آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه در چیست؟

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی
به این مقاله امتیاز دهید

ورق سیاه و روغنی هر دو از پرکاربردترین ورق‌های فولادی هستند. اگر قصد خرید ورق فولادی دارید و بین انتخاب این دو مانده‌اید، خواندن این مقاله از آراد آهن را از دست ندهید. در این مقاله به بررسی چند مورد  تفاوت‌ ورق روغنی و ورق سیاه پرداخته‌ایم.

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی در فرآیند تولید

  • برای تولید ورق سیاه از روش نورد گرم استفاده می‌کنند. برای همین به آن ورق نورد گرم نیز گفته می شود. در این روش شمش‌های فولادی را در کوره گرم کرده تا به حرارت بالایی برسید و سرخ شود. سپس از بین مجموعه‌ای از غلتک‌ها عبور می‌دهند تا ورق سیاه به وجود آید. به دلیل ناصاف و  غیر یکنواخت بودن سطح ورق فولادی تولید شده به این ورق‌ها، ورق سیاه می‌گویند.
  • برای تولید ورق روغنی از روش نورد سرد استفاده می‌شود. به همین دلیل به آن ورق نورد سرد نیز می گویند. در این روش از ورق‌های سیاه به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند. در ابتدای کار ورق‌ها اسیدشویی شده تا ناخالصی‌ها و چربی‌های روی ورق گرفته شود و سپس تحت عملیات نورد سرد قرار می‌گیرند. در این روش از پولیش زنی و سمباده زنی استفاده می‌کنند تا سطح ورق روغنی را صاف و یکنواخت کنند. به دلیل استفاده از چنین مواردی سطح ورق روغنی حساس شده و برای جلوگیری از زنگ زدن تا زمانی که به دست مشتری می‌رسد، بر روی آن روغن می‌زنند و به همین دلیل این ورق‌ها به ورق روغنی معروف هستند.

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی از نظر ظاهری

یکی از بارزترین تفاوت‌ها بین این دو نوع ورق تفاوت در ظاهر آنهاست است. ورق روغنی از ظاهر خوبی برخوردار بوده و به دلیل همین ظاهر خوب برای تولید لوازم خانگی و یا خودروها مورد استفاده قرار می گیرد. برای تولید سازه‌ای که نیاز به مقاومت و استحکام بیشتری داشته ولی ظاهر برای آن چندان اهمیت ندارد، از ورق سیاه فولادی استفاده می‌شود. زمانی که ظاهر سازه مذکور دارای اهمیت بالایی است، برای ساخت آن از ورق سرد استفاده می‌شود.

تفاوت در کیفیت ورق سیاه و روغنی

هر دو از کیفیت خوبی برخوردار هستند، ولی اگر بخواهیم از منظر استحکام به آنها نگاه کنیم، ورق نورد سرد دارای استحکام بیشتری نسبت به ورق نورد گرم است، زیرا انجام عملیات نورد متعدد روی ورق روغنی باعث استحکام بیشتر آن می شود. همچنین ورق نورد سرد نسبت به ورق سیاه نرم‌تر بوده و به همین دلیل انعطاف‌پذیرتر است. ضخامت ورق‌های روغنی نسبت به ورق سیاه کمتر هستند زیرا انجام عملیات نورد سرد بر روی ورق روغنی باعث کاهش ضخامت آن می شود.

تفاوت در قیمت ورق سیاه و روغنی

قیمت این دو نوع ورق را می توان از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار داد. در تهیه ورق روغنی به وسیله نورد سرد از روش‌های پیچیده‌تری استفاده می‌شود. به دلیل همین پیچیدگی و همچنین طولانی‌تر شدن پروسه ساخت این نوع از ورق‌های فولادی، هزینه ساخت این نوع ورق بیشتر بوده در نتیجه قیمت نهایی آن نیز بیشتر است. استفاده از مواردی چون سمباده زنی و پولیش زنی بر روی هزینه تولیدورق روغنی تاثیر به سزایی می‌گذارد.

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی در موارد کاربرد

از ورق سیاه برای ساخت سازه‌هایی با ابعاد بزرگ استفاده می‌شود. در مقابل برای ساخت سازه‌هایی با ابعاد کوچکتر و همچنین سازه‌هایی که به انعطاف‌پذیری بیشتری نیاز دارند، از ورق روغنی استفاده می‌شود. در نتیجه این ویژگی‌ها از ورق سیاه در مواردی چون خودروسازی، تانکرسازی، کشتی‌سازی و صنایع سنگین فلزی استفاده می‌شود. از ورق نورد سرد در ساخت لوازم خانگی، مبلمان‌های شهری، خودروسازی و صنایع ساختمانی استفاده می‌شود.

ورق‌های سیاه و روغنی دارای تفاوت‌های بسیاری هستند که اصلی‌ترین آن‌ها در نوع تولید خود را نشان می‌دهد. باقی تفاوت‌های به وجود آمده در بین این دو ورق فولادی از همین نوع روش تولید نشات می‌گیرد. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره انواع ورق‌های فولادی می‌توانید به سایر مقالات آراد آهن مراجعه کنید.