آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

کاربرد ورق گالوانیزه در خودروسازی

قیمت ورق گالوانیزه
۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

قیمت ورق گالوانیزه، روش تولید و جایگاه ورق گالوانیزه در صنعت خودرو سازی از جلمه مطالبی است که در این مقاله آن هارا مورد بررسی قرار می‌دهیم. خودروسازی یکی از مهم‌ترین صنایع مصرف کننده ورق‌های فولادی است. این صنعت برای تولید بدنه و قطعات خودرو از ورق‌های فولادی به دلیل ویژگی‌‌های مطلوب فیزیکی و مکانیکی آن استفاده می‌کند.

در میان ورق‌های فولادی، ورق گالوانیزه به نسبت بیشتر در صنعت خودرو سازی استفاده می‌شود. چرا؟

در این مقاله علاوه بر پاسخگویی به این سوال به معرفی ورق گالوانیزه، روش‌های تولید و تعیین قیمت آن خواهیم پرداخت.

ورق گالوانیزه چیست؟

به ورق فولادی که بر روی سطح آن یک لایه عنصر روی پوشیده باشد، ورق گالوانیزه گفته می‌شود. ورق فولادی بدون این لایه در برابر خوردگی و زنگ زدگی به شدت حساس و آسیب پذیر است. روی اندود کردن ورق به آن خاصیت ضد زنگی می‌دهد و به این ترتیب طول عمر ورق فولادی را به صورت چشمگیری افزایش خواهد داد.

گالوانیزاسیون کردن همچنین ورق را رنگ پذیر می‌کند. ورق‌ رنگی علاوه بر ظاهری شکیل‌تر مقاومت بیشتری نیز پیدا خواهند کرد.

بیشتر بخوانید : معرفی انواع ورق گالوانیزه

مراحل تولید ورق فولادی گالوانیزه

برای تولید ورق گالوانیزه می‌توان از چندین روش استفاده کرد. دو روش متداول تر گالوانیزاسیون را در ادامه توضیح خواهیم داد:

گالوانیزاسیون گرم:

متداول‌ترین و قدیمی‌ترین روشی که برای تولید ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌شود، روش گالوانیزاسیون گرم است. در این روش ابتدا در مخزنی عنصر روی را مذاب کرده و سپس ورق فولادی را درون آن غوطه ور می‌سازند. هنگامی که ورق را از مخزن خارج می‌کنند، در اثر واکنش شیمیایی که میان عنصر روی و اکسیژن هوا صورت می‌گیرد، یک لایه‌ی مقاوم و ضدزنگ بر سطح ورق ایجاد می‌شود. ضخامت این لایه در این روش معمولاً بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ میکرون است. ورق‌های گالوانیزه شده به روش گرم نسبت به خوردگی و رطوبت مقاومت بسیار بالایی خواهند داشت.

الکتروگالوانیزاسیون: در این روش برای گالوانیزه کردن ورق از برقراری جریان برق در یک محلول الکترولیتی ساخته شده از آب یا اسید و نمک روی استفاده می‌شود و به این ترتیب یون روی سطح ورق را می‌پوشاند. با اینکه در این روش لایه روی به صورت یکنواخت سطح ورق را پوشش می‌دهد، اما به دلیل نازکتر بودن ضخامت لایه ایجاد شده نسبت به روش گالوانیزه گرم، ورق مقاومت کمتری پیدا می‌کند.

مشخصات فنی و ابعاد ورق گالوانیزه

مشخصات فنی ورق‌های گالوانیزه در تعیین کاربرد آن‌ها نقش دارند. به طور کلی ورق‌های گالوانیزه موجود در بازار ایران دارای مشخصات استاندارد زیر هستند:

  1. عرض ورق‌ گالوانیزه: ۱۰۰ تا ۱۲۵ سانتیمتر
  2. ضخامت ورق‌ گالوانیزه: بین ۰.۲ تا ۶ میلیمتر

شایان ذکر است که از ورق‌های گالوانیزه با ضخامت بین ۰.۴ تا ۲ میلیمتر در صنعت خودروسازی استفاده می‌شود.

  • ابعاد ورق‌ گالوانیزه فابریک:۱۰۰*۲۰۰ و ۱۲۵ * ۲۵۰ سانتیمتر
  • کوتینگ ورق گالوانیزه: ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۸۰، ۲۲۰ و  275 گرم بر متر مکعب

منظور از کوتینگ ورق میزان ضخامت لایه عنصر روی نشسته بر سطح ورق است.

جهت استعلام قیمت روز ورق گالوانیزه می‌توانید به سایت آرادآهن مراجعه کنید.

دلایل کاربرد ورق فولادی گالوانیزه در ساخت خودرو

ورق‌های فولادی ویژگی‌های مطلوب فیزیکی و مکانیکی دارند. این ویژگی‌ها سبب شده است که استفاده از آن‌ها در صنایع مختلفی چون خودرو سازی مورد توجه قرار گیرد. در میان این ورق‌ها، ورق‌های گالوانیزه در صنعت خودروسازی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. چرا؟

  1. طول عمر زیاد: ورق‌ گالوانیزه با مقاوم شدن در برابر رطوبت، شرایط جوی نامناسب، آلودگی هوا، اسیدها، بازها و خوردگی از طول عمر بالایی برخوردارند. این ویژگی مهم سبب شده است که استفاده از ورق گالوانیزه در صنعت خودروسازی نسبت به سایر مواد چون آلومینیوم، پلاستیک فشرده و  سایر ورق‌های فولادی ترجیح داده شود.
  2. قیمت مناسب: ورق‌های گالوانیزه نسبت به طول عمر و مقاومتی که دارند از قیمت‌های مناسبی برخوردارند که استفاده از آنها را در صنعت خودروسازی مقرون به صرفه خواهد ساخت.
  3. قابلیت تعمیر و بازسازی: ورق‌های گالوانیزه را می‌توان به راحتی تعمیر کرد. به علاوه این ورق‌ها را می‌توان بارها و بارها بازسازی و بازیافت کرد.
  4. وزن سبک: ورق‌های گالوانیزه در عین استحکام بالا از وزن بسیار مناسبی برخوردارند و استفاده از آن‌ها در خودرو سازی باعث افزایش وزن خودرو نخواهد شد. چرا که حفظ وزن نهایی خودرو در محدوده‌ی استاندارد از الزامات کارخانجات خودروسازی است.
  5. قابلیت فرم دهی بالا: ورق‌های گالوانیزه در عین استحکام به راحتی فرم و شکل می‌گیرند و از این نظر دست سازندگان را در طراحی قسمت‌های مختلف خودرو باز می‌گذارند.
  6. استحکام بالا: محکم بودن ورق‌های گالوانیزه و ویژگی‌های مطلوب مکانیکی آن باعث افزایش استحکام خودرو و در نتیجه ایمنی سرنشینان خودرو خواهد شد.
  7. کیفیت سطحی بالا: ورق‌های گالوانیزه ظاهری براق و یکدست دارد و این امر باعث می‌شود که زیبا به نظر برسند. از طرفی این ورق‌ها قابلیت رنگ پذیری داشته و می‌توان به راحتی آن‌ها را با رنگ‌های گوناگونی زیباتر کرد.

مهمترین تولید کنندگان ورق گالوانیزه در ایران

کارخانه‌های فولاد مبارکه اصفهان، شرکت صنایع هفت الماس، کارخانه ورق تاراز و کارخانه امیرکبیر کاشان مهم‌ترین تولیدکنندگان این ورق در سطح کشور به شمار می‌روند که ورق‌های گالوانیزه را با کیفیت و دقت ابعادی بالایی به منظور استفاده در صنایع مختلف به خصوص صنعت خودروسازی تولید می‌کنند.

کارخانه فولاد مبارکه: این کارخانه بزرگترین و بهترین کارخانه تولید کننده انواع ورق در کشور است که کیفیت محصولاتش قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است. ورق گالوانیزه فولاد مبارکه در ضخامت‌های ۱ تا ۹۰ میلیمتر و در عرض‌های ۷۵ تا ۱۵۰ سانتیمتر تولید می‌شوند.

شرکت صنایع هفت الماس: یکی دیگر از کارخانجات مطرح داخلی شرکت هفت الماس واقع در استان قزوین است. این کارخانه با ظرفیت اسمی ۱۰ هزار تن در سال ورق گالوانیزه هفت الماس را در ضخامت‌های ۳.۰ تا ۲ میلیمتر و با عرض‌های ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتیمتر تولید و به بازارهای داخلی و جهانی عرضه می‌کند.

شرکت صنایع ورق‌ تاراز چهارمحال و بختیاری: شرکت فولاد تاراز مجهز به یکی از به روزترین خطوط تولید ورق گالوانیزه است که این ورق را به روش غوطه وری گرم با ظرفیت اسمی ۲۶ هزار تن در سال تولید می‌کند. ورق گالوانیزه تاراز در ضخامت‌های ۰.۳ تا ۲ میلیمتر و در عرض‌های ۱۰۰ تا ۱۲۵ سانتیمتر در بازار عرضه می‌گردد.  

شرکت فولاد امیرکبیرکاشان: این شرکت اولین تولیدکننده ورق گالوانیزه گرم در ایران به شمار می‌رود که ورق‌های گالوانیزه خود را در ضخامت‌های ۰.۳ تا ۱.۵ میلیمتر و با عرض‌های ۶۰ تا ۱۲۵ سانتیمتر عرضه می‌کند. بهترین ورق‌های گالوانیزه از نظر کیفیت را کارخانه امیرکبیر کاشان تولید می‌کند و به همین دلیل بیشترین میزان تقاضا و بیشترین قیمت را به خود اختصاص می‌دهد.

بیشتر بخوانید : تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه در چه فاکتورهایی است؟

قیمت ورق گالوانیزه

نرخ ورق فولادی گالوانیزه با توجه به فاکتورهای متعددی چون: نرخ ارز، تورم داخلی، مشخصات فنی ورق، میزان عرضه و تقاضا، قیمت ورق سیاه به عنوان ماده‌ی اولیه و … تعیین می‌شود.

جهت استعلام قیمت ورق فولادی و ورق‌های گالوانیزه کارخانجات مطرح داخلی به سایت آراد آهن مراجعه کنید یا با شماره‌ی ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید. قیمت انواع آهن آلات مورد نیاز برای فعالیت های ساختمانی و صنعتی روزانه در سایت آراد آهن بروز می شود. برای خرید ورق گالوانیزه می توانید به صورت تلفنی با شماره ذکر شده اقدام نمایید. همچنین می توانید به سایت آراد آهن مراجعه نمایید و در قسمت ثبت سفارش، سفارش خرید خود را ثبت نمایید.