آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

ورق گالوانیزه چیست و چه ویژگیهایی دارد

قیمت ورق گالوانیزه
۴.۹/۵ - (۱۰ امتیاز)

به ورق فولادی که توسط یک لایه از فلز روی پوشانده شده است ورق گالوانیزه می‌گویند. این ورق‌ها در برابر خوردگی و اکسیداسیون مقاومت بالایی دارند به همین دلیل امروزه یکی از پرکاربردترین نوع از ورق‌های پوشش‌دارمحسوب می‌شوند این نوع ورق در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، ساختمان‌سازی، کشتی سازی و … کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد. قیمت ورق گالوانیزه نسبت به قیمت دیگر ورق‌های فولادی بدون پوشش مانند ورق سیاه، بیشتر می‌باشد. در این مقاله شما با انواع ورق‌های گالوانیزه و مشخصات فنی و ویژگی‌های آن‌ها آشنا خواهید شد؛ چنانچه قصد خرید ورق گالوانیزه را دارید برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با آرادآهن همراه باشید.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه، ورق فولادی است که لایه‌ای از جنس روی، سطح آن را پوشانده است. این لایه‌ی محافظ از ورق در برابر رطوبت، اکسیداسیون و خوردگی، محافظت می‌کند. سرعت اکسیداسیون فلز روی از سرعت اکسیداسیون فولاد بسیار پایین‌تر می‌باشد، بنابراین ورق گالوانیزه دوام و ماندگاری بسیار بالاتری نسبت به ورق فولادی دارد که همین خاصیت موجب گردیده تا ورق گالوانیزه کاربردهای متنوعی داشته باشد.

 ضخامت لایه‌ی پوششی روی بستگی به نوع کاربرد و محل استفاده دارد. برای مصارفی که رطوبت محیط بالا و امکان خوردگی ورق زیاد است، لایه پوششی ورق باید ضخیم‌تر باشد. به ضخامت این لایه اصطلاحا Coting  ورق گفته می‌شود. با افزایش کوتینگ ورق، قیمت ورق گالوانیزه نیز افزایش می‌یابد.

حداقل ضخامت لایه‌ی پوشش گالوانیزه بر اساس استانداردهای مختلف تعیین می‌شود؛ از فاکتورها مهم تعیین کننده ضخامت این لایه می‌توان به ترکیب شیمیایی فولاد؛ عملیات سرد صورت گرفته برروی فولاد قبل از فرآیند گالوانیزه کردن آن؛ مدت زمان غوطه‌وری در حوضچه روی و … اشاره کرد.

ورق گالوانیزه چیست

مشخصات فنی ورق گالوانیزه

ابعاد و ضخامت ورق گالوانیزه با توجه به رول یا شیت بودن آن متفاوت می‌باشد.ورق رول گالوانیزه با  ضخامت ۰.۱۸ تا ۶ میلی‌متر، عرض ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی‌متر، وزن تقریبی ۵ تا ۷ تن و ورق‌های فابریک گالوانیزه با ضخامت‌های متغیر ۰.۱۸ ، ۰.۴ ، ۰.۹ ، ۲ ، ۶ ، در ابعاد ۱۰۰۰*۲۰۰۰ میلی‌متر و ۱۲۵۰*۲۵۰۰ میلی‌متر و  وزن کویل ۳.۵ تا ۱ تن تولید و عرضه می‌شوند.میزان فروش ورق گالوانیزه با ضخامت‌های بین ۰.۳ تا ۲.۵ میلی‌متر به دلیل کاربردی‌تر بودن آن، بیشتر می‌باشد.

برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه نیاز به دانستن پارامترهایی مانند طول، عرض و ضخامت ورق می‌باشد. ضخامت ورق گالوانیزه شامل مجموع ضخامت فلز پایه و ضخامت لایه پوشش روی می‌باشد. وزن ورق گالوانیزه یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت این محصول می‌باشد که با فرمول زیر محاسبه می‌شود:

چگالی ورق (گرم بر سانتی‌متر مربع) * ضخامت ورق گالوانیزه *(میلی‌متر)عرض ورق * (میلی‌متر)طول ورق  = وزن ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه کاشان

کارخانه‌های مختلفی در ایران اقدام به تولید ورق گالوانیزه نموده‌اند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها کارخانه امیرکبیرکاشان می‌باشد، بنابراین تقاضای زیادی برای خرید ورق گالوانیزه این کارخانه در بازار آهن آلات وجود دارد. ورق‌ گالوانیزه کاشان به سه فرم رول، ورق مسطح و ورق فرم دار(سینوسی، ذوزنقه‌ای)  و با ضخامت ۰.۳ تا ۱.۲۵ میلی‌متر، عرض ۱۰۰۰ تا ۱۲۵۰ میلی‌متر و براساس استانداردهای  ISIR، EN،DIN،JIS،ASTM  و ISO تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شوند.

برای حفاظت از سطح ورق‌های گالوانیزه، برروی آن‌ها عملیات شیمیایی غیرفعال‌سازی یا روغن‌کاری یا هردو را انجام می‌دهند. عملیات شیمایی سطح ورق گالوانیزه موجب می‌شود تا ورق در برابر رطوبت مقاوم شود و ریسک تشکیل شوره سفید کاهش یابد. قیمت ورق گالوانیزه امیر کبیر کاشان به دلیل کیفیت بالا، خاصیت ضد زنگ زدگی و تقاضای زیاد، در بازار آهن آلات بالا می‌باشد.  

از ورق‌های گالوانیزه کاشان برای ساخت پروفیل، پوشش سقف،کابینت، لوازم خانگی، تولید قطعات داخلی و خارجی اتومبیل و … استفاده می‌شود.

مزایای ورق گالوانیزه

  • هزینه فرآیند گالوانیزاسیون به روش غوطه‌وری  در حوضچه روی مذاب نسبت به دیگر فرآیندهای مقاوم سازی ورق در برابر خوردگی، کمتر می‌باشد.
  • تعمیرات و نگهداری این ورق‌ها کم هزینه می‌باشد.
  • این ورق‌ها به علت پوشش روی در سطح ورق از مقاومت بالایی در برابر رطوبت برخوردار می‌باشند.
  • به دلیل مقاومت زیاد در برابر رطوبت و خوردگی، این ورق‌ها دوام و طول عمر بالایی دارند.
  • فرآیند تولید ورق‌های گالوانیزه نیاز به صرف زمان زیادی ندارد.
  • این ور‌ق‌ها نسبت به ورق‌های دیگر ظاهری زیبا و شفاف دارند.
  • گالوانیزاسیون ورق‌های فولادی موجب می‌شود تا تمامی قسمت‌های ورق مانند گوشه‌ها، فرورفتگی‌ها و حتی جاهای کوچک در برابر رطوبت، خوردگی و ساییدگی محافظت شود.
  • این ورق‌ها دارای قابلیت‌های فرم‌دهی و شکل‌دهی مطلوبی می‌باشند.
  • بر روی ورق‌های گالوانیزه می‌توان عملیات جوشکاری انجام داد.
  • پوشش روی در سطح ورق با چشم غیرمسلح نیز به راحتی قابل کنترل و بررسی می‌باشد.
  • ورق‌های گالوانیزه را می‌توان به راحتی و با سرعت در هر مکانی که نیاز است، نصب کرد.
مشخصات ورق گالوانیزه

انواع ورق گالوانیزه از نظر شکل ظاهری

در زمان خرید ورق گالوانیزه به این نکته توجه داشته باشید که این محصول از نظر شکل ظاهری به سه نوع ورق گالوانیزه بدون گل(Zero Spangle)، ورق گالوانیزه گل ریز (Minimum Spangle) و ورق گالوانیزه گل درشت (Regular Spangle) دسته‌بندی می‌شود. این دسته‌بندی بر اساس شکل‌گیری کریستال یا گل، بر روی سطح ورق گالوانیزه است که در اثر سرد نمودن ورق فولادی و کیفیت و درصد روی استفاده شده در عملیات گالوانیزه کردن ورق تشکیل می‌شود؛ هرچه میزان ناخالصی سرب درون حوضچه مذاب روی کمتر باشد، ورق گل کمتری دارد و یا بدون گل خواهد شد؛ به همین دلیل قیمت روز ورق گالوانیزه بدون گل نسبت به نوع گل دار آن بیشتر می‌باشد.

به علت مضراتی که سرب برای محیط زیست دارد، تولیدکنندگان ورق گالوانیزه در تلاشند تا ناخالصی سرب را از ورق گالوانیزه حذف نمایند از این رو در آینده نزدیک، تنها ورق گالوانیزه بدون گل تولید خواهد شد.

انواع ورق گالوانیزه از نظر نوع پوشش

ورق‌های گالوانیزه نورد گرم بر اساس استاندارد ۱۰۳۴۶ EN و با پوشش‌هایی از جنس روی؛ روی آهن؛ آلومینیوم روی؛ روی آلومینیوم؛ آلومینیوم سیلیکون تولید و عرضه می‌شوند. یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت ورق گالوانیزه، نوع پوشش لایه‌ی محافظ ورق است که یکی از مشخصات فنی ورق گالوانیزه می‌باشد.

  • پوشش روی(Z):  با غوطه‌ور کردن ورق فولادی در حوضچه مذابی که حاوی ۹۹% فلز روی می‌باشد، به دست می‌آید.
  • پوشش روی آهن (ZF) : با غوطه‌ورسازی ورق فولادی در حوضچه مذابی که ۹۰% آن فلز روی و ۸ تا ۱۰% آن آهن است، به دست می‌آید. 
  • پوشش روی آلومینیوم : (ZA) با غوطه‌ورسازی ورق فولادی در حوضچه روی که ۵% آن روی و ۵% آن آلومینیوم است، به دست می‌آید.
  • پوشش آلومینیوم روی(AZ) :  به روش غوطه‌ورسازی ورق در حوضچه مذاب حاوی ۵۵٪ آلومینیوم، ۴۳.۴٪ روی و ۱.۶٪ سیلیکون، به دست می‌آید.
  • پوشش آلومینیوم سیلیکون : (AS) به روش غوطه‌ورسازی ورق در حوضچه مذاب حاوی فلز آلومینیوم و ۸ تا ۱۱ % سیلیکون به دست می‌آید.

کاربرد ورق‌های گالوانیزه

به دلیل ویژگی‌ها و مزایای فراوان ورق‌های گالوانیزه، از آن‌ها در بسیاری از صنایع و بخش‌های تولیدی به صورت گسترده‌ استفاده می‌شود. ورق‌های گالوانیزه در صنعت خودروسازی برای ساخت بدنه و شاسی خودروها، قسمت ‌های داخلی و خارجی خودروها و … ؛ در صنعت ساختمان‌سازی جهت ساخت سقف‌های شیروانی، نماها، سیستم‌های تهویه‌، لوله کشی ساختمان، ناودانی و … ؛ در صنعت ارتباطات برای ساخت جعبه‌های تقسیم، تجهیزات مخابراتی و …؛ در صنعت لوازم خانگی برای ساخت لباسشویی، ظرفشویی، کولر و … ؛ در صنعت کشاورزی برای ساخت ماشین آلات کشاورزی؛ در صنعت کشتی سازی و صنایع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین از ورق گالوانیزه می‌توان برای ساخت ورق‌های پروفیل‌دار، کاشی فلزی یا نمای سایدینگ فلزی، ساخت سیلوهای فلزی، ساخت کشتی‌ها ، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و راه‌ آهن، تابلوهای تبلیغاتی، پله‌ها، بالکن، ایوان، قرنیزها، حفاظ‌ها، نرده‌ها و انواع سازه‌های فلزی و … نیز استفاده کرد.

قیمت روز ورق گالوانیزه

قیمت ورق گالوانیزه اصفهان و برندهای دیگردر بازار آهن و فولاد ایران، به عوامل مختلفی از جمله کارخانه تولیدکننده، روش تولید، وزن، ابعاد، ضخامت ورق، ضخامت پوشش روی، کیفیت و استاندارد آن و … بستگی دارد. نوسانات ارزی نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر تغییرات قیمت روز ورق گالوانیزه است.

به دلیل وجود نوسانات قیمت انواع ورق‌های گالوانیزه و نیز وجود محصولات بی‌کیفیت در بازار خرید، فروش و عرضه آهن آلات کشور، توصیه ما به شما عزیزان این است که کالای مورد نظر خود را از مرکز پخش ورق گالوانیزه معتبر و شناخته شده مانند بازرگانی آرادآهن خریداری نمایید تا ضمن خرید محصولی با کیفیت، مناسب‌ترین هزینه را پرداخت کرده باشید.

وب سایت آرادآهن مرجع رسمی فروش انلاین ورق گالوانیزه برندهای مختلف در بازار آهن می‌باشد که به دلیل منطبق بودن قیمت‌های درج شده در آن با آخرین تغییرات قیمت در بازار آهن و فولاد کشور، روزانه توسط بسیاری از فعالان و علاقمندان این حوزه، مورد بازدید قرار می‌گیرد.

آرادآهن مرکز فروش انواع ورق گالوانیزه

با افزایش میزان کیفیت ورق گالوانیزه تولید شده، قیمت نهایی آن نیز به همان میزان بیشتر می‌شود. براساس میزان کیفیت ورق گالوانیزه، از آن در صنایع گوناگون استفاده می‌شود. ورق گالوانیزه فولاد مبارکه با کیفیت بالایی که دارد، برای مصارفی که احتمال خوردگی و زنگ زدگی ورق زیاد است، کاربرد دارد.

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، کارخانه هفت الماس، کارخانه ورق خودرو شهرکرد، کارخانه تاراز شهرکرد از جمله  برترین  تولیدکنندگان ورق گالوانیزه در ایران می‌باشند. ورق گالوانیزه تولیدشده در این کارخانه‌ها، از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است؛ کارخانه امیرکبیر کاشان علاوه برکیفیت عالی، ورق‌های گالوانیزه متنوع‌تری را از نظر استحکام و کشش، تولید و عرضه می‌کند.

آرادآهن مرجع قیمت گذاری و تامین کننده ورق گالوانیزه با سال‌ها سابقه درخشان و ارزنده در بازار آهن کشور شناخته می‌شود که همواره می‌کوشد تا با ارائه محصولات فولادی با کیفیت عالی و قیمت مناسب، اعتماد و رضایت مشتریان خود را جلب نماید. برای دریافت مشخصات فنی ورق گالوانیزه و مشاوره تخصصی جهت ثبت سفارش خرید می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

عوامل موثر بر قیمت ورق گالوانیزه چیست

علاوه موثر بر قیمت ورق گالوانیزه چیست

در این مقاله به طور کامل به این سوال پاسخ دادیم که ورق گالوانیزه چیست، چه مشخصات، انواع و کاربردهایی دارد.

همچنین دانستیم که مهم‌ترین ویژگی‌های ورق گالوانیزه چیست. مقاومت بالا در برابر خوردگی و رطوبت، کیفیت ظاهری بالا، زیبایی و قیمت مناسب از مهم‌ترین ویژگی‌های این ورق به شمار می‌رود. این ویژگی‌ها باعث افزایش استفاده از این ورق شده‌اند.

اما برای بسیاری از افراد این سوال مطرح خواهد شد که فاکتورهای تعیین کننده قیمت ورق گالوانیزه چیست در جواب این کاربران باید گفت که فاکتورهای بسیاری روی قیمت این ورق اثر می‌گذارند که مهم‌ترین آن‌ها شامل مشخصات فنی و قیمت روز ورق می‌شود.

در پاراگراف‌های قبلی به طور مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم که مشخصات فنی ورق گالوانیزه چیست؛ اما شاید ندانید که منظور از قیمت روز ورق گالوانیزه چیست؟

قیمت روز ورق گالوانیزه نرخی است که براساس شاخص‌های اقتصادی برای این ورق تعیین می‌شود؛ اما منظور از شاخص‌های اقتصادی و اثر آن بر قیمت ورق گالوانیزه چیست؟

منظور از نرخ ارز، قیمت جهانی فولاد خام، هزینه‌های حمل و نقل و غیره است که همگی به صورت روانه تعیین می‌شوند و به همین دلیل نوسان دارند..

البته نمی‌توان از فاکتور میزان عرضه و تقاضا و اثرگذاری زیاد آن روی قیمت ورق گالوانیزه هم چشم‌پوشی کرد. مسلم است که با افزایش میزان تقاضا، قیمت‌ روز این ورق فولادی هم بالاتر خواهد رفت. هم‌چنین، در صورت کاهش میزان عرضه هم شاهد تکرار همین موضوع خواهیم بود.

بنابراین در پاسخ به این سوال که عوامل موثر بر قیمت ورق گالوانیزه چیست، می‌توان به نرخ ارز، قیمت‌های جهانی فولاد خام، میزان عرضه و تقاضا، ضخامت و ابعاد ورق و غیره اشاره کرد.