آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

ورق گالوانیزه چیست؟معرفی انواع ورق گالوانیزه

ورق فولادی چیست
۴/۵ - (۱ امتیاز)

نوعی از ورق‌های فولادی به نام ورق گالوانیزه وجود دارد که در برابر رطوبت مقاومت بالایی داشته و موجب زنگ‌زدگی نمی‌شود. در این مقاله از آراد آهن به معرفی انواع ورق گالوانیزه، ویژگی‌ها و کاربردهای آن پرداخته‌ایم.

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق‌های فولادی استحکام و مقاومت بسیار بالایی در برابر مواردی چون باران‌های شدید و آتش‌سوزی دارند، ولی مشکل عمده این ورق‌ها در مقاومت آن‌ها نسبت به رطوبت است. ورق‌های فولادی در برابر رطوبت به سرعت دچار زنگ‌زدگی می‌شوند. زنگ‌زدگی در طی گذر زمان موجب تضعیف ورق و در نهایت فرو ریختن آن می‌شود. برای این که ورق‌های فولادی دچار زنگ‌زدگی نشوند و بتوان از آن‌ها در محیط‌های مرطوب نیز استفاده کرد، ورق‌های گالوانیزه به وجود آمدند. این ورق‌ها، ورق‌های فولادی هستند که با روی پوشش داده شده‌اند. در واقع به فرآیند پوشش‌دهی با روی، گالوانیزه می‌گویند. میزان پوشش روی بر روی ورق فولادی متفاوت بوده و می‌تواند بین ۱۰۰ الی ۳۵۰ گرم بر متر مربع باشد.

ورق‌های گالوانیزه به دو شکل رول مانند و فابریک، در ضخامت‌های متفاوت بین ۰.۱۸ میلی‌متر تا ۶ میلی‌متر و دو عرض ۱۰۰ سانتی‌متر و ۱۲۵ سانتی‌متر تولید می‌شوند. از نظر ظاهری ورق‌های گالوانیزه به راحتی قابل مقایسه با ورق‌های سیاه و روغنی هستند زیرا در هنگام به وجود آمدن کریستال‌های روی در سطح فولاد، نوعی مشکل بر روی سطح این ورق‌ها به وجود می‌آید که در اصطلاح به آن‌ها گل گالوانیزه گفته می‌شود. نوع این گل‌ها بر روی ورق نیز می‌تواند متفاوت باشد به صورتی که برخی دارای گل درشت، برخی دارای گل ریز و برخی بدون گل هستند. برای تشخیص ورق‌های گالوانیزه می‌توان به سطح براق و صاف و صیقلی آن اشاره کرد. 

انواع ورق‌های گالوانیزه بر اساس کیفیت

از نظر کیفیت ورق‌های گالوانیزه به دو بخش تقسیم می‌شوند که یک مورد زمانی است که پوشش ورق به صورت کاملا خاص از روی باشد و به آن ورق Z گفته می‌شود و دیگری زمانی است که پوشش ورق علاوه بر روی دارای عنصر آهن Fe نیز باشد و به آن ورق ZF گفته می‌شود. 

ورق گالوانیزه چگونه تولید می‌شود؟

برای گالوانیزه کردن ورق روش‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از این روش‌ها بر روی کیفیت نهایی ورق گالوانیزه تاثیر می‌گذراند. از این روش‌ها می‌توان به گالوانیزه گرم، گالوانیزه سرد (الکترولیز)، متالایزینگ، اسپری روی و … اشاره کرد. هر کدام از این روش‌ها دارای مراحل تولید متفاوتی هستند و از آن جایی که در بین این روش‌ها از روش گالوانیزه گرم برای گالوانیزه کردن بیشتر استفاده می‌شود، در ادامه تولید ورق گالوانیزه با این روش را توضیح داده‌ایم.

  1. در ابتدا باید مرحله آماده‌سازی انجام شود. در این مرحله ورقی که به صورت کویل است، به دو صورت پیوسته و ورق برش خورده گالوانیزه می‌شود.
  2. در مرحله بعد لازم است چربی ورق با استفاده از محلول سود گرفته شود و پس از آن ورق شسته شده تا چربی باقی مانده بر روی آن از بین برود.
  3. اگر ورق دچار زنگ‌زدگی شده است، باید آن را در محلول زنگ زدای اسید کلریدریک غوطه‌ور کرد تا زنگ‌زدگی آن از بین برود. اگر از این مرحله استفاده شد، ورق باید دوباره شسته شود.
  4. ترکیبی از کلرید روی و دیگر عناصر به نام فلاکس آماده می‌شود و بر روی سطح ورق ریخته می‌شود تا ورق آماده شود.
  5. برای این که از پاشش فلز روی مذاب در زمان غوطه‌وری جلوگیری شود، نیاز است هم‌دمایی صورت پذیرد. در این مرحله دمای هر دو مورد ۸۰ درجه خواهد بود.
  6. پس از انجام تمامی مراحل بالا، مرحله اصلی که غوطه‌وری در مذاب روی است اتفاق می‌افتد. گفتنی است پوشش گالوانیزه در ۲ الی ۳ دقیقه اول ورود به حمام روی مذاب به وجود می‌آید. 
  7. پس از غوطه‌وری در روی، ورق‌ها خنک می‌شوند، تمیز می‌شوند و پس از بازرسی نهایی به انبار وارد می‌شوند. برای خنک کردن ورق‌ها آن‌ها را باید بلافاصله درون آب و یا محلول دی کرومات سدیم فرو کرد. 

ورق گالوانیزه دارای چه کاربردهایی است؟

از ورق‌های گالوانیزه به خاطر ویژگی زنگ نزدن در برابر رطوبت و طول عمر بالا در صنایع بسیاری استفاده می‌شود. به طور مثال از این صنایع می‌توان به صنعت خودروسازی، صنعت حمل و نقل، صنعت کشاورزی، صنایع لوله، صنایع ساخت لوازم آشپزخانه مانند یخچال‌ها و کابینت‌ها، ساخت بشکه و ساخت کانال‌های کولر اشاره کرد.

خرید ورق گالوانیزه از آراد آهن

شما می توانید برای خرید تیرآهن، خرید پروفیل z، لوله داربستی، لوازم سوله، نبشی، ناودانی، میلگرد و سایر آهن آلات اصفهان به سایت آرادآهن مراجعه نمایید