آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

ناودانی اروپایی چیست؟

قیمت ناودانی
به این مقاله امتیاز دهید

ناودانی اروپایی یکی از انواع ناودانی به شمار می‌رود که در صنعت و بازار آن را به نام ناودانی سنگین می‌شناسند. به طور قطع می‌دانید که ناودانی‌ها در صنایع مختلف و به خصوص صنعت ساختمان سازی پروفیلی پر کاربرد محسوب می‌شوند. این پروفیل‌ها مطابق با معیارهای تعریف شده در یکی از سه استاندارد زیر تولید می‌گردند:

  1. استاندارد فرانسه۲۵۵ – ۴۵NF A
  2. استاندارد ۱۰۲۶ DIN- که در کشورهای اروپایی تدوین شده است و براساس آن دو نوع ناودانی UPN و UNP خواهیم داشت.

۲- استاندارد ۳- ۱۲۹۴۴ DIN EN ISO که این استاندارد نیز در کشورهای اروپایی تدوین شده و تفاوتش با استاندارد قبلی در این است که ناودانی‌های تحت این استاندارد در برابر خوردگی نیز مقاوم هستند.

ناودانی‌های اروپایی تحت استاندارد اروپایی مدل UNP با ضخامت بالا و در نتیجه وزن بیشتری تولید می‌شوند. در واقع این ناودانی‌ها کاملاً مطابق با وزن‌های اعلام شده در جدول اشتال وزنی ساخته می‌گردند. از این رو ناودانی‌های اروپایی دارای مقاومت و کیفیت بالاتری بوده و برای استفاده در پروژه‌های صنعتی و یا پروژه‌های ساختمانی عظیم مناسب هستند.

ناودانی‌های صنعتی موجود در بازار ایران عمدتاً از کشورهایی چون ترکیه، روسیه و چین وارد می‌شود و بخش دیگری از نیاز بازار داخلی به این پروفیل‌های فولادی نیز توسط تعداد محدودی از کارخانجات داخلی از جمله: فولاد ناب تبریز، فولاد شکفته مشهد و مجتمع البزر فولاد ایرانیان تأمین می‌گردد.

کارخانجات، ناودانی را به یکی از دو روش پرسی و یا فابریک تولید می‌کنند. ناودانی‌های فابریک با طی کردن مراحل نوردگرم و به صورت فابریک به شکل ناودانی از خطوط تولید کارخانه خارج می‌شوند. در صورتی که ناودانی‌های پرسی از نورد سرد ورق‌های فولادی و توسط دستگاه‌های رول فرمینگ به شکل ناودانی تبدیل می‌شوند.

مشخص است که ناودانی‌های فابریک کیفیت بالاتر و ابعاد دقیق‌تری نسبت به ناودانی‌های پرسی دارند.

قیمت ناودانی
قیمت ناودانی

وزن و مشخصات فنی ناودانی اروپایی

وزن و مشخصات فنی ناودانی اروپایی از فاکتورهایی بسیار مهمی هستند که هنگام انتخاب و خرید ناودانی باید در نظر گرفت. ناودانی‌های سنگین که تحت استاندارد  DIN-1024از کشورهای خارجی وارد بازار می‌شوند دارای سایزهای ۴۰ تا ۴۰۰ بوده و ناودانی‌های سنگین که در داخل تولید می‌شوند به صورت استاندارد سایزی بین ۸۰ تا ۱۸۰ میلیمتر دارند.

وزن و مشخصات فنی ناودانی اروپایی هم چنین بر روی قیمت ناودانی بسیار تأثیر گذارند. وزن دقیق ناودانی‌های اروپایی را می‌توانید در جدول اشتال مشاهده کنید. در این جدول وزن ناودانی در کنار مشخصات زیر درج گردیده است :

Ey: طول مرکز سطح تا ضلع بیرونی

Xm: طول مرکز برش تا مرکز سطح

A1: فاصله‌ی میان دو پروفیل برای یکسان سازی ممان اینرسی

جدول وزنی اشتال به منظور دسترسی سریع و آسان مهندسان و متخصصان به مشخصات محصولات فولادی طراحی شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تفاوت ناودانی سبک و اروپایی

ناودانی‌ها به طور کلی در انواع سبک و اروپایی تولید می‌شوند. تفاوت ناودانی سبک و اروپایی عبارتند از:ناودانی‌های سبک را اصولاً با ضخامت و ابعادی کمتر از ابعاد تعیین شده در استانداردها تولید می‌کنند این امر موجب می‌شود که این ناودانی‌ها وزنی پایین‌تر از حداقل وزن مشخص شده در جدول‌های استاندارد پیدا کنند. اما در مقابل ابعاد ، ضخامت و وزن ناودانی‌های سنگین را درست مطابق با اعداد مشخص شده در جداول استاندارد تولید می کنند. به طور کلی می‌توان گفت بزرگترین تفاوت ناودانی سبک و اروپایی در وزن آن است.

ناودانی‌های سنگین به دلیل دارا بودن ضخامت بیشتر، مقاوم‌تر و مستحکم تر خواهند بود و در نتیجه برای استفاده در پروژه‌های بزرگ ساختمانی و یا پروژه‌های صنعتی مناسب خواهند بود. در مقابل ناودانی سبک را به دلیل مقاومت کمتر در موقعیت‌های مورد استفاده قرار می‌دهند که فشار کمتری را متحمل شوند.

کارخانجات تولید کننده ناودانی نوع سبک و سنگین نیز متفاوت هستند. بیشتر کارخانجات داخلی ناودانی نوع سبک و تعداد محدودی از آن‌‌ها هم ناودانی نوع سبک و هم نوع اروپایی را تولید می‌کنند.

قیمت یکی دیگر از تفاوت‌های میان این دو نوع ناودانی است. واضح است که به دلیل کیفیت و وزن بیشتر قیمت ناودانی اروپایی بالاتر باشد.

قیمت روز ناودانی
قیمت روز ناودانی

قیمت روز ناودانی اروپایی

قیمت روز ناودانی اروپایی براساس وزن، ضخامت و سایز این مقاطع فولادی اعلام می‌شود. مشخص است که هرچه ضخامت، سایز و وزن این مقطع بیشتر باشد، به همان میزان به مواد اولیه و انرژی بیشتری برای تولید آن نیاز خواهد شد. پس می‌توان نتیجه گرفت که قیمت این مقطع به قیمت مواد اولیه، انرژی و عواملی که به صورت غیر مستقیم بر روی این دو اثر گذارند بستگی دارد.

عواملی که غیرمستقیم موجب افزایش قیمت روز ناودانی اروپایی خواهند شد؛ مواردی چون نرخ ارز، تعرفات کمرگی، قیمت آهن و فولاد در سطح جهان، هزینه‌های حمل و نقل و … هستند.

شایان ذکر است قیمت روز ناودانی و دیگر مقاطع فولادی به صورت روزانه در منوی اصلی سایت آرادآهن منتشر خواهد شد. همچنین شما کاربران عزیز می‌توانید آخرین قیمت‌ها را در کانال تلگرامی و یا صفحه اینستاگرامی آراد آهن نیز مشاهده نمایید.

کاربردهای ناودانی اروپایی

کاربردهای ناودانی اروپایی در صنایع مختلف زیاد است. از این ناودانی به صورت تکی و یا جفتی در موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • ساخت تیرها: به صورت تک و یا دوبل
  • ساخت ستون‌ها: به صورت جفتی
  • ساخت بادبندها: به صورت جفتی و تکی
  • ساخت خرپاها: به صورت جفتی
  • ساخت اسکلت کابین‌‌های ماشین آلات سنگین، کامیون‌ها و تریلرها

البته کاربردهای ناودانی اروپایی به موارد بالا ختم نمی‌شود و این ناودانی در صنایع مختلف کاربردهای ریز و کوچک بیشتری دارد که ذکر تمامی آن از حوصله‌ی این مقاله خارج است.

فروش ناودانی اروپایی در آراد آهن

فروش ناودانی اروپایی در آراد آهن با شرایطی ویژه انجام می‌شود. آراد آهن سبد متنوعی از برندهای مختلف ناودانی‌ها تولید شده در داخل و خارج از کشور را تهیه و در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. دلیل اعلام قیمت مناسب محصولات از سوی این بازرگانی همکاری مستمر با کارخانجات داخلی و نیز خرید از آن‌ها در حجم‌های بالا است. هم چنین یادآور خواهیم شد که بازرگانی آراد آهن تمامی محصولات خود را با ضمانت کیفیت عرضه می‌کند. 

 جهت اطلاع از شرایط ویژه فروش ناودانی اروپایی در آراد آهن با شماره‌ی: ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید. شما می توانید با مراجعه به سایت اینترنتی آرادآهن قیمت روز ناودانی را مشاهده نمایید.