آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

با لوله های گوشتدار و موارد مصرف آن ها آشنا شوید

لوله گوشتدار
به این مقاله امتیاز دهید

قیمت لوله گوشتدار به دلیل کاربرد فراوان آن در صنایع گوناگون از اهمیت بالایی برخوردار است. این مقطع فولادی در انواع گوناگونی تولید شده که هر کدام کاربردهای مخصوص به خود را دارند و همین امر موجب شده است که قیمت لوله فولادی در انواع آن متفاوت باشد.

اما منظور از اصطلاح لوله‌های گوشتدار در بازار چیست؟ این لوله‌ها چه کاربردی دارند؟ چگونه می‌توان این مقاطع صنعتی را تشخیص داد؟ این مقاطع در چه مشخصاتی و استانداردهای تولید می‌شوند؟

در این مقاله به بررسی کامل لوله‌های گوشتدار پرداخته‌ایم و در انتها، ضمن معرفی مختصر انواع پرکاربردتر لوله‌های فولادی؛ عوامل مؤثر بر قیمت این مقاطع را نیز ذکر کرده‌ایم.

لوله فولادی

لوله از مقاطع فولادی پرکاربرد در صنایع مختلف به شمار می‌روند که در بیشتر موارد به منظور انتقال و جابه‌جایی مایعات، سیالات و گازها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مقاطع فولادی براساس کاربرد، نحوه‌ی تولید و ویژگی‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که عبارتند از: لوله گالوانیزه، لوله مانیسمان، لوله گازی، لوله مبلی، لوله جدار چاه، لوله اسپیرال، لوله داربستی و….

لوله‌های فولادی از نظر شیوه‌ی تولید در دو دسته‌ی درزدار و یا بدون درز تقسیم بندی می‌شوند. لوله‌های درزدار استحکام و مقاومت کمتری نسبت به انواع بدون درز آن داشته و به همین دلیل از قیمت پایین‌ترین نیز برخوردارند. وجود این ویژگی‌ها این مقطع فولادی درزدار را برای استفاده معمولی در پروژه‌ها مناسب ساخته است. در مقابل انواع بدون درز به منظور استفاده در صنایع مناسب هستند.

لوله‌های گوشتدار چیست ؟

لوله‌های گوشتدار یا ضخیم نوعی از لوله‌های فولادی به شمار می‌روند که از ضخامت بالایی برخوردارند. به عبارت دقیق‌تر نسبت قطر این مقطع فولادی به ضخامت دیواره از عدد ۲۰ کمتر است.

لوله‌های گوشتدار دارای ویژگی‌های خاصی هستند که آن‌ها را منحصر به فرد ساخته است از جمله:

  • ضخامت، استحکام و مقاومت بالایی در برابر فشار، نیرو و استفاده در شرایط محیطی متفاوت دارند.
  • به دلیل ضخامت بالا، قابلیت جوش‌پذیری ندارند.
  • در برابر دما و حرارت پایداری بالایی از خود نشان می‌دهند.
  • وزن این محصولات سنگین است.
  • از کیفیت و یکنواختی سطحی مطلوبی برخوردارند.

وجود این ویژگی‌ها باعث شده است که از این لوله در صنایع سنگین و شرایط سخت استفاده شود. لوله‌ گوشتدار از نظر فناوری تولید شباهت بسیاری به لوله‌ مانیسمان دارد و شاید بتوان با کمی اغماض آن‌ را از خانواده‌ی این لوله‌ها دانست. در ادامه مقطع فولادی مانیسمان را نیز معرفی خواهیم کرد.

خصوصیات و استاندارد لوله‌های گوشتدار

به دلیل کاربرد ویژه و حساس لوله‌‌های گوشتدار که انتقال سیالات شیمیایی، گازها و به طور کلی مواد خطرآفرین و ویژه است، الزاماً باید این نوع لوله‌ها مطابق با معیارها و ابعاد مشخص شده در استانداردهای ملی و بین‌المللی تولید شوند. برای شناخت و ساخت ترکیب شیمیایی لوله‌های فولادی از جمله لوله‌های گوشتدار می‌توان از استاندارد جهانی ASTM استفاده کرد. این استاندارد در شماره‌های مختلف برای تولید لوله گوشتدار معیار قرار داده می‌شود:

  • استاندارد ASTM A106 مربوط به لوله مانیسمان
  • استاندارد ASTM A105 مربوط به شیرآلات فلزی و فلنج‌های جوشی
  • استانداردهای  ASTM A234 مربوط به اتصالات مانیسمان
  • استاندارد ASTM A216 با فرآیند ریخته‌گری

به علاوه از استانداردی ملی ISIRI 3360 و یا DIN 50136 تدوین شده در کشور آلمان نیز می‌توان بهره برد.

براساس این استانداردها، لوله‌های گوشتدار می‌توانند در مشخصات زیر تولید شوند:

  • ضخامت: ضخامت مقطع فولادی گوشتدار باید حداقل ۲۰ میلی‌متر باشد.
  • قطر خارجی: لوله گوشتدار می‌تواند حداکثر با قطر خارجی ۲۲۰ میلی‌متر تولید شود.
  • قطر داخلی: لوله گوشتدار با قطر داخلی حداکثر ۸۰ میلی‌متر ساخته خواهد شد.

شایان ذکر است به دلیل ضخامت بالا وزن لوله‌های فولادی گوشتدار بسیار سنگین است.

کاربرد لوله‌های گوشتدار

به طور کلی به دلیل استحکام و ضخامت بالای لوله‌های گوشتدار از آن‌ها به منظور انتقال سیالات مختلف در پروژه‌های سنگین و وسیع استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای لوله‌های گوشتدار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در صنایع نفتی و پتروشیمی به منظور انتقال گاز، نفت، مواد شیمیایی و …
  • کاربرد در کارخانجات صنعتی تولید مواد و سیالات شیمیایی
  • استفاده در صنعت برق به منظور بهره‌برداری در پروژ‌ه‌های عظیم وابسته به این صنعت
  • استفاده به منظور آبیاری زمین‌های زراعی و کشاورزی بسیار پهناور
  • گازرسانی و آبرسانی در پروژه‌های شهری
  • استفاده در پروژه‌های عمرانی چون ساخت پل‌ها، اسکله‌ها و … به عنوان لوله‌های ستونی و غیره
  • ساخت جک‌های صنعتی و دیگر تجهیزات صنعتی

چگونه لوله‌های گوشتدار صنعتی را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص این لوله‌ها تنها نمی‌توان ضخامت بالای آن‌ها را ملاک قرار داد. چرا که لوله‌های با ضخامت چند میلی‌متر نیز می‌توانند جزء لوله‌های گوشتدار صنعتی به شمار آیند. آنچه مشخص کننده این نوع لوله فولادی است نسبت قطر آن به ضخامت دیواره این لوله‌ها است که باید عددی کمتر از ۲۰ باشد.

شایان ذکر است ضخامت دقیق این مقطع فولادی از تفریق قطر بیرونی آن را از قطر درونی‌ به دست می‌آید.

لوله‌های گوشتدار ضخیم را براساس سایز آن‌ها نامگذاری می‌کنند. به عنوان مثال در بازار منظور از لوله گوشتدار ۲۰ ، لوله‌ی با ضخامت  20 میلیمتر است.

قیمت لوله

قیمت لوله فولادی به نوع درزدار و یا بدون درز آن بستگی دارد. از آنجایی که لوله‌های فولادی بدون درز از کیفیت بالاتری برخوردارند، پس قیمت بالاتر آن‌ها به راحتی توجیه‌پذیر است. از طرف دیگر سایز و ضخامت لوله نیز به دلیل رابطه‌ی مستقیمی که با میزان مواد اولیه و انرژی مصرفی دارند، در قیمت‌گذاری لوله فولادی عواملی تعیین کننده به شمار می‌روند.

قیمت مواد اولیه، هزینه‌های تولید، قیمت انرژی، هزینه‌های حمل‌ونقل و … نیز از عوامل تأثیرگذار بر قیمت لوله محسوب می‌شوند که هر کدام به صورت جزئی و یا کلی قیمت این مقطع فولادی را تغییر می‌دهند.

از آنجایی که برندها و کارخانه‌‌های مختلف تولید کننده این مقطع، لوله فولادی را با کیفیت‌های متفاوتی عرضه می‌نمایند، به عنوان عامل مهم دیگری در تعیین قیمت آن به شمار می‌روند.

لوله مانیسمان

لوله مانیسمان به دلیل نداشتن هیچگونه درزی بر روی بدنه‌ی خود؛ کیفیت، استحکام و طول عمر بالایی دارد که آن را نسبت به انواع لوله فولادی درزدار برتر نموده است.

برای تولید لوله بدون درز یا مانیسمان از شمش فولادی و نورد گرم این مقاطع فولادی استفاده می‌شود و محصول نهایی به دلیل تولید به این روش از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است.

لوله مانیسمان می‌توانند در ضخامت‌های مختلفی تولید شوند. به همین دلیل می‌توان گفت که لوله‌های گوشتدار از خانواده‌ی لوله‌های مانیسمان و یا بدون درز به شمار می‌روند با این تفاوت که ضخامت لوله‌های گوشتدار بسیار بیشتر از لوله‌های مانیسمان معمولی است.

لوله گالوانیزه

مقاومت این نوع از مقاطع فولادی، با روش‌های مختلفی به نام گالوانیزاسیون افزایش چشمگیری پیدا کرده است. با گالوانیزاسیون کردن لوله فولادی آن را در برابر رطوبت، خوردگی و شرایط محیطی متفاوت مقاوم‌تر ساخته و باعث افزایش طول عمر آن حداقل به مدت ۵۰ سال می‌شوند.

لوله گالوانیزه که به نام لوله‌های سفید در صنعت نامیده می‌شوند، از قیمت مناسبی برخوردار بوده و به همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قیمت لوله گاز

قیمت لوله گاز در انواع روکار و توکار را می‌توانید در ابعاد مختلف در جداول سایت آرادآهن مشاهده نمایید. نکته‌ی قابل توجه احتمال نوسان قیمت این نوع لوله‌ها به صورت مرتب است. لذا توصیه می‌شود اگر قصد خرید لوله‌ی گاز و یا دیگر مقاطع فولادی را دارید، بهتر است ابتدا اقدام به استعلام قیمت از طریق کارشناسان آرادآهن نمایید تا در هنگام پرداخت فاکتور نهایی دچار اشتباه و خطا نشوید.

قیمت لوله گازی در انواع روکار و توکار آن با یکدیگر اختلاف زیادی دارند. چرا که هر کدام با کاربرد و ویژگی‌های متفاوتی تولید شده‌اند. علاوه بر این می‌توان گفت قیمت این مقطع با توجه به جنس، نوع، سایز و وزن آن تعیین می‌شود.

بهتر است بدانید که لوله گازی توکار به دلیل استحکام و کیفیت بیشتری که نسبت به نوع لوله گازی روکار دارد، از قیمت بالاتری برخوردار است.

لوله مبلی

این مقطع فولادی که به نام لوله سبک و یا روغنی نیز شناخته می‌شود را می‌توان از نظر ضخامت و وزن نقطه‌ی مقابل لوله‌های گوشتدار دانست. از ویژگی‌های این مقطع فولادی می‌توان به مواردی چون: کیفیت سطحی عالی، انعطاف‌پذیری بالا، وزن سبک، ضخامت کم، قابلیت جوشکاری و آبکاری و … اشاره کرد.

شایان ذکر است که با وجود ضخامت پایین، اما این نوع مقطع فولادی از استحکام و مقاومت کافی به منظور استفاده در انواع مبلمان، کانکس، دوچرخه، لوازم‌خانگی و حتی خودرو و ساختمان برخوردار است.

نمایندگی فروش لوله در اصفهان

قیمت کلیه لوله‌های فولادی در ابعاد و سایزهای مختلف در سایت آرادآهن به صورت مرتب منتشر می‌شود. شما همچنین می‌توانید جهت استعلام قیمت‌ها با کارشناسان ما تماس بگیرید.

به منظور خرید انواع لوله‌های فولادی از جمله گوشتدار و ضخیم نیز می‌توانید به بازرگانی آراد آهن مرکز پخش انواع لوله فولادی مراجعه نمایید.

البته الزامی به مراجعه حضوری نخواهد بود و تنها با یک تماس نیز می‌توانید از خدمات فروش این بازرگانی اطلاع پیدا کرده و در صورت تمایل سفارشات خود را ثبت نمایید.