آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

راهنمای خرید ورق گالوانیزه

انواع ورق گالوانیزه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

قیمت ورق گالوانیزه معمولاً تنها فاکتوری است که مشتریان هنگام خرید آن ملاک قرار می‌دهند، در صورتی که هنگام خرید ورق گالوانیزه فولادی باید به نکات مهم دیگری نیز دقت داشت.

در این مقاله نکات مهمی را که هنگام خرید این ورق فولادی باید در نظر بگیرید، توضیح داده‌ایم. اما قبل از آن باید بدانیم اصلاً این ورق گالوانیزه که قصد خرید آن را داریم چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه یکی از انواع ورق‌های فولادی است که در برابر عواملی که موجب زنگ زدگی، خوردگی و آسیب ورق‌ها می‌شود، مقاومت بالای دارد.

ورق گالوانیزه این مقاومت بالا را مدیون یک لایه پوششی از جنس فلز روی است. این لایه فلز روی به روش‌های مختلفی چون گالوانیزه سازی سرد و گالوانیزه سازی گرم روی ورق فولادی را پوشش می‌دهد و باعث می‌شود به صورت چشمگیری مقاومت و  طول عمر این ورق‌های فولادی در برابر پوسیدگی و سایر عوامل آسیب زا افزایش پیدا کند.

از طرفی ورق گالوانیزه از نظر ظاهری نیز، شکیل تر است. این دو عامل باعث شده است که میزان مصرف و تقاضای این ورق فولادی هر روز بیشتر از روز قبل باشد.

نکاتی که هنگام خرید ورق گالوانیزه باید در نظر بگیریم:

همان طورکه گفتیم برای خرید این ورق علاوه بر قیمت باید فاکتورها و نکات مهم دیگری را نیز در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین انتخاب را انجام دهید. بعضی از این نکات عبارتند از:

در نظر گرفتن ضخامت، سایز و وزن ورق گالوانیزه

به طور قطع می‌دانید که قبل از اقدام برای خرید ورق گالوانیزه باید با توجه به شرایط پروژه‌ی خود میزان مورد نیاز ورق را محاسبه و طبق آن اقدام به خرید کنید. برای انجام این محاسبات باید سایز و ضخامت ورق گالوانیزه را در نظر بگیرید.

 ورق گالوانیزه در ضخامت‌های مختلفی بین ۰.۱۸ تا ۶ میلیمتر تولید و به بازار عرضه می‌شود. هم چنین این ورق در دو عرض ۱ و ۱.۲۵ متر تولید می‌گردد.   

هم چنین برای اطلاع دقیق‌تر از وزن ورق گالوانیزه می‌توانید به جدول اشتال وزن موجود در سایت مراجعه کنید.شایان ذکر است که قیمت ورق گالوانیزه با ضخامت، وزن و سایز آن رابطه‌ی مستقیم دارد.

کیفیت ورق گالوانیزه

کیفیت ورق‌های گالوانیزه با توجه به کارخانه تولید کننده و یا چگونگی فرایند تولید می‌تواند مرغوب و یا معمولی باشد.

برای مثال در فرایند تولید سرعت خنک شدن ورق گالوانیزه بعد از خروج از وان روی، در کیفیت نهایی آن مؤثر است چرا که در صورت دیر خنک شدن، نمی‌توان میزان ضخامت لایه روی را در سطح ورق کنترل کرد.

از دیگر عوامل مؤثر در کیفیت ورق، انجام کنترل کیفی در تمامی مراحل تولید است که توسط برخی از کارخانجات صورت می‌پذیرد و در صورت بروز خطا در هر کدام از مراحل تولید، از ادامه‌ی تولید ورق بی کیفیت جلوگیری می‌کند.

میزان ضخامت لایه عنصر روی

از دیگر فاکتورهایی که در هنگام خرید ورق گالوانیزه باید به آن دقت کنید میزان ضخامت لایه روی ورق است. اصطلاحاً به این میزان ضخامت Coating  ، درصد پوشش یا کوتینگ گفته می‌شود. باید ضخامت لایه روی براساس استانداردهای مختلفی چون: ISIRI، A123 و ISO1461 و در کارخانه‌ی تولید کننده توسط آزمایشاتی در حد میکرومترها کنترل شود.

ضخامت پوشش ورق‌های گالوانیزه به عواملی زیادی چون: سرعت سرد کردن ورق، سرعت خارج ورق از حمام روی مذاب، زمان فرو بردن ورق در حمام مذاب روی، شرایط سطحی ورق و … بستگی دارد .

اما به صورت کلی هرچه میزان کوتینگ (پوشش) بیشتر باشد، ورق گالوانیزه از قیمت، مقاومت و طول عمر بیشتری برخوردار خواهد بود. لذا باید با توجه به محل مصرف ورق گالوانیزه، میزان رطوبت، میزان وجود عوامل اسیدی، قلیایی و خورنده در محیط و …  درصد پوشش ورق گالوانیزه را انتخاب کنید.

دقت به شناسنامه اصالت کالا

کارخانجات معتبر بر روی محصولات خود اطلاعات مربوط به محصول و برند را به طور دقیق حک و درج می‌کنند و شما از طریق بررسی این شناسنامه می‌توانید به اصالت و مشخصات محصول خریداری شده‌ی خود پی ببرید.

انواع ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه به صورت ساده و  نیز به صورت رنگی تولید می‌شود. ورق‌ گالوانیزه رنگی با دستگاه و روش‌های دقیق و اصولی رنگ آمیزی می‌شود. افزودن یک لایه رنگ بر روی ورق گالوانیزه علاوه بر زیبایی ظاهری فوق‌العاده‌ی که به این ورق‌ها می‌بخشد، موجب افزایش مقاومت آن‌ها در برابر پوسیدگی و خوردگی نیز خواهد شد.واضح است که قیمت ورق رنگی بالاتر از ورق گالوانیزه معمولی است.

برای آشنا بیشتر با ورق گالوانیزه و کاربرد آن، مطالعه مقاله زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

شوره ورق گالوانیزه چیست؟ روش و راهکار های رفع و جلوگیری از شوره ورق گالوانیزه

نحوه تولید ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه به دو روش گالوانیزاسیون گرم و یا گالوانیزاسیون سرد تولید می‌شود. در روش گالوانیزاسیون گرم، ظاهر ورق به دلیل حرارت دیدن کدر و مات می‌شود، اما پوشش روی به صورت عمقی به خورد ورق می‌رود. همچنین ضخامت لایه روی در این روش بیشتر و در حدود ۱۰۰ تا ۱۳۰ میکرون است.

در مقابل ورق‌هایی که به روش گالوانیزاسیون سرد تولید می‌شوند، دارای ظاهری روشن هستند اما ضخامت لایه عنصر روی در آن‌ها سطحی و کمتر از ۲۵ میکرون است. به طور کلی ورق‌های تولید شده به این روش به دلیل ضخامت کمتر لایه روی دارای مقاومت کمتری نسبت به ورق گالوانیزه گرم هستند.

کارخانجات تولید کننده ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه توسط کارخانجات متعددی در ایران تولید و به بازار عرضه می‌گردند. هر کدام از این کارخانجات ورق گالوانیزه را در سایز، ضخامت و کیفیت متفاوتی تولید می‌کند که در قیمت آن‌ها به طور مستقیم تأثیر می‌گذارد. پس در آخرین مرحله از انتخاب ورق گالوانیزه باید به این پرسش پاسخ دهیم که از کدام کارخانه ها ورق گالوانیزه خرید کنیم ؟

 کارخانه فولاد مبارکه

کارخانه فولاد مبارکه با کیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین ورق‌های فولادی گرم و سرد را در کشور تولید می‌نماید. ضخامت ورق‌های تولیدی این کارخانه بین ۰.۱۸ تا ۱۶ میلیمتر است.

ورق گالوانیزه فولاد مبارکه در این کارخانه نیز با مشخصات زیر تولید می‌شود:

  • ضخامت ۰.۲۵ تا ۲ میلیمتر
  • عرض ۷۵ تا ۱۵۱ سانتی متر
  • قطر داخلی کلاف ۵۰۸ تا ۶۱۰ میلیمتر
  • قطر خارجی کلاف ۹۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیمتر

ورق گالوانیزه این کارخانه دارای ویژگی‌هایی چون: میزان استحکام زیاد، قابلیت جوش پذیری، کیفیت عالی و … است. به دلیل این ویژگی‌ها فروش ورق گالوانیزه فولاد مبارکه با قیمت بالاتری صورت می‌گیرد.

شرکت صنایع هفت الماس

صنایع ورق هفت الماس در سال ۱۳۷۵ با هدف تولید انواع ورق فولادی از جمله ورق گالوانیزه فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر ورق‌های باکیفیت تولید شده توسط این کارخانه حدود ۱۵ درصد از نیاز بازار داخلی و ۲۰ تا ۴۰ درصد از نیاز بازار خارجی را تأمین می‌نماید.

ورق گالوانیزه هفت الماس به صورت رول و یا شیت و با ابعاد زیر در بازار موجود است:

ضخامت: ۰.۱۳ تا ۲ میلیمتر، عرض: ۱۲۵۰ تا ۶۰۰ میلیمتر

برای اطلاع از روش‌ها و شرایط فروش ورق گالوانیزه هفت الماس با ما تماس بگیرید.

شرکت فولاد امیرکبیر کاشان

فولاد امیرکبیر کاشان با هدف تولید ورق گالوانیزه به روش گالوانیزه گرم در سال ۱۳۷۴ تأسیس شد. محصولات شرکت امیرکبیر کاشان ورق گالوانیزه، ورق سده آنیل شده و ورق اسیدشویی است.

ورق گالوانیزه امیر کبیر کاشان به سه روش کلاف، ورق مسطح و ورق فرم دار  و در ابعاد زیر در بازار عرضه می‌شود.

  • ضخامت کلاف گالوانیزه: ۱.۵ تا ۰.۲۵ میلیمتر
  • ضخامت ورق صاف: ۱.۲ تا ۰.۲۵ میلیمتر
  • ضخامت ورق فرمی: ۰.۸ تا ۰.۴ میلیمتر

شرکت ورق خودرو شهرکرد

یکی دیگر از کارخانجات تولید ورق‌های گالوانیزه شرکت ورق خودرو شهرکرد است. همان طور که از نام این شرکت پیداست ورق‌های تولیدی این کارخانه برای استفاده در صنعت خودرو خاص و ویژه شده است. از جمله ویژگی‌های ورق گالوانیزه این شرکت می‌توان به: قابلیت شکل پذیری بالا، صاف بودن سطح، رنگ پذیری، مقاومت بالا در برابر نمک، رطوبت و آلودگی های هوا و در نهایت کیفیت بالا اشاره کرد.

شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز

این شرکت ورق گالوانیزه را به روش غوطه وری گرم پیوسته تولید و در بازار داخلی و خارجی عرضه می‌کند. ورق گالوانیزه شهریار تبریز در  ضخامت ۰.۴ تا ۳.۵ میلیمتر تولید می‌گردد.

شرکت صنایع ورق‌های پوشش دار تاراز چهارمحال

این شرکت نیز در سال ۸۷ به منظور تولید ورق‌های فولادی پوششی آغاز به کار کرد.

ورق‌های تولید شده توسط این شرکت دارای مشخصات فنی زیر است:

  • ضخامت: ۰.۴، ۰.۵، ۰.۵۵، ۰.۶، ۰.۷، ۰.۷۷، ۰.۸، ۰.۹، ۱، ۱.۲۵، ۱.۵ و ۲ میلیمتر
  • عرض: ۱.۲۵ و ۱ متر

از مزیت‌های ورق گالوانیزه تاراز شهرکرد می‌توان به مواردی چون: مقاومت بالا در برابر خوردگی، ظاهری زیبا و براق، قابلیت فرم پذیری، رنگ و جوش پذیری اشاره کرد. این ورق در صنعت خودروسازی، ساختمان و ساخت لوازم خانگی کاربرد دارد.

شرکت کارنجات نورد و لوله سمنان

کارخانه نورد و لوله سمنان در سال ۱۳۸۵ اقدام به راه اندازی خطوط تولید ورق گالوانیزه نمود.

در حال حاضر ورق گالوانیزه سمنان در دو نوع معمولی و رنگی با مشخصات زیر تولید می‌شود:

  • ورق گالوانیزه: ضخامت ۰.۲۵ تا ۳ میلیمتر
  • ورق رنگی: ضخامت ۰.۲۵ تا ۱.۲۵ میلیمتر

قیمت ورق فولادی گالوانیزه

اصلی‌ترین فاکتور در خرید این ورق اطلاع از قیمت روز ورق گالوانیزه است.

باید در نظر داشته باشید که که علاوه بر کیفیت، برند کارخانه تولیدی، ضخامت، سایز، نحوه تولید و … قیمت این محصول مانند قیمت روز ورق فولادی تحت تأثیر بازار آهن و فولاد داخلی و جهانی تغییر می‌کند. برای استعلام بهترین قیمت ورق گالوانیزه فولاد مبارکه و یا قیمت روز سایر کارخانجات با شماره‌های درج شده در سایت آراد آهن تماس بگیرید.

آراد آهن مرجع فروش ورق گالوانیزه

اگر در زمینه خرید انواع ورق فولادی و یا خرید ورق گالوانیزه فولاد مبارکه نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر دارید، می‌توانید با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید. مشاوران فروش ما در بازرگانی آراد آهن نمایندگی فروش ورق گالوانیزه با بیش از دو دهه سابقه در زمینه‌ی تأمین نیاز پروژه‌های ساختمانی و صنعتی و فروش ورق فولادی آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.