آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

ورق سیاه چگونه قیمت گذاری می شود؟

ورق سیاه
به این مقاله امتیاز دهید

قیمت روز ورق سیاه برای بسیاری از افراد فعال در حوزه آهن و فولاد و نیز فعالان حوزه‌ی صنایع مختلف از اهمیت فراوانی برخوردار است. چرا که این ورق را به نوعی می‌توان ورق مادر در صنایع فولاد دانست که پایه و اساس تولید بسیاری از مقاطع فولادی دیگر به شمار می‌رود. مقاطعی که هر کدام کاربردهای فراوانی دارند.

اما قیمتی که برای ورق سیاه روزانه اعلام می‌شود، بر چه مبنای تعیین می‌گردد؟ عوامل تأثیرگذار بر روی این قیمت‌ها کدامند؟ چه مراجع معتبری را باید برای استعلام قیمت و خرید ورق انتخاب کنیم؟

در این مقاله ابتدا به معرفی مختصر ورق سیاه و انواع آن و سپس به بررسی چگونگی تعیین قیمت آن خواهیم پرداخت

ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه نوعی ورق فولادی است که از گداختن شمش فولادی در دمای بالاتر از ۹۳۰ درجه سانتیگراد و نورد گرم آن با غلتک‌های مخصوص به دست می‌آید. سطح ورق سیاه به دلیل دمایی بالایی که در طی فرایند تولید خود تجربه می‌کند، اکسیده می‌شود و مات به نظر می‌رسد. همین امر موجب نامگذاری این ورق به ورق سیاه خواهد شد.

ورق سیاه به ندرت به عنوان یک محصول نهایی و به صورت مستقیم در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بیشتر موارد از آن برای تولید مقاطع فولادی دیگری چون انواع پروفیل‌های ساختمانی و صنعتی استفاده می‌شود.

ورق‌های سیاه در بازار به صورت برش خورده در ابعاد استاندارد و یا به صورت رول شده به فروش می‌رسند. به ورق‌های سیاه برش خورده که ضخامتی کمتر از ۱۵ میلیمتر دارند، ورق‌ سیاه فابریک و یا شیت گفته می‌شود. و ورق‌های رول شده که ضخامتی بیش از ۱۵ میلیمتر دارند به نام ورق کویل شناخته می‌شوند.

انواع ورق سیاه:

در کارخانجات مختلف برای تولید ورق سیاه علاوه بر شمش فولادی عناصر دیگری نیز به کوره اضافه می‌سازند. میزان و درصد این عناصر باعث می‌شود آلیاژ ورق سیاه تغییر کرده و در نتیجه ویژگی‌های متفاوتی پیدا کند. اصطلاحاً در صنعت آلیاژهای مختلف ورق سیاه را به نام گرید می‌شناسند. اگرچه ورق سیاه با گریدهای مختلفی تولید می‌شود اما دو گرید ورق St 37و ورق سیاهSt52 پرکاربردترین گریدهای ورق سیاه است و بر همین اساس دو نوع اصلی ورق سیاه به شرح زیر است:

ورق سیاه معمولی: ورق سیاه گرید St37 در آلیاژ خود از درصد کربن کمتری نسبت به ورق سیاه صنعتی برخوردار است .و به همین دلیل در کاربردهای معمولی و ساختمانی که نیاز به استحکام و مقاومت بسیار بالایی نیست از آن استفاده می شود.

ورق سیاه صنعتی: ورق سیاه گرید St52 با درصد کربن بیشتر مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارد. از این رو از آن در صنایع سنگین و برای ساخت تجهیزات و ماشین آلات عظیم استفاده می‌شود. ورق صنعتی نامی است این گرید از ورق سیاه را با آن می‌شناسند.

اگرچه قیمت ورق st37 با وجود کاربرد و آلیاژ مختلف تفاوت چندانی با  قیمت ورق صنعتی ندارد ولی به طور کلی برای مهندسان و متخصصان صنایع، ملاک انتخاب بین این دو ورق کاربرد آن است و نه قیمت آن‌ها.

برای اطلاع از آخرین قیمت ورق st52 می‌توانید به سایت بازرگانی آرادآهن مراجعه نمایید. قیمت کلیه مقاطع فولادی در این سایت به صورت روزانه به روز رسانی می‌شود.

تعیین قیمت ورق سیاه

در بازار آهن و فولاد قیمت ورق سیاه بعد از در نظر گرفتن ابعاد و وزن ورق سیاه و قیمت روز آن تعیین و به مراجع اصلی و رسمی اعلام می‌شود. به طور کلی قیمت و نرخ ورق سیاه بعد از تعیین دقیق موارد زیر تعیین خواهد شد:

  • طول ورق سیاه: طول ورق سیاه بزرگترین مشخصه‌ی آن است که بر روی قیمت آن بیشتر از سایر ابعاد تأثیر می‌گذارد. این پارامتر برحسب متر بیان می‌شود. به طور کلی ورق سیاه برش خورده در بازار در طول‌های ۶ و ۱۲ متر عرض می‌شوند.

اما اگر ورق سیاه به صورت رول شده عرضه شود، طول آن نامحدود بوده و می‌تواند به صورت سفارشی تعیین شود.

  • عرض ورق سیاه: ورق‌های سیاه در عرض‌های استاندارد ۱، ۱.۲۵، ۱.۵ و ۲ متر در بازار وجود دارند.
  • ضخامت ورق سیاه: از دیگر مشخصاتی که در تعیین قیمت این ورق بسیار اثر گذار است، میزان ضخامت ورق است. ضخامت ورق براساس میلیمتر بیان شده و می‌تواند بسته به کارخانه تولید کننده ورق متفاوت و در محدوده‌ی ۱.۵ تا ۱۰۰ میلیمتر متغیر باشد.
  • وزن ورق سیاه: در بسیاری از موارد قیمت نهایی ورق سیاه را براساس وزن آن در بازار اعلام می کنند. به همین دلیل برای محاسبه‌ی قیمت ورق، نیاز است که وزن ورق به صورت دقیق مشخص شود. واضح است که این پارامتر به مشخصات طولی، عرضی و ضخامتی ورق بستگی دارد.

محاسبه وزن ورق

برای محاسبه‌ی وزن ورق می‌توان از دو روش استفاده کرد:

  • فرمول: برای محاسبه وزن تقریبی ورق سیاه می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

وزن ورق= (طول ورق به متر* عرض ورق به میلی متر* ضخامت ورق به میلی متر* عدد چگالی) تقسیم بر ۱۰۰۰

عدد چگالی در این فرمول اشاره به چگالی آهن دارد. چگالی آهن برابر با عدد ثابت : ۷.۶۸ است که می‌توان برای ساده سازی عدد ۸ را برای آن در نظر گرفت.

شایان ذکر است وزنی که براساس این فرمول برای ورق به دست می‌آید، برحسب کیلوگرم خواهد بود.

  • جدول اشتال وزنی: فرمول بالا وزن دقیقی را به دست نمی‌دهد از طرفی احتمال خطا در محاسبات آن زیاد است و به جای آن می‌توان به جدول اشتال وزنی مراجعه نمود. در این جدول، وزن دقیق ورق‌ سیاه با توجه به طول، عرض و ضخامت آن محاسبه و درج شده است.

  • کارخانه سازنده‌ی ورق سیاه: کارخانجات مختلف، محصولات خود را با درجه‌های متفاوتی از کیفیت تولید و عرضه می‌کنند. از این رو بعضی از کارخانجات چون کارخانه فولاد مبارکه اصفهان به دلیل کیفیت‌ بیشتر، محصولات خود را با قیمت‌های بالاتری به فروش می‌رسانند.

هر کارخانه‌، ورق سیاه را با کیفیت متفاوت و در ابعاد و مشخصات خاصی تولید می‌کند .و هر روزه بعد از در نظر گرفتن این مشخصات و شاخص روز بازار آهن و فولاد، قیمتی را تعیین کرده و به مراجع رسمی خود اعلام می‌دارد. اما چه عواملی بر قیمت روز این ورق اثر می‌گذارند؟

عوامل مؤثر بر قیمت روز ورق سیاه

شاخص روز بازار آهن و فولاد از عواملی است که به صورت پایه در تعیین قیمت ورق‌های فولادی از جمله ورق سیاه استفاده می‌شود. این شاخص خود از فاکتورهای زیر اثر می‌پذیرد:

نرخ ارز: قیمت ارز و دلار و نوسانات روزانه‌ی آن بر قیمت تمامی کالاها و محصولات اثر می‌گذارد که قیمت مقاطع و محصولات فولادی از جمله ورق سیاه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

میزان عرضه و تقاضا: در بعضی از فصل‌های سال و یا مقاطع زمانی ممکن است میزان تقاضای برای خرید و تهیه ورق سیاه افزایش و یا کاهش پیدا کند. از طرفی ممکن است کارخانجات داخلی به هر دلیلی تصمیم به افزایش و یا کاهش میزان تولیدات خود بگیرند، تمامی این عوامل به شدت می‌تواند نمودار عرضه و تقاضا را از الگوی خود خارج کندو قیمت ورق سیاه را تغییر دهند.

تورم: تورم‌ چه جهانی و چه داخلی بر روی قیمت آهن و فولاد اثر گذار است. این تورم‌ها در اثر تصمیمات و حوادث سیاسی، اقتصادی در سطح جهان و یا ایران ایجاد می شود.

قیمت مواد اولیه: ورق سیاه از شمش فولادی به دست می‌آید و اگر قیمت آن دچار افزایش و یا کاهش شود، به صورت مستقیم بر قیمت روز این ورق اثر خواهد گذاشت.

قیمت ورق سیاه در سایت و کانال تلگرامی آراد آهن به روز رسانی و منتشر شد.

به چه مراجعی را برای استعلام و خرید ورق سیاه مراجعه کنیم؟

با توجه به تعدد عواملی که بر قیمت روز ورق‌های سیاه اثر می‌گذارند. و احتمال تغییر لحظه‌ی قیمت‌ها توصیه می‌شود جهت استعلام قیمت حتماً به مراجع معتبر مراجعه نمایید.

همین طور دقت داشته باشید که قبل از ثبت نهایی سفارشات خود آخرین قیمت‌ها را ملاک قرار دهید.

بازرگانی آراد آهن مرکز فروش انواع ورق سیاه در کشور یکی از مراجع معتبر و اصلی اعلام قیمت انواع ورق فولادی است. این بازرگانی با کارخانجات مطرح داخلی ارتباطی مستقیمی برقرار کرده و به محض تعیین و اعلام قیمت و نرخ ورق سیاه توسط این کارخانجات تمامی قیمت‌های درج شده در سایت خود را به روز رسانی می‌کند.

این بازرگانی هم چنین به عنوان یکی از بزرگترین مرکز فروش ورق سیاه فولاد مبارکه در اصفهان سال‌هاست که به صورت عمده و مستمر محصولات با کیفیت این کارخانه مطرح داخلی را در سراسر کشور عرضه می‌نماید. تضمین کیفیت، مشاوره‌ی رایگان و ارسال در اسرع وقت از دیگر خدمات ویژه‌ای است که بازرگانی آرادآهن به مشتریان خود عرضه می‌نماید.

جهت اطلاع از شرایط ویژه فروش انواع ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان و یا دریافت مشاوره‌ی رایگان در زمینه‌ی خرید انواع ورق سیاه با شماره‌ی: ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس حاصل فرمایید.