آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

۷ تفاوت اصلی تیرآهن اصفهان و اهواز

تفاوت تیرآهن ذوب آهن و اصفهان
۵/۵ - (۱ امتیاز)

تیرآهن‌ها اسکلت‌بندی سازه‌ها محسوب می‌شوند و بیشتر بار ساختمان‌ها را به دوش می‌کشند. به همین دلیل بسیار مهم است که کیفیت لازم را داشته باشند. بنابراین، اگر کسی قصد خرید تیرآهن برای تکمیل پروژه‌های خود دارد، باید به سراغ بهترین برندهای داخلی یا خارجی برود. در ایران تیرآهن اصفهان و اهواز در صدر لیست بهترین تیرآهن‌ها قرار دارند.

با این‌که هر دوی این برندها از نظر کیفیت در سطح قابل قبولی هستند؛ اما تفاوت‌هایی دارند که انتخاب بین آن‌ها دشوار می‌کند. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم در این مقاله از آرادآهن نگاهی جامع به تفاوت تیرآهن اصفهان و اهواز داشته باشیم و از هر نظر این دو محصول را زیر ذره‌بین قرار دهیم. اگر شما هم بین انتخاب این دو برند تردید دارید، پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه همراه ما باشید.

آراد آهن مرکز فروش انواع تیرآهن  به قیمت درب کارخانه. 

برای مشاهده لیست  قیمت تیرآهن بر روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید .

مقایسه تیرآهن اصفهان و اهواز از نظر کارخانه

شهرهای اصفهان و اهواز سال‌هاست که به عنوان قطب‌های تولید مقاطع فولادی در کشور به شمار می‌روند. در این دو شهر بزرگ‌ترین و مجهزترین کارخانجات تولیدکننده آهن‌آلات احداث و تاسیس شده‌اند. با این اوصاف، اغراق نیست اگر بگوییم که سهم عمده‌ای از نیاز داخلی یا حتی نیاز کشورهای همسایه و خارجی توسط تولیدات این دو شهر تامین می‌شود.

مختصری از کارخانه ذوب‌آهن اصفهان

بدون شک تابه‌حال نام دو کارخانه بزرگ فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان را شنیده‌اید. این دو کارخانه با سابقه فعالیت طولانی در حوالی شهر اصفهان مشغول به فعالیت هستند. کارخانه فولاد مبارکه بیشتر در زمینه تولید انواع ورق و سایر مقاطع فولادی فعال است. کارخانه ذوب آهن اصفهان هم به عنوان اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد صنعتی و ساختمانی و غیره به شمار می‌رود. از جمله مهم‌ترین تولیدات این کارخانه می‌توان به انواع تیرآهن اشاره کرد. پیشرفته‌ترین و به‌روزترین تجهیزات برای تولید این مقطع فولادی در کارخانه ذوب آهن اصفهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حجم تولیدات این کارخانه در سال (۳.۶ میلیون تن) به‌حدی است که به عنوان مادر صنعت فولاد ایران شناخته می‌شود. از این رو، نبض بازار آهن‌آلات کشور را در دست دارد و هرگونه تغییری در میزان عرضه و تقاضا یا قیمت‌گذاری روی محصولات این کارخانه می‌تواند کل بازار و به ویژه قیمت تیرآهن را دچار تلاطم کند.

مختصری از کارخانه اهواز

گروه ملی صنعتی فولاد ایران که به گروه ملی اهواز معروف است، از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان داخلی به شمارمی‌رود. کارخانجات مختلفی از جمله فولاد سازی، نورد کوثر، نورد تیرآهن، لوله‌سازی و غیره از زیرمجموعه‌های این گروه تولیدی بزرگ به شمار می‌روند.  برخلاف تصور عموم، تیرآهن اهواز توسط کارخانه نورد تیرآهن و نه نورد کوثر تولید می‌شود. کارخانه نورد تیرآهن اهواز مجهز به دو خط تولید پیشرفته و جداگانه است که هر کدام با ظرفیت ۱۹۵ هزار تن در سال مشغول به فعالیت هستند. 

تا این‌جا و با مقایسه دو کارخانه می‌توان به این نتیجه می‌رسیم که از نظر تجهیزات تفاوتی بین این محصولات دیده نمی‌شود؛ اما هنوز برای قضاوت زود است. در ادامه با بررسی دقیق‌تر نوع، کیفیت، سایز و دیگر مشخصات می‌توان به نتایج بهتری دست پیدا کرد.

تفاوت تیرآهن اصفهان و اهواز از نظر نوع محصولات

 قبل از این که به مقایسه نوع محصولات این دو کارخانه بپردازیم، بد نیست که نگاهی مختصر به انواع تیرآهن داشته باشیم:

انواع تیرآهن 

برای تولید تیرآهن استانداردهای مختلفی مدنظر قرار گرفته می‌شود. همین موضوع باعث ایجاد تفاوت‌هایی میان مشخصات انواع تیرآهن خواهد شد. بر این اساس انواع تیرآهن عبارتند از:

تیرآهن IPE: این محصولات براساس استاندارد کشورهای اروپایی به دست می‌آیند. سطح مقطع این تیرآهن‌ها I شکل است و به صورت گسترده در پروژه‌های عمرانی داخلی استفاده می‌شوند.

تیرآهن IPN: این نوع از تیرآهن ظاهری درست شبیه به تیرآهن IPE دارد، با این تفاوت که ضخامت بال‌های آن ثابت نیست. تیرآهن INP براساس استاندارد کشور چین و روسیه تولید می‌شود.

تیرآهن IPB: مستحکم‌ترین نوع تیرآهن IPB یا H است. این نوع تیرآهن هم براساس استانداردهای اروپایی و با سطح مقطعی H مانند به دست می‌آید.

 
انواع تیرآهن

انواع تیراهن کارخانه ذوب آهن

حال که با انواع تیرآهن آشنا شدید، می‌توانیم با نگاه بازتری انواع محصولات کارخانه ذوب آهن را بررسی کنیم:

تیرآهن IPE: تیرآهن‌های بال نیم پهن موازی در کارخانه ذوب آهن براساس استانداردهای ملی و بین‌المللی تولید می‌شوند. استاندارد شماره ۱۷۹۱ ملی ایران و استاندارد DIN1025-1 برای ساخت این محصول ملاک قرار می‌گیرند. این نوع از تیرآهن‌ها با علامت اختصاری I-2 نام‌گذاری می‌شوند.

تیرآهن IPN: نوع دیگر تیرآهنی که در این کارخانه تولید می‌شود، بال باریک شیبدار است. این تیرآهن براساس استاندارد ۳۲۷۷ ملی ایران و استاندارد بین‌المللی DIN1025-1  به دست می‌آید.

تیرآهن IPB: تیرآهن‌های هاش یا بال پهن موازی در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان و در دو وزن مختلف تولید می‌شوند:

تیرآهن‌های IPB با وزن متوسط: این محصولات با علامت مشخصۀ I-5 و براساس استانداردهای ملی ۱۴۴۸۴ISIRI  و بین‌المللی DIN1025-2  ساخته می‌شوند.

تیرآهن‌های IPB با وزن سبک: این تیرآهن‌ها با علامت I-4 مشخص می‌شوند. استانداردی هم که برای تولید این مقاطع فولادی معیار قرار می‌گیرد، استاندارد ملی  ۱۳۷۸۱ ISIRIو بین‌المللی DIN1025-3  است.

انواع تیرآهن کارخانه اهواز

در خطوط تولیدی کارخانه اهواز نیز چندین نوع تیرآهن ساخته و به بازار عرضه می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

تیرآهن‌های تولیدی خط ۶۳۰: در این خط تولید تیرآهن بال موازی یا IPE و تیرآهن بال باریک شیب دار یا همان IPN به دست می‌آید. استانداردهایی که برای تولید این محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل استاندارد ملی ۱۷۹۱ISIRI  و استاندارد DIN 1025 می‌شود.

تیرآهن‌های تولیدی خط ۶۵۰: در این خط تولید قدیمی‌تر، انواع تیرآهن بال موازی (IPE) و تیرآهن بال باریک شیب دار (IPN) ساخته می‌شود. تیرآهن بال باریک شیب دار (IPN) براساس استاندارد داخلی ۱۷۹۱ ISIRI و استاندارد DIN 1025-5 تولید می‌شوند.

تیرآهن نیمه سبک از دیگر محصولات ویژه این کارخانه است. فرمول تولید این محصول ویژه پس از تحقیقات و پژوهش‌های فراوان توسط چندین دانشگاه معتبر داخلی به دست آمده است. از ویژگی‌های این نوع از تیرآهن‌ها می‌توان به مقاومت ایده‌آل، وزن کمتر، استحکام بالاتر در برابر بارهای استاتیکی و دینامیکی اشاره کرد. به‌علاوه، این نوع از تیرآهن با روش‌های کنترل کیفیت مضاعف ضمانت می‌شوند. این محصول را می‌توانید در بازار با نام تیرآهن نیمه سبک گروه ملی مهزیار پیدا کنید که براساس استاندارد ملی شماره ۱۶۳۴۸ تولید خواهند شد.

 

آرادآهن مرجع فروش انواع تیرآهن با قیمت مناسب در ایران

جهت مشاهده قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان بر روی دکمه زیر کلیک کنید.همچنین جهت دریافت رایگان مشاوره با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بفرمایید.

تفاوت تیرآهن اصفهان و اهواز از نظر سایز

ابعاد تیرآهن‌های تولیدی این دو کارخانه با یکدیگر تفاوت دارند. ذوب‌آهن اصفهان به دلیل حجم بالاتر، محصولات خود را در سایزهای متنوع‌تری می‌سازد. در مقابل، کارخانه اهواز بیشتر محصولات خود را در سایزهای ۱۴، ۱۶ و ۱۸ تولید می‌کند. اگرچه، سایزهای ۱۲ و ۲۰ هم در لیست تولیدات این کارخانه دیده می‌شوند.

 
نوع تیرآهنسایز
تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE)۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰
تیرآهن بال نیم پهن موازی نیمه سبک (I7)۱۲

نوع تیرآهنسایز
تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE)۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۴، ۲۷، ۳۰
تیرآهن بال باریک شیبدار (IPN)۱۲، ۱۴
تیرآهن بال پهن موازی (IPB) متوسط۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۳۰
تیرآهن بال پهن موازی (IPB) سبک۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰

مقایسه تیرآهن اصفهان و اهواز از نظر وزن

تیرآهن‌های ذوب آهن اصفهان با بالاترین وزن مشخص شده در محدودۀ استاندارد و مطابق با جدول اشتال تیرآهن تولید می‌شوند. در مقابل، تیرآهن‌های اهواز با وجود ساخت براساس استانداردها وزن نهایی کمتری دارند. در ادامه جدول وزنی تیرآهن هر کدام از این کارخانجات را با هم مرور می‌کنیم:
 
سایز تیرآهنوزن تیرآهن به ازای یک متر
۱۲۱۰.۴
۱۴۱۲.۹
۱۶۱۵.۸
۱۸۱۸.۸
۲۰۲۲.۴
۲۲۲۶.۲
۲۴۳۰.۷
۲۷۳۶.۱
۳۰۴۲.۲
سایز تیرآهنوزن تیرآهن به ازای یک متر
۱۲۱۰.۴
۱۴۱۲.۹
۱۶۱۵.۸
۱۸۱۸.۸
۲۰۲۲.۴
۲۲۲۶.۲
۲۴۳۰.۷
۲۷۳۶.۱
۳۰۴۲.۲
سایز محصولوزن هر شاخه (کیلو گرم)
۱۲۱۱۷ تا ۱۳۲
۱۴۱۴۶ تا ۱۶۴
۱۶۱۷۸ تا ۲۰۰
۱۸۲۱۲ تا ۲۳۹
۲۰۲۵۲ تا ۲۸۵
۲۰ نیمه سبک۲۳۸ تا ۲۵۰
تفاوت تیرآهن اصفهان و اهواز

تفاوت تیرآهن اصفهان و اهواز از نظر ترکیب عناصر شیمیایی

تفاوت دیگری که بین این دو محصول دیده می‌شود، به مواد اولیه‌ای تولید آن‌ها برمی‌گردد. در نظر داشته باشید که آلیاژ به کار رفته روی قیمت تیرآهن بناب، اصفهان، اهواز و غیره اثر می‌گذارد. بنابراین، بد نیست که نگاهی به ترکیب عناصر شیمیایی تیرآهن‌های ذوب آهن در ادامه داشته باشید: 

 
نوع فولادحداکثر کربن
c
سیلیسیم
Si
منگنز
Mn
گوگرد حداکثر
P
فسفر حداکثر
S
نیتروژن حداکثر
N
کربن معادل (حداکثر)
فولاد ۳۷ (S235JR )۱۹%۰.۱۲-۰.۳۵۰.۲۵-۱.۵۰۰.۰۴۵۰.۰۴۵۰.۰۱۴۰.۳۵
فولاد ۴۴ (S275JR)۲۳%۰.۱۵-۰.۴۵۰.۴۰-۱.۶۰۰.۰۴۵۰.۰۴۵۰.۰۱۴۰.۴۰
فولاد ۵۲ (S355JR)۲۶%<0.60<1.70۰.۰۴۵۰.۰۴۵۰.۰۱۴۰.۴۵
نوع فولادکربن (حداکثر)
C
سیلیسیم
Si
منگنز
Mn
فسفر (حداکثر)
P
گوگرد (حداکثر)
S
نیتروژن (حداکثر)
N
کربن معادل (حداکثر)
فولاد ۳۷ (S235JR )۱۹%۰.۱۲-۰.۴۰۰.۲۵-۱.۵۰۰.۰۵۰۰.۰۵۰۰.۰۱۴۰.۳۵
فولاد ۴۴ (S275JR)۲۴%۰.۱۵-۰.۴۵۰.۴۰-۱.۶۰۰.۰۵۰۰.۰۵۰۰.۰۱۴۰.۴۰
فولاد ۵۲ (S355JR)۲۷%<0.60<1.70۰.۰۵۰۰.۰۵۰۰.۰۱۴۰.۴۵

نوع فولاد
کربن (حداکثر)
C
سیلیسیم
Si
منگنز
Mn
فسفر (حداکثر)
P
گوگرد (حداکثر)
S
نیتروژن (حداکثر)
N
کربن معادل (حداکثر)
فولاد ۳۷ (S235JR )۱۹%۰.۱۲-۰.۴۰۰.۲۵-۱.۵۰۰.۰۵۰۰.۰۵۰۰.۰۱۴۰.۳۵
فولاد ۴۴ (S275JR)۲۴%۰.۱۵-۰.۴۵۰.۴۰-۱.۶۰۰.۰۵۰۰.۰۵۰۰.۰۱۴۰.۴۰
فولاد ۵۲ (S355JR)۲۷%<0.60<1.70۰.۰۵۰۰.۰۵۰۰.۰۱۴۰.۴۵

مقایسه تیرآهن اصفهان و اهواز از لحاظ کیفیت

به طور کلی محصولات هر دو کارخانه از کیفیت‌ لازم و کافی برای به‌کارگیری در پروژه‌های عمرانی مختلف برخوردارند. با این وجود، شواهد نشان می‌دهد که کیفیت تولیدات ذوب‌ آهن به دلیل نزدیکی بیشتر با معیارهای مشخص شده در استانداردها بالاتر است. این موضوع را وزن بالای تیرآهن اصفهان هم ثابت می‌کند.

تفاوت تیرآهن اصفهان و اهواز از نظر قیمتی

قیمت تیرآهن اصفهان به چند دلیل بیشتر از قیمت تیرآهن اهواز است. اول اینکه وزن بالاتری دارد. به‌علاوه، کیفیت بیشتر این محصولات هم روی قیمت آن‌ها اثر می‌گذارد. این دو عامل باعث افزایش میزان تقاضای این محصول در بازارهای داخلی و خارجی می‌شوند که همین امر هم خود تشدید قیمت‌ها را در پی دارد. 

خرید تیرآهن اصفهان یا اهواز

در این مقاله تفاوت تیرآهن اصفهان و اهواز را از همه لحاظ بررسی کردیم. قطعا حالا انتخاب خود را قطعی کرده‌اید. در نظر داشته باشید که برای خرید هر کدام از این تیرآهن‌ها با بهترین قیمت می‌توانید به بازرگانی آرادآهن مراجعه کرده یا با شمارۀ ۰۳۱-۳۴۰۵۵ تماس بگیرید.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *