آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

معرفی انواع قوطی آهنی موجود در بازار آهن ایران

انواع قوطی فولادی
به این مقاله امتیاز دهید

همانطور که میدانید پروفیل ها از آن دسته از محصولاتی هستند که انواع متفاوتی داشته و گستردگی استفاده از آنها در بسیاری از صنایع مشاهده می شود. در این میان یکی از پرکاربردترین محصولات پروفیلی، قوطی ها هستند که ما می خواهیم درباره انواع قوطی های آهنی، ابعاد، مزایا و معایب استفاده از این نوع پروفیل ها و همچنین بیان چگونگی محاسبه وزن قوطی ها و قیمت قوطی بپردازیم. پس به شما پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

قوطی فولادی یا آهنی

قوطی فولادی یکی از قوی ترین، محکم و با دوام ترین قوطی ها است که دارای شکل های مربع، مستطیل می باشد. جنس قوطی فولادی اغلب از ورق فولادی ساخته شده که آلیاژی از آهن، منگنز، تیتانیوم و تنگستن است.

همچنین فرآیند جوشکاری قوطی ها با استفاده از ضخامت قوطی، نوع مواد و تولید کننده آن متفاوت می باشد که از متداول ترین
روش های جوشکاری میتوان به جوش القایی با فرکانس بالا، جوشکاری لیزری و جوش مقاومتی اشاره کرد. قوطی های فولادی که از ورق های فولادی طی نورد گرم و سرد ساخته می شوند از یک سمت محور خود، توسط جوشکاری درز گرفته می شود. از مهم ترین ابعاد این نوع قوطی ها که به طول ۶ و ۱۲ متری است میتون به مواردی چون ابعاد۱۴*۱۴، ۴*۸، ۱۰*۳۰، ۲۵*۱۰، ۲۵*۲۵، ۲۰*۲۰ اشاره کرد.

قوطی ستونی

برای ساخت قوطی ستونی از ورق فولادی استفاده می شود. نحوه ساخت این قوطی به این صورت است که ابتدا ورق فولادی را به شکل نوارهایی با پهنای مشخص برش زده و با استفاده از دستگاه های رول فرمینگ آن را به شکل قوطی درآورده و با جوشکاری درز آن را محکم می کنند.

قوطی ستونی بخاطر قابلیت جوشکاری بالایی که دارد در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین ابعاد این نوع قوطی بین ۱۲۰*۱۲۰ تا ۱۴۰*۱۴۰ می باشد.

از کاربردهای این نوع قوطی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت پل عابر پیاده، نماهای ساختمان، انواع پایه و غیره
  • ساخت حفاظ در استفاده های متفاوت
  • ساخت تجهیزات و لوازم پزشکی
  • استفاده در صنایع پتروشیمی، پالایشگاه ها و صنعت ماشین آلات سنگین و جرثقیل

این قوطی در دو نوع قوطی ستونی ساختمانی و قوطی ستونی صنعتی وجود دارد که از نظر وزن، ضخامت و ساختار دارای تفاوت هایی هستند و در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

قوطی ستونی ساختمانی

برای ساخت این نوع قوطی، از ورق سیاه استفاده می شود که سایز و ضخامت آن با توجه به ضخامت ورق سیاهی که برای تولید آن استفاده می کنند، متغیر است. این قوطی ها که بیشتر در مصارف ساختمانی کاربرد دارد دارای ضخامتی بین ۲ تا ۶ میلی متر است. ابعاد خریداری شده برای این نوع قوطی ها بیشتر در سایز  ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلی متر به طول ۶ متر می باشد.

قوطی ستونی صنعتی

این قوطی نسبت به قوطی ستونی ساختمانی دارای وزن بیشتری است که در سایز ۶ میلی متر به بالا و طول ۱۲ متر ساخته می شود. این پروفیل ها به دلیل استحکام و قدرت بالایی که دارند دارای مقاومت خوبی در برابر وزن های بالا هستند. همچنین این نوع قوطی به دلیل تفاوت در سایز و وزن آن نسبت به نوع ساختمانی، قیمت بیشتری دارد.

قوطی گالوانیزه

این محصول با نشاندن فلز روی بر قوطی آهنی یا فولادی تولید می شود تا در برابر خوردگی مقاوم باشد. از این محصول بیشتر در محیط های مرطوب و قلیایی در ساخت درب و پنجره استفاده میشود. البته نوع دیگری از این قوطی در ساخت سقف سوله نیز به کار می روند.

پروفیل قوطی

این قوطی که دارای مقاطعی بلند و سطحی ثابت است، شکلی شبیه به جعبه یا چهارگوش دارد. از مهم ترین انواع این قوطی ها می توان به نوع ساختمانی، صنعتی، مربع و مستطیل آن اشاره کرد که در ادامه می خواهیم درباره دو نوع قوطی مربعی و مستطیلی آن بیشتر با یکدیگر صحبت کنیم.

برای ساخت این نوع قوطی ها از ورق های فولادی بهره می برند که دارای ضخامت و سایزهای متفاوتی می باشد. همچنین بسته به ابعاد پروفیل های قوطی، در کاربردهای خاصی مورد بهره برداری قرار می گیرند. مثلا از ضخامت های کمتر این محصولات در ساخت مبلمان و از ضخامت های بیشتر در صنعت عمران به کار می رود.

به طور کلی ضخامت قوطی پروفیل بین ۳ تا ۵ میلی متر به طول ۳ تا ۱۲ متر می باشد؛ اما ابعاد استاندارد قوطی پروفیل مربعی عددی بین ۱۰ در ۱۰ تا ۵۰۰ در ۵۰۰ میلی متر است. درحالیست که ابعاد استاندارد قوطی پروفیل مستطیلی از عرض ۴۰ با طول ۱۰۰ شروع می شود و تا ابعاد بزرگتر و مورد نیاز فعالان این عرصه ادامه می یابد.

از مهم ترین کاربردهای پروفیل قوطی برای نوع ساختمانی در ساخت درب و پنجره، برای نوع صنعتی در ساخت میز و صندلی و صنعت خودروسازی و ساخت تجهیزات اداری ، انواع قفسه ها و ساخت ادوات کشاورزی به کار می رود.

قیمت قوطی - خرید قوطی - قوطی ستونی

مزیت های استفاده از قوطی آهنی

کاربرد آهن آلات در تمامی صنایع دارای مزایا و معایب خاص خودش است که با دانستن آنها میتوان در نوع استفاده از محصول، دقت بیشتری داشت. قوطی ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از مهم ترین از مزایا آنها میتوان به مواردی چون مقاوم بودن در برابر ضربه ها، سبک بودن، نصب سریع و آسان، امکان انجام عملیات جوشکاری برروی آنها، دارای مقاومت بالا در برابر درجه حرارت های بالا اشاره کرد. عدم تحمل فشار های بسیار زیاد از معایب استفاده از قوطی های فولادی است.

وزن قوطی و محاسبه آن

یکی از مهم ترین نکاتی که در این خصوص باید بدانید این است که وزن قوطی ارتباط مستقیمی با ضخامت قوطی دارد پس هر چه ضخامت قوطی بیشتر باشد وزن آن بیشتر است به طورکلی برای به دست آوردن وزن قوطی ها می توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

  • استفاده از فرمول وزن قوطی=  ((طول قوطی + عرض قوطی) * ۲ ) * ضخامت قوطی * ۷.۸ (چگالی یا وزن مخصوص آهن)

راه دیگر برای اطلاع از وزن قوطی های مراجعه به سایت های معتبر عرضه کننده آهن آلات و پیدا کردن جدول وزن قوطی است. برای مشاهده جدول وزن قوطی روی لینک روبرو کلیک کنید: جدول وزن قوطی

قیمت قوطی

مهمترین متغیری که در تمامی بازارها به خصوص صنایع فولادی مطرح است، قیمت می باشد؛ ماهم در این بخش می خواهیم از عوامل موثر بر قیمت قوطی صحبت کنیم. از مهم ترین موارد تاثیرگذار در قیمت قوطی ها میتوان به کارخانه تولید کننده، نوع قوطی، ابعاد و نوع کاربرد آنها، بازار عرضه و تقاضا، نوسانات دلار، ورق های استفاده شده و روش تولید قوطی ها اشاره کرد.

قیمت قوطی گالوانیزه

یکی از پراستفاده ترین نوع قوطی ها، قوطی ها گالوانیزه است آن هم بخاطر مقاوم بودن در برابر رطوبت؛ تمامی عوامل تاثیر گذاری که در بالا نام بردیم بر قیمت قوطی گالوانیزه نیز موثر است اما بخاطر پوشش روی این قوطی ها، از قیمت بالاتری نسبت به دیگر محصولات برخوردار هستند.

قیمت قوطی گالوانیزه گلخانه ای

همانطور که گفتیم این نوع قوطی، کاربرد بسیاری دارد. مهمترین علت استفاده از قوطی گالوانیزه برای ساخت گلخانه مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و زنگ زدگی است. برای اطلاع از قیمت قوطی گالوانیزه گلخانه ای لیست قیمت آن را در سایت آراد آهن مشاهده کنید.