آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

ورق رنگی چیست؟ آشنایی با انواع ورق رنگی و کاربردهای آن

ورق رنگی چیست
۵/۵ - (۱ امتیاز)

ورق رنگی همان ورق گالوانیزه‌ای است که توسط روش‌های خاصی رنگ‌آمیزی شده است. این ورق ها دارای انواع مختلفی بوده که در این مقاله از آراد آهن به معرفی انواع ورق فولادی رنگی، ویژگی‌ها و کاربردهای آن پرداخته‌ایم.شما می توانید برای خرید ورق رنگی فولادی با کارشناسان آراد آهن درتماس باشید.

ورق رنگی چیست؟

ورق‌های گالوانیزه را طی فرآیندهای صنعتی و با استفاده از کوره رنگ‌آمیزی می‌کنند. و آن‌ها را به ورق‌های رنگی تبدیل می‌کنند. پوشش رنگی که بر روی ورق‌های گالوانیزه زده می‌شود. موجب افزایش مقاومت ورق در برابر پوسیدگی، خوردگی، زنگ‌زدگی، گرما و رطوبت می‌شود. به دلیل مقاومت بیشتر این ورق در برابر چنین عواملی و همچنین روند پیچیده‌تر تولید آن. قیمت نهایی ورق فولادی رنگی در مقایسه با ورق گالوانیزه و ورق سیاه بیشتر خواهد شد. بهتر است در محیط‌های بسیار خشک یا شرجی یا زمانی که ورق در مجاورت مایعات اسیدی و قلیایی قرار دارد، از این نوع ورق استفاده شود تا مدت زمان بیشتری عمر کند. 

ورق فولادی رنگی دارای چه انواعی است؟

ورق‌های رنگی دارای انواع مختلفی با کاربردهای مخصوص هستند. در ادامه به معرفی ۴ مدل از پرکاربردترین ورق‌های رنگی پرداخته‌ایم.

  • ورق شادولاین

ورق‌های رنگی شادولاین با طرح ذوزنقه تولید می‌شوند. این ورق یکی از محبوب‌ترین ورق‌ها برای تولید سقف‌های شیروانی است و نسبت به نوع دیگری از ورق‌های رنگی به نام ورق سینوسی قیمت بیشتر و طراحی بهتری دارد. ورق‌های شادولاین زیبایی منحصر به فردی داشته، وزن کمی دارد و ضخامت آن در بین ۰.۵ تا ۰.۷ میلی‌متر است.

  • ورق سینوسی

ورق‌های رنگی سینوسی قدیمی‌ترین نوع ورق‌های رنگی است و به آن‌ها ورق‌های کرکره‌ای نیز گفته می‌شود. این ورق‌ها با طرح کرکره‌ای تولید می‌شوند و ضخامت آن‌ها بین ۰.۵ تا ۱ میلی‌متر است. ورق‌های رنگی سینوسی را در عرض‌های ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی‌متر تولید می‌کنند که در صورت نیاز مشتری این مقدار قابل افزایش است.

  • ورق ذوزنقه

ورق‌های رنگی ذوزنقه شباهت بالایی به ورق‌های سینوسی دارند. مهم‌ترین کاربرد ورق ذوزنقه برای پوشش‌دهی سقف‌های شیروانی است. این ورق دارای ضخامتی بین ۰.۰۴ تا ۰.۶ میلی‌متر است و در عرض‌های ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی‌متر تولید می‌شود.

  • ورق سفال پالرمو

از آن جایی که ظاهر ورق‌های رنگی‌های سفال پالرمو شباهت بالایی به سقف‌های شیروانی شهر پالرمو ایتالیا دارد، نام این ورق‌ها را سفال پالرمو گذاشته‌اند. ضخامت این ورق ۰.۰۵ میلی‌متر است و در عرض‌های ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی‌متر تولید می‌شود. پوشش رنگی این مقاطع سفال پالرمو در روی ورق ضخامتی بین ۲۰ تا ۲۵ میکرون و در پشت ورق ضخامتی بین ۷ تا ۱۵ میکرون دارد. این نوع ورق سفال قیمتی بسیار بیشتر نسبت به دیگر انواع ورق‌های رنگی داشته به طوری که می‌توان اذعان داشت این ورق قیمتی ۱۰ برابر نسبت به ورق شادولاین، سینوسی و ذوزنقه دارد.

ورق فولادی رنگی چگونه تولید می‌شود؟

  1. مرحله آماده‌سازی

 در ابتدا بر روی کلاف ورق گالوانیزه پولیش می‌زنند تا ناخالصی‌ها و چربی‌ها از روی آن حذف شود. در مرحله بعد از غلتک مخصوصی استفاده می‌کنند تا سطح صاف و یکنواخت شود و رنگ به خوبی بر روی ورق بنشیند. پس از آن ورق را با آب شستشو می‌دهند و با استفاده از هوادهی خشک می‌کنند. در آخر برای افزایش مقاومت ورق در برابر خوردگی و همچنین رنگ‌پذیری بهتر آن بر روی آن مواد شیمیایی ریخته شده و پس از آن ورق را در مجاورت هوای مناسبی قرار می‌دهند تا خشک شود. پس از خشک شدن ورق آماده وارد شدن به مرحله رنگ‌آمیزی است.

  1. مرحله رنگ‌آمیزی

 در ابتدا از رنگ پرایمری برای پوشش‌دهی سطح بالایی و پایینی سطح ورق مورد نظر استفاده می‌کنند و پس از آن ورق را درون کوره قرار می‌دهند. پس از خارج کردن ورق‌ها از کوره و سرد شدن آن‌ها، از رنگ اصلی برای رنگ‌آمیزی ورق استفاده می‌کنند و دوباره ورق را وارد مرحله پخت می‌کنند. گفتنی است این رنگ می‌تواند از نوع پلی اورتان، اپوکسی، پلی استر و پلی وینیل کلراید باشد که بر اساس نوع کاربرد ورق یکی از این رنگ‌ها برای رنگ‌آمیزی استفاده می‌شود.

ورق های رنگی دارای چه کاربردهایی است؟

از این نوع ورق در صنعت ساخت و ساز مانند تولید سقف کاذب، نماهای دکوراتیو و ساندویچ پانل برای پوشش سقف و دیوار، صنایع لوازم خانگی مانند بدنه یخچال فریزر، اجاق گاز، ماشین لباسشویی و …، صنایع فلزی مانند کابینت، انواع پارتیشن، بدنه رایانه و … و صنعت حمل و نقل مانند ماشین سنگین، اتاقک خودرو و … استفاده می‌کنند.بری خرید ورق رنگی و یا اطلاع از تغییرات قیمت این محصول می توانید به سایت آراد آهن مراجعه نمایید. انواع مختلفی از ورق‌های رنگی در سایت آراد آهن موجود است که با مراجعه به بخش ورق‌های فولادی می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.