آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

معرفی مهم‌ترین روش‌های تشخیص میلگرد تقلبی+ ۱ روش ساده

میلگرد a3
۵/۵ - (۹ امتیاز)

آراد آهن مرکز فروش انواع میلگرد به قیمت درب کارخانه. 

برای مشاهده لیست  قیمت میلگرد  بر روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید .

تشخیص میلگرد تقلبی در بین مقاطع فولادی اهمیت بالایی دارد زیرا این محصول، نقش مهمی را در بحث ساختمان‌سازی و استحکام سازه‌ ایفا می‌کند.

از طرفی، روش‌های تشخیص میلگرد تقلبی از میلگرد اصلی بسیار زیاد است، به همین خاطر ما در آرادآهن به عنوان یک مرکز مورد اطمینان برای خرید مقاطع فولادی اصل، می‌خواهیم مهم‌ترین روش‌های تشخیص تقلبی بودن میلگردها را به شما معرفی کنیم و در انتها به یک روش بسیار سریع و کاربردی برای مشخص کردن میلگرد تقلبی، بپردازیم.

مهم‌ترین روش‌های تشخیص میلگرد تقلبی

سود بالا در این صنعت باعث شده است که برخی از افراد سودجو بخواهند محصولات تقلبی و بی‌کیفیت خود را به مهندسین و پیمانکاران بفروشند. همچنین استفاده از میلگرد در بسیاری از صنایع، تعداد کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد را افزایش داده است و انتخاب یک میلگرد مرغوب و باکیفیت در این بخش سخت می‌شود زیرا با بهره بردن از میلگردهای تقلبی در سازه‌ها، ضررهای جبران‌ناپذیر مالی و حتی جانی بسیاری رقم خواهم خورد.

پس انتخاب یک میلگرد اصل و باکیفیت کار مهمی به شمار می‌رود که از مهم‌ترین روش‌های تشخیص میلگرد تقلبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وزن میلگرد

یکی از روش‌های مورد اطمینان و مهم در مشخص کردن میلگرد تقلبی، وزن میلگرد است. گرچه برای تشخیص این موضوع به طور قطعی نمی‌توان تنها وزن میلگرد را در نظر گرفت اما توجه به وزن میلگردها یکی از مهم‌ترین مباحث در تشخیص میلگردهای تقلبی به شمار می‌رود.

در حقیقت وزن میلگردهای اصل، مطابق با استاندارد و وزن جدول اشتال میلگرد ساخته می‌شوند. درنتیجه به صراحت می‌توان گفت میلگردهای تقلبی از این ویژگی برخوردار نیستند زیرا در این محصولات کیفیت، فدای کمیت می‌شود. به همین خاطر می‌خواهیم جدول اشتال میلگردها را به طور خلاصه و کلی در ادامه برای شما عزیزان بیان کنیم.

تمامی مقاطع فولادی برای این که استحکام و کارایی لازم را داشته باشند، باید از نظر ابعادی و وزنی مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی تولید شوند. میلگردها هم از این قاعده مستثنی نیستند. برای این مقاطع فولادی جدولی به نام اشتال در نظر گرفته شده است که در آن تمامی مشخصه‌ها و ابعادهای استاندارد نوشته شده است. برای تشخیص میلگرد اصل از تقلبی می‌توانید از این جدول کمک بگیرید. 

اگر مشخصات مقطع فولادی موردنظر شما با اعداد درج‌ در این جدول اختلاف زیادی داشته باشد، نشان از کیفیت پایین آن است. در مقابل، هرچه این مشخصات به اعداد جدول اشتال نزدیک‌تر باشد، کیفیت بالاتر آن را ثابت می‌کند.

سایز میلگرد

وزن هر متر (kg/m)

وزن شاخه ۱۲ متری (kg)

۸

۰.۳۹۵

۴.۷۴

۱۰

۰.۶۱۷

۷.۴۰۴

۱۲

۰.۸۸۸

۱۰.۶۵۶

۱۳

۱.۰۴

۱۲.۴۸

۱۴

۱.۲۱

۱۴.۵۲

۱۵

۱.۳۹

۱۶.۶۸

۱۶

۱.۵۸

۱۸.۹۶

۱۸

۲

۲۴

۱۹

۲.۲۳

۲۶.۷۶

۲۰

۲.۴۷

۲۹.۶۴

۲۲

۲.۹۸

۳۵.۷۶

۲۵

۳.۸۵

۴۶.۲

۲۸

۴.۳

۵۷.۹۶

۳۲

۶.۳۱

۷۵.۷۲

۳۶

۷.۹۹

۹۵.۸۸

رنگ میلگرد

یکی دیگر از روش‌هایی که برای تشخیص میلگرد تقلبی وجود دارد، رنگ این محصول است. در واقع رنگ میلگردهای اصلی و باکیفیت که طبق استانداردهای جهانی تولید می‌شوند، تیره‌مانند و رنگ مشکی‌مانند دارد.

البته این مورد هم در نظر بگیرید که میلگردها در معرض رطوبت و باران، تغییر رنگ می‌دهند و رنگ آن‌‌ها به زرد تغییر پیدا می‌کند. مشخص کردن میزان این تغییر رنگ که در اصطلاح باعث ایجاد زنگار در میلگرد می‌شود، اهمیت بالایی دارد. به عبارت دیگر اگر این زنگار در مدت کوتاهی برای میلگرد رخ داده و در عمق محصول نفوذ نکرده باشد، خوردگی میلگرد اتفاق نیفتاده است و کیفیت مطلوبی دارد. البته به میزان تغییر رنگ میلگرد دقت کنید تا درصورت تغییر رنگ بیش‌از حد میلگرد، از آن استفاده نکنید

میلگرد های تولیدی مطابق با مشخصات درج شده در جدول اشتال میلگرد و جدول وزنی میلگرد،یکی از مهم ترین شاخصه های اصل بودن میلگرد خریداری شده است. جهت مشاهده این جدول ها بر روی لینک زیر کلیک کنید.

  گواهی کنترل کیفیت کارخانه

میلگردهای اصل و تولید شده با استانداردها، دارای یک گواهی کنترل کیفیت هستند که در آن مشخصات آزمون‌های انجام شده روی میلگرد برای میزان مقاومت، ثبت شده است. پس شما می‌توانید به عنوان خریدار میلگرد اصل و باکیفیت، این برگه آنالیز را از فروشنده درخواست کنید تا آن را برای شما ارسال کند.

حال می‌خواهیم به ویژگی‌های مورد بررسی، در گواهی کنترل کیفیت میلگرد بپردازیم و بگوییم چه آزمون‌ها و مشخصاتی از میلگردها، در این برگه مشخص شده‌ است. مهم‌ترین آزمون‌ها و مشخصات نوشته شده در گواهی کنترل کیفیت یک میلگرد اصل شامل موارد زیر است:

  •  اولین خصوصیاتی که با دریافت این گواهی به دست می‌آورید، مواردی چون خواص شیمیایی و فیزیکی، نام و طول محصول، شماره گواهینامه، نوع شمش به کار رفته در تولید و شماره بندیل است. همچنین مشخصات استحکام تسلیم، استحکام کشش نهایی و ازدیاد طول که مربوط به خواص فیزیکی هستند، در اختیار شما قرار می‌گیرد. البته درصد خلوص مواد شیمیایی مانند کربن، سیلیسیم، منگنز، فسفر، نیکل، کروم و گوگرد که زیرمجموعه خواص شیمیایی هستند نیز در این گواهینامه تعیین شده است.
  •  دومین مشخصه تعیین شده در این گواهی، آزمایش تاشدگی میلگرد است. در واقع برای تایید این آزمون، میلگرد را به میزان ۴۵ درجه خم کرده و بعد آن را در آب داغ یا جوش قرار می‌دهند. در ادامه، بخش خم‌شدگی میلگرد را به اندازه ۲۲.۵ درجه باز می‌کنند تا اگر دچار ایراد نشد، آزمایش تاشدگی میلگرد تایید شود.
  •    مورد دیگر در این گواهی، مشخص آزمایش کشش میلگرد است. در این آزمون میلگرد را در فک دستگاه کشش قرار می‌دهند تا محصول کشیده شود و در ادامه، میزان نیروی وارد شده به میلگرد از دستگاه اندازه‌گیری ‌شود.
  •   آخرین آزمونی که در این گواهی وجود دارد، آزمایش جوش‌پذیری میلگرد است که این آزمون، بعد از آزمایش‌های کشش و تاشدگی میلگرد تعیین می‌شود. به عبارت ساده‌تر اگر آزمایش‌های کشش و تاشدگی روی میلگرد موفق باشد، آزمون جوش‌پذیری را روی محصول انجام می‌دهند تا مشخص شود آیا میلگرد قابلیت جوش دادن را دارد یا خیر. 

آزمایش تا شدگی میلگرد

در این آزمایش توسط دستگاه مکانیکی، میلگرد را تا زاویه ۴۵ درجه خم می کنند و  آن را به مدت نیم ساعت در آب جوش قرار می دهند. در مرحله بعد خم آن را به اندازه ۲۲.۵ درجه باز می کنند. نتیجه آزمایش در صورتی قابل قبول است که هیچ گونه ترک در اثر خم کردن در میلگرد ایجاد نشود. در صورت ایجاد ترک، سه میلگرد دیگر تحت آزمایش قرار می گیرند، آزمایش تا شدگی در صورتی مورد تایید است که نتیجه تست هر سه میلگرد قابل قبول باشند.

آزمایش جوش پذیری میلگرد

قبل از انجام این آزمایش، باید آزمایش تاشدگی و کشش روی میلگرد انجام گیرد. در این آزمایش اگر میلگرد دارای قابلیت جوش پذیری باشد، مورد تایید است در غیر این صورت میلگرد در امر جوشکاری، مورد استفاده قرار نمی گیرد.قابلیت جوش پذیری میلگرد بر مبنای میزان کربن موجود در آن تعیین می شود. اگر میزان کربن معادل میلگرد از مقدار ۵۱ درصد کمتر باشد، قابلیت جوش پذیری آن بیشتر خواهد بود.

میلگرد از لحاظ جوش پذیری به سه دسته تقسیم می شود:

  • میلگرد جوش پذیر:این میلگردها با انواع روش های متداول جوشکاری، قابلیت جوش پذیری دارند.
  • میلگرد جوش ناپذیر: این میلگردها با روش های متداول جوشکاری، قابلیت جوشکاری ندارند. برای اطمینان از قابلیت جوش پذیری میلگرد، قبل از شروع جوشکاری، باید تعدادی میلگرد تحت آزمایش کشش و خمش قرار بگیرند.
  • میلگرد جوش پذیر مشروط: این نوع میلگردها با تجهیزات معین در شرایط معین قابلیت جوشکاری دارند.

انجام آزمون انعطاف پذیری میلگرد

با انجام آزمون انعطاف پذیری هم می‌توان کیفیت این مقطع فولادی را محک زد. در این تست میزان انعطاف یا لدونی مقطع سنجیده می‌شود. مراحل انجام این آزمون پیچیدگی خاصی ندارد. ابتدا نمونه‌ای از مقطع موردنظر را تحت فشار قرار می‌دهند و به آرامی تا زاویه مشخصی خم می‌کنند. معمولا این خم‌شدگی تا ۹۰ درجه ادامه پیدا می‌کند. سپس آن را به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱۰۰ درجه سیلیوس گرم می‌کنند. بعد از خنک شدن مقطع فولادی، دوباره تحت شرایط خاصی دمای آن را به ۲۰ درجه سیلیوس می‌رسانند. سپس  بررسی می‌کنند.

 تفسیر نتایج آزمون انعطاف پذیری

پس از طی مراحل آزمون انعطاف پذیری اگر میلگرد ساختار خود را حفظ کرده و دچار شکستگی یا ترک‌خوردگی نشده باشد، آزمون با موفقیت انجام شده است. به این معنی که مقطع کیفیت بالایی دارد و تایید شده است. در مقابل، اگر مقطع فشار وارده را تحمل نکند و شکستگی یا ترک روی آن ایجاد شود، به این معنی است که استحکام و کیفیت قابل‌قبول ندارد. در چنین مواردی گفته می‌شود که آزمون با شکست مواجه شده است و آرماتور تایید نمی‌شود.
ناگفته نماند که حتی اگر این آزمون با موفقیت انجام شود، باز هم برای اطمینان از کیفیت مقطع آزمون دیگری هم اجرا خواهد شد. در این تست که به نام آزمون تکراری انعطاف پذیری شناخته می‌شود، مقطع خم‌شده را به حالت اولیه خود برمی‌گرداند. در صورتی که پس از صاف شدن شکستگی یا ترک خوردگی روی سطح آرماتور دیده نشود، نشان از کیفیت بالای آن خواهد داشت.

آزمون های مغناطیسی و شیمیایی

علاوه بر تست بالا از آزمون‌های مغناطیسی و شیمیایی هم می‌توان برای تشخیص میلگرد اصل از تقلبی استفاده کرد. در این آزمون‌ها به روش‌های مختلفی ساختار داخلی مقطع مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و از نتایج آن می‌توان میزان کیفیت مقطع را تشخیص داد.

 ارزیابی ویژگی های مغناطیسی

بدون شک آلیاژ مواد اولیه‌ای که برای ساخت مقاطع فولادی مصرف می‌شود، روی کیفیت آن‌ها تاثیر می‌گذارد. برای ساخت یک مقطع مرغوب از فولاد کربنی استفاده می‌شود. این آلیاژ خاصیت مغناطیسی دارد. بنابراین، می‌توان با تست مغناطیس از کیفیت آرماتورها اطمینان پیدا کرد. 
در صورتی که در این ارزیابی مشخص شود که مقطع ویژگی مغناطیسی ندارد، باید به اصل‌بودن آن شک کرد. احتمالا برای ساخت این میلگرد از آلیاژی غیراستاندارد استفاده شده است که مسلما روی کیفیت آن به شدت تاثیر منفی می‌گذارد.

 تجزیه و تحلیل ترکیب شیمیایی

در آزمایشگاه‌ها با استفاده از تجهیزات مخصوص می توان ترکیب شیمیایی مقطع فولادی را تشخیص داد. سپس با توجه به این ترکیب کیفیت مقطع را ارزیابی کرد. در صورتی که ترکیب شیمیایی مقطع با استانداردها همخوانی داشته باشد، بدون شک آرماتور باکیفیت است. در غیر این صورت، کارایی و کیفیت لازم را برای استفاده در پروژه‌ها ندارد.

آزمون اولتراسونیک

آزمون اولتراسونیک یکی از تکنیک‌های تست غیرمخرب است و با کمک آن می‌توان عیوب ساختار داخلی مقطع را پیدا کرد. در این روش با تجهیزات ویژه امواج صوتی با فرکانس بالا به سمت میلگرد ارسال می‌شوند. سپس با آنالیز امواج برگشتی کیفیت ساختار داخلی مقطع تشخیص داده می‌شود.

آزمون با اشعه ایکس و گاما

آزمون دیگری که برای تشخیص میلگرد اصل از تقلبی کاربرد دارد، آزمون رادیوگرافی است. در این روش از امواج گاما و ایکس استفاده می‌شود که قابلیت نفوذ در ساختار داخلی مقطع را دارند. این امواج را از مقطع موردنظر عبور می‌دهند و سپس بازتاب آن‌ها را برای تشخیص عیوب داخلی مقطع روی یک فیلم بررسی می‌کنند.

معرفی یک روش برای ساده و سریع برای تشخیص میلگرد تقلبی

بعد از معرفی روش‌های مهم برای تعیین و  تشخیص میلگرد تقلبی، می‌خواهیم یکی از ساده‌ترین روش‌های اینکار را بیان کنیم.

توجه به علائم اختصاری روی میلگردها، ساده‌ترین روش برای تعیین میلگرد تقلبی است. در حقیقت با شناسنامه پلاک بندیل و علائم حک شده روی میلگردها، می‌توان اطلاعات بسیاری را تشخیص داد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نوع آج، روش تولید و برند تولیدکننده میلگرد اشاره کرد.

پس برای نحوه تشخیص میلگرد تقلبی، باید نسبت به حروف حک شده میلگردها و همچنین علائم اختصاری برندهای تولید کننده آگاهی داشته باشید که در ادامه به صورت خلاصه به آن خواهیم پرداخت.

حروف انگلیسی حک‌شده زیر روی میلگردها نشان از نوع آج این محصول دارد که شامل موارد زیر است:

  •   J: این حرف یعنی، میلگرد آجدار A2  نام دارد که نوع آج آن مارپیچ با زاویه ۴۵ و سایز آج، ۳۴۰ است.
  •  L: این حرف یعنی، میلگرد آجدار A2  نام دارد که نوع آج آن مارپیچ با زاویه ۴۵ و سایز آج، ۳۵۰ است.
  •   C: این حرف یعنی، میلگرد آجدار A3  نام دارد که نوع آج آن جناقی و سایز آج،  400 است.
  •  H: این حرف یعنی، میلگرد آجدار A3  نام دارد که نوع آج جناقی و سایز آج، ۴۲۰ است.
  •   S: این حرف یعنی، میلگرد آجدار A4  نام دارد که نوع آج آن مرکب (ترکیب مارپیچ و جناقی) و سایز آج، ۵۰۰ است.
  • F: این حرف یعنی، میلگرد آجدار A4  نام دارد که نوع آج آن مرکب (ترکیب مارپیچ و جناقی) و سایز آج، ۵۲۰ است
روش های تشخیص میلگرد تقلبی از اصل

همچنین حروف استفاده شده روی میلگرد برای تعیین روش تولید به شرح زیر است:

 T: تولیدشده به روش ترمکس (خنک کاری)

   U: تولیدشده به روش آلیاژسازی

   A: تولیدشده به روش استاندارد مندرج در شناسنامه محصول

در نهایت علائم اختصاری که برند تولیدکننده میلگردها را تعیین می‌کند شامل موارد زیر است:

لازم به ذکر است که این حروف به صورت برجسته روی میلگردها حک می‌شوند و نباید از محصولاتی که این حروف به صورت به صورت دستی یا سنبه روی آن‌ها حک شده است، استفاده کنید

تشخیص میلگرد تقلبی

در نهایت برای مشخص کردن میلگرد تقلبی باید….

باید بدانید که تشخیص میلگرد تقلبی نیاز به دقت دارد و از دیگر نکات مهمی که باید به آن توجه کنید، طول میلگرد است. در حقیقت طول میلگردهای استاندارد ۱۲ متر بوده و میلگردهایی با کمتر از  طول ۱۲ متر، تقلبی بودن آن‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین فقط چک کردن اطلاعات روی پلاک بندیل کافی نیست و  باید اطلاعات پلاک بندیل را با علامت اختصاری روی بدنه میلگردها، تطابق دهید.

در نهایت برای این که قیمت میلگرد برای شما هزینه‌های اضافی را نداشته باشد، باید از شرکت‌های معتبر و فعال این زمینه استفاده کنید. در واقع به دلیل مهم بودن کیفیت بالای میلگردها، لازم است این محصولات را از مراکز معتبر تهیه کنید که آرادآهن در این زمینه توانسته با ارائه محصولات باکیفیت و نیاز روز بازار تقاضا، اعتماد مشتریان بسیاری را کسب کند.

پس اگر بازهم در خصوص خرید میلگرد اصل از تقلبی نیاز به مشاوره بیشتر داشتید، آن را با کارشناسان ما در میان بگذارید و یا سوالات خود را در بخش نظرات بنویسید

وزن میلگرد، رنگ میگرد، گواهی کنترل کیفیت کارخانه

محتوای آکارئون

خواص شیمیایی و فیزیکی، نام و طول محصول، شماره گواهینامه، نوع شمش به کار رفته در تولید و شماره بندیل،مشخصات استحکام تسلیم، استحکام کشش نهایی و ازدیاد طول که مربوط به خواص فیزیکی، آزمایش تا شدگی، آزمایش جوش پذیری

میلگرد جوش پذیر، میلگرد جوش ناپذیر، میلگرد جوش پذیر مشروط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *