توانید با پشتیبانی آراد آهن تماس بگیرید