آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

نکات کلیدی و طلایی خرید میلگرد از بورس+راهنما کامل

بورس کالا
۴.۹/۵ - (۲۶ امتیاز)

آراد آهن مرکز فروش میلگرد کارخانه جات معتبر به قیمت درب کارخانه. 

برای مشاهده لیست قیمت میلگرد بر روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید .

به دلیل پرسش خیلی از شما کاربران عزیز درباره بورس میلگرد، ما در آرادآهن تصمیم گرفتیم مطلبی را در این خصوص برای شما عزیزان تهیه کنیم و در آن به مباحث پیرامون زیر درباره بورس میلگرد بپردازیم:

  • تعریف بورس کالا میلگرد
  • شرایط و نکات مهم در هنگام خرید میلگرد از بورس کالا
  • چگونگی ورود به بورس میلگرد
  • مراحل خرید از بورس میلگرد
  • نحوه تعیین قیمت میلگرد در بورس کالا
  • دلیل خرید میلگرد از آرادآهن با وجود بورس میلگرد

پس اگر شما هم مایل به دانستن مباحث مطرح شده از بورس میلگرد هستید، کافیست در ادامه با ما همراه شوید.

تعریف بورس کالای میلگرد

بازار بورس کالا که از سال ۱۳۸۲ در ایران راه‌اندازی شد، طی فرآیند تغییر و تحول بازار سرمایه و با تصویب قانون جدید در سال ۱۳۸۴، تمامی بازاراهای بورس باهم ادغام شدند که یکی از بزرگترین بازارهای بورس سرمایه، بورس اوراق بهادار بود. همچنین یکی از زیرمجموعه‌های بورس اوراق بهادار، بورس کالا می‌باشد که هم‌اکنون با کارگزاران مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار، کالاهای بسیاری در بخش‌های صنعتی، پتروشیمی، معدن، فرآورده‌های نفتی، شمش طلا و محصولات کشاورزی خرید و فروش می‌شود.

در این راستا خرید محصولات فلزی از جمله میلگرد و تیرآهن در بورس کالا بازار داغی به خود گرفته است تا از مشکلاتی مانند نوسانات کاذب قیمت محصولات ناشی از ارتباط نامشخص و نامناسب میان عرضه‌وتقاضا، نبود یک سیستم اجرایی و ناظر بر انجام درست تعهدات طرفین معامله، عدم هماهنگی میان بخش‌های تولیدی و بازرگانی در زمینه واردات، صادرات و بازار مصرف نهایی و همچنین نبود یک سیستم جمع‌آوری، پردازش، تحلیل اطلاعات و آمار تولید، واردات، صادرات و مصرف در جهت اطلاع‌رسانی به بازار، جلوگیری کند.

خرید میلگرد از بورس

شرایط خرید از بورس میلگرد و نکات مهم مربوط به آن

 حال که می‌دانید کارایی بورس میلگرد برای چیست، باید شرایط خرید و همچنین وجود نکات مهم مربوط به این زمینه را بشناسید.

برای خرید از بورس میلگرد داشتن دو شرط پروانه بهره‌برداری و همچنین دارابودن حجم خرید معین ضروری است که در ادامه بیشتر به توضیح می‌پردازیم.

  • پروانه بهره‌برداری

باید بدانید که فروش محصولات در بازار بورس کالا توسط تولیدکنندگان محصولات انجام می‌شود. همچنین در این بازار تنها مصرف‌کنندگانی که دارای پروانه بهره‌برداری کالا هستند، مجاز به خرید محصولات می‌باشند تا دیگر واسطه‌ای در این بین وجود نداشته باشد و قیمت برای مصرف‌کننده کاهش یابد.

  • دارابودن حجم خرید معین

یکی دیگر از شرایط بورس میلگرد، مشخص بودن بودن میزان خرید است؛ یعنی شما تنها از یک حد مشخص شده بیشتر در تالارهای مختلف قادر به خرید میلگرد هستید.

اما از نکاتی که باید نسبت به آن آگاه باشید به شرح زیر است:

  • موظف به تعیین مسئول و پیمان‌کار حمل بار و مشخص کردن آدرس دقیقی از محل تخلیه
  • اثبات خرید به دلیل نیاز برای مصرف نهایی بخاطر عدم ایجاد واسطه‌گری و احتکار کالا
  • صدور حواله فروش پس از پیگیری‌های کارگزار خرید در تایید و ارسال سفارش شما
  • داشتن فرصت کاری برای تسویه خرید خود به مدت ۳ روز و جریمه شدن بعد از این مدت تا ۱۰ روز به ازای ۰.۲۵ درصد از مبلغ معامله و در نهایت فسخ معامله پس از مدت زمان بیان شده و جریمه و کسر شدن مبلغ کارمزد کارگزار فروشنده از پیش پرداخت شما
  • شروع زمان عرضه میلگرد از ساعت ۱۰:۳۰ در بورس میلگر

چگونگی ورود به بازار بورس میلگرد

برای ورود به بازار بورس کالا جهت خرید محصولات فولادی و همچنین بورس میلگرد شما باید یک کد بورسی داشته باشید. در واقع برای دریافت کد بورسی شما باید یک شرکت حقیقی یا حقوقی باشید که علاوه‌بر داشتن کد اقتصادی در صنف مورد نظر خود، باید از فعالیت و جواز صنفی هم برخوردار باشید. البته این هم بدانید که انجام اینکار توسط کارگزاری و تنها یکبار برای همیشه انجام می‌گیرد.

در حقیقت پس از انتخاب کارگزاری، شما موظف هستید برای فعالیت در بازار کد مشتری در بورس کالا را دریافت کنید. در ادامه قصد داریم به معرفی مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی و حقوقی جهت دریافت کد بورسی بپردازیم.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد مشتری برای اشخاص حقیقی شامل موارد زیر است:

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی
  • تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقیقی
  • پرکردن اطلاعاتی مانند شماره حساب بانک فرد متقاضی، آدرس، کدپستی ، تلفن و دیگر موارد مورد نیاز در فرم

 اشخاص حقوقی نیز باید نسبت به ارائه مدارک زیر جهت دریافت کدبورسی اقدام کنند:

  • تصویر روزنامه رسمی ثبت شرکت، تصویر روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی کلیه اعضا هیئت مدیره
  • لیست سهام‌داران بالای ۱۰ درصد سهم و صاحبان امضا مجاز
  • ارائه شماره حساب جاری شخص حقوقی

نماد میلگرد در بورس کالا

برای خرید میلگرد، باید با مهم‌ترین نمادهای این محصولات در بازار بورس آشنا باشید:
۱. سبد میلگرد مخلوط (میلگرد مجتمع فولاد ظفر بناب)
۲. سبد میلگرد ۱۴ تا ۳۲ – A3 (میلگرد آذر فولاد امین)
۳. سبد میلگرد ۱۴ تا ۳۲ – A3 (میلگرد فولاد آذربایجان)
۴. سبد میلگرد مخلوط (میلگرد جهان فولاد سیرجان)
۵. سبد میلگرد مخلوط (میلگرد کارخانه ذوب‌آهن اصفهان)
۶. سبد میلگرد ۱۴ تا ۲۵ (میلگرد مجتمع فولاد صنعت بناب)
۷. سبد میلگرد ۱۴ تا ۲۸ – A3 (میلگرد مجتمع فولاد خراسان)
۸. سبد میلگرد ۱۴ تا ۳۲ – A3 (میلگرد صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه)
۹. سبد میلگرد مخلوط (میلگرد فولاد روهینا جنوب)
 
بورس کالا

آراد آهن مرکز فروش میلگرد با بهترین قیمت بازار

برای مطالعه بیشتر درمورد چگونگی محاسبه قیمت میلگرد بر روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید.

مراحل خرید از بورس میلگرد

بهتر است قبل از پرداختن به نحوه انجام خرید از بورس میلگرد، به طور خلاصه فرآیند خریداری را باتوجه به شکل زیر مشاهده کنید:

پس برای خرید از بورس میلگرد باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. تکمیل فرم درخواست خرید

در این فرم که برای هربار خرید باید آن را تکمیل کنید، مواردی چون مشخصات کامل و دقیق کالا  به همراه تولید کننده کالا، حداکثر قیمت خرید و دیگر موارد مربوط به آن را باید مشخص کنید. البته این هم بدانید خرید میلگرد از بورس کالا باتوجه به شرایط خاص انجام می‌شود که در بالا ذکر کردیم.

  1. بررسی کارگزار خرید

بعد از درخواست، کارگزاری انتخابی شما برای ادامه فرآیند کار، نسبت به بررسی درخواست خرید اقدام می‌کند. البته شما در این بخش باید ۱۰ درصد از مبلغ خریداری شده را بابت تضمین تعهد و درخواست کالا خود واریز کنید تا درصورت بروز جرائم احتمالی، کارگزار از مبلغ واریزی شما بابت خرید محصول استفاده کند.

  1. رقابت کارگزار با دیگر کارگزاران

بعد از طی شدن مراحل بالا، کارگزار انتخابی در زمان عرضه کالا طبق مواردی چون میزان، نوع، وزن، تعداد و مبلغ میلگرد با دیگر کارگزاران به رقابت پرداخته و در صورت برخورد با کافی بودن کالا و همچنین حداکثر مبلغی که شما در فرم تعیین کرده‌اید، نسبت به خرید محصول اقدام می‌کند.

  1. ارسال اطلاعات خرید به فرد مصرف‌کننده

کارگزار با خرید از بورس میلگرد، برای مشتری اطلاعاتی از قبیل حق الزحمه کارگزاری، عوارض بورس، قانون و دیگر جزئیات را به دست مشتری می‌رساند که باقی‌مانده مبلغ تا ساعت ۱۰ صبح روز سوم کاری، به حساب بورس واریز و فیش آن برای کارگزاری ارسال شود.

نکته قابل توجه در این بخش، یکسان بودن نام واریز کننده وجه کالا با نام خریدار است، چراکه در صورت مغایرت این دو باهم کارگزاری آن را تایید نمی‌کند.

  1. تحویل مدارک به کارگزار فروشنده

بعد از طی شدن مراحل بالا، کارگزاری باید تسویه حساب را انجام داده و مدارک را به کارگزار فروشنده تحویل دهد. در مرحله بعد کارگزار خریدار باید موظف به انجام کارها در جهت تایید و ارسال سفارش باشد که پس از طی شدن این مراحل، حواله فروش صادر می‌شود.

درنهایت با صدور حواله از خرید بورس میلگرد، بار جهت حمل و بارگیری آماده شده تا به دست مشتری برسد.

خرید میلگرد در بورس با پروانه ساخت

عرضه میلگرد در بورس با هدف حذف حضور دلالان است. به همین دلیل در زمان‌هایی که نوسانات بازار شدت می‌گیرد، دولت به منظور کنترل قیمت‌ها شرایط سخت‌گیرانه‌تری را پیش‌روی خریداران قرار می‌دهد. در این مواقع خرید میلگرد از بورس کالا تنها با پروانه ساخت امکان‌پذیر خواهد بود. اگر شما پروانه ساخت داشته باشید و حداقل زیربنای پروژه شما ۱۰۰۰ متر باشد، می‌توانید به ازای هر متر ۵۰ کیلوگرم میلگرد از طریق بورس و با قیمت دولتی دریافت کنید. 

 
مراحل خرید میلگرد از بورس کالا

نکات مهم پیرامون خرید میلگرد در بورس کالا

اگر قصد خرید میلگرد از بورس کالا را دارید، باید از نکات مهم زیر اطلاع داشته باشید:

معمولا تولیدکنندگان محصولات خود را به صورت سبدی در بازار بورس عرضه می‌کنند.

میلگرد در بورس تنها ساعت ۱۱ صبح روزهای چهارشنبه عرضه می‌شود. شما باید تا قبل از ساعت ۱۰ مدارک لازم را برای ثبت سفارش تحویل کارگزاری داده باشید. 

تنها ۸۶ کارگزار رسمی وجود دارند که می‌توانید برای خرید میلگرد از بورس از آن‌ها کمک بگیرید.

در نظر داشته باشید که قیمت‌ها در بازار بورس با توجه به شرایط و به شکل رقابتی تعیین می‌شوند.

حداقل و حداکثر تناژ خرید و مدت زمان دریافت میلگرد از بورس کالا

با توجه به شرایط متفاوت کارخانجات نمی‌توان عدد دقیقی را به عنوان حداقل و حداکثر ثناژ خرید مشخص کرد. با وجود این، معمولا کارخانجات حداقل یک ظرفیت یعنی ۲۰، ۲۳ یا ۲۵ تن را عرضه می‌کنند. دقت داشته باشید که حداکثر تناژ عرضه در روزهایی که میزان رقابت بالاتری در بازار وجود دارد، توسط سازمان بورس کالا تعیین می‌شود.

هم‌چنین، هر کارخانه‌ای برای تحویل‌دادن میلگردها مدت زمان متفاوتی را تعیین می‌کند. این مدت زمان در هنگام عرضه اعلام می‌شود و معمولا بین ۱ تا ۲ ماه است. با وجود این، در مواردی پس از تکمیل مراحل خرید و در صورت موافقت تولیدکننده امکان دریافت زودتر محصولات هم وجود دارد.

نحوه تعیین قیمت میلگرد در بورس

سوالی که در ذهن بسیاری از مشتریان بورس میلگرد ایجاد می‌شود، نحوه تعیین قیمت در بورس میلگرد است که باتوجه به ۳ حالت پیش‌آمده در بازار عرضه و تقاضا، قیمت نهایی معامله مشخص می‌شود:

  • حالت اول: بیشتر بودن عرضه از تقاضا

با این اتفاق، ممکن است تولیدکننده در بورس میلگرد به فکر کاهش قیمت برای ترغیب بیشتر باشد که البته در برخی موارد تولیدکننده برای کاهش قیمت مقاومت می‌کند.

  • حالت دوم: یکسان بودن عرضه و تقاضا

با بروز این حالت در بورس میلگرد، جریان عادی خرید و فروش طی می‌شود.

  • حالت سوم: فاصله زیاد بین تقاضا و عرضه

با بروز این اتفاق در بورس میلگرد، رقابت برای خرید کارگزاران بالا بوده و در نهایت قیمت نهایی براساس پیشنهاد کارگزاران برای خرید صورت می‌پذیرد.

محاسبه قیمت میلگرد در بورس کالا با توجه به عوامل روز مثل میزان عرضه و تقاضا، نرخ دلار و غیره و مطابق با فرمول زیر انجام می‌شود:

قیمت شمش جهانی × میانگین هفتگی دلار نیمایی × ۰.۹۵ = قیمت پایه

تولیدکنندگان می‌توانند با توجه به شرایط بازار قیمت بالاتری از این نرخ پایه را هم اعلام کنند. شما می‌توانید اطلاعات بیشتر را در این زمینه در سایت رسمی بورس کالای ایران www.ime.co.ir مشاهده کنید.

 شرایط تاخیر در ارسال بار یا وجه پرداختی در بورس

در صورتی که کارگزار موفق به ثبت سفارش شما در بورس شوید، موظف هستید تا نهایت ۳ روز کاری مبلغ کل معامله را به حساب کارگزاری واریز کنید تا حواله را برای شما دریافت کند. در غیر این صورت به ازای هر روز تاخیر باید ۰.۲۵ درصد از ارزش کل معامله را به عنوان دیرکرد به فروشنده بپردازید. هم‌چنین، اگر تا ۱۰ روز کاری بعد از خرید موفق به تسویه نشوید، کلا معامله به صورت یک‌طرفه فسخ می‌شود. در این صورت، علاوه بر جریمه‌های تاخیر روزانه باید مبلغی را هم برای حق فسخ به کارگزاری بپردازید.
در مقابل، اگر تولیدکننده به هر دلیلی بار شما را سر موعد تحویل ندهد، باید به ازای هر روز تاخیر خسارتی را نقدا به شما پرداخت کند.
 

 تفاوت قیمت خرید میلگرد از کارخانه، بازار و بورس 

معمولا مبنای تعیین قیمت میلگرد در بازار و حتی کارخانه، قیمت‌ پایه اعلام‌شده در بورس است. با این وجود، میزان عرضه و تقاضای می‌تواند تمام این شرایط را تغییر دهد. تا جایی که اگر میزان رقابت در بورس زیاد باشد، حتی ممکن است نرخ معاملات آن از قیمت‌های بازار آزاد هم پیشی بگیرد.
کارمزد خرید میلگرد از بورس
در صورت خرید میلگرد از بورس کالا موظف به پرداخت کارمزدهای زیر هستید:
• ۱۸درصد مبلغ کل معامله به عنوان کارمزد کارگزار
• ۶ درصد مبلغ کل معامله به عنوان کارمزد شرکت بورس
• ۴ درصد مبلغ کل معامله به عنوان کارمزد سازمان بورس و اوراق بهادار کشور
قرارداد خرید میلگرد از بورس کالا
در صورتی که کارگزاری موفق به ثبت سفارش در بورس شود، قراردادی را برای شما ارسال می‌کند. در این قرارداد قیمت‌ها، مشخصات محصول، شرایط تحویل و حتی انبارداری درج شده است.
 

 نوسان قیمت بورس میلگرد

همان طور که اشاره کردیم قیمت‌ها در بورس میلگرد براساس نرخ ارز و میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شوند. به همین دلیل معمولا با نوسانات زیادی همراه هستند. به ویژه اگر نرخ دلار افزایش پیدا کند. در این صورت، تولیدکنندگان تمایل بیشتری به صادرات کالاهای خود پیدا می‌کنند که باعث کاهش میزان عرضه در داخل و در نتیجه افزایش قیمت‌ها خواهد شد.
 

مزایای خرید میلگرد از آرادآهن

درست است که بورس میلگرد و بطورکلی بورس کالا برای خرید محصولات فولادی با هدف حذف واسطه و دیگر موارد ایجاد شده، اما این بازار با محدودیت‌هایی که دارد، برای استفاده در برخی مواقع بازار مناسبی برای خرید محصولات بشمار نمی‌رود. از جمله محدودیت‌های مهم بازار بورس میلگرد که می‌توان به آن اشاره کرد، شامل موارد زیر است:

  • مجبور به خرید در حجم مشخصی از مقطع فولادی مورد نیاز به دلیل تعیین تناژ مشخصی در بورس میلگرد
  • نیاز نداشتن مشتری به برخی از سایزهای قرارگرفته در سبد و مجبور به خرید از بورس میلگرد
  • مطابق نبودن زمان تحویل بار با خواسته خریدار از بورس میلگرد به دلیل مشخص شدن زمان عرضه و تحویل کالاها توسط کارخانه و بورس کالا

اینها مشکلاتی است که افراد در خرید از بازار بورس میلگرد با آن مواجه می‌شوند. به همین دلیل شرکت تجاری و بازرگانی آرادآهن برای تامین نیاز مشتری باتوجه به خواسته آن‌ها تلاش کرده تا این موانع را برطرف و اعتماد مشتریان بسیاری را به خود جذب کند.

پس اگر درخصوص خرید محصولات خود از آرادآهن سوالی دارید، کافیست از طریق راه‌های ارتباطی مانند پرکردن فرم درخواست محصول، گفتگو در چت آنلاین و یا تماس با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ نسبت به سوالات خود اقدام کنید.

سخن پایانی:

به پایان مطالب بورس میلگرد رسیدیم؛ اما نکته قابل توجه در پرداخت کارمزدها توسط مشتری باید بگوییم که ۰.۱۸ درصد از ارزش معامله برای کارگزار، ۰.۰۶ درصد برای ارزش معامله کارمزد شرکت بورس کالا و ۰.۰۴ درصد برای ارزش معامله کارمزد سازمان بورس و اوراق بهادر، کسر می‌گردد.

همچنین باید این نکته را در نظر داشته باشید که درحال حاضر ۸۶ کارگزاری در بورس فعال هستند که برای انتخاب آن‌ها باید به مواردی چون معتبر بودن و امکان ارائه آنلاین خدمات، دقت کنید.

ما سعی کردیم در این مطلب به تمام سوالات شما درخصوص نحوه خرید از بورس میلگرد پاسخ دهیم، پس درصورت سوال داشتن آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *