آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

ورق st37 مشخصات فنی وکاربردهای آن

قیمت ورق
به این مقاله امتیاز دهید

ورق ST37 نوعی ورق فولادی است. که به دلیل ویژگی‌های خاص آن در صنعت ساختمان سازی، کشتی سازی و … بسیار کاربرد دارد. ورق‌های فولادی به دو روش نورد گرم یا سرد تولید می‌شوند. نحوه‌ی تولید و آلیاژ به کار رفته در ورق فولادی مشخص کننده‌ی نوع و ویژگی ورق فولادی خواهد شد. یکی از پرکاربردترین ورق‌های فولادی که به روش نوردگرم  تولید می‌شود ورق ST37 است.

در این مقاله ابتدا به معرفی ورق‌های آهن و سپس به صورت تخصصی ورق فولادی ST37، نحوه‌ی تولید، کاربردها، قیمت و روش‌های خرید ورق ST37 را بررسی خواهیم کرد:

ورق آهن چیست؟

ورق آهنی یا ورق سیاه، صفحه‌ی از جنس فولاد است که طی فرایند نورد گرم تولید می‌شود. در فرآیند نوردگرم ابتدا شمش فولادی در دمای بالای کوره‌ها گداخته میشود. سپس با عبور از میان غلتک‌ها ضخامت آن کاهش و به طول آن افزوده می‌شود. عبور از میان غلتک‌ها تا زمانی که ورق فولادی به ضخامت موردنظر برسد ادامه پیدا می‌کند.

ورق‌ آهنی به دلیل گداختن در طول این فرایند ظاهری مات و  غیربراق پیدا می‌کند. به همین دلیل به آن ورق سیاه می گویند.

ورق سیاه بسته به آلیاژ و میزان کربن به کار رفته در ترکیب آلیاژی‌اش به گریدهای مختلفی تقسیم بندی می‌شود. که مهم‌ترین و پراستفاده ترین این گریدها ST37 است. به دلیل متداول بودن استفاده از این گرید، زمانی که در بازار واژه‌ی ورق سیاه را به تنهایی به کار می‌برند، منظور همان ورق سیاه  با گرید ST37 است.

ورق سیاه ST37چیست؟

تا اینجا متوجه شدیم که ورق ST37 نوعی از ورق‌های سیاه با آلیاژ خاص است. برای شناخت بیشتر این ورق باید درصد کربن به کار رفته در این آلیاژ را که اساس و مبنای ساخت ویژگی‌های اصلی آن است، بدانیم.

در آلیاژ ورق‌ سیاه فولادی ST37 از عنصر کربن تنها به میزان ۲۰ درصد استفاده می‌شود. این درصد از کربن به این ورق‌ها ویژگی‌ها زیر را می‌بخشد:

  • استحکام و مقاومت متوسط رو به بالا
  • خاصیت جوش پذیری زیاد

در واقع در ورق‌ها عددمندرج درکنار علامت ST نشان‌دهنده‌ی کیفیت و میزان انعطاف پذیری ورق است. که هرچه این عدد بزرگتر، کیفیت ورق بالاتر و میزان شکل پذیری آن کمتر است. هم چنین خاصیت و میزان جوش پذیری ورق‌ها با افزایش درصد کربن به کار رفته در آلیاژشان، رابطه‌ی عکس دارد. یعنی هرچه میزان کربن بیشتر، ورق سخت‌تر جوش می‌خورد.

مشخصات فنی ورق ST37

عدد ۳۷ که در  کنار نماد ST ورق سیاه درج میشود، نشان‌دهنده ی استحکام کششی آن است. به این معنی که استحکام کششی این ورق ۳۷۰ نیوتن بر میلیمتر مربع است.

این ورق‌ها در ابعاد زیر و در دو نوع بسته بندی شیت و یا رولی تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند:

  • در ضخامت‌های ۲، ۲.۵، ۳،۴،۵،۶،۸،۱۰،۱۲ و ۱۵
  • در عرض‌های ۱، ۱.۲۵، ۱.۵

استاندارهای که ورق ST37 مطابق با آن تولید و در بازار عرضه می‌شوند عبارتند از:

  • استاندارد اروپایی  DIN 17100
  • استاندارد معروف  EN: S235JR 
  • JIS: SS400
  • ASTM: A283C
  • UNI: FE360B
قیمت ورق سیاه ST37

انواع و درجه‌ی ورق‌های گرید ST37

ورق‌های سیاه ST37 براساس کیفیت در سه درجه زیر تقسیم بندی می‌شود:

  • ST37 (درجه ۱): از این ورق که کمترین کیفیت را نسبت به دو نوع دیگر ورق‌های ST37 دارد، برای کاربردهای معمولی در پروژه‌ها استفاده می‌شود. این حداقل کیفیت قابل قبول به دلیل کمترین میزان کربن به کار رفته در این ورق است. از آن جایی که استفاده از این ورق بسیار رایج است به آن‌ ورق سیاه نیز می گویند.

این ورق‌ها در ۱.۲ تا ۱۲.۲ متر شیت بندی می شوند و عرض آن‌ها نیز بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتی متر متغییر است.

  • ST37-2 (درجه ۲): این ورق که دارای کیفیت متوسطی است. براساس استاندارد اروپایی  DIN 17100 تولید می‌شود. درصد کربن متوسط به این ورق اجازه انعطاف پذیری قابل قبولی را می‌دهد. استحکام کششی این نوع ورق mpa ۳۶۰-۵۱۰ است.
  • ST37-3  (درجه ۳): این ورق بالاترین میزان کیفیت را در میان ورق‌های گرید ST37 دارد و از آن در قسمت‌های حساستر پروژه‌ها استفاده می شود. نهایت میزان کربن به کاررفته در آلیاژ این ورق ۳۸ درصد است. که موجب کیفیت و انعطاف پذیری بالا آن می شود. همچنین این ورق به آرامی ریخته‌گری می‌شود که همین امر سبب افزایش درجه خلوص آن خواهد شد.

مزایای ورق سیاه گرید ST37

از ویژگی‌هایی که باعث مورد توجه قرار گرفتن این ورق در صنایع است. می‌توان به مواردی چون: سبک وزن بودن، کیفیت قابل قبول، قیمت مناسب، خاصیت جوش پذیری بالا، خواص و قدرت مکانیکی عالی، انعطاف پذیری بسیار خوب، قدرت کششی و مقاومت بالا در برابر فشار زیاد اشاره کرد.

کاربردهای ورق ST37

ورق‌های ST37 به دلیل شکل پذیری بالا در کنار استحکام و مقاومت زیاد در صنایع مورد توجه قرار گرفته‌اند و از آن‌ها استفاده‌های زیادی می‌شود. البته شایان ذکر است که از این ورق به دلیل اینکه ظاهر مات و نامناسبی دارد در پشت کار و در مکان‌های دور از دید استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای این ورق می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • ساختمان سازی
  • استفاده به عنوان ماده ی ساخت مقاطع فولادی چون: پروفیل، میلگرد، نبشی، ناودانی و..
  • ساخت لوازم خانگی چون یخچال، ماشین لباسشویی و …
  • ساخت بدنه خودروهای شخصی و ماشین‌های سنگین
  • استفاده در ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی
  • استفاده در صنعت کشتی سازی، پل سازی
  • ساخت حفاظ، نرده، تاب، سرسره، درب و پنجره

کارخانه‌های تولید کننده فولاد ST37

در ایران کارخانه‌های تولید کننده ورق که ورق گرید ST37 را نیز تولید می‌کنند، عبارتند از:

فروش ورق سیاه ST37

ورق سیاه ST37 توسط کارخانجاتی که در بالا ذکر شد، تولید و روانه‌ی بازار می‌شود. این ورق‌ها توسط مراجع فروش و نمایندگی‌های متعدد موجود در سطح کشور و با قیمت‌های مختلفی به فروش می‌رسد.

توصیه می‌شود قبل از اقدام به ثبت سفارش خود، قیمت ورق ST37 را از چندین مرجع و نمایندگی معتبر استعلام نمایید. چرا که نوسانات روزانه قیمت‌ها و عوامل مختلف تأثیرگذار بر نرخ‌ها، گاهی موجب آشفتگی بازار می‌شود و زمینه را برای سواستفاده‌ی سودجویان فراهم می‌کند.

 خرید ورق ST37 از آراد آهن

برای استعلام قیمت‌ها و خرید ورق ST37 از بازرگانی آراد آهن به صورت حضوری و یا غیرحضوری می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

بازرگانی آراد آهن با بیش از دو دهه سابقه در زمینه خرید و فروش انواع آهن آلات ساختمانی و صنعتی و به عنوان مرجع معتبر کارخانجات مطرح کشور، ورق ST37 را با بالاترین کیفیت و مناسبترین قیمت تأمین و به دست مشتریان خود در سراسر کشور خواهد  ‌رساند.