آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

نحوه محاسبه آنلاین وزن نبشی

محاسبه وزن آنلاین نبشی
۵/۵ - (۱ امتیاز)

نبشی‌ها در اتصالات مقاطع فولادی کاربرد دارند و به عنوان یکی از پروفیل‌های فولادی اصلی و پرکاربرد به شمار می‌روند. از این رو تقاضا برای خرید نبشی در بازار بسیار زیاد است. یکی از چالش‌های همیشگی برای خریداران در زمان خرید این محصول، نحوه محاسبه وزن نبشی است، به این علت که قیمت این محصول، براساس وزن آن بر حسب کیلوگرم محاسبه می‌گردد. بنابراین برای خریداران، محاسبه دقیق وزن یک شاخه نبشی از اهمیت زیادی برخوردار میباشد. اگر قصد خرید نبشی را دارید و می‌خواهید بدانید که چگونه به صورت آنلاین وزن نبشی را بدست آوریم؟ در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

نبشی و انواع آن

نبشی چیست ؟ مقطع فولادی L مانند است که دو ضلع عمود بر هم دارد و براساس استاندارد DIN EN ISO129443 تولید می‌شوند. ضخامت و اندازه بال‌های نبشی‌، از جمله مشخصاتی است که در زمان خرید نبشی در سایزهای مختلفباید به آن دقت کرد. نبشی‌ها را بر اساس شکل ظاهرشان، به دو نوع نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی دسته‌بندی می‌کنند. اگر اندازه بال‌های نبشی یکسان باشد، آن را نبشی بال مساوی، در غیراینصورت آن را نبشی بال نامساوی می‌نامند. نبشی بال مساوی در سایزهای ۲۰ تا ۲۵۰ میلی‌متر و نبشی بال نامساوی در سایزهای ۲۰*۳۰ تا ۹۰*۲۵۰ میلی‌متر  و با ضخامت ۳ تا ۱۰ میلی‌متر در بازار موجود می‌باشد.

از این محصول در مصارف مختلفی مانند اتصال تیرآهن به بیم‌های باربر، اتصال پل‌ها به ستون‌ها، در ساختمان سازی به صورت منفرد یا مرکب در ساختمان، اتصال ستون به صفحات در فونداسیون، ساخت خرپا و ستون و غیره استفاده می‌شود.

نبشی‌ها را بر اساس روش تولید به دو نوع نبشی فابریک و نبشی پرسی دسته بندی می‌کنند.

برای مطالعه مقاله تفاوت نبشی فابریک و پرسی کلیک کنید.

در روش تولید فابریک نبشی، ابتدا شمش‌های فولادی را وارد کوره‌های مخصوص با دماهای بالا میکنند. سپس طول آن را به وسیله عبور از قفسه‌های ابتدایی، افزایش و یا کاهش می‌دهند. در مرحله بعد با عبور از قفسه‌های میانی و پایانی، آن را به شکل نبشی فابریک از خط تولید خارج می‌کنند. در روش تولید نبشی پرسی، ورق فولادی با طول ۶ متر را با عملیات پرس کردن، به شکل نبشی در می‌آورند.

فرمول محاسبه وزن نبشی بال مساوی

چرا محاسبه وزن نبشی اهمیت دارد؟

کاربرد نبشی، با توجه به ضخامت، وزن و اندازه آن تعیین می‌گردد؛ بنابراین اطلاع از  وزن نبشی، اهمیت زیادی دارد. اولین مهندس ساختمان زن در آلمان با نام مارتا اشنایدر بورگر در سال ۱۹۳۸، کتاب جدول وزنی نبشی یا همان جدول اشتال نبشی را تدوین کرد. و به این وسیله، کمک شایانی به مهندسان و خریداران این محصول در سراسر جهان نمود.

در این کتاب برای نبشی‌ها، دو جدول اشتال نبشی با بال مساوی و جدول اشتال نبشی با بال نامساوی وجود دارد.که علاوه بر وزن هر سایز از نبشی در واحد متر، سایر مشخصات فنی از جمله ممان اینرسی، سطح مقطع، ژیراسیون، گشتاور مقاوم و نیروی برشی پلاستیکی نیز درج شده است. بنابراین در زمان خرید نبشی می‌توان به راحتی با مراجعه به جدول اشتال، وزن یک متر از نبشی مورد نظر خود را مشاهده و قیمت نبشی را با استفاده از فرمول‌هایی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، محاسبه نمایید.

محاسبه آنلاین وزن نبشی  (فرمول محاسبه وزن نبشی)

با مراجعه به جدول اشتال نبشی بال مساوی یا نبشی بال نامساوی می‌توانید با توجه به سایز نبشی، اطلاعاتی همچون وزن و ضخامت آن را بدست آورید. و بفهمید که یک متر از نبشی با سایز و ضخامت مورد نظر، چقدر وزن دارد. همچنین نبشی در طول‌های ۶ یا ۱۲ متری تولید می‌شود. بنابراین باید در فرمول به ‌جای طول، یکی از عددهای ۶ یا ۱۲ را قرار دهید. سپس می‌توانید وزن نبشی را با استفاده از فرمول زیر محاسبه نمایید.

وزن یک شاخه نبشی = وزن یک متر از نبشی بر اساس جدول اشتال * طول یک شاخه نبشی (متر)

به عنوان مثال: ۱۲ متر × ۲.۸۶ کیلوگرم (وزن یک متر از نبشی سایز ۶ براساس جدول اشتال) = ۳۴.۳۲ کیلوگرم

در صورتی که دسترسی به جدول اشتال ندارید، یا پس از مشاهده اعداد و پارامترهای مختلفی که در آن وجود دارد، دچار ابهام شدید. می‌توانید وزن تقریبی یک شاخه از نبشی بال مساوی یا بال نا مساوی را، با استفاده از فرمول‌های زیر و تنها با وارد کردن طول شاخه، طول بال‌ها، ضخامت و چگالی نبشی مورد نظر خود، محاسبه کنید:

فرمول محاسبه وزن نبشی بال مساوی

 وزن یک شاخه نبشی بال مساوی = ۱۰۰۰/] طول شاخه * ضخامت * ۲ * طول بال * چگالی فولاد[ 

فرمول محاسبه وزن نبشی بال نامساوی

 وزن یک شاخه نبشی بال نا مساوی = ۱۰۰۰/] طول شاخه * ضخامت * مجموع طول ۲ بال * چگالی فولاد[ 

توجه: در فرمول‌های بالا، چگالی فولاد را عدد ۷.۸۶ و ضخامت و طول را بر حسب میلی‌متر وارد کنید تا وزن نبشی بر حسب کیلوگرم به دست آید.

نبشی را از کجا بخریم ؟

قیمت نبشی

قیمت نبشی براساس جنس، سایز، ضخامت و کیفیت کارخانه تولیدی متفاوت میباشد. نبشی‌های گالوانیزه نسبت به انواع دیگر نبشی همچون نبشی فولاد کربنی و نبشی آلیاژی،  به دلیل فرآیند پیچیده و مقاومت بالا در برابر خوردگی، در بین مصرف کنندگان از محبوب بیشتری برخوردار بوده و همچنین قیمت بالاتری نیز دارند.

قیمت نبشی مانند قیمت مقاطع فولادی دیگر، بر حسب کیلوگرم اعلام می‌شود. زمانی که وزن یک شاخه نبشی را با استفاده از جدول اشتال نبشی یا یکی از فرمول‌های بالا به دست آوردید، محاسبه قیمت یک شاخه از آن، کار ساده‌ای خواهد بود. برای محاسبه قیمت یک شاخه از نبشی، میبایست قیمت یک کیلو نبشی مورد نظر را در وزن یک شاخه آن ضرب کرد.

در هنگام خرید نبشی مورد نیاز، استفاده از جدول اشتال یا جدول وزنی نبشی، می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید وزن نبشی خریداری شده را با وزن استاندارد آن مقایسه نمایید. و کیفیت نبشی را به راحتی تشخیص دهید. اگر وزن نبشی خریداری شده با وزن استاندارد درج شده در جدول اشتال نبشی، تفاوت زیادی داشته باشد. نبشی کیفیت پایینی دارد و میبایست از خرید آن خودداری نمایید.

قیمت نبشی امروز

امروزه عوامل متعددی به صورت روزانه یا لحظه‌ای قیمت روز نبشی را دستخوش تغییر می‌کنند. از جمله این عوامل می‌توان به نوسانات قیمت ارز، قیمت جهانی فولاد، قیمت روز آهن آلات، میزان عرضه و تقاضا، سیاست‌های اقتصادی کشور، افزایش قیمت محصولات فولادی در سطح جهانی، هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل، تحولات سیاسی کشور و جهان، نرخ تورم جهانی و بسیاری موارد دیگر اشاره داشت که بر قیمت نبشی امروز تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین پیش از خرید، بایستی آن‌ها را مورد بررسی و تحلیل قرار دهید تا بتوانید در زمان مناسب اقدام به خرید محصول مورد نیاز خود نمایید.

قیمت روز این محصول در سایت آراد آهن به صورت روزانه، به روزرسانی گردیده و شما می‌توانید پیش از خرید، با یک جست و جوی ساده در صفحه مربوط به نبشی، لیست قیمت نبشی امروز را مشاهده نمایید. همچنین شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت نهایی این محصول  و محصولات فولادی دیگر، با کارشناسان واحد فروش آراد آهن تماس حاصل فرمایید.

نبشی را از کجا بخریم ؟

آرادآهن مرکز پخش نبشی

امروزه از دغدغه‌های بزرگ خریداران، خرید نبشی باکیفیت و قیمت مناسب در بازار آهن ایران و اعتماد به یک شرکت یا فروشگاه معتبر و رسمی خرید و فروش نبشی می‌باشد. بازرگانی آراد آهن، نماینده رسمی و تامین کننده انواع نبشی باکیفیت موجود در بازار آهن آلات است که فعالیت قانونی خود را زیر نظر اتحادیه انجام می‌دهد و تمام مجوزهای لازم در این زمینه را از مراجع ذیصلاح کسب نموده است.

تضمین کیفیت و قیمت انواع نبشی کارخانه‌های مختلف در تمامی سایزها، ضخامت‌ها، استانداردها، در این شرکت صورت می‌گیرد. همچنین تیم کارشناسان کارآزموده این مجموعه، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشند و راهنمایی‌های تخصصی لازم را به مشتریان ارائه می‌دهند تا علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، خریدی بهتر و آسان‌تر را تجربه نمایند. تنها کافیست از طریق شماره درج شده در این سایت با آن‌ها تماس بگیرید و پاسخ هر سوال و تردیدی را که برای خرید محصول مورد نظر خود در ذهن دارید، از کارشناسان ما دریافت نمایید.