آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

قیمت آهن آلات چگونه تعیین می‌شود؟

خرید آهن آلات در اصفهان
به این مقاله امتیاز دهید

قیمت آهن آلات با در نظر گرفتن عوامل داخلی و خارجی متعددی محاسبه و تعیین می‌شود. عواملی که پیش بینی و یا رصد هر کدام از آن‌ها نیازمند تخصص و تجربه بالاست.عنصر آهن به دلیل ویژگی‌های مکانیکی عالی در صنایع کوچک و بزرگ کشورها نقش اساسی‌ را ایفا می‌کنند. به همین دلیل نوسان در قیمت آن می‌تواند در اقتصاد یک کشور اثر گذار باشد. تغییر قیمت مسکن، خودرو و انرژی و… از جمله محسوس‌ترین تأثیرات تغییر قیمت این عنصر اساسی به شمار می‌روند.

به دلیل اهمیت آهن در اقتصاد یک کشور و در روند پیشرفت صنایع، تخمین و محاسبه قیمت آن همواره دغدغه‌ کارشناسان و اهالی صنعت است. در این مقاله به عوامل تعیین کننده‌ی قیمت آهن خواهیم پرداخت. اما قبل از آن بهتر است بدانیم که وقتی صحبت از قوانین حاکم بر تعیین قیمت این عنصر می‌کنیم، تمامی مشتقات و انواع آن نیز مشمول این قوانین هستند. اما انواع و مشتقات آهن چه محصولاتی هستند؟

بیشتر مطالعه کنید:همه چیز راجع به حمل و نقل آهن آلات

انواع آهن آلات

استفاده از عنصر آهن به تنهایی در ساخت مقاطع فولادی به دلیل خاصیت شکنندگی امکان پذیر نیست. برای بهبود این ویژگی آهن با افزودن عناصر دیگر دست به ساخت آلیاژهای بر پایه آهن می‌زنند. پر استفاده ترین آهن آلات در بازار، آلیاژ فولاد و چدن هستند. از آن‌جایی که قیمت آهن به صورت مستقیم بر روی تمامی مقاطع تولیدی از آن تأثیر می‌گذارد قبل از بررسی عوامل اصلی مؤثر بر بازار آهن به معرفی مختصر انواع آهن آلات می‌پردازیم:

شمش فولادی: شمش فولادی خود ماده ی اولیه ساخت مقاطع فولادی است و قیمت آن به صورت مستقیم از قیمت روز آهن تأثیر می‌پذیرد. بلیت، بوم و اسلب از انواع شمش فولادی محسوب می‌شوند.

تیرآهن: تیرآهن از شمش فولادی و در انواع مختلفی چون تیرآهن  IPE، تیرآهن INP و یا تیرآهن‌های لانه زنبوری(cpe) یاCNP تولید و به صورت گسترده در صنایع مختلف و به خصوص صنعت ساختمان سازی استفاده می‌شود. جهت آشنایی بیشتر با انواع تیرآهن ها میتوانید مقاله بررسی مشخصات فنی و ظاهری تیرآهن را مطالعه نمایید.

بیشتر مطالعه کنید: شمش فولادی از تولید تا عرضه

ورق فولادی: ورق‌های فولادی به صورت مستقیم و طی فرایندهای گرم یا سرد از شمش‌های فولادی تولید می‌شوند. این مقاطع فولادی خود به عنوان ماده ی اولیه ساخت دیگر مقاطع نیز مصرف دارند.

لوله وپروفیل: پروفیل‌های فولادی در انواع باز و بسته از ورق‌های فولادی تولید می‌شوند و در صنایع مختلفی چون خودرو سازی، هواپیما سازی، ساختمان و … مورد مصرف قرار می‌گیرند.

میلگرد: میلگردها پروفیل‌های توپر تولیدی از شمش فولادی محسوب می‌شوند که خود انواع مختلفی دارند. میلگردهای ساده و میلگردهای آجدار از انواع میلگرد به شمار می‌روند.

در ادامه بیشتر بخوانید : تیر آهن زنبوری (CPE)

قیمت آهن آلات

عوامل موثر بر قیمت آهن آلات:

عوامل زیادی بر قیمت محصولات آهنی و فولادی تأثیر می‌گذارند. که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

میزان عرضه و تقاضا

داستان تأثیر عرضه و تقاضا بر روی افزایش و یا کاهش قیمت‌ کالا در اقتصاد داستان جدیدی نیست. این عامل به قدری در تعیین قیمت آهن نقش دارد که می‌توان از آن به عنوان اصلی‌ترین علت یاد کرد و سایر عوامل مؤثر بر قیمت را عوامل فرعی نامید. چرا که سایر عوامل با تأثیرگذاری بر روی این فاکتور ، نقش خود را به صورت غیرمستقیم در تعیین قیمت آهن و سایر مشتقات آن ایفا می‌کنند.

به طور کلی منظور از میزان عرضه در کشور کلیه‌ی آهن آلات تولید شده داخلی و کلیه ی محصولات آهنی وارد شده از کشورهای خارجی است.

منظور از میزان تقاضا در کشور نیز میزان نیاز بازار داخلی کشور و میزان صادرات آهن آلات به کشورهای خارجی است.

قیمت آن هنگامی به تعادل می‌رسد که میزان عرضه و میزان تقاضا با یکدیگر تناسب داشته باشند. اما اگر به هر دلیلی این تعادل برهم بخورد، قیمت به سرعت تحت تأثیر قرار گرفته و دچار نوسان می‌شود. برای مثال اگر میزان تولید به دلایلی چون پایین آمدن ظرفیت تولید یکی از کارخانجات کاهش پیدا کند، بازار با خطر کمبود آهن مواجه می‌شود، میزان تقاضا بالا رفته و به سرعت قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

برعکس این روند نیز صادق است، مثلاً در فصل‌های خاصی از سال ، میزان عرضه از میزان تقاضا بالاتر رفته و قیمت‌ها شکسته می‌شوند.

تاثیرات قیمت ارز بر آهن آلات

عامل مهم دیگری که در قیمت گذاری آهن و انواع مقاطع آهنی نقش دارد، نرخ ارز و دلار است. بسیار واضح است که با افزایش نرخ ارز، ارزش پول داخلی کاهش می‌یابد و این کاهش ارزش می‌تواند به افزایش قیمت تمامی کالاها از جمله آهن آلات منجرب شود.از طرفی با افزایش نرخ ارز تمایل تولید کنندگان به صادرات نسبت به فروش داخلی به دلیل سود بیشتر افزایش می‌یابد. که این امر به صورت غیرمستقیم بر میزان عرضه و تقاضا تأثیر می‌گذارد و موجب تشدید قیمت‌ها می‌شود.

در ادامه بیشتر بخوانید : تفاوت آهن، فولاد وچدن چیست؟

تاثیرات تورم:

کاهش ارزش ریال و تورم یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت نهایی آهن است. تورم باعث افزایش هزینه‌های حمل و نقل، هزینه‌های تولید، حقوق کارکنان، و … می‌شود که همگی در تعیین قیمت نهایی آهن نقش دارند.تورم از لحاظ روانی نیز باعث افزایش تقاضا و بر هم خوردن تعادل میان میزان عرضه و میزان تقاضا خواهد شد که خود موجب تکرار داستان تشدید قیمت‌ها می‌شود.

قیمت جهانی:

افزایش و یا کاهش قیمت جهانی آهن و انواع مقاطع فولادی نیز بر تعیین قیمت این کالاها در تمامی کشورهای دنیا نقش دارد. میزان عرضه و تقاضای جهانی، موجودی انبارها، سیاست‌ کشورها و اتفاقات بزرگ جهانی چون: بروز جنگ در کشورها و یا پیدایش بیماری کرونا از عواملی هستند که بر قیمت جهانی آهن و بالطبع آن بر قیمت داخلی آهن تأثیر می‌گذارد.

قیمت آهن آلات

قیمت ماده‌ی اولیه:

اگر به هر دلیلی روند استخراج سنگ آهن دچار اختلالاتی شود، به سرعت بر روند میزان عرضه و تقاضا به دلیل کاهش تولید و عرضه اثر می‌گذارد و سبب افزایش قیمت آن خواهد شد. به طور کلی قیمت ماده‌ی اولیه خود برمبنای میزان معادن، هزینه‌های استخراج و … تعیین می‌شود و مشخص است که تغییرات قیمت ماده‌ی اولیه بر قیمت نهایی آهن و مقاطع آهنی تاثیر گذار خواهد بود.

قیمت انرژی:

برای تولید مقاطع فولادی نیاز به مصرف انرژی زیادی در کارخانجات و مجتمع‌های بزرگ تولیدی است. انرژی به دلیل نقش اساسی آن در روند تولید مقاطع آهنی تأثیر قوی و گسترده بر قیمت این محصولات خواهد داشت.

قیمت روز آهن آلات

قیمت آهن و تمامی مقاطع آهنی روزانه با در نظر گرفتن تمامی فاکتورهای گفته شده در این مقاله محاسبه و تعیین میشود. برای اطلاع دقیق از قیمت‌ روز آهن آلات صنعتی و ساختمانی می‌توانید با شماره ‌های درج شده در سایت تماس بگیرید. شایان ذکر است که قیمت هر کدام از انواع محصولات آهنی علاوه بر پارامترهای بالا به نوع آن، ضخامت، وزن، ابعاد ، کارخانه‌ی تولید کننده و … نیز بستگی دارد.

خرید آهن آلات با بهترین قیمت

برای خرید آهن آلات صنعتی و ساختمانی مورد نیاز در پروژه‌های خود می‌توانید به بازرگانی آراد آهن مراجعه کنید. شرکت آراد آهن به عنوان بزرگترین مرجع فروش انواع مقاطع فولادی، محصولات فولادی تولید شده توسط کارخانجات مطرح کشور را با بهترین قیمت به دست مشتریان خود در سراسر کشور می‌رساند.برای اطلاع از شرایط فروش ویژه و یا بهره مندی از مشاوره رایگان می‌توانید با شماره ‌های ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید .