آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

تیرآهن هاش چیست؟ قیمت تیرآهن در اصفهان

قیمت تیرآهن هاش
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به یکی دیگر از مقالات علمی آراد آهن در زمینه صنایع فولادی، خوش آمدید. در این مطلب می خواهیم این موضوع را بررسی کنیم:” تیرآهن هاش چیست و چه کاربردی دارد؟ قیمت تیرآهن در اصفهان” تیرآهن یکی از اصلی ترین مقاطع فولادی به خصوص در زمینه ساختمان سازی است که هدف استفاده از آن تحمل بار وارد شده بر ساختمان است. پرکاربردترین انواع تیرآهن  عبارت است از : IPE، INP و IPB.

 ما در این نوشته قصد داریم درباره تیرآهن IPB یا همان تیرآهن هاش صحبت کنیم؛ به طور کلی در پایان این مبحث به اطلاعات زیر دست پیدا می کنیم:

  • مشخصات فنی تیرآهن هاش
  • کاربرد تیرآهن IPB
  • استانداردهای مورد استفاده در تولید تیرآهن هاش
  • چگونگی نحوه تولید تیرآهن H
  • کارخانه های تولید کننده تیرآهن هاش
  • معرفی یک از معتبرترین نمایندگی های فروش انواع تیرآهن و تیرآهن های H

تیرآهن هاش

تولید و اختراع این نوع تیرآهن ها توسط یک شرکت کشتی سازی به نام Bethlehem در قرن ۲۰ میلادی انجام شد. در آن دوران تیرهای فلزی جایگزین خوبی برای تیرهای چوبی شده بودند. در واقع می توان گفت بعد از اختراع این نوع تیرآهن ها، جهان با یک تحول بنیادی در مصالح ساختمانی روبه رو شد.

 پس تیرآهن هاش را میتوان پروفیلی نورده شده ای دانست که دارای شکل ظاهری H انگلیسی است که با نام های “تیرآهن بال پهن” یا “IPB” نیز شناخته می شود و به دلیل شکل هندسه ای که دارد باعث بالا رفتن استحکام سازه در برابر بارهای وارد شده و ارتعاشات می شود. در واقع این نوع تیرآهن برای رفع برخی از محدودیت های تیرآهن های معمولی در صنایع  فولادی به وجود آمده است که دارای بال های بلندتر و پهن تری نسبت به تیرآهن IPE می باشد. همچنین اندازه بال و ارتفاع این نوع تیرآهن ها بایکدیگر برابر است.

هر آنچه که لازم است از تیرآهن هاش بدانید:

در این بخش می خواهیم به کاربردها، انواع، ابعاد، استانداردها، تفاوت این نوع تیرآهن ها با تیرآهن های معمولی بپردازیم.

کاربرد تیرآهن هاش

از تیرآهن هاش در صنعت ساختمان سازی استفاده های زیادی می شود. از پرکاربردترین این مورد میتوان به استفاده از آنها در ساخت ساختمان های ضدزلزله به دلیل انتقال تنش کمتر با وجود سطح مقطع پهن آنها، ساخت برج ها بخاطر بودن در سایزهای طولانی، مورد استفاده در پالایشگاه ها به صورت بست تیرآهنی، ساخت خرپا به جای استفاده از ستون ها و در نهایت ساخت پل ها بخاطر استحکام و مقاومت بالایی که تیرآهن های هاش دارند، اشاره کرد.

انواع تیرآهن هاش

به طور کلی تیر آهن های هاش به دسته کلی تقسیم می شوند که عبارت اند از:

تیرآهن هاش سبک

این نوع تیرآهن ها که با نام هایی چون HEA یا IPBL نیز شناخته می شوند در سایزهای ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ میلی متری در ارتفاع ۹۶ تا ۹۹۰ میل و طول بال ۱۰۰ تا ۳۰۰ تولید می شوند. همچنین ضخامت جان این تیرآهن ها بین ۵ تا ۱۶.۵ میلی متر متغیر است.

تیرآهن هاش سنگین

نام های دیگری که برای این نوع تیرآهن وجود دارد عبارت است از HEB و IPB؛ این نوع تیرآهن مطابق با استاندارد کشور آلمان در سایزهای ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ میل با ارتفاع بین ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ میل با طول بال ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلی متر به همراه ضخامت جان ۶ تا ۱۹ میل تولید می شود.

تیرآهن هاش فوق سنگین

این نوع تیرآهن با نام های دیگری چون HEM و IPBV نیز خوانده می شود. همچنین طبق استاندارد کشور آلمان در سایزهای ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ میلی متر با ارتفاع ۱۲۰ تا ۱۰۰۸ میل و طول بال ۱۰۶ تا ۳۰۲ تولید می شوند. ضخامت جان تیرآهن های فوق سنگین بین ۲۰ تا ۴۰ میلی متر می باشد.

استاندارد تیرآهن هاش

تیرآهن های هاش در سه استاندارد st37، st44 و st52 تولید می شود که از متداول ترین استاندارد در تولید تیرآهن های هاش st44 می باشد.

اما بحث بعدی که در اینجا باید به آن پرداخته شود سایز تیرآهن ها می باشد. از مهم ترین سایز تیرآهن های هاش میتوان به مواردی چون تیرآهن ۱۴، تیرآهن ۱۶، تیرآهن ۱۸ اشاره کرد. این نکته را هم بدانید که بیشتر تیرآهن های هاش موجود در بازار هاش تیرآهن وارداتی است. البته کارخانه ذوب آهن اصفهان پا در این عرصه نمود و توانست فعالیت خوبی را در تولید تیرآهن های هاش به سایزهای ۱۶۰، ۱۸۰ و ۲۰۰ میلی متری از خود نشان دهد. نکته ای که در خصوص این تیرآهن ها باید بدانید این است که وزن تیرآهن هاش به ضخامت بال‌ ها، جان و طول مقطع آن‌ها بستگی دارد. جهت اطلاع از وزن و قیمت تیرآهن در اصفهان به سایت آراد آهن مراجعه نمایید.

انواع تیرآهن هاش
انواع تیرآهن هاش

تفاوت تیرآهن هاش با تیرآهن های معمولی

مهم ترین تفاوت تیرآهن های هاش با معمولی در شکل ظاهری، کاربرد و تحمل بار است.

شکل ظاهری سطح مقطع تیرآهن های IPE شبیه به حرف I انگلیسی می باشد اما همانطور که گفتیم سطح مقطع تیرآهن های بال پهن به شکل H است. تفاوت دیگری که در شکل ظاهری این دو نوع تیرآهن وجود دارد، نسبت اندازه بال و جان این دو نوع تیرآهن با یکدیگر می باشد. همچنین ارتفاع تیرآهن های معمولی بین ۸۰ تا ۶۰۰ میل می باشد اما تیرآهن های هاش بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی متر است. تفاوت کاربرد این دو نوع تیرآهن، مربوط به استفاده بیشتر از تیرآهن های هاش در صنعت نسبت به تیرآهن معمولی است.

از مهم ترین تفاوت این دو محصول در خصوص تحمل بار نیز میتوان به بالا بودن تحمل تیرآهن هاش در برابر نیروهای برشی و خمشی اشاره کرد که باعث می شود استحکام بیشتری به سازه بدهد.

تیرآهن هاش نسبت به تیرآهن معمولی چه برتری هایی دارد؟

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که چرا در برخی صنایع استفاده از تیرآهن هاش ارجحیت بالاتری نسبت به تیرآهن های معمولی دارد؟

پاسخ سوال شما چیزی جز مواردی مانند بالا بودن اطمینان آنها در ساخت و سازهای بلند، کاهش هزینه های جوشکاری و پرتی مصالح فولادی نسبت به تیرورق، استفاده مفید از مساحت ساختمان، بالا بودن مقاومت این نوع تیرها در مقابل نیروهای خمشی و برشی، مناسب بودن در ساخت سازه های صلب و دارا بودن مقاومت یکسان در دو جهت عمود بر هم در برابر بار، نمی باشد.

مزایای تیرآهن هاش

از مهم ترین مزایای تیرآهن هاش نیز میتوان به کاهش ضریب خطا و میزان مصرف آهن و در نتیجه صرفه جویی در هزینه های عملیاتی، بالا بودن سرعت نصب آنها، استفاده از آن به عنوان ستون یا تکیه گاه اشاره کرد.

نحوه تولید تیرآهن هاش

نحوه تولید تیرآهن های هاش به چند بخش تقسیم می شود اما به طور کلی تمامی آنها حاصل تولید نورد گرم هستند. مراحل تولید به این شکل است که ابتدا شمش ها را پخته و آن را به دمای بالای ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد می رسانند. بعد از آن شمش ها را قالب دهی کرده و آنها را از ایستگاه‌های چند مرحله‌ ای برای تحت فشار قرار دادن محصول عبور می دهند. در ادامه با کاهش لبه و ضخامت بال، محصول را برای سایزدهی نهایی آماده می کنند.

قیمت تیرآهن H

حال می رسیم به اصلی ترین موضوع مقاطع فولادی یعنی قیمت. از مهم ترین موارد تاثیرگذار در قیمت تیرآهن و قیمت تیرآهن H می توان به کیفیت و قطر این نوع تیرآهن ها اشاره کرد. البته چون این نوع تیرآهن ها در دسته کالاهای وارداتی محسوب می شوند وابسته به نوسانات بازار دلار نیز می باشند. قیمت تیرآهن در اصفهان تا حد زیادی بستگی به میزان عرضه و تقاضا تیرآهن ذوب آهن دارد.

قیمت روز هاش

خب مهم ترین موارد اختصاصی بر قیمت روز تیرآهن هاش را در قسمت قبل برای شما عزیزان ذکر کردیم. اما عوامل مهم دیگری میتواند بر قیمت هاش تاثیر بگذارد. از آن جمله می توان به بازار عرضه و تقاضا، عوامل تاثیرگذار بر قیمت شمش و هزینه های انرژی و حمل و نقل اشاره کرد.

خرید هاش

حال که با تیرآهن هاش آشنا شدید و قصد استعلام از قیمت H را دارید، میتوانید به شرکت تجاری و بازرگانی آرادآهن مراجعه کنید. و به صورت لحظه ای از قیمت تیرآهن هاش مطلع باشید. زیرا همانطور که می دانید بحث به روز بودن از قیمت مقاطع فولادی یکی از مهم ترین کارهای مهندسین پروژه محسوب می شود.

همچنین در ادامه نیز با یکی از نمایندگی های فروش تیرآهن و هاش یعنی شرکت آراد آهن آشنا شدید. پس میتوانید دسترسی راحتی به قیمت انواع تیرآهن در اصفهان از کارخانه های مطرح صنایع فولادی مانند تیرآهن ذوب آهن اصفهان داشته باشید. برای خرید تیرآهن هاش و قیمت تیرآهن در اصفهان می توانید از راهنمایی های کارشناسان مجرب و پرسابقه ما در بحث قیمت روز و خرید مقاطع فولادی بهره ببرید.